Vrátí se Ferrari v Turecku na první místo? Massa mu dává naději

Massa, Ferrari - Felipe Massa s monopostem Ferrari při tréninku na Velkou cenu Španělska. | foto: Reuters

4 2009
Už třikrát za sebou vyhrál Velkou cenu Turecka Felipe Massa. Povede se mu stejný kousek i v letošní sezoně? Rychlost vozů Ferrari před čtrnácti dny v Monaku mu dává naději. Jezdci v rudých kombinézách získali třetí a čtvrté místo v cíli. A v Istanbulu mají mnohem větší šanci.

Pomalé zatáčky Monte Carla vozům z Maranella nikdy neseděly. Jak se jim asi může vést na mnohem rychlejším istanbulském autodromu? Suverenita Felipeho Massy v posledních letech dává obhájcům triumfu v Poháru konstruktérů velkou naději. Už loni Massa na rozhraní EVropy a Asie vtipkoval, že by měl dostat turecké občanství.

Aby ale prodloužil turecké panování, bude muset především zastavit dosavadního suveréna sezony Jensona Buttona s vozem Brawn GP. Ten bude v roli lídra šampionátu útočit na šestou výhru ze sedmi závodů a čtvrtý triumf v řadě.

Druhý je za ním se ztrátou šestnácti bodů týmový kolega Rubens Barrichello z Brazílie. Massa se krčí na desátém místě s propastným mankem 43 bodů na Buttona, ale v posledních závodech prokázal zlepšení.

Brazilec se už nejspíš může rozloučit s vidinou titulu, o který loni bojoval s Britem Lewisem Hamiltonem do poslední chvíle, hodlá se proto soustředit hlavně na vítězství v jednotlivých závodech.

"V Turecku se mi daří, takže doufám, že tomu tak bude i nadále," prohlásil Brazilec.

Vyhovuje mu, že se v Istanbulu jezdí v protisměru, stejně jako na Brazilcově domácím okruhu Interlagos v Sao Paulu. "Je dobré vědět, že se zlepšujeme, že se začíná dařit. Máme poprvé letos pozitivní myšlení," uvedl Massa, který v Monaku dojel čtvrtý za týmovým kolegou Kimim Räikkönenem z Finska.

Kimi Räikkonen z Ferrari.

V Istanbulu bude opět důležitá kvalifikace, kterou Massa v Turecku vždy vyhrál. "Nemusel jsem tedy moc přemýšlet o předjíždění, takže se těším na sobotu. Bude to zajímavé, neboť letos jsou na špici jiní," pravil.

Button sice v Turecku nebyl ještě nikdy na stupních vítězů, nejlépe skončil čtvrtý v roce 2006, přesto je opět velkým favoritem. Jeho formule i vůz týmového kolegy Barrichella bude mít navíc nové přední přítlačné křídlo a další úpravy aerodynamiky, které mají bílé monoposty ještě zrychlit.

Button má výrazně nakročeno k zisku titulu. Ještě nikdy v historii se nestalo, aby nebyl mistrem světa pilot, který vyhrál pět z prvních šesti závodů.

Jenson Button z Brawn GP.

A pokud Brit v Turecku vyhraje, bude po Fernandu Alonsovi (2006) prvním mužem, který zvítězí ve čtyřech závodech v řadě. To se z britských jezdců v jedné sezoně naposledy podařilo v roce 1992 Nigelu Mansellovi.

Konkurencí vozům Brawn GP budou vedle Ferrari stejně jako v posledních závodech vozy Red Bullu, v jehož barvách dokázal Sebastian Vettel v Číně jako jediný letos Buttona porazit.

"Je to pro nás velmi důležitý závod, protože chceme ještě vozům Brawn pořádně zatopit. Zatím jsou jasně nejlepší," řekl šéf Red Bullu Christian Horner. "Navíc se u Ferrari v posledních dvou závodech zlepšují, v Turecku to bude velmi zajímavé," předpověděl.

POŘADÍ MS (po 6 ze 17 závodů):
1. Button (Brit./Brawn GP) 51 bodů, 2. Barrichello (Braz./Brawn) 35, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 23, 4. Webber (Austr./Red Bull) 19,5, 5. Trulli (It./Toyota) 14,5, 6. Glock (Něm./Toyota) 12.

