Po deštivé a velmi dramatické Velké ceně Německa se čekal méně zajímavý závod v Maďarsku a ten přišel. Ale diváci se rozhodně nenudili. Hlavní zásluhu na tom měli dva nejlepší jezdci závodu - Max Verstappen a Lewis Hamilton prolétli po okruhu Hungaroring bez jediné chybičky a bojovali o vítězství až do cíle. Zajímavou strategickou přetahovanou rozhodl nakonec mistr světa přímo na dráze.
Hamilton vyhrál poosmé v sezoně a před letní pauzou navýšil náskok v čele šampionátu. Navíc v Maďarsku potvrdil, že Mercedes má stále k dispozici nejrychlejší auto. „Jsem hodně unavený, byl to zajímavý strategický moment od týmu, zkusit zajet podruhé do boxů a zatlačit na nových gumách. Moc jsem tomu nevěřil, ale jejich propočty byly správné a vyšlo to,“ uvedl po vystoupení z kokpitu britský závodník, který se ještě do vysílačky, hned po předjetí, své stáji omluvil, že o propočtech pochyboval.
Hamilton se snažil do vedení dostat již po startu, stejně jako po úvodních výměnách pneumatik. Zkusil několik předjížděcích manévr, při nichž dokonce jednou skončil v únikové zóně. „Verstappen se skvěle bránil, bylo velmi složité ho předjet, pokud jsme oba měli stejné gumy, stejné podmínky. Takže jsem to musel zkusit jinak. Děkuji týmu, tohle je jedno z vítězství, které se nedalo tak úplně očekávat.“
Britský závodník vyhrál na Hungaroringu již posedmé, připsal si 81. vítězství v sezoně a před tradiční měsíční přestávkou, která teď formuli čeká, má na prvním místě průběžného pořadí 250 bodů. Druhé místo udržel se 188 body jeho týmový kolega Valtteri Bottas, jenž byl dnes až osmý. Třetí je Verstappen se ziskem 181 bodů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Max Verstappen ovládl sobotní kvalifikaci a vedl po téměř celý závod. Přesto to nakonec na vítězství nestačilo. „Jel jsem naplno, makali jsme, co to šlo a neudělali žádnou chybu. Byl jsem blízko vítězství a byl to pro nás dobrý den i víkend, ale Mercedes byl prostě o něco rychlejší. Závěrečnému útoku jsem se nemohl nijak bránit, měl jsem zcela sjeté pneumatiky,“ komentoval průběh závodu v cíli jezdec Red Bullu.
„Celkové to bylo dnes pozitivní. Jsme mnohem dál než před rokem, můžeme bojovat o vítězství a těším se na další závody. Možná jsme dnes nevyhráli, ale s výkonem jsme spokojeni,“ dodal Nizozemec, který ještě těsně před cílem zastavil u mechaniků pro nové pneumatiky a připsal si nejrychlejší kolo závodu.
Za vedoucím duem zela v závodě mezera. Pierre Gasly s druhým vozem red bull jednoduše nestačí a nestačí a po pokaženém startu se vydrápal alespoň na šesté místo a Valtteri Bottas s dalším mercedesem musel po startu měnit přední křídlo. Závod pro něj začínal z poslední příčky a na lepší než osmé místo v cíli to nebylo.
O třetí příčku tak bojovali jezdci Ferrari, na pomalém okruhu Hungaroring však ztráceli každým kolem. Třetí Sebastian Vettel nasbíral na lídra závodu Hamiltona ztrátu více než minuty. Potěšil ho jen moment v závěru, kdy v souboji předjel stájového kolego Charlese Leclerca. „Neměl jsem co ztratit, snažil jsem se využít rychlosti, kterou jsme měli a nakonec můžu být rád za třetí místo. Zvolili jsme odlišnou strategii pro oba vozy a ta moje byla o něco lepší. Měl jsem jednu šanci a té jsem využil,“ komentoval asi jediný moment v závodě, kdy jeho auto na delší dobu zabíraly kamery.
Nemohl však zastírat, že Ferrari, které plánovalo útok na titul, nyní bude bojovat spíš o to, aby udrželo pozici druhé nejlepší stáje šampionátu formule 1. „Ano, nebyli jsme dost rychlí a uvidíme později na papíru, co se stalo. Snad z toho vzejdou nějaké nové nápady pro další závody,“ očekává německý závodník.
Nejlepší start měl Räikkönen
Na startu začaly problémy Valtteriho Bottase. Fin začínal ze druhého místa na roštu, ale ani nestačil ohrozit lídra Verstappena. Ne snad, že by ten měl tak skvělý začátek, ale Bottas nebyl dost rychlý. Naopak bleskově vyrazil vpřed Hamilton, ani ten však Verstappena nepředjel. Na vině byl zejména Bottas, který mu vadil v cestě a Brit musel brzdit.
O pár zatáček později už Hamilton šel pohodlně na druhé místo a dvojka mercedesu se stala terčem útoku pro Charlese Leclerca. Mladík s Ferrari si nebral servítky a poměrně drsným manévrem se prodral vpřed. Počínal si dost nevybíravě a Bottase při tom připravil o kus předního spoileru. Fin musel kvůli němu do boxů a v praxi tak přišel o šanci na lepší umístění.
Páté a šesté místo za jezdci Ferrari drželi zástupci McLarenu, který se v průběhu sezony vyprofiloval jako nejlepší tým středu pole. S motory renault si nečekaně rozumí lépe než tovární tým francouzské automobilky. Její jezdci mají problémy získat vůbec nějaké body. Sedmý začínal na startu desátý Kimi Räikkönen. Nejstarší závodník seriálu nakonec na stejné pozici projel cílem a stále potvrzuje až neuvěřitelnou vyrovnanost výkonů.
Po startovním zmatku se situace na dráze uklidnila a jezdci jeli spořádaně za sebou. Hamilton těsně za lídrem Verstappenem neútočil, na Hungaroringu je šance na předjetí malá. Všichni čekali na zastávky v boxech. Po nich se však měla situace změnit.
Těsně před zastávkami dotáhl Hamilton Verstappena na doraz a čekalo se, kdo zamíří měnit gumy jako první. Pouhé kolo na dráze bez soupeře před sebou mohlo Hamiltonovi pomoci do vedení, ale to Red Bull nepřipustil. Verstappen zamířil k mechanikům ve 26. kole a superrychlou zastávkou nenechal nic náhodě. Hamilton zůstal na dráze o šest kol déle, ale jen ztratil další vteřiny a po návštěvě u týmu se objevil zpět na dráze šest sekund za lídrem.
To se psalo 32. kolo a všichni přestali Hamiltona na chvíli sledovat. Chyba, na nových gumách šlápl Brit na plyn a již ve 35. kole byl na zadním křídle nizozemského pilota. Jeden útok, druhý, třetí... Verstappen nevěděl, kde se bránit dřív a zdálo se, že předjetí je pouze otázkou času. Mercedes byl výrazně rychlejší. Ve 39. kole však v souboji kolo na kolo vylétl mercedes z trati, musel se vracet z únikové zóny a ztratil rychlost.
Po pár kolech byl Hamilton opět těsně za Verstappenem, ale už neměl převahu zbrusu nových pneumatik a bylo jasné, že na předjetí to nebude. Tým se odvážil k nečekané strategické změně. Ve 49. kole jel Hamilton do boxů podruhé a na auto dostal středně tvrdé, žluté gumy. Měl dvacet kol na to, aby sjel ztrátu na Verstappena a předjel ho. Red Bull nic podobného nečekal, ale pokusil se rychle přizpůsobit. Nizozemec přidal, zrychlil o téměř dvě vteřiny na kolo a chvíli se zdálo, že Hamilton, ačkoliv stále mírně rychlejší, ztrátu nestáhne. Deset kol před cílem to bylo ještě třináct vteřin.
V 62. kole se to však změnilo a Verstappen zpomalil. „Pneumatiky jsou mrtvé,“ hlásil do vysílačky. Jízda na hraně zcela zničila obutí jeho vozu. V 66. kole už byl Hamilton těsně za ním a v nájezdu do 67. kola ho vnějškem v první zatáčce objel a posunul se na první místo. Vyčerpávající souboj měl vítěze a Verstappen zamířil k mechanikům pro čerstvé kvalifikační pneumatiky, aby si alespoň připsal bod za nejrychlejší kolo.
Na další místech to tak zajímavé nebylo. Jen dvě kola před cílem předjel Vettel týmového soka Leclerca. Němec měl na autě mnohem novější pneumatiky, stájový kolega se mu kvůli odlišné strategii nemohl moc bránit. Hned za nimi projel cílem Carlos Sainz s mclarenem, který dokázal porazit Gaslyho s druhým vozem red bull. Nad jeho budoucností u týmu se stahují mraky, talentovaný Albon v juniorské stáji Toro Rosso čeká na svou šanci.
Sedmý skončil Kimi Räikkönen a osmý Valtteri Bottas. Také on bojuje o pozici v týmu, třetí jezdec Mercedesu Esteban Ocon se ukazuje v testech velmi slibně a Bottas smlouvu na příští sezonu stále nemá. A výkony jako na Hungaroringu mu moc nepomohou. Bodoval i druhý vůz McLarenu Landa Norrise a bod útěchy získal pro Renault Nico Hülkenberg.
Šampionát bude pokračovat 1. září v Belgii.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h35m03.796s |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | 17.796s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m01.433s |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | 1m05.250s |
5. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +1 kolo |
6. | Pierre Gasly | Red Bull | +1 kolo |
7. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | +1 kolo |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | +1 kolo |
9. | Lando Norris | McLaren | +1 kolo |
10. | Alexander Albon | Red Bull | +1 kolo |
11. | Sergio Perez | Racing Point | +1 kolo |
12. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
13. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | +1 kolo |
15. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +2 kolo |
16. | George Russell | Williams | +2 kolo |
17. | Lance Stroll | Racing Point | +2 kolo |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +2 kolo |
19. | Robert Kubica | Williams | +3 kola |
20. | Romain Grosjean | Haas | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 250 |
---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | 188 |
3. | Max Verstappen | 181 |
4. | Sebastian Vettel | 156 |
5. | Charles Leclerc | 132 |
6. | Pierre Gasly | 63 |
7. | Carlos Sainz Jr. | 58 |
8. | Kimi Raikkonen | 31 |
9. | Daniil Kvyat | 27 |
10. | Lando Norris | 24 |
11. | Daniel Ricciardo | 22 |
12. | Lance Stroll | 18 |
13. | Kevin Magnussen | 18 |
14. | Nico Hulkenberg | 17 |
15. | Alexander Albon | 16 |
16. | Sergio Perez | 13 |
17. | Romain Grosjean | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | 1 |
19. | Robert Kubica | 1 |
20. | George Russell | 0 |
1. | Mercedes | 438 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 288 |
3. | Red Bull/Honda | 244 |
4. | McLaren/Renault | 82 |
5. | Toro Rosso/Honda | 43 |
6. | Renault | 39 |
7. | Alfa Romeo/Ferrari | 32 |
8. | Racing Point/Mercedes | 31 |
9. | Haas/Ferrari | 26 |
10. | Williams/Mercedes | 1 |