Vezmeme si přípravu na hod postupně. Nejdřív vybereme kouli, jak jsme to probírali v minulém díle, pak ji správně uchopíme (viz foto).
Důležité je vyměřit si rozběh, respektive vám bude stačit rychlejší chůze. Stoupněte si zády k odhozové čáře, dívejte se přímo před sebe a udělejte 4,5 kroku. Z tohoto bodu pak začněte. Pravák vykročí pravou nohou, levák levou. Kouli máte v tu chvíli u těla. Po dokončení prvního kroku odtáhneme kouli s pomocí levé ruky dopředu.
Škola bowlinguSERIÁL MF DNES, 3. díl |
To už děláte druhý krok a kouli zepředu pouštíte do volného kyvadla. Levá ruka jde pěkně doleva a slouží k udržení stability a ramen. Při dokončení druhého kroku by měla ruka s koulí být podél těla.
Pro volné kyvadlo si zkuste představit, že rameno je pevný bod, ruka plní funkci provázku a koule je těžiště.
Tím bychom měli docílit trefování se. Když totiž pustíte ve stejném bodě těžiště na provázku do kyvadla, kývá vždy stejným směrem.
Dávejte tedy pozor, abyste rameno nevytáčeli do strany, pak vzniká prostor pro chybu. Záda byste měli mít nahnutá zhruba 15 stupňů dopředu, máme pak více prostoru pro to, kam až koule může vzadu kývnout.
Při třetím kroku by měla být koule vzadu nahoře, pak pokračujeme v chůzi i volném kyvadle. Poslednímu, čtvrtému kroku se říká dokluz, z nějž také kouli vypouštíme.
V tu chvíli byste měli mít palec nahoře, dlaň směrem ke kuželkám, pak kouli jen volně vypustíte směrem k šipce, na kterou míříte. Uvolníte ruku a necháte kouli jen volně vyklouznout.
Ještě k těm krokům: první by měl být kratší, druhý delší, třetí kratší odrazový do dokluzu, čtvrtý dokluz (viz grafika).
|
A ještě jedna důležitá věc – při odhozu praváka je důležité pokrčit levou nohu a pravou se snažit dostat za ni. Tak, aby vám vzniklo bezpečné místo na dokončení kyvadla a neškrtli jste si o nohu. A také proto, abyste měli při odhozu stabilitu. U leváka je to vše opačně.
I když vám nevyjdou perfektně kroky, vždy je důležité dodělat volné kyvadlo a správně vypustit kouli.
Někdo říká, že když kouli pustíte z výšky a ozve se trochu rána, je to špatně. Není. To, že kouli položíte úplně tiše na dráhu, neznamená, že je to správný hod. Ale v každém případě rozhodně pořádně „prokývněte“ volné kyvadlo. Pak uvidíte, že není potřeba síly, aby koule nabrala rychlost.
Na závěr ještě pár rad: dávejte si pozor, abyste se koulí při odhozu nepraštili do kotníku. Také nepřešlapujte, za čárou je dráha namazaná olejem a lehce byste mohli uklouznout. A také dejte pozor, když berete kouli z podavače, aby nepřijela další a nepřicvakla vás. Příště si probereme taktiku hodu.