Třiadvacetiletý Hamilton se stal prvním Britem po osmi letech, který vyhrál v Silverstonu. Ve formuli 1 se loňský vicemistr světa radoval z triumfu posedmé.
"Je to moje největší vítězství. A nejen proto, že jsem doma. Bylo to opravdu těžké, té vody bylo hodně," řekl na tiskové konferenci jezdec McLarenu, který vyhrál s obrovským náskokem více než minuty před druhým v cíli. Hamiltonův třetí triumf v sezoně oslavoval do posledního místa zaplněný areál, kam navzdory nepříznivému počasí dorazilo přes sto tisíc natěšených fanoušků.
Jeho vítězství bylo zcela zasloužené. Smykům se zcela nevyhnul, ale nikdy nevylétl z dráhy jako všichni jeho největší soupeři a permanentně zvyšoval za téměř nulové viditelnosti svůj náskok. O celé kolo předjel všechny piloty kromě dvou.
V čele šampionátu se po anglickém velkolepém představení seřadili tři jezdci. Hamilton má 48 bodů stejně jako oba jezdci Ferrari Massa a Räikkönen. Finský pilot doplatil po prvních zastávkách na špatně zvolené pneumatiky a spadl ze stupňů vítězů. Úspěšnými předjížděcími manévry se dokázal se vrátit jen na čtvrté místo.
Felipe Massa byl tragický. Nikdo nepředvedl více smyků než on a cílem projel jako poslední se ztrátou dvou kol. Na vodě bez kontroly prokluzu auto nezvládá.
Na stupně vítězů se posunuli po skvělém výkonu Nick Heidfeld z BMW-Sauberu a Rubens Barrichello z Hondy, který využil strategické výhody časného nasazení pneumatik pro extrémní podmínky. V prostředku závodu se posunul až za Hamiltona.
Brazilec musel do boxů třikrát, ale vyplatilo se mu to. Na pódium se vrátil poprvé od Velké ceny USA 2005. Honda od Brazílie 2006.
Seriál bude pokračovat za dva týdny Velkou cenou Německa v Hockenheimu.
McLaren - splněné sny Hamiltona
Sobotní zklamání vystřídala extáze. Lewis Hamilton nezvládl kvalifikaci, ale už pár sekund po startu ze čtvrtého místa bylo zřejmé, že mokrý Silverstonu mu v neděli bude sedět více než komukoli dalšímu.
Famózním odpichem se prodral vpřed na úroveň týmového kolegy Kovalainena, který začínal z pole position a v prvních zatáčkách se málem dostal do vedení. Nakonec se hrdina domácích tribun spokojil s druhým místem.
Ale jen na chvíli. Ve čtvrtém kole konečně našel vhodnou pozici k předjetí a poslal Kovalainena dozadu, Ačkoli Fin seděl ve stejném stroji jako on, rychle se mu začal vzdalovat. A protože na okruh začaly opět dopadat drobné kapky deště, Hamilton věděl, že o svou klouzavou výhodu jen tak nepřijde.
O vedení ho málem připravil ve 21. kole Kimi Räikkönen. Průbojný Fin se mezitím posunul před Kovalainena a pro nové palivo zamířil společně s Britem. V boxové uličce se málem dostal do vedení, chybělo pár metrů.
Ale ani to by Kimimu nepomohlo, jeho tým špatně zvolil pneumatiky a začal rychle padat dolů - pro Hamiltona přestal být hrozbou a třiadvacetiletý mladík si jel nikým neohrožován pro premiérový domácí triumf. Byl zcela suverénní a nikdo se mu už ani nepřiblížil - Räikkönenovi, s kterým chvíli předtím bojoval o vítězství, nadělil před cílem celé kolo!
McLaren, narozdíl od Ferrari, zvládl závod takticky, přezouval v čas na ty správné pneumatiky a nezaskočily ho ani dva návraty deště. Přestože Hamilton označil vítězství za velmi obtížné, z pohledu televizního diváka vypadalo snadně. A tak to má být.
Kovalainen se v závěru posunul před Alonsa a po vítězství v kvalifikaci bral alespoň pátou příčku.
Ferrari - nevyužitá šance
Pokud chtěl Massa ukázat, že závodění bez elektronické kontrole prokluzu nezvládá, nemohl to udělat lépe. Na mokrém Silverstonu skládal jeden smyk na druhý a cílem projel jako poslední se ztrátou dvou okruhů na vítězného Hamiltona. Asi byl sám překvapen, že vůbec viděl šachovnicový prapor.
Ani Kimi Räikkönen se chybám nevyhnul, přesto však působil jako jezdec jiné kategorie. Tradičně si připsal nejrychlejší kolo závodu a nebýt strategického pochybení týmu, dokončil by navzdory pár smykům na druhém místě.
Ve 21. kole ale dostal na ráfky špatné pneumatiky. Na vodě se trápil, propadal se polem dolů. Ve 31. okruhu jel znovu do pit lane, natankoval do konce závodu a přezul na do mokra vhodnější obutí - to byl už ale daleko za stupni vítězů.
Ještě patnáct kol před cílem byl sedmý, ale v závěru se mu dařilo, zrychloval a předjížděl. Za čtvrté místo si odvezl pět bodů, které ho vytáhly do vedení šampionátu. Na úroveň týmového kolegy Massy a Hamiltona z McLarenu.
BMW-Sauber - bezchybný Heidfeld
Už od pátečních tréninků bylo zřejmé, že německo-rakouský tým dál výkonnostně ztrácí. Rychlejší byly nejen týmy Ferrari s Mclarenem, ale rovněž Red Bull a Renault. To se potvrdilo i v kvalifikaci - Kubica desátý, Heidfeld pátý. Ale alespoň těsně před Alonsem.
Heidfeld po startu své umístění udržel a na vodě se spolehlivě bez výkyvů a smyků držel za největšími soupeři. Kubica se úspěšně posouval vpřed a v polovině závodu byl jen kousek za týmovým kolegou. BMW-Sauber zvládl narozdíl třeba od Ferrari strategii při nevyzpytatelných anglických podmínkách.
Ale ani to Kubicovi nepomohlo. Polák dál zrychoval, brzo předjel třetího Kovalainena a ukázal se kamerám hned za týmovým kolegou Heidfeldem, který využil potíží Räikkönena a Alonsa a osamělý pronásledoval vedoucího Hamiltona.
Když dvacet kol před cílem zesílil déšť, jen jeden jezdec s motorem BMW vydržel. Zkušenější Heidfeld dál spolehlivě kroužil po dráze, zatímco Kubica neuklidnil svou stíhací jízdu ani po dvou smycích a zůstal s protáčejícími se koly ve štěrkovém kačírku - po dvou třetinách závodu byl konec.
Pro Poláka dvakrát škoda, díky kolapsu řady favoritů mu stačili tři body, tedy šesté místo, aby se po jednom závodě opět vrátil do vedení v mistrovství světa. Takto je až čtvrtý. Dnes úspěšnější Heidfeld v celkovém pořadí ztrácí mnohem výrazněji. Podaří se BMW do domácí Velké ceny za 14 dní dostatečně vylepšit monopost?
Honda - nečekané stupně vítězů
Buď Honda nezvládla vývoj letošního stroje nebo se už celý tým soustředí na stavbu stroje pro sezonu 2009. Jinak si lze jen ztěží vysvětlit, proč jezdci japonské automobilky v trénincích a v kvalifikaci v Británii poráželi jen notoricky poslední zástupce jediné indické stáje v seriálu.
Už start se oběma pilotům povedl, obzvlášť Barrichello se na vodě dral nekompromisně vpřed. V nádržích měli navíc více benzinu než soupeři kolem nich, a tak počáteční umístění v nejlepší desítce slibovalo další vzestup. Na vodě se rychlostní nevýhody Hondy ztratily.
Když před 36. kolem liják zesílil, Ross Brawn zavolal oba jezdce do boxů. Button sice musel čekat na obsloužení za Barrichellem, ale ve výsledku se to stáji vyplatilo. Honda zvolila nasazení obutí pro extrémní podmínky - nejměkkčí směsi s nejhlubším vzorkem a to byla dokonalá cesta k úspěchu.
Buttonovi se sice na domácím okruhu nedařilo ani s takovou výhodou, ale brazilský veterán po dráze doslova létal. Byl o více než pět vteřin na kolo lepší než jezdci před ním a jednoho za druhým dostával za sebe. Ve 43. kole se prohnal kolem Němce Heidfelda a radoval se z druhého místa.
