První část kvalifikace (15 minut s minimem paliva, postupuje 16 jezdců)Kvalifikace třetího závodu sezony začala za pouhých 18°C. Povrch vozovky měl teplotu 25 °C. Melbourne je zatím nejchladnějším závodem sezony.
Nejníže hodnocený jezdec v seriálu Judži Ide zůstal stát devět minut před koncem s autem napříč přes dráhu. Naštěstí u pravého okraje, takže nejdříve vlály žluté vlajky upozorňující na překážku, poté byla kvalifikace na chvíli přerušena.
Japonec by ale tak jako tak do další části kvalifikace nepostoupil. Ostatní jezdci na něj museli mít vztek, smyk dostal znovu po třech minutách, napoprvé se ale dokázal vrátit do garáže. Přitom dráha byla v té době suchá a v Melbourne svítilo slunce.
Do posledních minut vedl Liuzzi s vozem Toro Rosso před Rakušanem Klienem z Red Bullu, ale po pauze se vydali na dráhu favorité a vše bylo jinak.
Do dalších bojů nepostoupili vedle dvojky Super Aguri Sató, Ide i Monteiro s Albersem z Midlandu, Speed z Toro Rosso a trochu nečekaně Barrichello z týmu Honda, kterému uzmul poslední postupující čas Liuzzi z Toro Rosso. Brazilec byl sice při posledním pokusu viditelně zpomalen dalšími kroužícími jezdci, ale na zajetí postupujícího času měl dvacet minut...
Nejrychlejší časy zajela dvojka McLarenu Montoya, Räikkönen, ale jezdci renaultu nebo ferrari pouze jistili postup. Na trávu dokázali vyletět i Button nebo už tradičně divoký Liuzzi.
Druhá část kvalifikace (15 minut s minimem paliva, postupuje 10 jezdců)
První vedoucí čas zajel Heidfeld z BMW, pak ho překonal Trulli z Toyoty, která se začíná pomalu zvedat z předsezonní krize, pak už se po 5 minutách na čelo vyšvihl favorizovaný Alonso.
O vzrušení se postaral letošní nováček ve Ferrari Felipe Massa, který nezvládl při brždění auto, vylétl do únikové zóny a naštěstí nepříliš silným nárazem do bariéry zničil zadní křídlo svého monopostu. Brazilec se připravil o možnost postupu mezi nejlepších deset a kouřící záď napověděla, že stejně jako v Malajsii bude měnit motor a začne opět z konce startovního roštu. 5:58 minuty před závěrem byla prostřední část kvalifikace přerušena.
Ale skutečným šokem byl až jedenáctý čas Michaela Schumachera, který přes sebevětší snahu v závěru mezi 10 nejlepších nepostoupil. Na vině byl pravděpodobně drobný déšť, který začal padat na dráhu. Na to, že si letmé kolo nechal až na konec patnáctiminutovky, doplatil i Nico Rosberg z Williamsu, vlhká dráha ho do finále nepustila.
Takže nepostoupili M. Schumacher, Coulthard, Liuzzi, Klien, Rosberg a Massa. Skutečný potenciál Williamsu ukázal čtvrtým časem Mark Webber, poprvé v sezoně se prosadily do finálové desítky oba vozy Toyoty. Nejlepší výkon zůstal na kontě Alonsa.
Třetí část kvalifikace (20 minut, v nádrži palivo pro závod)
Drobný déšť rychle ustal, takže jezdci se mohli soustředit na zajíždění okruhů v rozmezí 110 procent svého nejlepšího času a čekat na závěrečný, rozhodující boj. Jen Alonso si pro jistotu na začátku zajel jeden okruh naplno, takže na prvním místě na časomíře svítilo od počátku jeho jméno, překonal ho až po čtvrthodině Montoya, který minutu před koncem dostal smyk, kvůli kterému přišel o další pokus.
McLareny ale stejně na nejlepší neměly. Nejen Montoya, ale ani Räikkönen v závěru na renaulty nestačili. Trochu nečekaně Fisichella, stejně jako před čtrnácti dny v Sepangu, porazil Alonsa, ale tentokrát to na pole position nestačilo. Potvrdili se totiž obavy, které po pátečních trénincích sdělil novinářům Alonso: Button bude silný.
Šestadvacetiletý britský jezdec si zcela suverénně vyjel třetí pole position kariéry. S luxusním náskokem čtyř desetin vteřiny byl očividně spokojen a jásal i do týmové vysílačky. Oprávněně získal pro Hondu pole position po 38 letech. Předtím se ze stejného úspěchu mohl radovat pouze jeho krajan Surtees, který s modelem Honda RA301 vyhrál kvalifikaci v Monze roku 1968.
Sílu potvrdili jezdci BMW-Sauber, ale Villeneuve, který zajel devátý čas, bude stejně startovat až devatenáctý, protože před kvalifikací tým v jeho voze měnil motor. V první desítce nejvíce zaujali zástupci Toyoty, kteří se po tragickém úvodním závodu v Bahrajnu postupně vrací mezi elitu. Začnou z nejlepších míst v sezoně, Ralf Schumacher bude dokonce ve třetí řadě.
Závod startuje v neděli v 6:00 českého času, iDNES ho bude sledovat v on-line reportáži.
Pořadí na startu GP Austrálie F1:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Jenson Button
Velká Británie
Honda
1:25,229
2.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
1:25,635
3.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
1:25,778
4.
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
1:25,822
5.
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
1:25,976
6.
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
1:26,612
7.
Mark Webber
Austrálie
Williams
1:26,937
8.
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
1:27,579
9.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
bez času
10.
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
1:26,718
11.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
1:27,023
12.
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Toro Rosso
1:27,219
13.
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
1:27,591
14.
Nico Rosberg
Německo
Williams
1:29,422
15.
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
bez času
16.
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
1:26,943
17.
Christijan Albers
Nizozemsko
Midland
1:30,226
18.
Scott Speed
Spojené státy americké
Toro Rosso
1:30,426
19.
Jacques Villeneuve*
Kanada
BMW Sauber
1:29,239
20.
Tiago Monteiro
Portugalsko
Midland
1:30,709
21.
Takuma Sató
Japonsko
Super Aguri
1:32,279
22.
Judži Ide
Japonsko
Super Aguri
1:36,164
* - odsunut o 10 míst za výměnu motoru