Víkend Velké ceny Německa patřil Marku Webberovi. Australský pilot byl rychlý v trénincích, vyhrál kvalifikaci a cílem závodu projel neohroženě na prvním místě.
Ale po startu to tak jednoznačně nevypadalo. Před první zatáčkou postrčil vedle jedoucího Barrichella, což sportovní komisaři ocenili trestem průjezdem boxy. Jenže rychlostní převaha současného monopostu Red Bull je více než patrná.
Webber měl rovněž štěstí, že dlouho vedoucí Barrichello měl problémy s pneumatikami. Navíc tým BrawnGP pokazil druhou zastávku v boxech, nedotankoval Brazilci palivo až do cíle, jak bylo v plánu a Barrichello musel v závěru k mechanikům potřetí.
Propadl se kvůli tomu na šestou příčku za týmového kolegu Buttona a ztratil druhé místo v mistrovství světa. Předstihl ho nejen Webber, ale i jeho týmový kolega Vettel, který se na Nürburgringu radoval ze druhého místa.
Závod jsme sledovali v On-line reportáži |
Nově nabytou sílu Ferrari potvrdil třetím místem a šesti body Felipe Massa. Naopak jeho týmový kolega Räikkönen kvůli technické závadě do cíle nedojel.
V první polovině sezony suverénní jezdce BrawnGP porazil i v cíli čtvrtý Nico Rosberg s vozem Williams. Button, který dokončil pátý, sice udržel vedení v šampionátu, ale jeho náskok před jezdci Red Bullu se tenčí.
Smolařem závodu byl v trénincích nejrychlejší Hamilton z McLarenu, který v postartovní tlačenici poškodil pneumatiku a musel po prvním kole do boxů. Cílem projel jako poslední na osmnáctém místě.
Možná ještě více si v cíli zoufal domácí Adrian Sutil, který si s nečekaně rychlým vozem Force India jel pro body. V cíli měl být na čtvrtém, pátém místě, jenže při návratu z druhé zastávky v boxech se v první zatáčce střetl s Kimim Räikkönenem, přišel o část předního křídla a po výměně v boxech se vytratil z první desítky.
Dalším závodem sezony F1 je za čtrnáct dní Velká cena Maďarska.
Red Bull - nový suverén
Druhý double za sebou, třetí v sezoně - tým Red Bull je stejně suverénní jako BrawnGP začátkem sezony. S tím rozdílem, že má vyrovnanou jezdeckou dvojici - Barrichello přece jen za Buttonem výrazněji zaostával.
Webber na pohled snadno vyhrál kvalifikaci a Vettel by startoval druhý, nebýt zaváhání v závěrečném letmém kole. Takto stál na startovním roštu čtvrtý a po neúspěchu v soubojích v první zatáčce začínal závod až jako šestý.
Dlouho ho brzdil Massa, ale dokázal naplno využít lepší strategie stáje Red Bull. Jakmile se před ním otevřela volná dráha, sbíral cenné vteřiny a díky chybě Barrichellových mechaniků při tankování se posunul až na druhé místo.
Mark Webber to neměl v cestě za vítězstvím o nic snazší - hned po startu se dostal do kontaktu s Hamiltonem, kterého vystřelil vpřed systém KERS a také s Barrichellem, jehož neviděl a bočnicí mu ťukl do levého kola. Sportovní komisaři v čele s Čechem Radovanem Novákem byli nekompromisní - Webber musí za trest projet jednou bez zastavení boxy.
Ve 14. kole Australan trest absolvoval, ale protože Barrichello musel v tom samém kole ke své první plánované zastávce, vrátil se z boxové uličky do vedení. Než o šest kol později zatočil k mechanikům znovu, stihl si vybudovat takový náskok, že téměř smazal ztrátu získanou trestem. Ve 30. kole už byl opět těsně za vedoucím Brazilcem, a když Barrichello zamířil znovu tankovat, bylo rozhodnuto - Webber si jel pro premiérové vítězství.
Webber vyhrál až ve svém 132. závodu kariéry formule 1. Posledním Australanem, který se radoval z triumfu v Grand prix, byl v roce 1981 v Las Vegas Alan Jones s vozem Williams.