POHÁR KONSTRUKTÉRŮ:
1. Brawn GP 86, 2. Red Bull 42,5, 3. Toyota 26,5, 4. Ferrari 17, 5. McLaren-Mercedes 13, 6. Renault 11.

V Turecku jezdí formule obráceně, i proto je okruh náročný


Ve všech dosavadních čtyřech ročnících Velké ceny Turecka vozů formule 1 vždy vyhrál závod vítěz kvalifikace. A třikrát za sebou to byl Brazilec Felipe Massa s vozem Ferrari. Okruh nedaleko
Istanbulu mu sedí, neboť se na něm jezdí obráceně stejně jako v Brazílii.

Velká cena Turecka: start


Turecký okruh i proto patří mezi nejnáročnější v seriálu. V Istanbulu trať postavil vyhlášený designér Herman Tilke a jezdci opět obkrouží 58 kol.


Okruh je rychlý a má velké výškové rozdíly. Tvoří jej sedm levotočivých a šest pravotočivých zatáček a téměř v žádné z nich není vidět výjezd. Nejrychlejší místo se nachází před šikanou před vjezdem do cílové rovinky, kde monoposty dosahují rychlosti ke 320 km/h.


Celý areál závodiště leží na ploše 822,15 hektaru. Jeho výstavba přišla na 220 milionů dolarů a do ochozů se vejde 155.000 diváků.


Charakteristika okruhu:

Délka trati: 5,338 km.
Délka závodu: 58 kol = 309,356 km.
Nejrychlejší kolo v závodě: Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2005: 1:24,770.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2008: 1:26,506.
Nejrychlejší závod: Kimi Räikkönen, 2005: 1:24:34,454 = 219,496 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2007 - Felipe Massa, 2008 - Felipe Massa.


Autoři: ,

Sport v roce 2019

27. - 7. 7. (Lotyšsko a Srbsko)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Sparta na úvod selhala, Plzeň začala přesvědčivě, Slavia šťastně

Joel Kayamba z Plzně se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti Olomouci.

VIDEO Fotbalisté Slovácka hned v prvním kole nejvyšší soutěže obstarali velké překvapení - vyloupili...

Ngadeu odchází, napsal Tvrdík. Utekl jako uličník, zlobí se šéf Slavie

Slávistický stoper Michael Ngadeu Ngadjui (vpravo) a Patrik Žitný z Teplic

Fotbalovou Slavii opouští další defenzivní opora. Simona Deliho následuje další stoper Michael...

Mistr bez Deliho a Ngadea. Jak může Slavia reagovat na odchod dvou věží?

Slávisté Simon Deli (vlevo), Ibrahim Traoré (uprostřed) a Michael Ngadeu...

Slávisté řeší velký problém. Zřejmě věřili, že odejde pouze jeden ze žádané stoperské dvojice Simon...

KOMENTÁŘ: Sparta a její mizerný start. Chaos trvá, ani náznak změny

Sparťanský trenér Václav Jílek během zápasu se Slováckem

Ještě v neděli odpoledne jste si na to, že dokráčí k titulu, mohli vsadit v kurzu 4,5:1. Stačilo...

Kreuzigerův skok o sedm míst vzhůru. Pokaždé jsem byl vepředu, těšilo ho

Roman Kreuziger

Albi (Od našeho zpravodaje) Být ve správný čas na správném místě, takový byl klíč k úspěchu v 10. etapě Tour do Albi. Roman...

Další z rubriky

Kopfstein o Balatonu: Zvolili jsme konzervativnější linii

Akrobatický pilot Petr Kopfstein.

Letecký šampionát Red Bull Air Race se o víkendu rozloučil s Evropou závodem na Balatonu. Petr...

Kvalifikace v Silverstonu pro Bottase, Hamilton ztratil šest tisícin

Fin Valtteri Bottas z Mercedesu během kvalifikace na Velkou cenu Británie.

Do nedělní Velké ceny Británie formule 1 odstartuje z prvního místa Valtteri Bottas. Na druhém...

Tréninky formule 1 v Silverstonu ovládl Bottas, za ním skončil Hamilton

Pierre Gasly během tréninku na Velkou cenu Británie formule 1

V trénincích na Velkou cenu Británie byl nejrychlejší Valtteri Bottas z Mercedesu. Finský pilot...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁKAZNICKÝ SERVIS – ABSOLVENT VŠ NJ+AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 23 000 - 23 000 Kč

Najdete na iDNES.cz