Slunce postupně vysoušelo trať a Barrichello musel brzo pro gumy na sušší podmínky. Za 10 kol si však vypracoval takový náskok, že se vrátil na třetím místě, A to bez sebemenších problémů udržel až do cíle, kterým projel jako poslední jezdec bez ztráty celého kola.
Na stupně vítězů se vrátil po třech hluchých letech - naposled stál na pódiu ještě jako dvojka Michaela Schumachera ve Ferrari. Divoká radost v cíli byla oprávněná. Potřebovali sám sobě dokázat, že ještě není jezdcem na odpis.
Renault - úspěšný Alonso
Kdo by ještě před třemi týdny čekal, že tragický nováček Piquet bude svádět vyrovnané souboje s dvojnásobným mistrem světa Alonsem? Asi nikdo. Ale výtky od Flavia Briatoreho padly na úrodnou půdu. Ve Francii mladý Brazilec Alonsa porazil, v Británii byl na stejné cestě.
V poloviěn závodu jezdil Piquet pátý, Alonso desátý a ztrácel na Hamiltona téměř celý okruh. Jenže od té chvíle Španěl jel jako z partesu, naopak jeho týmový kolega z Renaultu se na přibývající vodě trápil.
A měl smůlu. Třeba Massa navzdory celé řady smyků projel cílem, ale Piquet hned po první chybě přeletěl celou únikovou zónu a zaparkoval zadními koly ve štěrkovém kačírku. Byl konec. Motor udržel v chodu, jenže pohnout s monopostem se mu už nepodařilo.
Alonso se držel skvěle a za deště stoupal nezadržitelně vpřed. Jako první natankoval do konce závodu. Měl jedny gumy i palivo na 32 kol! A to ho možná stálo lepší výsledek. v závěru mu pneumatiky odcházely a dostali pse před něj Räikkönen i Kovalainen. Ale Trulliho s Nakadžimou za sebou udržel. A po řadě smolných závodů získal pěkné tři body.
Toyota - Trulli se dál drží
Po třetím místě ve Francii se musel Jarno Trulli spokojit se sedmou příčkou, ale vzhledem k průběhu kvalifikace i závodu nemohl být nespokojen. Problémy s nastavením ho totiž v sobotu odsunuly až na čtrnáctou pozici. Ze sedmé řady dosud letos nestartoval.
Závod však zvládl na výbornou, už po startu se posunul na sedmou příčku a držel se i nadále. Propadl se po zastávce v boxech ve 26. kole, ale vystoupal až na čtvrtou příčku. Když znovu 12 okruhů před cílem jel pro palivo, propadl se na poslední bodované místo.
Před ním byl Nakadžima s Williamsem. Japonec se snažil, útočil dokonce na šestého Alonsa, ale Trulli si počkal a těsně před cílem ho předjel. Letos je Ital pan spolehlivý. V celkovém pořadí mu patří sedmá příčka, jen kousek za druhým jezdcem McLarenu Kovalainenem.
Glockovi to ma vodě moc nešlo. Dokonce rozbil auto a musel do boxů. Porazil jen ještě méně schopného "mokrého" pilota Massu.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE
Výsledky Velké ceny Británie F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h39:09,440 |
2. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:08,500 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1:22,200 |
4. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +1 kolo |
5. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
6. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +1 kolo |
7. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
8. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1 kolo |
9. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
10. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1 kolo |
11. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1 kolo |
13. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +2 kola |
14. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +20 kol |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +21 kol |
16. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +24 kol |
17. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +43 kol |
18. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +49 kol |
19. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +59 kol |
20. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +59 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 48 |
2 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 48 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 48 |
4 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 46 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 36 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 24 |
7 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 20 |
8 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 18 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 13 |
10 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
11 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 8 |
12 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 8 |
13 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
14 | Timo Glock | Německo | Toyota | 5 |
15 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 5 |
16 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
17 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 2 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 96 |
2 | BMW Sauber | Německo | 82 |
3 | McLaren | Velká Británie | 72 |
4 | Toyota | Japonsko | 25 |
5 | Red Bull | Rakousko | 24 |
6 | Williams | Velká Británie | 16 |
7 | Renault | Francie | 15 |
8 | Honda | Japonsko | 14 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 7 |