Velké firmy platí výpalné blokovači reklam. Zradil uživatele

  18:02aktualizováno  18:02
Rozšíření prohlížeče AdBlock Plus blokuje reklamu zobrazovanou na internetových stránkách. Ale za pořádnou úplatu pustí reklamy velkých společností k milionům lidí. List Financial Times odhalil dohody velkých společností s německým blokovačem. Za 30 % zisku z reklam jim slíbil volnou cestu k uživatelům.

Nějak se dohodneme... | foto: Profimedia.cz

Každý musí vydělávat. Ale co když vaše firma vyrábí nástroj, který svou úspěšnost založil právě na anti-komerci? Když je v sázce hodně a máte dostatek uživatelů, cesta se najde. V jistých ohledech nemá daleko k výpalnému.

Je to celé pochopitelně trochu komplikovanější. AdBlock Plus nabízí uživatelům možnost umístit si libovolnou stránku na whitelist, bílou listinu. Pokud například chcete podpořit web, který čtete, vypnete blokovač reklam pro danou doménu. Navíc pak AdBlock spravuje univerzální whitelist reklam, které jsou „přijatelné“ (tzv. Acceptable Ads). Takové reklamy musejí splňovat řadu známých podmínek: třeba nerušit, netvářit se jako něco jiného než reklama a být nějak relevantní k obsahu stránky. Ale list Financial Times odhalil, že velké firmy musely německým autorům AdBlocku platit velké částky za to, aby se na bílou listinu dostaly.

30 % podílu z reklam Google by byly miliardy

Tři firmy, které Financial Times jmenují, jsou známé každému: Google, Microsoft a Amazon. Každá z těchto firem se pochopitelně snaží nabízet „férové, kontextové a relevantní“ reklamy, nebo to alespoň deklaruje. Google je přitom na reklamách finančně závislý, tvoří 89 % z 66 miliard dolarů zisku společnosti v roce 2014. I když uživatelů pluginu AdBlock je mezi uživateli internetu menšina, třetinová odměna by zřejmě mohla přesáhnout miliardu dolarů ročně.

Většina dotčených společností odmítla zprávu komentovat. Jen Microsoft pro Financial Times mnoha slovy uvedl, že chce zákazníkům dát „možnost výběru” také v zobrazování reklamy. „Jsme odhodláni spolupracovat s našimi partnery, kteří sdílejí naši vizi relevantní propagace značky, která respektuje integritu zákaznické volby,“ uvedl Microsoft v prohlášení bohatém na marketingový newspeak.

Podle údajů z projektu Page Fair a firmy Adobe (PDF, 2014) se počet uživatelů softwaru na blokování reklamy zvýšil o 70 procent. Po světě je podle nich zhruba 144 milionů aktivních uživatelů.

V šetření mezi uživateli, které prováděl Page Fair, dvě třetiny respondentů tvrdily, že by se smířili s méně rušivou formu reklamy (text a nepohyblivé obrázky). Mnohem důrazněji odmítali agresivnější formy reklamy jako přesměrování k cíli přes reklamní stránku a reklamu překrývající obsah cílové stránky. I přes odpor k reklamám jen jeden z pěti účastníků dotazníku řekl, že by byl ochotný platit předplatné za to, aby jeho oblíbené stránky byly bez reklam.

AdBlock zpomaluje prohlížeč často více než reklamy

Není to první problém, ze kterého se autoři AdBlocku musejí uživatelům zpovídat. Vývojář Mozilly poukázal na to, že blokovač reklamy funguje trochu nečekaným způsobem: do každé stránky vkládá přibližně 4MB kód, což znamená, že může zvýšit spotřebu systémových prostředků prohlížečem výrazně více, než samotné reklamy, které blokuje.

Na pomalejších počítačích se takové blokování může stát nesnesitelně pomalé a i u rychlejších strojů může citelně zpomalit počítač. V některých případech (hodně otevřených komplexních stránek) může zapnutý AdBlock více než zdvojnásobit nároky prohlížeče na operační paměť.

 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Některé stránky ruské televize RT zmizely z Facebooku. Síť je zablokovala

Jak zrušit účet na Facebooku?

Sociální síť Facebook v rámci své snahy o boj s dezinformacemi zablokovala několik stránek s napojením na Rusko. Mezi...

„Jsem odporná tlustá velryba!“ Online šmejdi vám prodají zázraky na míru

Chcete zhubnout bez námahy? Zbohatnout bez jakýchkoli znalostí? Omládnout o...

Chcete zhubnout bez námahy? Zbohatnout bez jakýchkoli znalostí? Omládnout o patnáct let? Nebo platit méně za benzin...

Zuckerberg má radikální plán: Chce sloučit tři nejoblíbenější kecálky

Mark Zuckerberg, šéf společnosti Facebook, plánuje integraci hlavních...

Mark Zuckerberg chce sjednotit komunikační platformy WhatsApp, Messenger a Instagram, a podtrhnout tak svou dominanci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz