Valtteri Bottas bez potíží držel za sebou Sebastiana Vettela i Lewise Hamiltona, předjíždění na okruhu v Soči není nejsnazší. Ale příkaz z boxů ve 25. kole zněl jasně: Před třetí zatáčkou pusť Lewise vpřed. Bottas poslechl. Finský pilot, který odstartoval z pole position, tím přišel o šanci obhájit loňské vítězství z Ruska a připsat si první triumf v sezoně.
V cíli třetí Vettel měl šanci být lepší - útok po startu mu nevyšel, ale díky správně načasované výměně pneumatik šel před Hamiltona na druhé místo. Ale Brit si to nenechal líbit a stačily mu dvě kola na dráze, aby se agresivně natlačil před rudý monopost Ferrari a vrátil se na druhou příčku.
Hamilton vyhrál třetí závod za sebou a pátý z posledních šesti. Počet vítězných Velkých cen zaokrouhlil na 70 a v průběžném pořadí má na kontě 306 bodů. Vede celkové pořadí už o 50 bodů. To je pět závodů před koncem sezony obrovský náskok. Druhý Vettel jich nasbíral 256 a jednu z posledních šancí zdramatizovat boj o titul formule 1 bude mít příští týden v Japonsku.
Rozpačitá atmosféra na pódiu
Znechucený, naštvaný, podvedený. Tak se v cíli cítil Valtteri Bottas. Odmítl odpovídat na otázky moderátora na okruhu, bývalého závodníka F1 Paula di Resty. Nakonec se uvolil zodpovědět pár otázek, ale byl zjevně naštvaný. Rozpačitá atmosféra, která začala hned po vystoupení jezdců z kokpitů, pokračovala i na stupních vítězů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Byl to náročný den, bylo to pro nás velmi těžké. Chtěli jsme získat maximum bodů a to se povedlo, ale osobně je to pro mě velmi těžký den. Samozřejmě před závodem probíráme všechny možné scénáře, ale dnes... Je těžké předpovědět, co se stane v závodě, jak se všechno vyvine.... Tak to všechno je.“
Podle všeho zněla domluva v týmu Mercedes před závodem tak, že pokud dojde ke změně pozic na pokyn týmu, před cílem by se jezdci měli vrátit na vybojovaná místa. Ale to se nestalo, přitom Bottas protestoval už těsně před cílem do vysílačky. Finský jezdec pouštěl Hamilton v 25. kole před sebe pouze proto, aby zkusil předjet v tu chvíli vedoucího Verstappena. Čekal, že se poté vrátí na první místo. To se však nestalo.
„Valtteri odvedl skvělou práci, po celý víkend byl perfektní. Navíc se ukázal jako velký gentleman, když mě nechal předjet. Dokážu pochopit, jak je to pro něj těžké. Makal a měl na to, aby dnes vyhrál. Ale musíme to vidět v širší perspektivě, potřebujeme získat oba tituly. Myslím, že se mu to v dalších závodech vrátí.“
Hamilton se dvakrát v závodě utkal v přímém souboji se Sebastianem Vettelem. A pokaždé odešel z duelu jako vítěz. Nejvíce rozebíral kontroverzní moment v 16. kole, kdy se německý pilot bránil v rozporu s pravidly. „Z mého pohledu se Vettel pohnul při brzdění jednou a potom podruhé, byl to dvojitý pohyb a myslím, že to každý viděl. Naštěstí se mi podařilo vyhnout zdi a potom jsem měl lepší pozici do další zatáčky a snadno jsem ho předjel. Ale nechápu, jak se mu podařilo dostat se vpřed. Na to se musíme ještě podívat,“ dodal britský závodník.
Třetímu Vettelovi nebylo moc do řeči, v Rusku Ferrari na Mercedes nemělo. „Souboj s Lewisem Hamiltonem byl velmi těsný, společně jezdci Mercedesu pracují skvěle. Na startu mě nepustili, drželi si pozice a oba si mě hlídali,“ popisoval strategii jezdců Mercedesu závodník Ferrari.
„Při předjetí po výměně pneumatik jsem Lewise neviděl a nečekal jsem, že mě v tom místě předjede. Celkově měl Mercedes o něco lepší rychlost, řekl bych. Snažil sem se na Valtteriho vyvinout nějaký tlak, ale nepovedlo se mi to. Myslím, že jsme Mercedesu byli o hodně blíže než v sobotní kvalifikaci, ale nestačilo to. V Rusku měli celkově o něco lepší auto,“ dodal závodník.
Zajímavý start pořadí neměnil
Lewis Hamilton start nezvládl na sto procent. Podklouzla mu kola, Bottas mu zmizel v dáli a Sebastian Vettel se dostal v první zatáčce na jeho úroveň. Dokonce vystrčil čumák vozu ferrari před mercedes. Ale to bylo vše.
Hamilton si udržel pozici za Bottasem, v jeho závěsu se vyvezl zpátky na druhé místo. Dokonce za chvíli útočil na svého týmového kolegu. Rovněž bez úspěchu. Pořadí vpředu se po startu neměnilo.
