9. etapa
Giro d’Italia 2024, 9. etapa (Gubbio - Siena, 181 km), start: 18. 5. 2025 13:05

Celkové pořadí Gira po 9. etapě
1. Isaac Del Toro (MEX) UAE Team Emirates – XRG 33:36:45
2. Juan Ayuso (ESP) UAE Team Emirates – XRG +1:13
3. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +1:30
4. Richard Carapaz (ECU) EF Education – EasyPost +1:40
5. Giulio Ciccone (ITA) Lidl – Trek +1:41
6. Simon Yates (GBR) Team Visma | Lease a Bike +1:42
7. Egan Bernal (COL) INEOS Grenadiers +1:57
8. Brandon McNulty (USA) UAE Team Emirates – XRG +1:59
9. Adam Yates (GBR) UAE Team Emirates – XRG +2:01
10. Primož Roglič (SLO) Red Bull – BORA – hansgrohe +2:25
---
14. Mathias Vacek (CZE) Lidl – Trek +3:23
140. Josef Černý (CZE) Soudal Quick-Step +1:39:07
Pořadí týmů
1 UAE Team Emirates – XRG 100:49:54
2 Lidl – Trek +12:15
3 Team Visma | Lease a Bike +12:49
4 INEOS Grenadiers +15:37
5 XDS Astana Team +16:09
Pořadí závodníků do 25 let po 9. etapě
1. Isaac Del Toro (MEX) UAE Team Emirates – XRG 33:36:45
2. Juan Ayuso (ESP) UAE Team Emirates – XRG +1:13
3. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +1:30
4. Mathias Vacek (CZE) Lidl – Trek +3:23
5. Giulio Pellizzari (ITA) Red Bull – BORA – hansgrohe +3:43
Pořadí vrchařské soutěže po 9. etapě
1. Lorenzo Fortunato (ITA) XDS Astana Team 98
2. Juan Ayuso (ESP) UAE Team Emirates – XRG 50
3. Paul Double (GBR) Team Jayco AlUla 36
4. Manuele Tarozzi (ITA) VF Group – Bardiani CSF – Faizanè 32
5. Isaac Del Toro (MEX) UAE Team Emirates – XRG 25
---
25. Mathias Vacek (CZE) Lidl – Trek 4
Pořadí sprinterské soutěže po 9. etapě
1. Mads Pedersen (DEN) Lidl – Trek 153
2. Alessandro Tonelli (ITA) Team Polti VisitMalta 59
3. Olav Kooij (NED) Team Visma | Lease a Bike 55
4. Casper Van Uden (NED) Team Picnic PostNL 50
5. Wout Van Aert (BEL) Team Visma | Lease a Bike 43
---
57. Mathias Vacek (CZE) Lidl – Trek 6
Výsledky 9. etapy
1. Wout Van Aert (BEL) Team Visma | Lease a Bike 4:15:08
2. Isaac Del Toro (MEX) UAE Team Emirates – XRG +0:00
3. Giulio Ciccone (ITA) Lidl – Trek +0:58
4. Richard Carapaz (ECU) EF Education – EasyPost +0:58
5. Simon Yates (GBR) Team Visma | Lease a Bike +1:00
6. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +1:00
7. Juan Ayuso (ESP) UAE Team Emirates – XRG +1:07
8. Thymen Arensman (NED) INEOS Grenadiers +1:10
9. Egan Bernal (COL) INEOS Grenadiers +1:10
10. Adam Yates (GBR) UAE Team Emirates – XRG +1:10
---
14. Mathias Vacek (CZE) Lidl – Trek +2:03
101. Josef Černý (CZE) Soudal Quick-Step +17:57
Pro Wouta Van Aerta se jedná o jubilejní padesáté kariérní profesionální vítězství!
Jednadvacetiletý Isaac Del Toro sice dnes skončil druhý za Woutem Van Aertem, ale svým způsobem je nejšťastnějším závodníkem. Po výborném výkonu na šotolinových úsecích, které dohromady měly zhruba 30 kilometrů, se obleče do růžového trikotu pro lídra Gira. Stává se tak prvním mexickým závodníkem v historii, který se oblékne do růžového na slavném italském etapovém závodě.
Favorizovaný Primož Roglič měl dnes pád, defekt a do cíle dojel devatenáctý s výraznou ztrátou 2:22. Zatím se musí počkat na propočty, ale na čelo Gira nabere významnou ztrátu, která by měla být přes dvě minuty.
V cíli je už také Mathias Vacek se ztrátou zhruba dvou minut na čelo. Mohl by se trochu posunout pořadím z celkového 21. místa. Jeho hlavním cílem je ale vyhrát etapu, o což bude usilovat během dalšího programu Gira.
Třetí dojíždí Giulio Ciccone po hodně těsném průjezdu v zatáčce kolem mantinelu! Richard Carapaz je čtvrtý.
Wout Van Aert vítězí v deváté etapě před Isaacem Del Torem!
Van Aert se mírně vzdálil, Del Toro zareagoval!
Van Aert se posouvá do čela před Del Tora!
Del Toro se nedokáže definitivně urvat, Van Aert to opět zvládl!
A je tu nejnáročnější úsek, Del Toro zkouší nastoupit, Van Aert se ale drží!
Del Toro táhne za sebou Van Aerta.
A je tu poslední kopec, který bude vrcholit na Piazza del Campo v Sieně.
Závěrečný kilometr je hodně náročný s výrazným stoupáním s převýšením až 13 %. To by mohlo vyhovovat Del Torovi.
Skupina favoritů je už smířena s tím, že Isaac Del Toro půjde do růžového. Momentálně je tedy jedinou hádankou, kdo vyhraje etapu. Bude to jednadvacetiletý Del Toro, nebo zkušený Wout Van Aert?
A už dojel Egana Bernala, kterému nezbývají už žádné síly. Takže je tu třináctičlenná skupina se ztrátou přes minutu na Isaaca Del Tora a Wouta Van Aerta. Del Toro, pokud se nic nestane, bude prvním mexickým držitelem růžového trikotu v historii.
Vacek diktuje tempo skupiny s Cicconem, ve které jsou také Ayuso, McNulty, bratři Yatesovi, Carapaz, Tiberi a další. Sil má tedy zatím stále dost.
Mathias Vacek podle všeho dostal pokyn od týmových šéfů, aby se vrátil do Ayusovy skupiny a pomohl Giuliovi Cicconemu v boji o celkovou klasifikaci. Prostě v jednu chvíli zpomalil a skoro zastavil a nechal Egana Bernala jet. Škoda. Ale šance na etapové vítězství už nebyla, takže z hlediska Lidl – Trek správné rozhodnutí.
Primož Roglič ztrácí na Ayusovu skupinu minutu. Na Del Tora pak přes dvě. Pokud by to takto dopadlo, ztrácel by Roglič na čelo Gira po dnešní etapě přes minutu a půl.
Posledních deset kilometrů do konce. Na čele jsou Wout Van Aert a Isaac Del Toro, jenž útočí na růžový trikot. Na třetí a čtvrté pozici jsou Egan Bernal a Mathias Vacek. Za nimi se ale už přibližuje skupina s Juanem Ayusem.
A ještě horší zprávou je, že Vacek s Bernalem ztrácí už půl minuty. Klidně je tak může dostihnout Ayusova skupina.
Vypadá to, že Van Aert začal spolupracovat s Del Torem, což není dobrá zpráva pro Mathiase Vacka.
Vacek s Bernalem na čelo ztrácí nadále okolo 20 sekund. Uvidí se, co nyní přinese návrat na asfalt.
Isaac Del Toro je první na Colle Pinzuto a bere šest sekund k dobru. Dnes útočí nejen na etapové vítězství, ale také na růžový trikot pro lídra Gira.
Vacek je ve dvojičce s Bernalem s výraznou ztrátou. Podle oficiálních údajů na ostrém úseku nabrali 20 sekund.
Hodně ostré stoupání zvládl Van Aert v háku za Del Torem. No, zvládl, přežil ho!
Del Toro nastupuje, drží se ho Van Aert. Vacek s Bernalem nabírají menší ztrátu.
Jedna se o 2,5 kilometru dlouhé stoupání s maximálním převýšením až 15 %.
Náskok vedoucího kvarteta na Ayusovu skupinu je zhruba minutu. Je tu další šotolinovýá úsek se stoupáním na Colle Pinzuto. Další hodně náročný úsek etapy.
Ale v dalším krátkém stoupání Vacek nastoupil a dotáhl se zpět k čelní skupině. Uff, teď ze sebe vydal spoustu energie, ale je zpátky!
Vacek nabírá výraznou ztrátu. Na čelo se dotáhl zpět Bernal, který tam je s Van Aertem a Del Torem. Vacek má ztrátu dobrých 50 metrů.
Vysoké převýšení na kratším stoupání pomohlo Del Torovi odrazit Riveru. Velké problémy má i Bernal a především Vacek, který ze sebe vydal hodně energie při stíhání.
Na čele zkouší nastoupit Isaac Del Toro!
Záběry ukázaly, že Brandon McNulty má hodně hluboké rány na noze a silně krvácí. Nechce ale zastavit a nechat se ošetřit. Pouze si ránu prolévá vodou.
Mathias Vacek se docvakl k vedoucí skupině a nyní si bude moci trochu odpočinout za Del Torem, Bernalem, Riverou a Van Aertem! Fantastická práce českého závodníka!
Jako by toho nebylo málo na Diega Ulissiho. Nejen, že se mu vůbec nedařilo na šotolině, ale ještě nyní dostal defekt. Nejen, že přijde o růžový trikot, on nebude ani v Top 10. A dost možná ani v Top 30. Jeho ztráta se dostává ke čtyřem minutám.
Vacek v barvách Lidl – Trek není ve snadné pozici. Jede o samotě a zatím se marně snaží docvaknout vedoucí skupinu. Ale má oční kontakt, což mu dodává velkou porci další energie!
V jednom z kratších stoupání Mathias Vacek ujíždí Chrisovi Harperovi. Osamostatňuje se na pátém místě a bude se snažit dotáhnout čelní skupinu. Harperovi evidentně dochází síly.
Vacek s Harperem se už osamostatnili od Planckaerta, který už neměl síly a propadl se. Odstup této dvojičky od čela je zhruba půl minuty. Takže nedochází k dotahování.
Egan Bernal dorazil na vrchol vrchařské prémie jako první. Čelní čtyřka Bernal, Rivera, Van Aert a Del Toro se dostává z náročných šotolinových sektorů zpět na asfalt. O zhruba pětadvacet sekund zpět jsou Vacek s Chrisem Harperem a Edwardem Palnckaertem.
Vacek je v tříčlenné skupince, která se snaží dotáhnout do čelní skupiny.
Vacek je v popředí tzv. Ayusovy skupiny a blíží se k závěrečnému stoupání v tomto úseku. Čím lepší výchozí pozici vybojuje, tím lépe. Pak se totiž pojede ve sjezdu po asfaltu, načež bude následovat nějakých deset kilometrů po silnici na vlnitější trase.
Mathias Vacek výborně pracuje a v polorozpadlé stíhací skupině se posunul do popředí.
Ke skupině s Mathiasem Vackem se podle všeho už přibližuje skupina s Rogliček, Pidcockem, Pellizzarim a Geem.
Thymen Arensman, stejně jako Kaden Groves a Quinten Hermans, odpadl z vedoucí skupiny. Na čele jsou už jen Egan Bernal, Brandon Rivera, Wout Van Aert a Isaac Del Toro.
Součástí šotolinového úseku San Martino in Grania je několik hodně nepříjemných stoupání a také závěrečná vrchařská prémie čtvrté kategorie. Ta sice měří jen kilometr, ale má průměrné převýšení sedm procent a je po štěrku.
V Ayusově skupině se graduje tempo a začíná se trhat. Závodníci se snaží dotáhnout čelo.
Mathias Vacek je součástí skupiny s Juanem Ayusem z UAE. Tato skupina ztrácí nějakých 50 sekund na vedoucí sedmičku, ve které jsou Groves, Hermans, Bernal, Arensman,Rivera, Van Aert a Del Toro.
Za Serravalle je kilometrový silniční přejezd na další desetikilometrový šotolinový sektor. Na San Martinoin Grania bude probíhat i vrchařská prémie. Jedná se o nejnáročnější úsek této etapy.
Roglič dnes dost možná nabere významnou ztrátu v celkovém pořadí Gira. Pád, defekt... Co dalšího přijde?
Primož Roglič má podle všeho defekt a musí počkat na týmové vozidlo!
Na čele jsou momentálně Isaac Del Toro, Kaden Groves, Quinten Hermans, Egan Bernal, Thymen Arensman, Ben Turner a Wout Van Aert. Tato skupina má k dobru minutu na Primože Rogliče s Thomasem Pidcockem.
Na čele se snaží Isac Del Toro odpoutat od ostatních a vyrazit do úniku. Zatím se mu ale nepovedlo zcela odpoutat a má v háku několik závodníků, z nichž někteří jsou i soupeři Del Torova lídra v boji o celkové pořadí. Takže Del Toro nemůže dál pracovat, když se mu nepovedlo utrhnout.
Nepříjemností pro Mathiase Vacka bylo, že byl kvůli pádu soupeřů trochu zdržen, ale je před řadou dalších favoritů. Osamostatnil se s jedním ze závodníků a vyčkávají na svou šanci. Prozatím se jen snaží dotáhnout směrem k čelu.
Skupina se kvůli tomu rozpadla, na čele je nyní pětice závodníků, která se dotáhla ke Grovesovi s Hermansem a jejich únik je u konce.
Primož Roglič a Thomas Pidcock jsou součástí nepříjemného pádu v zatáčce během krátké tlačenice. Záběry ukázaly až situaci, kdy oba leželi na zemi. Byl tam také McNulty...
Vedoucí skupinu z pelotonu (respektive druhou skupinu závodu za Grovesem s Hermansem), ve které je nadále i Mathias Vacek, nyní táhne INEOS.
Madsovi Pedersenovi už došly síly a opustil čelní skupinu. Bude jen dojíždět. Svou úlohu, tedy roztrhat peloton, ale splnil.
Při nájezdu na druhý sektor hodně ošklivě spadl Michael Storer, který se sice hned zvedá, ale bude mít co dělat, aby se dotáhl zpátky.
Groves s Hermansem vjeli do druhého šotolinového sektoru. Na jeho konci bude jen kilometrová mezera a pak dalších 10 kilometrů na šotolině v úseku San Martino in Grania. Takže toto je dost možná klíčový úsek etapy.
Peloton, respektivě hlavní skupina s favority, by měla mít podle odhadů 30 členů. Nechybí tam Primož Roglič, Antonio Tiberi, Richard Carapaz, Giulio Ciccone, Thomas Pidcock, Juan Ayuso či Isaac Del Toro. Tedy aspiranti na celkové pořadí.
V pelotonu se vůbec nenachází Diego Ulissi. Ten si tedy užije růžový trikot pravděpodobně jen jeden den, tedy ten dnešní.Pelotonem naopak už byli pohlceni Dries De Bondt a Luke Lamperti.
Groves s Hermansem se dostali zpět na silnici a mohou si trošičku odpočinout. Ale ne příliš dlouho, před závodníky je jen pětikilometrový přejezd na další šotolinový úsek Serravalle, který bude měřít 9,3 kilometru.
Nakonec se Kaden Groves ještě vrátil do vedoucí skupinky a uvisel se ho jen Quinten Hermans. Ostatní odpadli a pomaličku je sjíždí čelo balíku!
Zbyteček vedoucí skupiny má k dobru kolem 40 sekund na čelo pelotonu. Pomalu se blíží závěr prvního šotolinového úseku.
Mathias Vacek je v přední skupině pelotonu.
Z čelní skupiny odpadli vedle Fretina také Kaden Groves a Dries De Bondt.
Na čele pelotonu maká ze všech sil Mads Pedersen a peloton se kvůli tomu trhá!
Záběry na čelní skupinu ukazují velký problém, pokud před závodníky jede motorka s kameramanem. Závodníci nebyli v prašném oblaku v podstatě vůbec vidět. To je i pro ně hodně složité a komplikované, pokud se musí prokousávat prachem.
Problémy se šotolinou jsou i v tom, že je poměrně snadné dostat defekt. A podle všeho obtíže dost možná s tímto má Milan Fretin v přední skupině, ve které vlaje na chvostu.
Majitel růžového trikotu, Diego Ulissi, se pohybuje okolo chvostu pelotonu.
Na těchto úsecích by podle odhadů expertů mohl jít hodně vysoko český závodník Mathias Vacek. Člen Lidlu-Trek by měl být nyní součástí vláčku svého týmu v popředí.
Peloton vygradoval tempo a mohutně začíná stahovat ztrátu na vedoucí skupinu.
Vedoucí šestka vjela na štěrkovou cestu. Šotolina je pro závodníky hodně náročná, ne každý na ni na silničním kole dokáže odvádět špičkové výkony. Proto se dnes bude v těchto sektorech lámat chléb.
Zbývají tři kilometry k úseku Pieve a Salti. Vedoucí šestka Groves, Hermans, Fretin, De Bondt, Van der Hoorn a Lamperti mají náskok dvou minut před pelotonem, v němž ale gradují tempo Visma, Bahrain – Victorious a UAE.
Co nabídne první šotolinový úsek? Bude tam zhruba kilometrový sjezd, pak něco přes dva kilometry stoupání na Pieve a Salti a následovat bude vlnitější trasa, spíše ale rovinatá. Nebude to tedy vůbec jednoduché.
Vedoucí skupina se zásluhou Grovese snaží ještě trochu vzdálit od pelotonu, ale nemá to v tuto chvíli nějak významnější dopad na odstup.
Na vrch pelotonu se posunuly nové týmy. Je tam UAE, je tam Visma, jsou tam zástupci další čtyř stájí.
Na silnici se mezitím nic nezměnilo. Pouze peloton lehce povolil a vedoucí skupina navýšila náskok na 105 sekund.
Poměrně dost zesiluje vítr, což by mohl být problém, pokud by vrátil do oblasti dešťové mraky. Je sice zataženo, ale v tuto chvíli to nevypadá, že by mělo začít pršet.
Peloton je vzdálen od vedoucí skupiny nadále okolo minuty a půl. To nejzajímavější se teprve začne dít. Je nutné poznamenat, že dnešní etapa zatím příliš zajímavého dění nenabízí. Ač je to škoda, je to pochopitelné.
Co nyní následuje? Zhruba dvacetikilometrový přejezd po vlnité trase s několika nehodnocenými stoupáními. A pak to začne, první osmikilometrový úsek po šotolině okolo Pieve a Salti. V tomto úseku by se měl peloton rozdrolit a řada závodníků by mohla odpadnout z balíku.
