Vettel obhájil titul F1, v Japonsku prohrál jen s Buttonem a Alonsem

JEDEN A JEDEN. To jsou dohromady dva tituly mistra světa. Sebastian Vettel svými ukazováčky dává jasně najevo, že tyhle počty v jeho případě sedí. | foto: Reuters

9 2011
V japonské Suzuce nebyl nejrychlejší, musel se spokojit se třetím místem, ale v cíli propukly v jeho stáji Red Bull bujaré oslavy. Sebastian Vettel obhájil mistrovský titul formule 1. Jenson Button z McLarenu se díky vítězství přiblížil pozici vicemistra.

Při Velké ceně Japonska se potvrdily předpoklady z tréninkových jízd - na náročném okruhu v Suzuce měl navrch tým McLaren a bezchybný Jenson Button to dokázal svým třetím triumfem v sezoně. V celkovém pořadí odskočil na druhé příčce všem soupeřům a ve zbývajících čtyřech Velkých cenách se popere o titul vicemistra.

Závod jsme sledovali v on-line reportáži

Na víc zkušený Brit myslet nemůže. Pozice šampiona je totiž pro sezonu 2011 již obsazená. Sebastian Vettel v závodě neriskoval, překousl nepříliš vydařené zastávky v boxech, při kterých se před něj dostali jak Button, tak i v cíli druhý Fernando Alonso s vozem Ferrari, a bez nervů a dramatu dokroužil pro druhý titul mistra světa kariéry. Žádný jiný jezdec formule 1 nebyl v pouhých 24 letech tak úspěšný.

Možná si Vettel mistrovské oslavy představoval jinak. Šlo mu o vítězství. V Suzuce by kraloval potřetí v řadě, navíc by stál na nejvyšším stupínku počtvrté za sebou. V sobotu mu vše vyšlo dokonale, když těsně vyhrál kvalifikaci, v neděli však byli na dráze lepší jezdci. A hlavně lepší týmy než Red Bull.

Po závěrečných výměnách pneumatik přišel o druhé místo a několik kol se snažil dostat před viditelně pomalejší Ferrari Fernanda Alonsa zpátky na druhé místo. Ale pak zpomalil. Španěl se bránil, jak je jeho zvykem, za použití všech prostředků, a Vettelovi třetí místo v cíli bohatě stačilo. Druhým titulem se zařadil mezi legendy motorsportu. Ačkoliv mu ještě nebylo ani 25 let.

Fanoušci Sebastiana Vettela jásají. Jejich oblíbenec obhájil titul mistra světa
Sebastian Vettel přijímá gratulace od členů svého týmu.

Začátek závodu Buttonovi nevyšel


Start závodu překvapil. Kdo čekal, že Sebastian Vettel pojede na bod, který mu zaručí obhajobu mistrovského titulu, musel již po pár vteřinách poznat, že německý pilot na jistotu nepojede.

Nejlepší start měl Jenson Button. Z druhé příčky na roštu se tlačil do vedení. Vettel však nekompromisně strhl volant vpravo, zatlačil útočící McLaren na trávu za boxovou zídkou a Button chtě nechtě musel ubrat. Nehoda byla blízko.

Kvůli Vettelově manévru se zkušený Brit propadl ještě před první zatáčkou za týmového kolegu Lewise Hamiltona. Německý jezdec měl tak největšího soupeře a nejrychlejšího jezdce v letošní Suzuce daleko za sebou a mohl si spokojeně budovat náskok. V prvním kole se zdálo, že si pojede pro čtvrtý triumf za sebou. Obzvlášť, když Hamilton, který v druhé polovině letošní sezony přišel o svou rychlost, ztrácel jednu desetinu za druhou.

Za vedoucí trojicí se udrželi piloti Ferrari, z nichž vpředu zůstával Felipe Massa. Prozatím. Za nimi číhal Mark Webber s druhým vozem Red Bullu a také Michael Schumacher, který na nejlepší ztrácel a spíše se snažil, aby udržel sedmou příčku před dvojicí stáje Force India.

Startovní propadák dne předvedl Japonec Kobajaši, který se po kvalifikaci zařadil za ovací plných tribun na sedmé místo na roštu. Jenže již v úvodním kole závodu úsměvy Japonců kolem trati ztuhly. Kobajaši začínal závod dvanáctý, navíc se v prvních kolech ještě o pár pozic propadl. Není divu, že o hodinu a půl později projel cílem daleko za bodovanými příčkami.

