Petr Kopfstein.

Petr Kopfstein. | foto: Red Bull Content Pool

Bláznivá sezona, hodnotí akrobatický pilot Kopfstein

  • 0
Jako na houpačce. Taková byla premiérová sezona v nejprestižnějším leteckém seriálu světa Red Bull Air Race pro karlovarského pilota Petra Kopfsteina.

Premiérová sezóna Petra Kopfsteina v elitní Master Class mistrovství světa Red Bull Air Race skončila velkou smůlou. Český pilot pronikl do Round of 8, když v Las Vegas porazil zkušeného Nicolase Ivanoffa, ale závod těsně před koncem ředitelství šampionátu kvůli silnému větru ukončilo. Petr Kopfstein tak přišel o důležité body, které by mu v celkovém hodnocení šampionátu zajistily pěkné umístění. Takto karlovarský pilot první ročník mezi nejlepšími piloty světa zakončil na předposledním místě, byť v posledním závodě Red Bull Air Race 2016 by byl nejhůře pátý.

Petr Kopfstein další vytoužené body ke čtyřem z předchozích závodů v Las Vegas bohužel nepřidal. A to přesto, že poprvé pronikl do druhého kola.

„Byla to bláznivá sezóna, pouze jediný závod z osmi jsme odlétali celý, ostatní narušilo počasí. Vítr v Las Vegas byl velice silný a byl velký problém udržet trať v provozu. Celý rok nás provází smůla, doufám, že jsme si ji vybrali na několik sezón dopředu,“ komentuje Petr Kopfstein víkend v Nevadě, ale i celý rok 2016, jeho první v Master Class Red Bull Air Race.

„Cenné a do příští sezóny příjemné je zjištění, že se neustále zlepšujeme, několikrát jsme porazili zkušenější piloty jak v trénincích a kvalifikaci, tak i v závodě. Nyní nás čeká hodně práce na letadle, abychom v prvním závodě příštího ročníku v Abú Zabí prokázali kvalitu našeho Teamu Spielberg,” říká karlovarský pilot.

Ve Spojených státech amerických se uskutečnily poslední závody nejrychlejšího motoristického sportu planety. Team Spielberg obsadil v Indianapolis deváté místo, když mu postup do Round of 8 znovu velmi těsně unikl – po prohře s Juanem Velardem o pouhých 14 setin.

„Byla to bláznivá sezóna, pouze jediný závod z osmi jsme odlétali celý, ostatní narušilo počasí.“

Petr Kopfstein, karlovarský pilot

„Samozřejmě jsme doufali v postup, ale jinak jsme se závodem spokojeni. Na dvou mezičasech jsem byl dokonce lepší než soupeř. Ale obsadili jsme deváté místo, získali jsme do celkového pořadí dva body a náš čas v prvním kole byl sedmý nejlepší,“ říkal spokojeně pilot Teamu Spielberg Petr Kopfstein.

Po závodě karlovarský letec zůstal ve Spojených státech amerických, kde se začal připravovat na následující sezonu. „Dělali jsme úpravy na letadle, které budou mít na náš výkon zásadní vliv. Věřím, že díky tomu budeme v příští sezoně skutečně rovnocenným soupeřem většině pilotů ze startovního pole,“ naznačuje Kopfstein.

Závod v Las Vegas byl poslední zastávkou letošního ročníku Red Bull Air Race mistrovství světa. Na motoristickém okruhu uprostřed pouště se piloti museli vyrovnat s náročnými klimatickými podmínkami i krátkou přistávací dráhou, které nejsou pro létání ideální. „V Las Vegas panovalo horké počasí, kvůli vysoké nadmořské výšce je tam řidší vzduch a navíc často foukal silný vítr, kvůli kterému byly podmínky nestabilní. Ve Vegas se potkávají všechny parametry, o kterých je možné říct, že pro létání nejsou vhodné.” „Zajímavostí je, že jsme přistávali na nejkratší dráhu z celého seriálu,“ dodává Petr Kopfstein.

V posledním závodě na evropském kontinentě na německém Lausitzringu si Kopfsteinův Team Spielberg dokázal, že už ve své první sezoně v elitní divizi Master Class dokáže porazit kohokoliv ze startovního pole. V jednom z tréninků se mu dokonce podařilo vybojovat druhou příčku, když na vítězného Matta Halla ztratil pouhých 15 tisícin sekundy.

„To je zatím náš největší úspěch,“ říkal Kopfstein. „Letěl jsem na hraně možností, protože jsme chtěli vyzkoušet, jaké jsou naše limity a co dokáže naše letadlo.“

Konečné pořadí seriálu Red Bull Air Race v akrobatickém létání

po zrušení závěrečného závodu v Las Vegas kvůli silnému větru

1. Dolderer (Něm.) 80,25 b., 2. Hall (Austr.) 55,75, 3. Arch (Rak.) 41, ...9. Šonka 25, 14. Kopfstein (oba ČR) 4.

Skvělé časy z tréninků se ale nepodařilo zopakovat v závodě, ve kterém Team Spielberg obsadil 11. místo. „Zatímco v tréninku jsme létali trochu riskantně, tak v závodě to bylo spíše na jistotu. Sice jsme doufali v lepší čas, víme ale, že jsme pro úspěch dělali maximum,“ dodává. Stejně jako v Německu, tak i ve Spojených státech se létalo nad závodním okruhem. Indianapolis Motor Speedway byl postaven v roce 1908, díky čemuž je druhým nejstarším využívaným motoristickým okruhem na světě. Pravidelně se tu koná slavný závod Indy 500 a dlouho patřil do kalendáře formule 1.

Zajímavostí je, že slavná historie Indianapolis je už od začátku spojena s letectvím. Vůbec první závod, který se tu v červnu 1909 konal, totiž nepatřil automobilům ani motocyklům, ale horkovzdušným balónům. Hned následující rok se tu uskutečnil Aviation Week, během kterého byla překonána celá řada tehdejších leteckých rekordů a zahrnoval i závody letadel, které se odehrávaly nízko nad drahou.

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)