V celkovém pořadí šampionátu je stále o více než 20 bodů v čele Button, ale osm Velkých cen před koncem jsou největšími favority na titul jezdci Red Bullu. Jeho výkonnostní náskok je značný, a pokud BrawnGP ve vývoji nepřidá, budou se po posledním závodě v Abú Zabí radovat z celkového prvenství Webber nebo Vettel.
BrawnGP - potvrzený pád
Velká cena Německa potvrdila, že BrawnGP výkonnostně ztrácí. Jezdci si stále stěžují na potíže se zahříváním pneumatik. Úsek na tvrdé směsi Button s Barrichellem téměř celý při závodě prokličkovali, jak se snažili do gumy dostat vyšší teplotu.
Páté a šesté místo je celkem přesným obrazem současné výkonnosti týmu. Šéf stáje Ross Brawn na Nürburgringu potvrdil, že některé zdroje, které byly určeny na vývoj auta sezony 2010, budou přesunuty zpět na vylepšení letošního stroje. Jinak by se Button musel s už očekávaným titulem rozloučit.
V Německu oba jezdci doplatili na to, že do kvalifikace, a tedy prvního úseku závodu, šli s nejmenším množstvím paliva z celého startovního pole. Button navíc musel k mechanikům i kvůli opotřebeným gumám už ve 13. kole, a pak se obtížně propracovával zpátky do první desítky. Páté místo pro něj bylo na Nürburgringu maximem.
Rubens Barrichello doplatil na chybu tankovacího zařízení, místo plánovaných dvou zastávek musel k mechanikům třikrát jako jeho týmový kolega, a ve výsledku místo osmi bodů za druhé místo bral tři za šesté. S Buttonem to byl milimetrový souboj - jezdci BrawnGP se zařadili těsně za sebe po závěrečné Barrichellově výměně pneumatik a výjezdu z pit lane.
Britská stáj z Brackley nejrychleji ztrácí v Poháru konstruktérů, protože jezdci Red Bullu jezdí oba výborně a týmu se vyhýbají závady. V Poháru konstruktérů nemá BrawnGP na prvním místě náskok ani dvacet bodů.
Ferarri - zpátky na stupních vítězů
Osmé a deváté místo v kvalifikaci nevypadalo pro Ferrari nijak zvlášť příznivě, ale jen dokud nebyly zveřejněny hmotnosti monopostů - Ferrari mělo v nádrži více paliva než další favorité závodu, což mu dávalo výrazné šance na posun vpřed. o startu díky aktivaci systému KERS prolétly oab rudé vozy kolem soupeřů vpřed. Massa začínal závod z páté pozice, Räikkönen byl sedmý.
Klasická strategie dvou zastávek sice nepomohla Massovi před Vettela, kterého brzdil celý první úsek, protože Red Bull je zatím před soupeři výrazněji výkonnostně vpředu. Ale jezdci BrawnGP neměli proti Brazilci šanci. I díky smůle Barrichella se Massa posouval vpřed až na konečné třetí místo v cíli, které bez potíží kontroloval před Rosbergem s vozem Williamsu.
Kimi Räikkönen podobné štěstí neměl. V polovině závadu začal zpomalovat a přejížděli ho jeden soupeř za druhým. Po 34. kole zatočil do boxů, vystoupil z auta a skončil. Ztráta výkonu byla způsobena zatím blíže neurčenou závadou motoru. Bývalý mistr světa zůstává v celkovém pořadí na nepěkném desátém místě.
Ferrari bylo na Nürburgringu výkonnostně před stájí BrawnGP, čemuž by nikdo ještě před měsícem ani náhodou nevěřil. Jenže ztráta na Red Bull se momentálně zdá nedostižná. Přesto je jasné, že žádný tým nedokázal od startu sezony zrychlit tak, jako maranellští.
Williams - lepší než jednička Toyoty
Týmu Williams se po rozháraném startu do sezony konečně daří pravidelně bojovat s nejlepšími. Nico Rosberg bodoval v pátém závodě v řadě a čtvrtou pozicí si zajistil nejlepší umístění sezony. Soukromý tým nečekaně stačí vývojovému tempu továrních konkurentů. V závodě si nikdo nepolepšil o tolik míst jako Rosberg.
V domácím závodě se hvězdě stáje nepodařila kvalifikace, začátek z 15. místa nebyl přesně to, co očekával. Ale s plnou nádrží se mu nebývale podařil start. Do druhého kola prolétl na devátém místě.