Sprinterskou prémii v Sinalunze vyhrál Dries De Bondt, který bere dvanáct bodů. Za ním byli Quinten Hermans s Kadenem Grovesem, následoval Milan Fretin a Taco Van der Hoorn. Opět se o prémii příliš nezávodilo a De Bondtovi byla v podstatě přenechána. Ale ne, že by si to Belgičan neodpracoval, to vůbec. Celou skupinku táhl do kopce za sebou.
Těsně před sprinterskou prémií je trochu ostřejší a táhlejší kopec. Nic extrémně dlouhého, ale také stojí trochu sil pro členy vedoucí skupiny.
Silnice v této oblasti v okolí Sinalungy je vlhká a podle informací pršelo. Byť povrch poměrně rychle schne, tak to znamená, že by šotolinové úseky nemusely být tolik prašné a naopak by mohly být tvrdší. Zároveň by nemělo hrozit, že by v daných sektorech bylo bláto.
Necelých šest kilometrů schází ke sprinterské prémii v Sinalunze. Trasa je nyní dost vlnitá s krátkými stoupáními, krátkými sjezdy jen krátkými rovinatými přejezdy.
Do cíle deváté etapy zbývá 100 kilometrů. Zatímco Milan Fretin si nechal opravovat sedlo na náhradním bicyklu, nic dalšího se v posledních minutách nestalo. Peloton drží konstantní odstup od čelní skupiny a celé dění se pomaličku přesouvá poblíž další sprinterské prémie.
Odstup mezi Grovesem, Hermansem, Fretinem, De Bondtem, Van der Hoornem a Lampertin a pelotonem činí nadále okolo minuty a půl. Z tohoto hlediska se na silnici v těchto minutách vůbec nic zajímavého neděje.
Obrázek dění v etapě se momentálně nemění. Čelní skupina i peloton absolvují dlouhý přejezd, který bude trvat ještě přes dvacet kilometrů, k další sprinterské prémii. Za ní bude následovat krátké stoupání a následně vlnitá trasa, která dovede dění k prvnímu šotolinovému úseku.
Fretin nakonec musel zastavit a vyměnit stroj. Předchozí bicykl po pádu měl evidentně nějaké problémy s převody.
Náskok čelní skupiny, do které se dotáhl po pádu Fretin, se na konci sjezdu pohybuje nadále okolo minuty a půl. Ještě by tato skupina ráda zvládla pětatřicetikilometrový úsek ke sprinterské prémii v Sinalunze.
Milan Fretin měl velké problémy ve sjezdu a v jedné zatáčce spadl. Velká nepříjemnost, ale rychle doběhl pro bicykl a pokračuje ve sjezdu dál.
Van der Hoorn ziskem čtyř bodů navýšil své konto na 18 bodů ve vrchařské soutěži a posunul se o šest příček na osmé místo.
První vrchařskou prémii deváté etapy vyhrál Grovesův týmový kolega Quinten Hermans, jenž bere devět bodů. Za ním byl podle všeho Taco Van der Hoorn. Třetí byl Dries De Bondt a čtvrtý Milan Fretin.
Kaden Groves se snaží trochu rozpohybovat čelní šestici, nechce na vrchol dojet s náskokem pod minutu.
Peloton ve stoupání začíná zase trochu stahovat ztrátu, ta se ale nadále pohybuje kolem dvou minut. A ne každému už v balíku stoupání na La Cimu sedí.
Na vrcholu první vrchařské prémie získá nejrychlejší závodník devět bodů. Druhý v pořadí čtyři body, třetí pak dva a jeden bodík je ještě schovaný pro čtvrtého.
Čelní skupina začíná stoupat na k vrcholu na La Cima.
No tak nakonec se o prémii ani moc nezávodilo, naopak se projelo ve vláčku a v poklidu. První protnul pomyslnou pásku Dries De Bondt, jenž bere 12 bodů. Druhý byl Taco Van der Hoorn, následovali Milan Fretin, Luke Lamperti a Quinten Hermans. Kaden Groves dokonce nezískal ani bodík. Ale moc ho to netrápilo.
