Podle všeho inženýři Hamiltona spočítali, že mu jeho náskok v čele bude stačit na návrat do vedení, ale safety car byl před cílovou rovinkou výrazně pomalejší než mysleli, a vzal britskému jezdci rozhodující tři, čtyři vteřiny.
Nico Rosberg zvítězil doma v Monaku potřetí za sebou, ale tentokrát mu hodně pomohli inženýři týmu Mercedes. Po celý závod byl pomalejší než vítěz kvalifikace Lewis Hamilton, ale v závěru mu hodně pomohl výjezd safety car, sám byl celkem překvapený.
„Měl jsem štěstí, Lewis jel výborně a vítězství by si zasloužil, ale i to se v závodech občas stává,“ řekl v cíli Nico Rosberg. „Nevím, proč Lewis jel do boxů a já ne, tato rozhodnutí se dějí v boxech a my sedíme za volantem.“
Rosberg se díky vítězství dotáhl na lídra mistrovství světa formule 1 Lewise Hamiltona a zdramatizoval tak pořadí celého šampionátu. Vettel zůstává třetí.
Šťastný byl i Sebastian Vettel, kterému nečekaně spadlo do klína druhé místo. V posledních kolech dokonce bojoval o vítězství. „Nevím, co se stalo, ale vedle výjezdu z boxů jsem byl jasně před Lewisem, s tím jsem si byl hned jistý. Jsem moc rád, že tentokrát jsme byli Mercedesu hodně blízko, mnohem blíž než v kvalifikaci. V závěru bylo velmi těžké udržet Lewise za sebou na tvrdých a z počátku hodně studených gumách.“
On-line reportážZávod jsme sledovali v podrobné reportáži |
„Nebyl to nejjednodušší závod, tým byl skvělý celou sezonu a tentokrát to nevyšlo. Vyhráváme spolu i prohráváme, tak to je. Nejprve je třeba sednout si s kluky a všechno probrat,“ sdělil Lewis Hamilton. „Prostě přijedu sem zase příští rok a vyhraju,“ dodal úřadující mistr světa, který jen obtížně skrýval své zklamání a znechucení nad chybou svých inženýrů.
Zajímavý byl jen závěr závodu
Už třetí rok po sobě ovládly kvalifikaci Mercedesy a Lewis Hamilton vybojoval první pole position v Monte Carlu. Vše pro něj vypadalo dokonale. Formu potvrdil i na startu, kde šel pohodlně do vítězství. To druhý Nico Rosberg se musel v první zatáčce hodně snažit, aby se před něj nedostal Sebastian Vettel s Ferrari.
Na okruhu, kde síla motoru není rozhodující, zaznamenali nejlepší kvalifikaci roku jezdci Red Bullu. Daniel Ricciardo a Dannil Kvjat předstihli Kimiho Räikkönena s druhým Ferrari, který měl problémy s přítlakem i pomalejšími jezdci na trati.
Na startu se Kvjat protáhl před Ricciarda a Räikkönen se držel těsně za nimi. V průběhu závodu se ukazovalo, že Ferrari je lepší, ale Fin nemohl přejíždět. Daniel Ricciardo svou pátou pozici držel bez potíží.
Problémy měl ale v zatáčce Mirabeau Nico Hülkenberg, který po kolizi s Fernandem Alonsem skončil v hrazení. Po opravě vozu se vrátil do závodu a pětivteřinová penalizace pro Španěla mu asi jen těžko nahradila zklamání. Ze závodu brzo odstoupil Felipe Massa s vozem Williamsu, který sice zajel do boxů pro nový přední spoiler, ale jeho auto nefungovalo. Pro Williams to byl nejhorší závod sezony, nebodoval ani Valteri Bottas s druhým jejich monopostem.
Jediné zastávky v boxech moc nezměnily. První tři jezdci si udrželi své příčky, jen Räikkönen využil jednoho kola na trati bez Australana těsně před sebou a proklouzl na pátou příčku. Ani za nimi se toho moc nestalo a zdálo se, že od startu až do cíle se vpředu změní jediná pozice. Hamilton si v klidu budoval náskok a vítěz předchozích dvou monackých Grand prix Rosberg nestačil. Jeho vedení už bylo větší než deset vteřin.
Ve 43. kole odstoupil ze závodu Fernando Alonso s porouchaným vozem, ale skutečně drama nastalo později. Mladík Max Verstappen se nešikovně pokusil předjet Romaina Grosjeana, zavadil o jeho zadní pneumatiku a s neovladatelným monopostem vlétl do bariéry. Nizozemec samozřejmě v závodě skončil a 14 kol před cílem vyjel safety car.
Ze špičky zamířili do boxů dva jezdci - Daniel Ricciardo a Lewis Hamilton. Inženýři Red Bullu počítali dobře, Australan neztratil ani pozici a naopak se o něco později dostal před Kimiho Räikkönena, který jel na studené starší směsi pneumatik.
Ricciardo si podle všeho pomohl proti pravidlům, protože Finovo Ferrari v zatáčce vystrčil předkem vozu z cesty. Přitom Räikkönen najížděl do zatáčky vpředu a měl tedy volbu stopy. Sportovní komisaři však nechtěli měnit pořadí těsně před cílem a nechali Ricciarda být. To však odporuje řadě rozhodnutí v předchozích závodech, kdy byli jezdci za mnohem menší prohřešky penalizováni.
Australana hned pustil před sebe jeho týmový kolega Kvjat a v závěru dokonce útočil na dvojici na druhém a třetím místě. Když se mu ale nepovedlo dostat se na pódiové pozice, musel Rusa pustit zpátky na „jeho“ čtvrtou příčku.
Lewis Hamilton naopak do boxů zajíždět neměl, šlo o velmi drahou strategickou chybu jeho inženýrů. Ti počítali s tím, že má takový náskok, aby se stihl vrátit na dráhu na první místě. Jenže zpomalovací vůz mu v pár zatáčkách před vjezdem do boxů sebral tolik vteřin, že se objevil na dráze až těsně za Vettelem. Nic mu nepomohlo hádání, že z boxové uličky vyjížděl před Němcem. Nebyla to pravdu a musel se spokojit se třetí příčkou. Ačkoliv byl na měkkých gumách rychlejší, na rozdíl od Ricciarda, se mu předjížděcí manévr nezdařil.
V pořadí na dalších místech stojí za zmínku první letošní body tradiční stáje McLaren. Jenson Button projel cílem na 8. příčce a bere čtyři body.
Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Kanady.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h4918.420 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +4,87 vt. |
3. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +6,05 vt. |
4. | Daniil Kvjat | (Red Bull) | +11,97 vt. |
5. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +13,61 |
6. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +14,35 |
7. | Sergio Pérez | (Force India) | +15,01 |
8. | Jenson Button | (McLaren) | +16,06 |
9. | Felipe Nasr | (Sauber) | +23,63 |
10. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +25,06 |
11. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +26,28 |
12. | Romain Grosjean | (Lotus) | +28,50 |
13. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +31,22 |
14. | Valtteri Bottas | (Williams) | +45,65 |
15. | Felipe Massa | (Williams) | +1 kolo |
16. | Roberto Merhi | (Marussia) | +2 kola |
17. | Will Stevens | (Marussia) | +2 kola |
18. | Max Verstappen | (Toro Rosso) | DNF - 62 kol |
19. | Fernando Alonso | (McLaren) | DNF - 41 kol |
20. | Pastor Maldonado | (Lotus) | DNF - 5 kol |
1. | Lewis Hamilton | 126 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 116 |
3. | Sebastian Vettel | 98 |
4. | Kimi Raikkonen | 60 |
5. | Valtteri Bottas | 42 |
6. | Felipe Massa | 39 |
7. | Daniel Ricciardo | 35 |
8. | Daniil Kvyat | 17 |
9. | Felipe Nasr | 16 |
10. | Romain Grosjean | 16 |
11. | Sergio Perez | 11 |
12. | Carlos Sainz | 9 |
13. | Nico Hulkenberg | 6 |
14. | Max Verstappen | 6 |
15. | Marcus Ericsson | 5 |
16. | Jenson Button | 4 |
17. | Fernando Alonso | 0 |
18. | Roberto Merhi | 0 |
19. | Will Stevens | 0 |
20. | Pastor Maldonado | 0 |
1. | Mercedes | 242 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 158 |
3. | Williams/Mercedes | 81 |
4. | Red Bull/Renault | 52 |
5. | Sauber/Ferrari | 21 |
6. | Force India/Mercedes | 17 |
7. | Lotus/Mercedes | 16 |
8. | Toro Rosso/Renault | 15 |
9. | McLaren/Honda | 4 |
10. | Marussia/Ferrari | 0 |