Trpělivě kroužil po dráze a čekal, až soupeři před ním zajedou k mechanikům pro nové palivo. Když v polovině závodu poprvě tankoval, těšil se z druhého místa. Na dráhu se vrátil jako pátý, a protože se týmu bezchybně vydařilo i druhé přezutí pneumatik, posunul se před Rubense Barrichella. Pět bodů je pro tým i pro Roberga výrazným povzbuzením do dalších bojů.
Zcela jiný příběh prožil Japonec Nakadžima, který ještě v sezoně nezískal ani bod. V kvalifikaci sice Rosberga o dvě místa porazil, ale na startu nebyl zdaleka tak úspěšný. Závod sice odjel bez chyby, ale také bez jakéholi výraznějšího momentu. Z dvanáctého místa měl k bodům daleko.
Williams nemá ambice bojovat o titul, ale jako jediný soukromý tým v F1 (nepočítáme-li giganta Red Bull) dokáže pravidelně bodovat. V Německu byl jednoznačně lepší než tým Toyoty, od které dostává motory. V Grove mají před Maďarskem důvody k radosti.
McLaren - zůstalo u nadějných vyhlídek
Jeden trénink, druhý trénink, pokaždé první Hamilton. Zdálo se, že na Nürburgringu bude úřadující mistr světa bojovat s hlavními favority. Před závodem dokonce sebevědomě prohlašoval, že si věří i na jezdce Red Bullu.
Odpich z páté příčky na startu měl skvělý, systém obnovení brzdné energie KERS ho vystřelil vpřed jako raketu a v první zatáčce se tlačil do vedení. Jenže o zlomek vteřiny dříve poškodil při kontaktu s Weberem pravou zadní pneumatiku, která se mu při zatočení doprava svlékla z ráfku. Okamžitě se začal propadat a s nefunkčním kolem musel odjet celý okruh, než mohl do boxů k mechanikům na přezutí.
Závod začínal Lewis Hamilton s obrovskou ztrátou a bylo po nadějích. Navíc ho trápily i potíže s převodovkou a zůstal poslední po celých šedesát kol. Místo očekávaného souboje o stupně vítězů debatoval s týmem po vysílačce, zda odstoupit nebo zůstat v závodě. Kvůli možnosti deště ale dokončil na dráze. Zbytečně. Na Nürburgringu tentokrát nepršelo.
Heikki Kovalainen podobné potíže neměl, bezchybně zvládl i start ze šesté příčky a chvíli dokonce kroužil na druhém místě. Ale jak u Fina bývá tradicí, v průběhu závodu postupně ztrácel a propadal se až na konečné osmé místo. Po jistém odchodu Bourdaise a velmi pravděpodobném konci Piqueta je dalším jezdcem formule 1, jehož místo je v přímém ohrožení.
Tým McLaren přivezl do Německa celou řadu nových komponentů, které výrazně monopost zrychlily. Víc jich bylo na autě Lewise Hamiltona, což se také projevilo. Jeden bod je pro stáj z Wokingu obrovským zklamáním, ale je jasné, že znovunabytá rychlost se musí výrazně výsledkově projevit ještě v letošní sezoně.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1h36:43,310 |
2. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +9,252 |
3. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +15,906 |
4. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +21,099 |
5. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +23,609 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +24,468 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +24,888 |
8. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +58,692 |
9. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1:01,547 |
10. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:01,925 |
11. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1:02,327 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1:02,876 |
13. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1:08,328 |
14. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1:09,555 |
15. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1:11,941 |
16. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:30,225 |
17. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:30,970 |
18. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
19. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +25 kol |
20. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +41 kol |
Nejrychlejší kolo: Fernando Alonso - 1:33,365
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 68 |
2 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 47 |
3 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 45,5 |
4 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 44 |
5 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
6 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 21,5 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 20,5 |
8 | Timo Glock | Německo | Toyota | 13 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 13 |
10 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 10 |
11 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
12 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
13 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 5 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 2 |
16 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 112 |
2 | Red Bull | Rakousko | 92,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 34,5 |
4 | Ferrari | Itálie | 32 |
5 | Williams | Velká Británie | 20,5 |
6 | McLaren | Velká Británie | 14 |
7 | Renault | Francie | 13 |
8 | BMW Sauber | Německo | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |