Tři nejlepší z Velké ceny Štýrska F1. Uprostřed vítěz Lewis Hamilton z...

Tři nejlepší z Velké ceny Štýrska F1. Uprostřed vítěz Lewis Hamilton z Mercedesu, vpravo druhý Valtteri Bottas z Mercedesu a vlevo Max Verstappen z Red Bullu. | foto: Reuters

Druhý závod sezony F1 ovládl Mercedes, pro Ferrari skončil blamáží

  • 52
Po suverénní výhře v sobotní kvalifikaci Velké ceny Štýrska ovládl Lewis Hamilton také závod a raduje se z prvního triumfu v sezoně. Vedl od startu o cíle. Převahu Mercedesu potvrdil druhou pozicí Valtteri Bottas, který v druhé polovině závodu přetlačil Maxe Verstappena ze stáje Red Bull.

Na okruhu Spielberg se závodil už před týdnem, jen pod hlavičkou Velké ceny Rakouska. Poprvé v historii tak jela formule 1 dva závody po sobě na stejné trati. Týmy měly celý týden na analyzování dat a vylepšování nastavení vozu, což se projevilo výrazným zlepšením časů na kolo, téměř o dvě sekundy.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

V celkovém pořadí mistrovství světa dál vede vítěz předchozí Velké ceny Valtteri Bottas, ale Lewis Hamilton není daleko. Sedmým titulem by vyrovnal historický rekord Michaela Schumachera. A vzhledem k rychlosti Mercedesu to vůbec není nepravděpodobné. Od začátku závod kontroloval a připsal si 85. vítězství v kariéře. Od dalšího Schumacherova rekordu ho dělí šest triumfů.

„Děkuji všem v továrně a celému týmu, máme jedinečné auto. Díky němu jsem vyhrál a jsem rád, že jsem si připsal triumf i v tento divný rok. Před pár týdny jsem v něj už ani nedoufal,“ popisoval před improvizovanými stupni vítězů britský závodník. Stejně jako jeho soupeři musel slavit před prázdnými tribunami opět v roušce.

Valtteri Bottas se v sobotní divoké kvalifikaci umístil až na čtvrtém místě, na vodě nebyl rychlý jako jeho stájový kolega, a tak v závodě dlouho ztrácel. V šestém kole se prohnal kolem Carlose Sainze s mclarenem, na souboj s Maxem Verstappenem si musel počkat až do závěru závodu, kdy Nizozemci odcházela technika. Pět kol před cílem začal být double pro Mercedes realitou.

„Startoval jsem čtvrtý, takže závod byl hodně o limitování ztrát. Nakonec jsem se dostal k dobrým bodům a vedu dál mistrovství světa, takže to tak špatné nebylo,“ popisoval spokojeně finský pilot.

„Bitvu s Maxem Verstappenem jsem si hodně užíval. Byl to férový souboj a mohl jsem těžit ze síly našeho stroje,“ dodal loňský vicemistr světa.

Valtteri Bottas z Mercedesu na trati Velké ceny Štýrska F1.

Třetí Max Verstappen už tak spokojený nebyl. Sice podal parádní výkon, o dvě třídy lepší než jeho stájový kolega Alexander Albon, ale při Velké ceně Štýrska neměl tak dobré auto jako dva nejlepší.

„V podstatě jsem se celý závod nudil,“ popisoval situaci, kdy jezdil s odstupem za Hamiltonem a zároveň dost daleko před Bottasem. „V závěru jsem nemohl nic dělat, odcházely mi pneumatiky.“

Red Bull je podle prvních dvou závodů jediným týmem, který by mohl ohrozit Mercedes. Je však zřejmé, že bude muset přidat. „Jsme prostě pomalí, ale makáme na tom. Musíme zkusit něco vymyslet, jinak je vítězství daleko,“ zkonstatoval Nizozemec, který opět potvrdil svou jezdeckou extratřídu.

Ferrari balilo chvíli po startu

Dokonalou blamáží skončila Velká cena Štýrska pro stáj Ferrari. V nájezdu do druhého kola útočil Charles Leclerc vnitřkem zatáčky a najel příliš prudce na obrubník. Rudý vůz vyletěl do vzduchu a přistál kolem na zádi monopostu Sebastiana Vettela.

Oba stroje z Maranella musely do boxů a pro oba končila Velká cena předčasně. Zbytečná chyba, navíc v boji o pozice kolem desátého místa, jen potvrdila bezradnost bývalých šampionů. Letošní Ferrari výkonnostně ztrácí i na některé týmy středu pole a nové díly, které pro druhý závod na Red Bull Ringu dorazily z Itálie, situaci nijak nezměnily.

Vůz Sebastiana Vettela v péči mechaniků stáje Ferrari.

Jako první zamířil k zastávce v boxech Max Verstappen. Sám předpokládal, že jede do boxů před soupeři, aby se pokusil na čerstvých pneumatikách předstihnout Hamiltona, tým mu však do vysílačky prozradil, že to je trochu jinak - byla to obrana před třetím Bottasem, který začínal mít v průběhu závodu více rychlosti. Což se nakonec před cílem naplno potvrdilo.

Lídr závodu Lewis Hamilton nazul nové obutí o tři kola později a před Nizozemcem se pohodlně udržel. Valtteri Bottas zatočil k mechanikům až v pětatřicátém okruhu, vrátil se téměř deset sekund za Verstappenem, ale to nevadilo. Vše bylo připraveno, monopost red bull před ním měl o deset vteřin starší gumy. A to mělo Mercedesu stačit.

Lewis Hamilton poodskočil Verstappenovi jen před zastávkou v boxech, jinak si v průběhu závodu udržoval konstantní náskok pěti vteřin. Nikam nespěchal, mohl si dovolit šetřit techniku, což je pro Mercedes ohromnou výhodou - zatímco jejich soupeři jedou a musí jet naplno, závodníci německé stáje mají vždy kde přidat. V posledních kolech, kdy začal mít Red Bull problémy, Hamilton jen držel konstantní rychlost a stejně všem ujížděl.

Max Verstappen z Red Bullu na trati Velké ceny Štýrska F1.

Valtteri Bottas se dostal na dosah Verstappena v 66. kole, pět okruhů před cílem. Přiřítil se zezadu mnohem vyšší rychlostí a v druhé DRS zóně pohodlně Verstappena předjel. Stále ještě mladý Nizozemec si to nenechal líbit a v další sérii zatáček se vrátil na druhé místo. Krásný souboj. O kolo později už bylo vše jasnější - Bottas nedal soupeři možnost o odvetě.

Závod dvou hrdinů

Zatímco Mercedes vyhrával a Ferrari smutnilo, diváky u obrazovek bavili zejména Segio Pérez a Lando Norris. Bojovníci, bez kterých by se závod zařadil do kategorie rychle zapomenutelných.

Mexický závodník týmu Racing Point startoval poté, co nezvládl deštivou kvalifikaci, až sedmnáctý, ale od prvních kol zářil. Konečně ukazoval, jaká je skutečná rychlost monopostu jejich týmu. Pérez a Stroll totiž dostali k dispozici loňský, tedy mistrovský monopost Mercedes. Ten, samozřejmě s pár úpravami a jiným lakem, svou rychlostí může i letos na některých okruzích konkurovat i Red Bullu.

V patnáctém kole se Pérez prohnal kolem Landa Norrise, kterému začátek závodu naopak nevyšel a mířil stále výš. Výměna pneumatik se povedla a ve 46. okruhu přetlačil v těsném souboji týmového kolegu Lanceho Strolla, který měl na startu dvanáctou pozici. O chvíli později si již podal Daniela Ricciarda, který s renaultem držel po téměř celý závod pátou příčku a hnal se za čtvrtým Alexanderem Albonem. Jezdce Red Bullu dojel tři kola před cílem a zaútočil vnitřkem v první zatáčce. Došlo však ke kolizi. Prudký náraz téměř urazil přední křídlo na voze Péreze a ten měl jedinou šanci - s vážně poškozeným autem dojet do cíle.

Závodní pole Velké ceny Štýrska F1 krátce po startu.

V té chvíli se tvrdě bojovalo i za nimi. A zářil Lando Norris. Mladičký Brit dostal nový impulz, když ho pouhých devět kol před cílem na pokyn týmu pustil vpřed jeho stájový kolega Carlos Sainz. Poskočil na osmé místo a vydal se stíhat Strolla s Ricciardem.

Dvě kola před cílem se posunul Stroll před Ricciarda, ale oba se v souboji dostali mimo trať a toho využil Norris, který projel kolem Australana a po pár zatáčkách se mu podařilo přetlačit i Strolla s vozem Racing Point. Zbývalo jediné kolo a jezdec McLarenu se rychle blížil trápícímu se Pérezovi s poškozeným autem.

V poslední zatáčce závodu vrátil Norris Pérezovi předjetí a po třetím místě před týdnem vybojoval pro McLaren pátou příčku. Na Mexičana se dotáhli také Stroll s Ricciardem, ale ty už vpřed nepustil. Kolem šachovnicové vlajky projel o pár tisícin vteřiny před nimi.

Mistrovství světa formule 1 pokračuje za týden Velkou cenou Maďarska na Hungaroringu.

Velká cena Štýrska, závod mistrovství světa vozů formule 1 ve Spielbergu:

1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:22:50,683, 2. Bottas (Fin./Mercedes) -13,719, 3. Verstappen (Niz./Red Bull) -33,698, 4. Albon (Thaj./Red Bull) -44,400, 5. Norris (Brit./McLaren) -1:01,470, 6. Pérez (Mex./Racing Point) -1:02,387, 7. Stroll (Kan./Racing Point) -1:02,453, 8. Ricciardo (Austr./Renault) -1:02,591, 9. Sainz (Šp./McLaren), 10. Kvjat (Rus./Alpha Tauri) oba -1 kolo.

Průběžné pořadí MS (po 2 závodech): 1. Bottas 43 b., 2. Hamilton 37, 3. Norris 26, 4. Leclerc (Mon./Ferrari) 18, 5. Pérez 16, 6. Verstappen 15.

Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 80, 2. McLaren 39, 3. Red Bull 27, 4. Racing Point 22, 5. Ferrari 19, 6. Renault 8, 7. Alpha Tauri 7, 9. Alfa Romeo 2.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž