Jeho loď v etapě ze Singapuru do Čching-tao v silném větru narážela do obřích vln. "Občas byla skoro ve vzduchu. Když přestaly fungovat kamery, jen jsem držel palce, aby všichni chlapi byli na místech, až obraz zase naskočí," popisoval člen posádky Gustav Morin.
Pak loď začala nabírat vodu. "Potápěli jsme se. Všichni pumpovali, sušili." Zalátali trup, nachystali se pro cestu na břeh a případnou záchranu. "Kdyby vyspravení nevydrželo, šla by loď ke dnu rychle."
Podobně dopadly další dvě posádky. Jiné pokračují s problémy. "Děsivá muka" odnášejí i jachtaři zraněními zad či utrhanými špičkami prstů.
Vlny měří až 14 metrů. "Možná po této trase jet neměli. Je to, jako kdyby formule 1 poslali na trať pro rallye," míní jachtař Martin Trčka.
Speciály Volvo 70 jsou stavěné na co nejvyšší rychlost, ale v jiných podmínkách. Na cestě do Číny však čelí silnému větru, proti němuž jde mořský proud. "Vlny se pak zvednou do větší výšky, ale jsou kratší a strmější."
Volvo Ocean Race je prostě výzva. "Je to jeden z pilířů jachtingu," říká Trčka.
Začalo se v říjnu ve Španělsku, skončí se v červnu v Petrohradu po 70 tisících kilometrů. Nejdelší etapa bude ta příští, napříč Tichým oceánem. Poškozené lodě se však musí nejprve opravit.
"Jenže v Čching-tao mrzne a to se nedá pořádně laminovat," říká Trčka. "Navíc je málo času." Ani rozpočty ve výši přes miliardu korun tak nemusí pomoci.