Letící Fangio na doutníkovém mercedesu v klikatých uličkách monackého knížectví, hustý kouř z motoru, ohlušující řev, pach oleje a knížecí rodina očekávající na vítěze. Mercedes W196 byl ten rok suverénní, ale v roce 1955 Fangio v Monaku nevyhrál. Tam slavil jen dvakrát, hned při premiéře v roce 1950 a o rok později, kdy si jel pro další mistrovský titul s vozem Ferrari.
O 50 let později. Letící Lewis Hamilton, který má stejně jako Fangio pět mistrovských titulů, ve stříbrném mercedesu, motor už netrhá ušní bubínky, výfukové plyny nedusí diváky na tribunách, na pach oleje nenarazíte ani v garážích. Ale jinak se nic nemění, napětí na závodní dráze, boj o největší motoristický triumf světa, knížecí rodina vyčkávají vítěze.
A když nevyhraje Hamilton, slavit bude jeho soupeř ve Ferrari, ve stejně rudém jako tomu bylo za Fangiových časů. Svět kolem se mění, ale formule 1 zůstává. Možná nablýskanější a méně nebezpečná, stále je však plná adrenalinu a v kokpitech sedí nejlepší závodní jezdci světa.
Velká cena Monaka je možná symbolem formule 1 a jejím nejslavnějším závodem, ale dnes nejvýznamnější motoristická série světa expanduje na nové trhy. Do zemí, v nichž na jméno Juan Manuel Fangio reagují pokrčením ramen, zavrtěním hlavou a dotazem, kde se to prodává. Více než polovina závodů se jede mimo Evropu, z níž F1 vzešla. Tisící velká cena se tak trochu symbolicky slaví v Číně.
Okruh v megapoli Šanghaji bude znát v neděli jméno tisícího vítěze nejstarší sportovní série světa. Žádný jiný seriál závodů nemá takovou tradici. Světové poháry sportů jako lyžování vznikaly o téměř dvacet let později, o jiných motoristických sériích ani nemluvě.
Zajímavé statistiky:Nejvíce závodů (včetně VC Číny 2019) Jezdci: 323 Rubens Barrichello, 312 Fernando Alonso, 307 Michael Schumacher, 306 Jenson Button Stáje: 972 Ferrari, 844 McLaren, 725 Williams Nejvíce vítězství Jezdci: 91 Michael Schumacher, 74 Lewis Hamilton, 52 Sebastian Vettel Stáje: 235 Ferrari, 182 McLaren, 114 Williams Nejvíce pole positions Jezdci: Lewis Hamilton 84, Michael Schumacher 68, Ayrton Senna 65 Nejvíce startů bez vítězství Jezdci: 208 Andrea de Cesaris, 183 Nick Heifeld, 158 Martin Brundle a Nico Hülkenberg Stáje: 383 Arrows, 340 Minardi, 203 Force India Nejvíc titulů Jezdci: 7 Michael Schumacher, 5 Juan Manuel Fangio a Lewis Hamilton Stáje: 15 Ferrari, 12 McLaren, 7 Williams a Mercedes Stáje v poháru konstruktérů: 16 Ferrari, 9 Williams, 8 McLaren Nejstarší jezdec v závodě: 58 let a 292 dnů Louis Chiron (1958) Nejstarší vítěz: 53 let a 22 dnů Luigi Fagioli (1951) Nejstarší mistr světa: 46 let a 41 dnů Juan Manuel Fangio (1957) Nejmladší jezdec v závodě: 17 let a 166 dnů Max Verstappen (2015) Nejmladší vítěz: 18 let a 228 dnů Max Verstappen (2016) Nejmladší mistr světa: 23 let a 134 dnů Sebastian Vettel (2010) Vítězství z nejhorší startovní pozice: John Watson ve VC USA 1983, vyhrál z 22. místa |
V roce 1950 se jelo na sedmi okruzích a vítěz si připisoval osm bodů. Dnes je okruhů 21 a bodů za vítězství 25. Ale stejně jako tehdy se získává jeden bod za nejrychlejší kolo, stejně jako kdysi rozhoduje kromě rychlosti jezdce i výkon jeho monopostu a na tribunách čekají tisíce diváků na dramatické momenty. Žádný jiný sport si neudržel téměř tak silnou a jasnou kontinuitu.
Velká cena Číny se pojede 69 let od prvního závodu. Za tu dobu stálo na nejvyšším stupínku 76 jezdců. Nejvíc vítězství posbíral Michael Schumacher, jeho 96 triumfům se však blíží Lewis Hamilton. Pokud nezvolní ve svém tempu posledních let, za dva roky německou legendu překoná. Stejně jako může vyrovnat ještě nedávno nedosažitelnou metu sedmi mistrovských titulů.
Od roku 1958 se vyhlašuje i mistr světa mezi týmy. Jako první získal ceněný Pohár konstruktérů dnes už neexistující Vanwall, ale hned na druhém místě bylo Ferrari. To vévodí historické tabulce s celkem šestnácti tituly, Mercedes má pouhých pět - z posledních pěti let. Ferrari také vyhrálo nejvíce závodů, hlavně díky Schumacherovi jich má 235, Mercedesu patří čtvrté místo. „Formule 1 má úžasnou historii a stále jde vpřed. Nejlepším důkazem, že se jí daří, je tento fantastický tisící závod,“ uvedl v Číně technický šéf formule 1 Ross Brawn.
Na okruhu v Šanghaji se chystají velké oslavy, tisící spektákl budou doprovázet večery s ohňostroji a speciálními hosty. Pro jezdce, kteří budou v neděli na dráze, je to však trochu jiné… „Nemám rád oslavy narozenin ani různá výročí,“ překvapil strohou odpovědí mistr světa Lewis Hamilton. „Pro mě je to závod jako každý jiný, jsem tu, abych odvedl svou práci, abych vyhrál. Číslo tisíc neřeším.“
Hamiltonův největší soupeř, Sebastian Vettel z Ferrari, to vidí trochu jinak. „Vyrůstal jsem s formulí 1. Táta byl samozřejmě skalním fanouškem, takže sledoval všechny závody a já s ním. Jsou to jen útržky, ale mou první vzpomínkou je Sennovo vítězství v Brazílii. A potom Michael, jeho triumfy s ferrari jsem hodně prožíval. Je úžasné, že u tisící velké ceny mohu být osobně.“
A stejně tak je tisící závod událostí pro další jezdce. Řada z nich představila speciální designy věnované této události. Nico Hulkenberg a Daniel Ricciardo připomněli helmy závodníků z padesátých let, jiní, jako například George Russel z Williamsu, zase zavzpomínali na hrdiny svého dětství. Nováček série na divokého Kolumbijce Juana Pabla Montoyu. „Není to jen gesto. Největší rozdíl v závodění ve formuli 1 a v jiné sérii je v tom, že tady jste součástí historie. Přilba jen vypovídá, jaký z toho máme respekt, jak jsme rádi, že můžeme být součástí něčeho tak velkého,“ komentoval design australský závodník Daniel Ricciardo.
Tři možná nejrychlejší jezdci historie. Zemřeli však dřív, než stihli ovládnout statistiky: |
Svět kolem nás je stále rychlejší, obrátky zvyšuje i formule 1. Na první pětistovku závodů čekali diváci 40 let. Velkou cenu Austrálie, závod číslo 500, vyhrál v roce 1990, tedy před 29 lety, Nelson Piquet. S tím souvisí i rychlost, s jakou se formule 1 vyvíjí. Vše se stále mění, technika zdokonaluje a po hluchém období před pár lety je šampionát na vzestupu. „Všichni milujeme tento sport a chceme, aby tady byl i pro příští generace. Proto musíme držet krok se všemi změnami, zlepšit předjíždění, formule 1 musí být na vrcholu jak po finanční, tak po ekologické stránce. Aby byla ještě lepší než dnes,“ dodal Ross Brawn k velkému výročí.
Splní se sen bývalého inženýra Ferrari? Bude F1 slavit třeba i závod číslo dva tisíce? „To je složitá, otázka, vážně netuším. Vy ji možná budete sledovat, ale beze mě. Podívejte se, kolik mi je let,“ pobavil Günther Steiner, 54letý šéf týmu Haas.