V Mercatale obdrží vítěz prémie 12 bodů. Druhý v pořadí osm bodů, posléze se rozdá ještě pět, tři a jeden bod.
Zatímco se De Bondt úspěšně dotáhl zpět do čelní skupiny, tak naopak peloton zase trochu povolil a dává úniku trošičku větší svobodu.
Pouhých pět kilometrů chybí ke sprinterské prémii v Mercatale.
Zbývá necelých deset kilometrů k první vrchařské prémii. Jedná se o výstup na La Cima. Stoupání je dlouhé 4,2 kilometru s průměrným převýšením 7,6 %, avšak také úseky přesahujícími desetiprocentní sklon. Jedná se o prémii třetí kategorie.
Problémy pro Driese De Bondta, který měl mechanické problémy a musel zastavit. Spadl mu totiž řetěz. Naštěstí pro něj bylo týmové vozidlo AG2R blízko a dostal náhradní bicykl. I tak ale nabral na vedoucí skupinu ztrátu, kterou nebude snadné dohnat.
Groves, Hermans, Fretin, De Bondt, Van der Hoorn a Lamperti hájí náskok přes minutu a půl a trošičku zrychlují. Ve výsledku to ale znamená, že tento únik nemá šanci na úspěch v etapě. Můžeme se těšit v průběhu dne na nové útoky, nové úniky. U Grovesovy grupy je jen otázkou, jak dlouho ji nechá peloton na čele.
Odstup se stabilizoval na minutě a půl. Pokud bychom to při současné rychlosti chtěli převést na vzdálenost, jedná se o něco málo přes kilometr.
Peloton, respektive některé týmy, nevzdává snahu o dostižení vedoucí skupiny ještě před Mercatalem. O sprinterskou prémii jde evidentně i jiným závodníkům, kteří nechtějí promeškat první dnešní příležitost.
Grovesova parta drží konstantní odstup od pelotonu. Ke sprinterské prémii zbývá něco málo přes 16 kilometrů. Pokud se nestane nic neočekávaného, měla by tam čelní skupina být první.
Pomalu se blíží sprinterská prémie v Mercatale. Vedoucí skupina přišla o část náskoku, stále ale má k dobru okolo dvou minut. Vypadá to, že by mohlo dojít k nějakému kontra-ataku během stoupání na La Cimu, což bude následovat záhy po sprinterské prémii.
Čelní skupina zpomalila, čehož využili Van der Hoorn s Lampertim a dotáhli se. V popředí je tedy nyní šestičlenný balíček s náskokem dvou a půl minuty na peloton. Jenže, náskok na peloton dál klesá. Neměli by muži na čele příliš dlouho otálet s navýšením tempa.
Průměrná rychlost závodu se zatím pohybuje nad 50 kilometrů v hodině. Je jisté, že průměrná rychlost klesne, nicméně vše nasvědčuje tomu, že by dnešní etapa měla trvat maximálně okolo čtyř hodin a nějakých dvaceti minut. Kolem půl šesté odpoledne by mělo být jasno o vítězi deváté etapy.
Peloton jede v poklidném tempu a ztrácí na čelo momentálně tři minuty. To ale není nic, co by bylo pro celkový vývoj etapy nějak podstatné v tuto chvíli. Spíš to ukazuje na snahu Grovesovy skupiny.
Kvartet na čele dál buduje náskok na peloton, který pomalu, ale jistě, roste. Zatím možná trochu netakticky nevyčkal na dvojici za sebou, která ztrácí takřka minutu. Přeci jen, v šesti by se to táhlo lépe. Možné ale také je, že si tato čtveřice chce rozdělit jen první tři prémie (dvě sprinterské a jednu vrchařskou) a pak se nechá pomalu sjet před šotolinovými úseky.
Za touto čtveřičkou se nachází dvoučlenná stíhací skupina, ve které jsou Taco Van der Hoorn a Luke Lamperti. Peloton už povolil a tuto šestici momentálně nestíhá.
Vedoucí Grovesova skupinka si vypracovala už více půlminutový náskok, což sice ještě nezaručuje, že se jedná o definitivní "brejk", ale je to hodně nadějné. S Grovesem tam jsou Quinten Hermans, Dries De Bondt a Milan Fretin.
Za únikem vyrazil Taco Van der Hoorn z Intermarché, který by se rád připojil. Peloton ale zatím rozhodně nešetří silami a nechce tak brzy pustit soupeře do úniku. Na špici pelotonu pracují hlavně jezdci Astany.
A hned zkraje zkouší zaútočit Kaden Groves, kterého se zachytili další tři muži. Groves by rád posbíral nějaké sprinterské prémie.
Etapa odstartovala.
Peloton vyrazil směrem k oficiálnímu startu dnešní etapy.
Prvních 112 kilometrů nedělní etapy bude standardních na silnici s řadou kopečků a jedním vrchařským stoupáním na La Cima (4.2 km à 7.6%). Pak to ale začne a ve zbytku etapy se pojede takřka třicet kilometrů v několika úsecích na šotolině, či chcete-li drobném štěrku. Chaos na tomto povrchu je prakticky zaručen, a proto by se únik před začátkem těchto úseků mohl ukázat jako klíčový v boji o etapové vítězství. Obzvlášť, pokud se do úniku dostane některý ze specialistů na tento typ závodů.
Experti zařazují mezi velké favority závodu i Mathiase Vacka, což je pro české příznivce cyklistiky rozhodně zajímavou informací. Dalšími favority jsou Tom Pidcock, Wout van Aert, Juan Ayuso, Romain Bardet, Filippo Zana či Paul Double. A nebo třeba zvítězí někdo úplně jiný... V tom tkví krása šotoliny.
První týden Giro d'Italia 2025 vyvrcholí v 9. etapě, během které šotolinové cesty jednoho z nejkrásnějších italských jednodenních závodů Strade Bianche budou zajisté míchat pořadím a nahánět strach řadě adeptů o umístění v elitní desítce celkového pořadí.
Šotolinové etapy se v nedávné historii Corsa Rosa objevovaly sporadicky, ale vždy měnily obraz celkového závodu, přičemž v poslední době se objevily dvě nejvýznamnější v letech 2010 a 2021.
V prvním případě vyhrál Cadel Evans jednu z nejlepších etap Gira v historii během bahenních lázní, ve které se prašná šotolina kvůli dešti změnila, před čtyřmi lety pak Egan Bernal (Ineos Grenadiers) zvýšil svůj náskok na cestě za triumfem v GC a Mauro Schmid vyhrál z úniku.
Celkové pořadí po osmé etapě
1. Diego Ulissi (ITA / XDS Astana Team) 29:21:23
2. Lorenzo Fortunato (ITA / XDS Astana Team) +00:12
3. Primož Roglič (SLO / RB-Bora-hansgrohe) +00:17
4. Juan Ayuso (ESP / UAE Emirates) +00:20
5. Isaac del Toro (MEX / UAE Emirates) +00:26
6. Antonio Tiberi (ITA / Bahrain Victorious) +00:44
7. Max Poole (GBR / Picnic PostNL) +00:47
8. Michael Storer (AUS / Tudor) +00:50
9. Brandon McNulty (USA / UAE Emirates) +00:51
10. Simon Yates (GBR / Visma-Lease a Bike) +00:56
...
21. Mathias Vacek (CZE / Lidl-Trek) +01:34
148. Josef Černý (CZE / Soudal-Quick Step) +01:21:24
Giro d'Italia má před sebou devátou etapu z Gubbia do Sieny, která měří 180,1 kilometru. A bude to etapa, která ne každému bude vyhovovat. Na trati je totiž několik dlouhých úseků po šotolině, což umí pořádně promíchat pořadím!
Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 13:05.