Kombinace Red Bull - Vettel je v druhé polovině sezony 2013 zcela bez konkurence. Německý pilot to potvrdil v závodě na supermoderní dráze v Abú Zabí, kde bez nejmenších potíží, hladce a bez zaváhání získal další vítězství.
Závod jsme sledovali v reportáži minutu po minutě |
"Jel jsem vpředu, měl jsem před sebou čistý vzduch a mohl jsem gumy šetřit. Šlo to hladce," uvedl mistr světa.
Vettel předskočil Marka Webbera hned na startu a rychle ujížděl nešťastným soupeřům. Nikdo na něj neměl. V polovině závodu ho už hřál náskok půl minuty, mohl ubrat plyn, udržovat si odstup a čekat na šachovnicový prapor. Byl to jeho 36. triumf v kariéře formule 1.
"Je to úžasné, skvělý závod. Děkuji fanouškům a všem. Auto bylo zcela fantastické, úplně letělo. Byl to obrovský rozdíl. Díky patří našemu týmu za skvělou práci," řekl Vettel, kterého zcela výjimečně navštívila při Grand Prix jeho maminka. "Moc to pro mě znamená. Toto vítězství bych rád věnoval rodičům, naučili mě hodně dobrého," dodal.
Sedmým vítězstvím za sebou zaznamenal Vettel další rekord. Vyrovnal zápis svého slavného krajana Michaela Schumachera a v historické tabulce je před ním již pouze Alberto Ascari. Legendární Ital vyhrál se svým Ferrari v letech 1952 a 1953 devětkrát za sebou. Do konce letošního seriálu zbývají právě dva závody a Vettel také může vyrovnat Schumacherův rekord třinácti výher v sezoně 2004.
Mark Webber se mohl snažit, jak chtěl. Ale na Vettela by neměl, i kdyby se na startu nepropadl za Rosberga. "Start byl dobrý, ale Nico měl skvělý," popisoval začátek závodu australský závodník, kdy ho předjel Rosberg. "Po tom už to pro mě byl dobrý závod. Kluci odvedli skvělou práci na autě. Chci poděkovat nejen jim, ale i našim fanouškům, když tady vidím tu spoustu vlajek. Dělal jsem, co jsem mohl, ale vítězství bylo Sebovo."
Na okruhu Yas Marina se jel jako vždy poměrně nudný závod bez velkého vzrušení. Kromě Vettela se nejvíce radovali v týmu Mercedes. Díky třetímu místu Nica Rosberga a sedmému Lewise Hamiltona se německá ekipa vzdálila na druhém místu celkového pořadí pronásledovatelům z Ferrari.
"Třetí příčka je dobrá, chtěli jsme být nejlepší ze zbytku a to se povedlo. Druhé místo by bylo možné, ale ztratil jsem čas na trati s di Restou," popisoval německý pilot. "Jsem rád, že jsme znovu utekli o pár bodů Ferrari. To je velmi dobré, potřebujeme skončit druzí, je to hodně peněz pro příští rok. Ale je to bonus i pro všechny v továrně - postavili jsme druhé nejlepší auto."
Jezdcům stáje z Maranella se sice podařilo napravit nepovedenou kvalifikaci, v níž obsadil až jedenácté místo, ale na lepší než páté místo Fernando Alonso nestačil. Přesto zvýšil svůj náskok na druhé příčce průběžného pořadí mistrovství světa jezdců.
Felipe Massa byl osmý. Alespoň se však vzdálili v pořadí stájí francouzskému Lotusu, který měl sice v cíli čtvrtého Romaina Grosjeana, ale obhájce vítězství Kimi Räikkönen nebodoval.
Finský pilot měl smůlu. A to původně dokonce uvažoval, že kvůli dluhům od týmu Lotus na závod ani nepřijede. V sobotní kvalifikaci skončil na pátém místě, ale jeho Lotus neprošel technickou prohlídkou. Podlaha vozu byla o pár milimetrů více prohnutá než povolují pravidla, byl vyřazen z výsledků kvalifikace a musel startovat z posledního místa na startu. Odpich neměl špatný, ale v první zatáčce ho trefil do předního kola jeden z vozů Caterham. Zlomil mu zavěšení předního kola a byl konec.
Další závod seriálu formule 1 se jede za 14 dní v texaském Austinu.
Start rozhodl o vítězství
Webber sice vyhrál kvalifikaci, ale nedělní start mu nevyšel. V nájezdu do první zatáčky prohrál nejen s Vettelem, ale také s Rosbergem. Navíc po několika kolech zjistil, že mu nefunguje systém sběru kinetické energie KERS, takže ztrácel na rychlosti a měl problémy s předjížděním.
Sebastian Vettel využil faktu, že za ním jezdci bojovali o pozici a vzdaloval se všem. Mohl se soustředit pouze na rychlost svého vozu a zajížděl kola rychlejší minimálně o půl vteřiny než druhý nejlepší soupeř. S takovým náporem výkonnosti se nedalo bojovat.
Na startu se dařilo také Romainu Grosjeanovi, který poskočil ze šestého na čtvrté místo a tradičně oběma jezdcům Ferrari. Felipe Massa začínal závod sedmý, Fernando Alonso osmý. A hned bylo jasné, že slabé výkony z tréninků i kvalifikace se v závodě nemusejí opakovat. Ferrari boj o druhou příčku v Poháru konstruktérů nechce vzdát.
Podobně jako Kimi Räikkönen ztratil brzy šanci na body také Jenson Button. V tlačenici prvního kola si poškodil přední křídlo svého vozu McLaren a musel do boxů. To pro něj bylo hodně smolné, protože v Abú Zabí vůz McLarenu stačil v trénincích více než v předchozích závodech. Teď musel hned na úvod do boxů a stejně jako v předchozím závodě v Indii přišel hned v úvodu o výhodu tvrdých pneumatik na ráfcích.
Plánované zastávky začaly už hodně brzo. V sedmém kole zamířil k mechanikům Sergio Pérez a brzo ho následovali favorité. Webber a Grosjean zajel spolu do boxů v osmém kole a ve stejném pořadí se vrátili na dráhu. Rosberg měnil gumy o tři kola později, ale před australským jezdcem Red Bullu se prozatím udržel. Časnější zastávka neznamenala v Abú Zabí výhodu, protože v hodně vyrovnaném poli se favorité často setkávali na dráze s pomalejšími soupeři a předjet je nebylo ani trochu jednoduché.
To poznal zejména Lewis Hamilton, který po čtvrtém místě v kvalifikaci v první polovině závodu výrazně ztrácel. Moc se mu nepovedl start a po úvodní zastávce se dlouho trápil za Estebanem Gutierrezem, který se svým Sauberem dlouho zůstával na trati. To bylo mezi desátým a dvacátým kolem.
Ve stejné době zdržoval Romaina Grosjeana Adrian Sutil, který těžil z jízdních vlastností vozu Force India. Ten sice v zatáčkách není moc rychlý, ale díky nízkému přítlaku exceluje na rovinkách. Proto je hodně těžké dostat se před něj. Grosjean se nakonec s německým soupeřem vypořádal, ale netrvalo dlouho a "zaparkoval" za ním Hamilton, který předtím ztrácel již za Gutierrezem.
Adrian Sutil rozhodl o pořadí na místech za stupni vítězů. Vettel, Webber, Rosberg a Grosjean se před něj dokázali dostat včas. Ostatní soupeře však jezdec, který poprvé měnil gumy až ve 29. kole, tedy za polovinou závodu, trápil a trápil. Ve 27. kole už kroužil za Sutilem vláček Hamilton, Massa, Hülkenberg, Alonso, Pérez a di Resta. Mezi nimi a čtvrtým Grosjeanem se vytvořil dvacetivteřinový odstup.
A to byly v podstatě jediné dramatické momenty v závodě od samotného startu. Od chvíle, kdy se Webber celkem hladce dostal na druhou příčku před Rosberga, si vedoucí čtveřice držela své pozice a dokroužila až do cíle. Za nimi vybojoval Fernando Alonso páté místo, Paul di Resta pro Force India skvělé šesté a zklamaný Lewis Hamilton skončil sedmý před Massou.
Riskující Sutil se nakonec musel spokojit s devátým místem a Sergio Pérez přivezl McLarenu jediný bod. Nebodoval v kvalifikaci tak úspěšný Sauber, protože Esteban Gutierrez závod nezvládl takticky. A ani rychlý Nico Hülkenberg. Ten doplatil na chybu mechaniků, kteří ho vypustili do boxové uličky ve chvíli, kdy kolem projížděl Pérez. Mexičan musel šlápnout na brzdy a "Hulk" byl penalizován průjezdem boxy. To znamenalo ve vyrovnaném závodě konec.
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h38m06.106s |
---|---|---|---|
2. | Mark Webber | Red Bull | +30.8s |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | +33.6s |
4. | Romain Grosjean | Lotus | +34.8s |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | +1m07.1s |
6. | Paul di Resta | Force India | +1m18.1s |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1m19.2s |
8. | Felipe Massa | Ferrari | +1m22.8s |
9. | Sergio Pérez | McLaren | +1m31.1s |
10. | Adrian Sutil | Force India | +1m33.2s |
11. | Pastor Maldonado | Williams | +1m35.9s |
12. | Jenson Button | McLaren | +1m43.6s |
13. | Esteban Gutierrez | Sauber | +1m44.1s |
14. | Nico Hülkenberg | Sauber | +1 kolo |
15. | Valtteri Bottas | Williams | +1 kolo |
16. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | +1 kolo |
17. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +1 kolo |
18. | Giedo van der Garde | Caterham | +1 kolo |
19. | Charles Pic | Caterham | +1 kolo |
20. | Jules Bianchi | Marussia | +2 kola |
21. | Max Chilton | Marussia | +2 kola |
22. | Kimi Räikkönen | Lotus | DNF - 0 kol |
1. | Vettel | 347 |
---|---|---|
2. | Alonso | 217 |
3. | Raikkonen | 183 |
4. | Hamilton | 175 |
5. | Webber | 166 |
6. | Rosberg | 159 |
7. | Grosjean | 114 |
8. | Massa | 106 |
9. | Button | 60 |
10. | Di Resta | 48 |
11. | Hulkenberg | 39 |
12. | Perez | 35 |
13. | Sutil | 29 |
14. | Ricciardo | 19 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Gutierrez | 6 |
17. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 513 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 334 |
3. | Ferrari | 323 |
4. | Lotus-Renault | 297 |
5. | McLaren-Mercedes | 95 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 55 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 1 |