Pátek 30. července 2021, svátek má Bořivoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. července 2021 Bořivoj

Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

aktualizováno  14:35
Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních chyb. Osmnáctiletý mladík upozornil na jednu z nich a o týden později si pro něj přišla policie. Veřejnost i odborníci kritizují jak zpackaný systém plateb, tak zřejmě nepřiměřený policejní zásah.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Zavedením systému na on-line placení jízdného si budapešťská dopravní společnost BKK chtěla vylepšit image. Zřejmě i proto systém spustila narychlo, akorát včas pro mistrovství světa v plavání, které se v Budapešti koná od 14. července.

Místo toho si však BKK a všichni další, kdo se do případu zapojili, uřízli pořádnou ostudu. Systém byl totiž plný nedodělků a chyb, včetně takových, které by neudělal ani začínající vývojář nebo které by mělo odhalit i jen základní testování:

  • Po registraci ukládal systém heslo v plaintextu (proč je to problém?).
  • Jednoduchou editací URL v adresním řádku mohli lidé změnit účet, který si prohlížejí, a dostat se tak k citlivým datům ostatních uživatelů, a to včetně čísla občanského průkazu, pasu nebo řidičského průkazu.
  • Administrátorské heslo bylo údajně „adminadmin“.
  • Přestože systém měl podle BKK zajistit nemožnost lístky zkopírovat, ve skutečnosti takové kopírování nebyl problém, jak uživatelé brzy vyzkoušeli.
  • CAPTCHA, která měla zabezpečit systém před robotickým vyplňováním formulářů, je ve skutečnosti díky amatérské chybě pro roboty naprosto jednoduchá, a pouze tak otravuje lidské uživatele.
14.července 2017 v 11:47, příspěvek archivován: 26.července 2017 v 08:49

I would like to congratulate the devs / ticket controllers of @bkkbudapest on the rollout of the new e-ticket system. Very secure CAPTCHA! https://t.co/TbkZKaHLwX

To všechno jsou závažné problémy, které by se u profesionálního projektu neměly vůbec objevit (dodavatelem je velká německá firma T-Systems, dceřiná společnost Deutshche Telekom). Ale ještě horší bylo, jak se s těmito problémy firma BKK pokusila vypořádat.

Zatčen za stisknutí klávesy F12

Jedním z těch, kteří nevěřícně kroutili nad nesmyslnými chybami v nové službě na nákup lístků, byl nejmenovaný 18letý mladík. Při nákupu lístku si všiml, že textové políčko s cenou nelze editovat (což je logické). Vyzkoušel tedy, co se stane, když v posledním kroku objednávky cenu upraví v prohlížeči.

K tomu stačí využít vestavěného nástroje prohlížeče (v Chromu spustíte klávesou F12), kde můžete prakticky neomezeně editovat obsah zobrazené stránky. Mladík zkusil objednat měsíční jízdenku (původně za 9 500 forintů, tedy asi 800 korun) a částku v prohlížeči přepsal na 50 forintů (necelých pět korun českých). K jeho překvapení systém objednávku přijal a po zaplacení směšné částky mu skutečně přišla měsíční jízdenka.

Mladík tento problém nahlásil na e-mailovou adresu BKK a předpokládal, že se někdo jeho objevem bude zabývat. Řada firem (včetně gigantů jako Facebook nebo Google) vývojáře povzbuzuje k tomu, aby hlásili problémy, které v jejich aplikacích a službách najdou, a vyplácejí těmto nálezcům nemalé odměny.

Místo toho se však mladík dočkal pouze e-mailu s oznámením, že jeho měsíční lístek byl zneplatněn. Jinak od BKK nic neslyšel. A chyba v systému zůstala. Do médií, která si dělala ze zpackaného systému nepokrytou legraci, ovšem firma BKK opakovaně tvrdila, že systém má pouze malé problémy a že za vše ostatní mohou hackeři a internetoví vtipálci. Na jednoho hackera prý podali trestní oznámení.

Na kterého, to samozřejmě nevíme. Ale víme, že mladíka, který pod svým vlastním jménem upozornil BKK e-mailem na chybu v jejich systému, zatkla v místě jeho bydliště zásahová jednotka maďarské policie. Byl obviněn z „neautorizovaného přístupu do cizího počítačového systému“ a po několika hodinách byl propuštěn. Vyšetřován je na svobodě.

Dodejme, že „neautorizovaný přístup“ je v tomto případě přinejmenším silné zkreslení. Neautorizovaný přístup bychom mohli přirovnat k vniknutí zloděje do zamčeného domu. Mladíkův trik bychom mohli přirovnat spíše k tomu, že si někdo v restauraci na jídelním lístku škrtne cenovku, napíše novou a pak požádá číšníka, aby mu jídlo za tuto cenu donesl. Chyba je takovém případě logicky na straně číšníka, který by neměl takový požadavek přijmout.

Nesmyslné argumenty ukazují na neschopnost přiznat chybu

Stránka BKK se dočkala desetitisíců negativních recenzí

Stránka BKK se dočkala desetitisíců negativních recenzí.

Mladého „hackera“ se zastala média i veřejnost. Facebookovou stránku společnosti zaplavily jednohvězdičkové recenze, které většinou kopírují (do angličtiny přeložený) text, ve kterém se anonymní „hacker“ obhajuje (vzhledem k anonymitě jsme samozřejmě nemohli ověřit autenticitu): „Je mi osmnáct let a jsem středoškolák. V pátek jsem zjistil, že mohu objednat celoměsíční jízdenku za 50 forintů, a o dvě minuty později jsem o tom informoval BKK. Mým cílem bylo pouze upozornit BKK na tento problém, aby jej mohli opravit. Neodpověděli mi, ale na tiskové konferenci to později označili za kyberútok, který nahlásili policii.“

Firma BKK po nějaké době trochu přehodnotila svou rétoriku. Mladého hackera již neoznačuje za „útočníka“. Pokusili se však zpochybnit, že chybu nahlásil, a tvrdí, že zřejmě hlášení poslal na špatnou adresu. Mladík to odmítá a své tvrzení dokládá screenshotem.

Později člen představenstva BKK označil za viníka situace dodavatele systému T-Systems. Dodavatel na oplátku říká, že neměl na výběr - jakmile mladík zneužil systém, musel chybu nahlásit. To ovšem vzhledem k velmi nízké částce i evidentní transparenci rovněž nedává smysl.

Liší se i výpovědi ohledně toho, kdo vlastně mladíka udal policii. Pokud to byla BKK, která tvrdí, že nedostala jeho e-mail, není jasné, podle čeho mladého „hackera“ našli (uvádíme v uvozovkách, protože podle redakce o hacknutí v žádném případě nešlo). Pokud mladíka nahlásila firma T-Systems, měla by vysvětlit, proč zvolila takový způsob, namísto tradičnějšího poděkování za odhalení a nahlášení chyby.

Jak nám potvrdil čtenář, který je nyní v Budapešti, systém pro nákup lístků je nyní vypnutý a nedostupný. BKK uvádí, že je to kvůli „soustavnému útoku na jejich IT infrastrukturu“. Vzhledem k povaze odhalených chyb systému, zmíněných výše, lze ale za pravděpodobné vysvětlení považovat spíše kompletní stažení stránek, ať už trvalé, nebo za účelem jejich přepracování.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili aktuální informace.

Autor:
  • Nejčtenější

Setkání, která se nekonala. Olympioniky přenáší do studia šikovný trik

V přenosech olympijských studií kanálů Eurosport se střídá jedna sportovní hvězda za druhou, přitom fyzicky od sebe...

Událost vyhubivší dinosaury, přichází průměrně jednou za 500 milionů let

Nové poznatky o kosmickém zabijákovi dinosaurů ukazují, že to byl temný kosmický tulák. Na zkoumání jeho původu se...

Poprava v přímém přenosu. Superzeppelin L 48 podlehl britským stíhačům

Červnový hromadný nálet šesti německých vzducholodí na Británii, v roce 1917, přišel hned na začátku o třetinu své...

První oceánský kabel měl dráty tak dlouhé, že by nás spojily s Měsícem

V létě roku 1866 byl po několika neúspěšných pokusech položen na dno Atlantiku první dlouhodobě fungující telegrafní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odstartoval v pořádku, nyní však Rusové řeší problém nového modulu pro ISS

Start nového modulu Nauka (česky Věda) pro ruskou část Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) proběhl podle plánů, později...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

K přihlášení ke službám Googlu budete brzy potřebovat mobil nebo otisk

Google se chystá zavést dvoufaktorové přihlašování k účtům, které uživatel v rámci jeho služeb využívá. V dohledné době...

Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger měly výpadky. Twitter se směje

Nejpoužívanější sociální síť a také prakticky všechny ostatní služby společnosti Facebook měly v podvečer výpadky....

OBRAZEM: Virtuálně navštivte opravdu tajemná i působivá místa za Zemi

Některá z nejznámějších, nejoblíbenějších či nezajímavějších míst na Zemi jsou od vás vzdálena na jeden klik. Navštivte...

Online služby umí převést i upravit PDF soubory. Nově i Adobe

Převádět, měnit pořadí stránek, vyplňovat a dělat další úpravy nebylo s PDF soubory nikdy úplně snadné. Existuje přitom...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...