Double Ferrari po dvou letech. V Singapuru vyhrál Vettel před Leclercem

Sebastian Vettel z Ferrari se raduje z vítězství ve Velké ceně Singapuru. | foto: Reuters

22 2019
Po Velké ceně Singapuru F1 se slavilo ve Ferrari. Italský tým nebyl před městským závodem favoritem, na pomalých tratích bývá lepší Mercedes, ale realita byla zcela jiná. Rudé vozy na pohled bez potíží projely okruhem nejrychleji ze všech. Z triumfu se po více než roce radoval čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel.

Německý závodník kroužil po dráze dlouho na třetím místě, které si vyjel v kvalifikaci, ale povedená strategie při výměnách pneumatik ho vynesla do vedení. Do boxů zajel jako první jezdec ze špičky a díky rychlosti na nových gumách předstihl Lewise Hamiltona i týmového kolegu Charlese Leclerca.

Sebastian Vettel nechyboval a dosáhl na 53. vítězství ve formuli 1. Vyhrál po více než roce. V celkovém pořadí šampionátu však zůstává na pátém místě, na titul už nemá šanci.

Fotogalerie

„Je to skvělý výsledek pro tým i pro mě, konečně jsme to dokázali a doufám, že jsme zpět. Před víkendem zde od nás nikdo moc nečekal, o to je to sladší. Jsem rád, že Ferrari je zpátky na vrcholu. V posledních měsících jsem neměl dobré výsledky, ale držely mě nad vodou lidé, kteří mi psali a věřili mi. Jsem rád, že jsem je nezklamal,“ uvedl po vystoupení z vozu zjevně dojatý Sebastian Vettel.

Ferrari vyhrálo potřetí za sebou, což se italskému týmu povedlo poprvé od roku 2008. Na double čekali maranellští od sezony 2017. „Rozhodovalo se při zastávkách v boxech, dal jsem do těch kol vše, protože Lewis byl blízko a dostal jsem se dokonce na první místo. Měnili jsme obutí hodně brzo, možná to bylo trochu riskantní. V druhé polovině závodu jsme si museli dát pozor zejména na výjezdy safety, které vždy zpomalily celé pole. Ale i díky nim nám vydržely gumy až do cíle,“ dodal trochu nečekaný vítěz.

Jeho stájový kolega Charles Leclerc byl zklamaný, po triumfu v kvalifikaci chtěl celý závod vyhrát. „Je pro mě těžké ztratit vítězství, ale vyhrál náš tým a odvedli jsme všichni skvělou práci. Jsem na stupních vítězů, což rozhodně nelze považovat za neúspěch. Děkují stáji za nové díly, které sem přivezla, naše auto bylo skvělé.“

Závod jsme sledovali minutu po minutě

I mladík Leclerc, který chce vyhrávat a porážet Vettela za každou cenu, dobře ví, že nejvíce ze všeho potřebuje silné auto. „Vedení jsem ztratil kvůli strategii, ale tak to je a první dvě místa pro Ferrari jsou nejdůležitější. Musíme si počkat na další závody, ale vyhráli jsme potřetí v řadě. Snad se Ferrari vrací na vrchol.“

Stejně jako double Ferrari, také třetí místo stáje Red Bull nebylo úplně očekávané. Však také Max Verstappen zářil štěstím. „Pro nás jsou stupně vítězů skvělé, jsem šťastný, že jsem na pódiu. Po kvalifikaci jsme moc nečekali a nebylo vůbec snadné dostat se na pódium. Hodně nám pomohla parádně načasovaná zastávka, která mě dostala před Lewise. Sice to byla trochu náhoda, protože mi odešly gumy a musel jsem pro nové, ale i to se počítá. V závěru už potom nebylo těžké ho udržet za sebou, i když byl možná o něco rychlejší,“ popisoval nizozemský mladík, který aktuálně bojuje o celkové třetí místo v šampionátu s Leclercem.

Lewis Hamilton z Mercedesu na trati kvalifikace Velké ceny Singapuru

Lewis Hamilton z Mercedesu na trati.

Za čtvrtým a velmi zklamaným Hamiltonem dokončil na pátém místě jeho stájový kolega Valtteri Bottas. Po celý závod nebyl už tradičně příliš vidět, ale v jedné chvíli sehrál důležitou roli - Hamilton vyčkával s výměnou pneumatik na nejzažší možný okamžik s tím, že v závěru závodu bude mít obutí v lepším stavu než jeho soupeři (což se nestalo, protože díky třem výjezdům safety car jezdci Ferrari měli šanci pneumatiky pošetřit) a zatímco kroužil po dráze na sjetých gumách, ztrácel na všechny soupeře. Reálně by se před něj posunul také právě Bottas a dokonce i Alexander Albon s druhým vozem Red Bullu. Bottas však na pokyn z boxů výrazně zpomalil a zbrzdil také Malajsijce jedoucího v závěsu, Hamilton se vrátil na trať těsně před nimi.

V tmavých uličkách rovníkové metropole se špatně předjíždí, mezi šesti nejlepšími jezdci závodu nedošlo ani k pokusu o nějaký manévr. Zato vyrovnaný střet pole předváděl zajímavé souboje a často docházelo k nehodám, které vyústily ve výjezd zpomalovacího vozu. Proto byl v cíli rozdíl mezi prvním a desátým jezdcem pouhých sedmnáct vteřin.

Body si odnesly také McLaren díky Norrisovi, Toro Rosso za skvělý výkon Gaslyho, který nedávno dostal padáka ze stáje Red Bull nebo Nico Hülkenberg, který po střetu hned po startu začínal závod z posledního místa. Desátou příčkou bodoval Antonio Giovanazzi, který nahradil Kimiho Räikkönena. Veterán Grand prix měl smůlu, když doplatil na kolizi s Rusem Kvjatem.

Dokonalý start Leclerca

Kdo si myslel, že mladík Charles Leclerc třetí start z pole position za sebou už nezvládne a dá šanci soupeřům, byl na omylu. Monačan vyrazil vpřed zcela bezchybně a Hamiltona nechal daleko za sebou. Brit se naopak musel bránit útokům Sebastiana Vettela, ale to v křivolakých uličkách Singapuru neznamenalo skutečné ohrožení. Stejně jako se Vettel nemusel bát Verstappena, který kroužil na čtvrtém místě a na jiném okruhu by už jistě nějaký ten útok z jeho strany přišel.

Hned po prvním kole mířilo pár jezdců do boxů - George Russel rozbil svůj williams o bariéru a po vzájemné kolizi museli opravovat Carlos Sainz ze stáje McLaren a Nico Hülkenberg s renaultem. Ten jel poté skvěle a dokázal se do cíle dostat ještě na body. I když samozřejmě i jemu pomohly časté výjezdu zpomalovacího vozu, který později hned třikrát srazil pole do jednoho balíku.

Sebastian Vettel z týmu Ferrari (v popředí) vítězí ve Velké ceně Singapuru před...

Sebastian Vettel z týmu Ferrari (v popředí) vítězí ve Velké ceně Singapuru před stájovým kolegou Charlesem Leclercem.

Jezdci vpředu s výměnou pneumatik dlouho vyčkávali. Důvod byl nasnadě - střed pole byl nebezpečně blízko a nikdo z nich se nechtěl po návratu od mechaniků proplétat na nových rychlých gumách mezi pomalými ale bojovnými soupeři. Nakonec začal Verstappen, jehož obutí už ve dvacátém kole vypadalo velmi špatně. S ním zamířil k mechanikům také Sebastian Vettel, což se ukázalo být rozhodujícím momentem závodu. Oběma dřívější zastávka hodně pomohla.

Dosud veoducí Charles Leclerc jel do pitlane pouze o kolo později, ale i jediné kolo na čerstvých gumách stačilo Vettelovi, aby se posunul do vedení. Záběry do boxů na překvapené obličeje členů týmu Ferrari hovořily jasně: ne, tohle nebylo v plánu a posun Vettela do vedení nikdo nečekal. Ale už to tak bylo a Leclerc se mohl zlobit jak chtěl. Na dráze v Singapuru pilota se stejným vozem předjet nedokázal a příkaz týmu na změnu pozic nepřišel.

V Mercedesu vyčkávali, což se později ukázalo jako chyba. Hamilton zamířil k mechanikům až ve 27. kole a zařadil se daleko za Maxe Verstappena. Sice i díky zpomalovacím vozům své soupeře brzo dotáhl, ale na posun vpřed už to až do cíle nebylo. V posledních letech bývalo nezvyklé, aby Mercedes strategicky chyboval, ale, jak se zdá, časy se mění.

Prostřední fáze závodu byla ve znamení proplétání se lídrů mezi pomalejšími jezdci. Vettel, Leclerc a spol. přejížděli závodníky, kteří ještě nebyli v boxech a mnoho z nich nechtělo dát svou kůži lacino. Proto více než deset kol kroužil ve vedení závodu Antonio Giovanazzi, který nakonec bral pouze bod za desáté místo.

Zdálo se, že tento scénář hraje Hamiltonovi do karet - zatímco si první trojice ničila gumy souboji se závodníky středu pole, on, s čistou dráhou před sebou, stahoval každým kolem ztrátu. V závěrečné fázi závodu však došlo k několika nehodám a výjezdy zpomalovacího vozu na dráhu zajistily Vettelovi, Leclercovi a Verstappenovi bezpečný dojezd až do cíle.

Sebastian Vettel z Ferrari a trati Velké ceny Singapuru

V té době skončil závod pro Daniela Ricciarda. Jezdec Renaultu startoval po neúčasti v kvalifikaci poslední, ale rychle se prodíral vpřed a útočil na místění kolem osmého místa. Bohužel ve 34. kole chtěl využít rychlejších soupeřů a chtěl se protáhnout za Bottasem a Albonem kolem Giovanazziho, došlo však ke kolizi, Ricciardo musel s defektem do boxů a, i když se do závodu vrátil, měl po nadějích za body,

O kolo později už vyjížděl poprvé safety car - to když George Russel kolidoval s předjíždějícím Romainem Grosjeanem a zůstal stát s nabouraným williamsem u bariéry. Ve 44. kole zůstal na dráze stát Pérez s vozem stáje Racing Point a Bernd Mayländer měl opět práci, stejně jako o šest kol později, kdy skončil Kimi Räikkönen, který doplatil na neopatrný předjížděcí manévr Daniila Kvjata ze stáje Toro Rosso.

Pár jezdců vyměnilo podruhé pneumatiky, ztratilo pár pozici a od 52. kole se opět závodilo. V pořadí se toho však už moc neměnilo. Hamilton sice vyzkoušel v závěrečném okruhu obranářské schopnosti Verstappena, ale to bylo vše.

Další závod mistrovství světa formule 1, Velká cena Ruska, se jede už za měsíc.

Výsledky Velké ceny Singapuru formule 1:
1.Sebastian VettelFerrari1h58:33.667 min.
2.Charles LeclercFerrari+ 2.641 sek.
3.Max VerstappenRed Bull+ 3.821
4.Lewis HamiltonMercedes+ 4.608
5.Valtteri BottasMercedes+ 6.119
6.Alexander AlbonRed Bull+ 11.663
7.Lando NorrisMcLaren+ 14.769
8.Pierre GaslyToro Rosso+ 15.547
9.Nico HulkenbergRenault+ 16.718
10.Antonio GiovinazziAlfa Romeo+ 17.855
11.Romain GrosjeanHaas/+ 35.436
12.Carlos Sainz Jr.McLaren+ 35.974
13.Lance StrollRacing Point+ 36.419
14.Daniel RicciardoRenault+ 37.660
15.Daniil KvyatToro Rosso+ 38.178
16.Robert KubicaWilliams+ 47.024
17.Kevin MagnussenHaas/Ferrari+ 1:26.522 min.
18.Kimi RaikkonenAlfa RomeoDNF - 49 kol
19.Sergio PerezRacing PointDNF - 42 kol
20.George RussellWilliamsDNF - 34 kol
Pořadí mistrovství světa:
1.Lewis Hamilton296
2.Valtteri Bottas231
3.Charles Leclerc200
4.Max Verstappen200
5.Sebastian Vettel194
6.Pierre Gasly69
7.Carlos Sainz Jr.58
8.Alexander Albon42
9.Daniel Ricciardo34
10.Daniil Kvjat33
11.Nico Hulkenberg33
12.Lando Norris31
13.Kimi Raikkonen31
14.Sergio Perez27
15.Lance Stroll19
16.Kevin Magnussen18
17.Romain Grosjean8
18.Antonio Giovinazzi4
19.Robert Kubica1
20.George Russell0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes527
2.Ferrari394
3.Red Bull/Honda289
4.McLaren/Renault89
5.Renault67
6.Toro Rosso/Honda55
7.Racing Point/Mercedes46
8.Alfa Romeo/Ferrari35
9.Haas/Ferrari26
10.Williams/Mercedes1


Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Lvi dožrali. Végh knokautoval Vémolu v prvním kole, Martínek zlomil Peštu

Hned třikrát slovenský bijec Attila Végh porazil českého zápasníka Karlose Vémolu. Kromě knokautu v prvním kole dlouho...

Barcelona - Slavia 0:0, senzace v Lize mistrů, hosty podržel Kolář

Slávističtí fotbalisté v Champions League způsobili velkou senzaci. Ve svém čtvrtém vystoupení v prestižní klubové...

Premium

POHLED: Vémola vs. Végh. Zápas století, nebo prázdná show?

Souboj Karlose Vémoly s Attilou Véghem uvidí ve vyprodané O2 areně přes devatenáct tisíc lidí. Větší zájem vyvolaly jen...

Premium

Světové komplimenty pro českého mistra. Jak se Slavia proslavila

Představte si scénku, která se odehrála dvacet minut po zápase. Obrovitánský stadion Camp Nou už byl liduprázdný, přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky
Premium

Legenda Macháček: Na Dakaru musíte na auto jako na ženskou. Laskat!

Když si loni z Rallye Dakar dovezl hřebík, obrazně na něj pověsil legendární Josef Macháček svoji jezdeckou kariéru. Po...

Buggyra rozjela svou akademii. Jenže Čechy to nezajímá, štve Koloce

Buggyra Academy už běží, ale podle majitele roudnické motoristické stáje Martina Koloce vlastně Čechy ani moc nezajímá....

Formule 1 chce být nejpozději v roce 2030 uhlíkově neutrální

Formule 1 si poprvé v historii stanovila strategii udržitelného rozvoje a vyhlásila cíl být nejpozději v roce 2030...

Pech si na setkání v Sosnové poprvé vyzkoušel Polo, dojel třetí

Ačkoliv republikový šampionát v rally už skončil, motoristická sezona plzeňského závodníka Václava Pecha nadále...

PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?
PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?

S někým se život nemazlí a naděluje mu ránu za ranou. Mezi ty „vyvolené“ se řadím i já. Nepíši to kvůli lítosti, ale spíš se potřebuji vypsat, dostat to ze sebe.

Najdete na iDNES.cz