V zadní části pole tomu bylo jinak. Jezdci Red Bullu, kteří po výměně komponentů motoru začínali závod z osmnáctého, respektive devatenáctého místa, letěli vpřed. A zejména Max Verstappen, který objížděl soupeře jako na motokáře. Před kolegu ze stáje Daniela Ricciarda se dostal již na startu a následoval jeden sok za druhým. Ve třetím kole mu patřila už desátá příčka, to tedy znamenalo postup o devět míst za tři kola a v osmém kole byl již pátý! Na lídra závodu Bottase ztratil od startu pouze dvacet vteřin. Kdo by tehdy na začátku závodu tušil, že blíž už se nejlepším Verstappen nedostane.
Zatímco jezdci Red Bullu startovali na tvrdší sadě a k výměně pneumatik měli daleko, nejlepší z kvalifikace zatočili do boxové uličky brzo po startu. Ve 13. kole to byl Valtteri Bottas z prvního místa, ve čtrnáctém Sebastian Vettel. Lewis Hamilton vyčkával a mechaniky navštívil až v kole patnáctém. To byla chyba, na sjetých gumách nebyl tak rychlý jako Vettel na čerstvé sadě a o zlomek vteřiny to Mercedesu nestačilo. Lewis Hamilton se vrátil na dráhu na třetím místě za svým soupeřem z Ferrari.
Jenže hned poté Hamilton ukázal rychlostní i jezdeckou převahu. Hned v prvním okruhu po návratu na dráhu zaútočil, využil DRS, na rovince to těsně nevyšlo, ale v následující zatáčce šel už mercedes vpřed. Vettel neměl v Soči šanci.
Ve 25. kole došlo k momentu závodu, který rozhodl o vítězi. Bottas na pokyn týmu pustil vpřed Hamiltona. „Pro tým to byl dobrý výsledek, protože získal maximum bodů. Ale každý to viděl, byl to náročný závod,“ uvedl viditelně zklamaný Bottas.
Do vedení se po zastávkách čtyř prvních jezdců dostal Max Verstappen. Pilot Red Bullu, který odstartoval až z předposlední, devatenácté příčky, se na prvním místě udržel až do zastávky v boxech ve 43. kole. Poté zamířil k mechanikům a čekalo se, že na čerstvých pneumatikách bude útočit na nejlepší.
Nestalo se však tak. Red Bull na měkčích gumách nefungoval dobře, v zatáčkách byl hodně nedotáčivý a Kimi Räikkönen nemusel mít o čtvrté místo strach. Nizozemský mladík naopak na čerstvé sadě ztrácel a zajížděl pomalejší časy než předtím na sjetých tvrdých pneumatikách.
Max Verstappen nakonec oslavil 21. narozeniny pátým místem. „Cílem bylo páté místo, takže jsem moc spokojený. Bylo lepší odpykat si trest za motor tady než třeba v Mexiku. Myslím, že dneska si kousek dortu zasloužím,“ prohlásil Verstappen, který byl opět zvolen na oficiálních stránkách FIA jezdcem závodu.
V čele se už nic zajímavého nestalo, Bottas dokroužil druhý za Hamiltonem, Vettel třetí. Snad to bude za týden v Japonsku dramatičtější podívaná.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h27:25.181 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | (Mercedes) | +2.545 sek. |
3. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +7.487s |
4. | Kimi Raikkonen | (Ferrari) | +16.543s |
5. | Max Verstappen | (Red Bull) | +31.026s |
6. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +1:20.451 min. |
7. | Charles Leclerc | (Sauber) | +1:38.390 |
8. | Kevin Magnussen | (Haas) | +1 kolo |
9. | Esteban Ocon | (Force India) | +1 kolo |
10. | Sergio Perez | (Force India) | +1 kolo |
11. | Romain Grosjean | (Haas) | +1 kolo |
12. | Nico Hulkenberg | (Renault) | +1 kolo |
13. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +1 kolo |
14. | Fernando Alonso | (McLaren) | +1 kolo |
15. | Lance Stroll | (Williams) | +1 kolo |
16. | Stoffel Vandoorne | (McLaren) | +2 kola |
17. | Carlos Sainz | (Renault) | +2 kola |
18. | Sergey Sirotkin | (Williams) | +2 kola |
19. | Pierre Gasly | (Toro Rosso) | DNF - 4 kola |
20. | Brendon Hartley | (Toro Rosso) | DNF - 4 kola |
1. | Lewis Hamilton | 306 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 256 |
3. | Valtteri Bottas | 189 |
4. | Kimi Raikkonen | 186 |
5. | Max Verstappen | 158 |
6. | Daniel Ricciardo | 134 |
7. | Kevin Magnussen | 53 |
8. | Nico Hulkenberg | 53 |
9. | Fernando Alonso | 50 |
10. | Sergio Perez | 47 |
11. | Esteban Ocon | 47 |
12. | Carlos Sainz | 38 |
13. | Pierre Gasly | 28 |
14. | Romain Grosjean | 27 |
15. | Charles Leclerc | 21 |
16. | Stoffel Vandoorne | 8 |
17. | Lance Stroll | 6 |
18. | Marcus Ericsson | 6 |
19. | Brendon Hartley | 2 |
20. | Sergey Sirotkin | 1 |
1. | Mercedes | 495 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 442 |
3. | Red Bull/Renault | 292 |
4. | Renault | 91 |
5. | Haas/Ferrari | 80 |
6. | McLaren/Renault | 58 |
7. | Force India/Mercedes | 35 |
8. | Toro Rosso/Honda | 30 |
9. | Sauber/Ferrari | 27 |
10. | Williams/Mercedes | 7 |