SUVERÉN SEZONY SLAVÍ TITUL. Sebastian Vettel si ve Velké ceně Japonska třetím
POLIBEK S LETOPOČTEM. Číslice na pozadí stupňů vítězů v japonské Suzuce

Alonso opět útočil

Alonso dlouho za týmovým kolegou Massou nevydržel. V letošní sezoně je nespornou jedničkou stáje Ferrari a ani v Japonsku tomu nebylo jinak. V nájezdu do první zatáčky šestého kola se prohnal kolem týmového kolegy a po zbytek závodu se mu jen vzdaloval.

Podobně se nepáral Jenson Button s Lewisem Hamiltonem. Před sezonou předpokládanou jedničkou týmu, poslední dobou však tím druhým vzadu. V osmém kole Button převzal druhé místo a vydal se stíhat lídra závodu Vettela, který mezitím poodjel na celých pět vteřin. Hamilton chvíli poté zabočil k mechanikům v boxech. Důvodem, proč začal ztrácet, byly sjeté přední pneumatiky s náznaky defektu na pravé zadní gumě. Hamilton nedokáže pracovat s obutím stejně efektivně jako Jenson Button. Nebylo velkým překvapením, že se propadl dokonce na čtvrté místo za Alonsa, kterého tým Ferrari při zastávkách v boxech tradičně podržel.

Ale stejně skvěle vycházely v neděli v Suzuce výměny u mechaniků stáji McLaren. A to již tak častým jevem není. Naplno se to projevilo ve dvacátém kole. Jenson Button zamířil pro třetí sadu pneumatik o kolo později než dosud vedoucí Vettel a jeho mechanici byli téměř o vteřinu rychlejší než kolegové z Red Bullu. V kombinaci se superrychlým Buttonovým kolem těsně před zastávkou a Vettelovým mírně pomalejším na studených gumách z toho bylo vedení pro McLaren.

Hamilton se po defektu a předčasné úvodní zastávce rychle dal dohromady a ve 22. kole se musel na starších pneumatikách bránit útokům Felipeho Massy. Bránil se tak úporně, že došlo ke kontaktu mezi jejich vozy a z Ferrari odlétl na dráhu kousek karbonu z kapotáže. Jízdní vlastnosti Massova stroje to podle jeho slov příliš neovlivnilo, ale ovlivnilo to celý závod. Traťoví komisaři nedokázali v rychlé zatáčce odklidit za provozu kousek karosérie z asfaltu a na dráhu musel safety car.

Celé pole se srazilo v jedno - Alonso se dotáhl na druhého Vettela, Schumacher na šestého Massu. Oba z toho v pozdějším průběhu závodu těžili.

Fernando Alonso využil při posledních zastávkách přibližně dvacet okruhů před cílem Vettelových problémů s jezdci o kolo zpět a jeho snaze předjet pomalejšího Adriana Sutila s vozem Force India, který se pral o poslední bodované příčky. Španěl měnil pneumatiky o čtyři okruhy později a nečekaně se protáhl na druhou příčku.

Red Bull je rychlejší než Ferrari, Vettel byl v Suzuce rychlejší než Alonso. Ale předjet ho nedokázal. Více než deset kol bavila dvojice svým soubojem fanoušky po celém světě, ale Vettel ani za pomoci systému zadního křídla DRS na cílové rovince nedokázal urputnou obranu lídra Ferrari prorazit. Zůstal třetí a v závěru na sjetých pneumatikách již jen dojížděl do cíle.

Jásot mezi fanoušky Sebastiana Vettela a týmu Red Bull. Vettel obhájil titul
Tahle fanynka má jasno. Sebastiana Vettela miluje a jeho triumf nejspíš

Massa opět nestačil

Za nimi se odehrával urputný boj. Mark Webber si díky předčasné čtvrté zastávce dojel pro čtvrté místo. Snadno poskočil před Hamiltona a Massu, kteří se spolu na trati střetli ještě jednou, ve 37. kole. Tentokrát se žádné drama nekonalo. Britský jezdec se na konci cílové rovinky prohnal kolem Brazilce a jel si pro páté místo. Tedy místo, které by pro něj ještě před rokem bylo obrovským zklamáním, ale za své současné výkonnosti nemohl ani nic jiného čekat.

Felipe Massa, jemuž Ferrari prodloužilo smlouvu snad jen ze soucitu, musel spolknout další hořkou pilulku, když se před něj díky výborné strategii při zastávkách v boxech posunul i Michael Schumacher. Němec šestým místem již poněkolikáté letos potvrdil, že se s ním musí počítat a pokud dostane lepší auto, bude zase vyhrávat. Jeho týmový kolega Rosberg ani nebodoval. Po startu z poslední řady na roštu, kam ho poslala závada hydrauliky, to však měl v závodě velmi těžké.

Strategie pouhých dvou zastávek zase jednou přinesla úspěch týmu Sauber. Sébastien Pérez sice nezačínal závod mezi nejlepšími deseti, ale spolehlivým výkonem se postupně posouval až na osmé místo. Šokoval nejrychlejším kolem celého závodu, které mu až těsně před cílem uzmul Jenson Button.

Buttonovi totiž v závěru závodu docházel benzin a musel výrazně zpomalit. Právě až kolo před cílem mu tým oznámil, že do cíle bez problémů dojede, a mohl zase naplno šlápnout na plyn. Bylo na čase, Alonsovo rudé Ferrari se mu nebezpečně přiblížilo.

Hned za cílem nejrychlejší pilot dne zastavil, a vítězné kolo tak absolvoval třetí muž v cíli. Nový mistr světa Sebastian Vettel. Nebrečel radostí jako před rokem, kdy seriál formule 1 ovládl poprvé, nekňoural do vysílačky jako dojatá školačka. Bylo to symbolické, čtyřiadvacetiletý Němec za rok vyzrál nejen jezdecky, ale také lidsky.

Výsledky Velké ceny Japonska F1:

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Jenson Button McLaren 1h30:53.427
2. Fernando Alonso Ferrari + 1.160
3. Sebastian Vettel Red Bull + 2.006
4. Mark Webber Red Bull + 8.071
5. Lewis Hamilton McLaren + 24.268
6. Michael Schumacher Mercedes + 27.120
7. Felipe Massa Ferrari + 28.240
8. Sergio Pérez Sauber + 39.377
9. Vitalij Petrov Renault + 42.607
10. Nico Rosberg Mercedes + 44.322
11. Adrian Sutil Force India + 54.447
12. Paul di Resta Force India + 1:02.326
13. Kamuj Kobajaši Sauber + 1:03.705
14. Jaime Alguersuari Toro Rosso + 1:04.194
15. Pastor Maldonado Williams + 1:06.623
16. Bruno Senna Renault + 1:12.628
17. Rubens Barrichello Williams + 1:14.191
18. Heikki Kovalainen Lotus + 1:27.824
19. Jarno Trulli Lotus + 1:36.140
20. Timo Glock Virgin + 2
21. Jérôme D'Ambrosio Virgin + 2
22. Daniel Ricciardo Hispania + 2
23. Vitantonio Liuzzi Hispania + 2
24. Sébastien Buemi Toro Rosso DNF - 35 kol

Pořadí Poháru konstruktérů:

č. tým body
1 Red Bull 518
2 McLaren 388
3 Ferrari 292
4 Mercedes 123
5 Renault 70
6 Force India 48
7 Sauber 40
8 Toro Rosso 29
9 Williams 5
10 Lotus 0
11 Virgin 0
12 Hispania 0
Autor:

Sport v roce 2019

Rok 2019 přinese celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Davis Cup, SP v biatlonuLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS basketbalistů, MS v ragby, souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Sparta šťastně vyhrála. Chomutov uspěl v Plzni, Zlín zaskočil Liberec

Milan Gulaš (vlevo) z Plzně rozehrává puk v duelu s Chomutovem.

Hokejová Tipsport extraliga se po 44. kole zase o kousek zdramatizovala. Tak například Sparta...

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2018/2019

Český biatlonista Michal Krčmář na trati štafety v Hochfilzenu.

V neděli 2. prosince odstartovala ve slovinské Pokljuce biatlonová sezona. O téměř čtyři měsíce...

Jsi nejslabší, máš padáka. Proč se ruší hokejová baráž

Pardubický trenér Ladislav Lubina udílí svěřencům pokyny během utkání s Hradcem...

Jste na Titaniku, který jistojistě ztroskotá. Skončíte v ledovém oceánu, ubývají vám síly, mrznete....

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A...

Lakomec? Golfista vydělal 1,3 milionu dolarů, caddiemu dal čtyři promile

Americký golfista Matt Kuchar (vpravo) se svým caddiem s přezdívkou El Tucan...

Má tisíc a jeden důvod k úsměvu. Na hřištích válí. Je světovou dvaadvacítkou. Po čtyřech letech...

Další z rubriky

Podcenili jste formuli 1! Kritika na nového majitele se valí ze všech stran

Pilot stáje Red Bull Max Verstappen (vlevo) a vedoucí muž průběžného pořadí...

Stížnosti promotérů, ostrá slova od Red Bullu, kritika z Ruska i zrušený lukrativní televizní...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

VIDEO Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového...

Švédskou rallye vede Suninen, Ogier první etapu nedokončil

Teemu Suninen v první etapě Švédské rallye.

Švédskou rallye vede po první etapě finský pilot Teemu Suninen s fordem. Pouze s dvousekundovým...

Najdete na iDNES.cz