Nové internetové služby propojují existující sítě, umožňují vytvářet obsah nebo sdílet věci, o kterých jste ani nevěděli, že je sdílet chcete. Konference The Next Web umožnila čtyřem šesticím začínajících společností, aby prezentovaly své vize.
Internetoví odborníci i nadšenci z celého světa se setkali v Amsterdamu, aby se na konferenci The Next Web dozvěděli o tom, kde internet je a kam směřuje. Pro mnohé účastníky byla ale akce mnohem důležitější - jeli sem totiž prezentovat své nápady na služby příští generace, své projekty, kterými hodlají ohromit internetovou veřejnost a pokud možno na tom i něco vydělat.
Takovýmto začínajícím projektům se obvykle říká "start-up" a holandští pořadatelé jich na konferenci pozvali 24. Každý projekt dostal pětiminutové okno, ve kterém měl prezentovat svůj nápad a vysvětlit, proč právě jejich myšlenka rozjede "příští Facebook". A na svých prezentacích si dali záležet - vždyť sál byl plný k prasknutí, videopřenos sledovaly tisíce lidí a jeden nikdy neví, odkud se o vás doslechne nějaký ten investor...
1. Webnode.com - snadná tvorba webových stránek pro celý svět
Většina nových služeb se zabývala vytvářením sociálních sítí (sociál networking), jejich kombinováním a dalším sdílením dat. O přízeň odborného publika se zde ucházel i český projekt Webnode.com, kterému je náš trh malý a úspěšně prorazil do zahraničí. Ten se o budování nového Facebooku nesnaží, místo toho chce nabídnout prakticky nástroj pro tvorbu a správu internetových stránek. Důraz klade na snadnost a intuitivní ovládání - přestože Webnode je webová služba, která běží v prohlížeči, umožňuje snadnou práci s obsahem stylem táhni a pusť (drag&drop).
"Chtěli jsme vytvořit takový nástroj, který by uměly ovládat i naše maminky," vysvětluje Vít Vrba, který zde službu Webnode prezentoval. Stránky vytvořené přes rozhraní Webnode se přitom nemají zač stydět - grafické návrhy jsou většinou velice vkusné a uspokojí jak jednotlivce, tak společnosti. Stránky jsou hostovány přímo na serveru Webnode.com, lze je ovšem provozovat i na vlastní doméně druhého nebo třetího řádu. Asi nejlepší zpráva je, že provoz i používání jsou zcela zdarma, za poplatek jsou pak k dispozici nadstandardní služby. Více o českém projektu Webnode a jeho cestě do světa si přečtete v sobotním rozhovoru.
2. Půjčte si vrtačku on-line
Dalším příjemným překvapením pro mne byl francouzský projekt Zilok.com. Koncept je jednoduchý: nenechte své věci zahálet, nabídněte je k zapůjčení. Nebo řekněme, že si chcete půjčit vrtačku. Přihlásíte se do ziloku a vyhledáte na Google Maps mash-upu nejbližší vrtačku. Systém vám umožní kontaktovat jejího majitele a pomůže dohodnout setkání. Zároveň ve dvou kopiích vyhotoví smlouvu o zapůjčení pro obě strany, aby bylo vše pokryto i z právního hlediska podle zákonů dané země (zatím Francie, USA a Nizozemí).
Službě nechybí typické prvky sociálních sítí, jako je hodnocení, doporučování a seskupování. Zilok patřila mezi ty služby, které řeší nějakou reálnou, off-line potřebu svých uživatelů.
3. - 4. Vítejte na mém rádiu
Zajímavě zní i služba radionomy, která slibuje každému možnost vytvořit si své osobní rádio. Na rozdíl od služby last.fm mohou uživatelé do svého vysílacího programu zařadit i vlastní tvorbu, jako třeba hudbu nebo podcasty. Kromě toho si můžete na stránkách svého nového rádia vést blog apod.
Po stránce autorských honorářů je prý vše zajištěno, služba je zatím v neveřejné betaverzi.
Něco podobného, konkrétně sdílení hudby a obrázků z vašich disků, nabízí i služba Empressr. Můžete on-line vytvářet prezentace a slidy podobné těm z PowerPointu. Zakladatel služby se prezentoval jako vizuální vypravěč příběhů, k čemuž je jeho služba ideální nástroj. Jako na potvoru mu právě jeho služba prezentaci několikrát pozdržela, protože se nemohl při prezentaci trefit do malých ikonek pro posun snímků (slides). Věřím, že to brzy opraví.
5. - 6. Dobrovolný spyware
Poněkud znepokojivý se mi zdá trend, kdy se uživatelé navzájem mohou neustále sledovat. Do této sekce bych zařadil službu wakoopa (která mimochodem vyhrála hlasování o nováčka roku) a andUnite.
Wakoopa vám umožňuje sdílet s ostatními svoji aktivitu na počítači: sleduje, jaké aplikace používáte, kdy a jak dlouho. Tyto informace nahrává na váš profil, můžete jej sdílet s ostatními nebo objevovat, jaké nové aplikace si právě instalují ostatní uživatelé. Možný přínos vidím pro softwarové nadšence, kteří s radostí instalují a testují nové prográmky, případně jsou nadšenými příznivci nějaké aplikace. Nevýhodou může být určité narušení soukromí, případně jen fakt, že je to další věc, které se můžete účastnit.
Komunitní služba andUnite je ještě vlezlejší, dalo by se říci. Vychází z toho, že vyhledávače jsou příliš odlidštěné, a chce vás seznámit s lidmi, kteří hledají to, co vy. Sleduje, jaké výrazy zadáváte do vyhledávacího pole vašeho oblíbeného vyhledávače, a 'v pravou chvíli se do toho vloží' a ukáže vám, kteří z vašich přátel již danou věc hledali, kdy ji hledali a co našli.
Kromě toho můžete sledovat, co kdo z vašich přátel hledá či hledal v minulosti, a případně se s nimi hned spojit. Přestože si dokážu představit smysluplné využití této služby, nevidím důvod, proč bych musel sdílet se svým okolím každé slovo, které zadám do Google (nebo myslet na to, kdy mám sledování vypnout, protože třeba hledám pro někoho z kamarádů dárek). I tak si služba evidentně našla své nadšené uživatele.
7. Soocial ohromil i Davida Hasselhoffa
"Následuje prezentace bez jediné odrážky," naběhl na pódium autor služby Soocial, která dělá jednoduchou věc - synchronizuje všechny vaše kontakty napříč vašimi adresáři. Film toho sice příliš nevysvětlil, ale příjemně pobavil, zatímco jeho autor se uvelebil na gauči s vědomím, že se úspěšně vyhnul stresu z přípravy prezentace.
Video si můžete prohlédnout na YouTube.
8. - 13. Pro ty, kteří nevědí, kam dřív
Pokud jste se postupně přihlásili na Facebook, Twitter, Flickr, sledujete několik blogů, komentujete ostošest... A najednou nevíte, kam jste co napsali? Díky službě Cocoment si udržíte přehled o komentářích všude po webu a reakcích na ně. Matt Colebourne zdůraznil důležitost konverzace a věří, že jeho nástroj pomůže jak nadšencům, tak profesionálům.
Podobná je i náplň produktu uberVU, románského start-upu, který má ambiciózní cíl: zvládat všechny vaše konverzace na internetu z jednoho místa.
Bemba, holandský start-up, se snaží o podobnou věc - pokud jste na více sociálních sítích, Bemba vám pomůže se v nich orientovat, případně postnout příspěvek zároveň na více z nich. Nabízí API a import z del.icio.us nebo Google Shared Items. Otázka je, jestli je skutečně tolik lidí blázny do tolika sítí.
Služba Twingly se snaží o vytvoření komunitního vyhledávání na blozích. Zatím je ve veřejné betaverzi a moc tam toho nenajdete, zvláště ne o minoritních tématech, což je podle mého na blogovou vyhledávací službu vážný nedostatek. Ale vyvíjející se betě na zuby nekoukej. Jen už se vyvíjí nějak dlouho.
Další služba toužící po individuálním uspořádání webu je fav.or.it (jasná narážka na del.icio.us). Snaží se o to, aby i lidé bez znalosti RSS (non-techies) mohli využívat všech výhod RSS. Umožňuje komentovat např. blogy a pak sledovat, kdo na vaše komentáře odpověděl. Povedená prezentace a zajímavá služba pro ty, kteří chtějí číst na webu více věcí a nemají náladu na zkratku RSS.
Symbaloo vsadila na jednoduchost. Umožňuje uživatelům vytvořit si optimalizované výchozí stránky. Na rozdíl od netvibes.com nebo iGoogle se zaměřuje na vizuálnost tohoto konceptu - velké, barevné, pozicované ikony. Vydělávat chce skrze reklamy u výsledků vyhledávání přes vložené vyhledávače. Zajímavé, asi se najdou lidé, kterým se design stránky bude líbit.
14. - 17. Mobilní služby
Wauw umožňuje přispívat do více sociálních služeb (až do 20), a to dokonce z mobilního telefonu. Nejen text, ale vše, co váš mobil dokáže pořídit.
Služba Locle jde s konceptem sociální služby ven - konkrétně do mobilních aplikací. Pomocí informací od operátora zjistí, kde se nacházíte, a pokud je někde v okolí i někdo z vašich přátel, dá vám oběma vědět. Vše jde pochopitelně nastavit, takže když nechcete být rušeni, službu vypnete, nebo si nastavíte status "nerušit". Nápad, který má potenciál zase změnit způsob, jakým se lidé setkávají. Zda směrem k lepšímu nebo horšímu, to je otázka.
Další mobilní službou je eBuddy sjednocující web a mobilní zařízení pro instant messaging. Na eBuddy je už 1,8 milionu lidí, možná teď už i víc. Pěkná prezentace a nápad, který má naději prorazit, rozumí si totiž s většinou současných protokolů.
Mobilní widgets/gadgets? Říká se jim goojets, podle služby Goojet. Během prezentace se bohužel publikum nestihlo dozvědět téměř nic, ale dodatečně jsem zjistil, že jde o způsob, jak na téměř každý mobil dostat přizpůsobené miniaplikace pro komunikaci a sdílení. Takže třeba obrázkovou galerii, poznámky, kalendář, RSS, předpověď počasí. Zatím v betaverzi.
18. Máte nápad? Tak do toho!
V zahraničí celkem známá služba Pownce umožňuje "sjednotit" více vašich účtu do jednoho, respektive ostatním umožňuje sledovat vaši aktivitu více kanály: obrázky, videa, blogy apod. Říká se jí prý také "Twitter on steroids." (Mimochodem, v sále jsem patřil asi k desetiprocentní menšině, která nemá svůj účet na twitteru. A taky jsem neměl iPhone, rozhodně nejoblíbenější gadget na konferenci. No nic, zpátky k Pownce.)
Autorka Pownce spolupracuje na vývoji s Kevinem Rosem, zakladatelem serverů Digg.com, takže měla služba o úspěch postaráno málem ještě před svým spuštěním. Nepatřila proto mezi 24 prezentovaných start-upů, ale zařadili jsme ji, protože je u nás celkem neznámá. Leah Culver, spoluzakladatelka a programátorka Pownce, se ale svou vtipnou poníkovou prezentací postarala o to, že si ji budeme pamatovat. Připomněla, že programování a vlastní business má být především zábava. Jako obří vodní klouzačka, prý.
"Jakmile máte nápad, musíte jej spustit. Za myšlenku vám nikdo nic nedá, dokud neukážete, že funguje," připomíná Leah. Dalším krokem je podle ní vytvoření komunity a poté neustálé zlepšování služby. A bod pátý? Seznamte se s ostatními programátory a developery.
Leah se také dotkla závažné věci: pokud si chcete vše ulehčit, přestěhujte se do San Francisca. Jsou tam jak investoři, tak kolegové, od kterých se můžete dozvědět mnoho tipů. Také si vás tam snáze najdou uživatelé.
Známé a oblíbené Web 2.0 službyDo jaké společnosti se to tyto start-upy chtějí dostat? Vybrali jsme pro vás pro základní představu pět známých Web 2.0 služeb, které si již stihly získat uživatelskou základnu. Nejvyužívanější Web 2.0 služba v Česku, kterou netřeba představovat. Uživatelé sem mohou nahrávat krátká videa, která si pak může kdokoli přehrát. Videa také můžete vkládat na svoje stránky (což umožnilo video blogy), sledovat aktivitu ostatních, vkládat komentáře, vytvářet kanály a skupiny... Web 2.0 služba, která skutečně proměňuje mediální svět. Další slavný projekt, který staví na on-line spolupráci lidí z celého světa při tvorbě největší studnice vědomostí na téměř libovolné téma. O debatách ohledně Wikipedie se dočtete v článku o novém holandském filmu "Pravda podle Wikipedie". Mimochodem, film je k dispozici právě na YouTube... Web 2.0 klade velký důraz na sdílení uživatelsky generovaného obsahu. Pro fotografy se synonymem Web 2.0 stal flickr.com a jemu podobné služby. Mohou zde sdílet fotografie, sledovat fotografie ostatních, fotografie vkládat na své stránky nebo blogy... No vídíte, blogy! Blogy (blogger.com a další) Blogy nejsou ani tak službou, jako spíš fenoménem, který ale s Web 2.0 úzce souvisí. Přestože se v Česku o blozích všeobecně ví, často není jasné, jak čtenáři blogy vnímají a jak s nimi zacházejí. Pokud byste mi chtěli pomoci při zkoumání tohoto fenoménu, prosím vás o vyplnění mého dotazníku. Vyzkoušíte si v něm mimo jiné, zda poznáte blog od jiných stránek, a na konci se dozvíte výsledky. Dotazník zabere kolem deseti minut času. Děkuji mnohokrát, vážně, moc mi tím pomáháte.
Asi největší skokan posledních let. Facebook nabízí širokou platformu pro potkávání lidí na internetu a vytváření komunit. Nejmladší miliardář, Mark Zuckerberg, jej odstartoval jako studentskou síť, ale nyní se může připojit každý. Facebook nabízí aplikace třetích stran a často na něm lidé úpravou svých profilů a prohlížením fotek a textů ostatních tráví obrovské množství času. Podobně funguje také MySpace.com nebo Orkut.com. Digg.com, StumbleUpon, del.icio.us Velice užitečné služby, které slouží pro zpřehlednění toho nesmírného množství obsahu, který internet (právě i díky službám web 2.0) nabízí. Zatímco digg.com (a v Česku třeba linkuj.cz) funguje na principu hlasování v kategoriích, StumpleUpon se zaměřuje na objevování zajímavých stránek a jejich doporučování potenciálním zájemcům. Del.icio.us je v tomto ohledu nejstřízlivější - záložkovací služba doplněná (volitelně) o komunitní funkce, ale svou jednoduchostí si získala velkou popularitu. Radionomy z našeho seznamu vlastně navazuje na úspěch Last.fm nebo Pandora. Můžete poslouchat hudbu on-line a zdarma, hodnotit své oblíbené skladby a nacházet lidi, kteří poslouchají podobné songy. (V současné době se nám nedaří ze služby Last.fm přehrávat písně, nevím, jestli jde o místní a dočasný výpadek, nebo dlouhodobější problém). Služby Google Mnoho služeb společnosti Google se řadí do kategorie Web 2.0, ať už jde o iGoogle, Gmail, Google Calendar, Google Reader nebo Google Docs. Internetový velikán nabízí naprostou většinu služeb zdarma, protože ví, že tak získá nejvíce spokojených (na reklamy klikajících) uživatelů. Microsoft si náskok Googlu v této oblasti uvědomil a stahuje jej svými Live.com službami. Kouzlem internetu ale je, že do souboje gigantů můžou zasáhnout právě i geniální nápady lidí z celého světa - jak ukázali "YouTube Guys", za garážový podnik můžete dostat i stovky milionů dolarů. Uvidíme, jestli se takový úspěch povede i některé z 25 nových služeb. |
19. - 24. Ani na profesionály se nezapomnělo
Zaznělo také několik prezentací služeb zaměřených na vývojáře nebo velké obchodní partnery. Beezbox nabízí možnost vytvořit vlastní sociální síť, nicméně její reprezentant sice dokázal ohromit partnerstvími s velkými firmami, ovšem nedozvěděli jsme se, čím se služba odlišuje například od Ning.com, kde může svou sociální síť vytvořit každý. Snad v tom, že poskytuje obecnější platformu.
V tom ostatně excelovala přednáška Backbase, která přinesla ze zákulisí programování AJAX aplikací snad až moc podrobností. Backbase umožňuje vytvářet webové aplikace, které reagují svižně skoro jako ty desktopové. Každý, kdo někdy přes webové služby vyhledával něco složitějšího nebo komplexnějšího, mi dá za pravdu, že internetový prohlížeč obvykle není ideální místo pro komplexní průzkum, pokud si neotevřete více oken apod. Backbase umožňuje kombinovat a propojovat uživatelská data pomocí user-side skriptování, a tedy v reálném čase. Ukázky byly skutečně pěkné, čas ale neúprosný a po pěti minutách je usekl.
K setkávání profesionálů na odborných konferencích a po nich by měla sloužit síť ConfNetwork. Bohužel zatím nebyla funkční, a tak zůstalo pouze u idejí a představ: snazší setkávání lidí na konferenci, společné hledání ubytování, stravování, cestování apod.
Jste-li podnikatel nebo dokonce PR pracovník, musíte neustále sledovat, co o vás kdo napíše. Nebo si můžete založit účet na Hoera a život bude zase o něco jednodušší. Služba sleduje nastavená klíčová slova týkající se vaší firmy (a vašich konkurentů) a analyzuje vše, co o vaší firmě kde vyjde, ať už v tisku, na blozích nebo v komentářích.
Pomocí složitých algoritmů odhaduje, nakolik je příspěvek pozitivní nebo negativní, a podle toho upravuje "budíky" ukazující obecnou "mediální náladu" vůči vaší firmě. Můžete okamžitě sledovat konkrétní články, případně si nastavit sms alarm, takže až o vás o půlnoci vyjde něco negativního, dozvíte se to už za minutu a do rána s tím třeba ještě něco uděláte (nebo vytáhnete připravený pas a zamíříte na letiště). Asi netřeba připomínat, že analýza textu nebude v českém jazyce tak úspěšná, jako v angličtině, neměl jsem možnost to vyzkoušet.
No a pokud hledáte nové partnery, může se vám hodit IntroNiche, další služba s přesahem do reálného života a odpovídající na skutečné potřeby podnikatelů - tentokrát pomáhá s hledáním business partnerů na základě analýzy podobnosti oblasti činnosti nebo tak nějak. Zkrátka můžete hledat kontakty, vyměňovat si inzerci a navazovat obchodní partnerství.
A konečně 25. Sociální sítě, kam se podíváš
Mezi očekávané prezentace patřil také Netlog. Možná jediná ze zmíněných zahraničních nabízí v jazycích i češtinu. Jde jednoduše řečeno o sociální síť, která si v Evropě získává čím dál větší popularitu. Na Facebook.com sice ještě nedosahuje, ale "30 milionů mladých po celé Evropě" zní slibně.
Chystají další rozšíření jazyků, integrovat OpenSocial, spustit vlastní API... takové ty normální věci, které sociální služby dělají. Ale takhle už má kritickou masu lidí, takže šanci rozhodně má.
Ostatně každý z projektů má šanci, že se uplatní. Web se bude neustále tříštit a znovu sjednocovat, a služeb, které se o to postarají, je, zdá se, více než dost.
Odkazy
- The Next Web (anglicky)
- Start-ups: 1. šestice, 2. šestice, 3. šestice, 4. šestice
- Jak o start-upech psal britský TechCrunch: 1, 2, 3, 4