Ještě než se v otevřou brány Kongresového centra, kde se výstava koná, uspořádali oba umělci tiskovou konferenci a prezentaci svých uměleckých děl. Sama Navrátilová se však za umělkyni v žádném případě nepovažuje.
"Já nejsem v žádném případě umělkyně, já umím zacházet s raketou," odmítala přestup do umělecké branže. Zároveň nechtěla, aby se hovořilo o její výstavě. "Je to výstava Juraje Králika a Martiny Navrátilové, ne moje a Juraje."
Poté oba zavzpomínali na úvod své spolupráce. "Nejtěžší bylo Martinu vůbec oslovit," vrátil se do roku 2000 Jruaj Králik. "Přiletěl jsem do New Yorku a představil Martině celý projekt. Martinu to zaujalo a do 14 dní mi poslala mail, že souhlasí," vzpomíná na moderní komunikaci se slavnou hráčkou.
Navrátilová měla jediné přání, či spíše podmínku: "chtěla mít naprostou exkluzivitu na celém projektu," prozradil Králik. Po dohodě o spolupráci začal tvůrčí maraton.
"Veškerá příprava byla na Jurajovi," přiznala Navrátilová, která musela projekt skloubit se svými hráčskými povinnostmi. "Nejvíce práce jsme vždy udělali před jednotlivými turnaji, když jsem pak hrála, tolik času již nebylo."
Je zcela unikátní, že takovýto monumentální projekt zůstal dlouho utajen. "Tři nebo čtyři roky jsme vše dělali maximálně tajně," popsal Králik. "Některé věci však vznikaly přímo na kurtech, v Miami se s tím seznámilo několik hráček a hodně je to zaujalo."
"Říkali, že se jim to líbí," směje se při vzpomínce na prozrazení tajemství Navrátilová. Legendární tenistka rovněž zavzpomínala na místa, kde všude díla vznikala. "Opravdu po celém světě, například v rámci všech Grand Slamů nebo i u nás v Řevnicích!"
Zrod děl byla nefalšovaná tenisová dřina. Výstavu totiž tvoří na 70 pláten nejrůznějších formátů až po největší 2 x 10 metrů. "Když si vezmete, že třeba v Řevnicích jsem vypálila na cíl na pět set míčků nacucaných barvou, určitě mi uvěříte, že mě ráno pěkně bolelo zápěstí," vysvětlovala Navrátilová.
Případné další spolupráci na podobných projektech se ani jeden z autorů nebrání. "Uvidíme, jaká bude kritika a jak se díla budou líbit návštěvníkům," je opatrná v soudech Navrátilová. Všechna díla budou samozřejmě v případě zájmu na prodej. "Jako každé jiné umělecké dílo," potvrzuje Králik.
Zájemce však bude muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. "Ceny budou různé, ale mluvíme přibližně v řádu desítek až stovek tisíc dolarů," přiznává umělec. Také Navrátilová neskrývá, že by ji potěšil případný finanční efekt jejich spolupráce. "Chtěla bych prodejem vydělat peníze, abych měla na charitu pro zvířátka." Výstava potrvá v Praze do 22. listopadu.