Úřadující mistr světa Lewis Hamilton startoval do závodu z druhé pozice, ale do druhého kola už vjížděl ve vedení. Pomohl mu v kvalifikaci třetí Daniel Ricciardo, který v první zatáčce zaútočil na Nika Rosberga a ten obranným manévrem vytvořil na dráze prostor, jímž se Brit protáhl do vedení.
„Měl jsem skvělý start, viděl jsem Red Bull na vnitřku, vyčkal a dokázal se dostat do vedení. Je to úžasný výsledek pro nás jako tým. Měl jsem opět skvělé auto, musím všem v týmu poděkovat, že za mnou stáli a dali mi takový skvělý materiál,“ konstatoval šťastný vítěz na stupních vítězů.
„Dnes byl problém s tlačenicí na trati, občas tam bylo opravdu hodně aut, ale nějak jsme se s tím nakonec vypořádali. Trať je super, město je super, ale fanoušci dělají závod úžasným. Bez nich by to tady nebylo tak úžasné,“ dodal šampion.
Nico Rosberg, který vyhrál první čtyři závody sezony, přišel o průběžné vedení v šampionátu. Přesto je rozdíl minimální a stát se může cokoliv. Zklamání, které z Němce doslova sálalo, se může změnit v radost už za týden při jeho domácím závodu.
„Daniel byl na vnějšku, Lewis na vnitřku a musel jsem zpomalit, protože jsem neměl místo,“ popisoval Rosberg situaci po startu, která ho připravila o vítězství. „Nedalo se nic jiného dělat. Potom jsem celý závod na Lewise tlačil, ale on nechyboval, a proto vyhrál.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Lewis Hamilton vyhrál třetí Grand Prix za sebou a pátou z posledních šesti. Na Hungaroringu dosáhl na již páté rekordní vítězství. Trojnásobný mistr světa Hamilton vyhrál v Maďarsku také v letech 2007, 2009, 2012, 2013 a v historické tabulce se odpoutal od čtyřnásobného vítěze Michaela Schumachera. Druhé místo je pro Rosberga jeho nejlepším výsledkem na Hungaroringu v kariéře.
Po jedenácti z jednadvaceti velkých cen vede Hamilton pořadí mistrovství světa před Rosbergem o šest bodů. Ricciardo je s velkým odstupem třetí se 115 body, těsně za ním je o bod Kimi Räikkönen. Mercedesy Hamiltona a Rosberga ovládly všechny letošní velké ceny až na závod ve Španělsku, který vyhrál Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu.
Třetí příčku obsadil v závodě na Hungaroringu australský pilot Daniel Ricciardo, který se v závěru musel bránit útokům Sebastiana Vettela s vozem Ferrari. Ale navzdory zcela sjetým pneumatikám se mu podařilo udržet se na stupních vítězů.
„Je úplně úžasné získat zde zase pódium. Stojím tady třetí rok za sebou a je to skvělé. Děkuji zdejším skvělým fanouškům, děkuji týmu za to, že se stále zlepšuje,“ pokyvoval hlavou vysmátý Daniel Ricciardo.
O pátou příčku se v posledních kolech porvali Max Verstappen ve druhém vozu Red Bullu a Kimi Räikkönen s Ferrari. Fin startoval až ze čtrnácté příčky, ale po skvělé jízdě se stal skokanem závodu. V závěru byl mnohem rychlejší než Verstappen, ale na úzkém a klikatém okruhu se mu nepodařil ani jeden předjížděcí manévr. Při tom prvním si dokonce urazil část předního křídla o záď vozu Red Bull. Měl štěstí, že neskončil s poškozeným vozem v únikové zóně.
Rozhodlo se po startu
Po zhasnutí červených světel to byla na startu pořádná mela, na kterou doplatil vítěz kvalifikace Nico Rosberg. Tentokrát výjimečně nikdo start nepokazil. Dokonce i Lewis Hamilton, který má letos s odpichem ze startovního roštu velké problémy, začal velmi slušně.
Na Hungaroringu je cílová rovinka poměrně krátká, přesto se ukázalo, kdo měl start lepší než ostatní. Byl to Sebastian Vettel, který začínal z páté příčky a Daniel Ricciardo. Zatímco Němec neměl šanci přes hradbu vozů před sebou proklouznout vpřed, Australan proletěl kolem Hamiltona a v první zatáčce zaútočil vnějškem na Rosberga. Mezitím se Hamilton se vnořil na vnitřek zatáčky.
Tři vozy téměř vedle sebe přijížděly do druhé zatáčky a Nico Rosberg se dostal do nezáviděnihodné pozice - musel zpomalit a propadl se. Před Ricciardem, který ztratil na oleji za první zatáčkou přilnavost, se ještě udržel, ale Lewis Hamilton šel hladce do vedení. Měl trochu štěstí a i jemu muselo být jasné, že si jede pro vítězství - na úzké dráze v Maďarsku je v podstatě nemožné, aby se dva shodně rychlé vozy, jako dnes mercedesy jsou, předjely.
První zastávky v boxech sice pořadí nejlepších nezměnily, ale jeden z první šestice na ně doplatil. Max Verstappen si po startu stěžoval, že jeho týmový kolega Ricciardo „jede jako babička“ a brzdí ho. Chtěl po týmovém vedení, aby ho poslalo před Australana, což se nestalo. A možná dobře. Když Nizozemec v sedmnáctém kole zamířil k mechanikům, ztratil několik vteřin a spadl dokonce za Kimiho Räikkönena, který se v prvních kolech propracovával ze čtrnácté pozice, kterou měl po nepovedené kvalifikaci na startu.
Verstappen se snažil, zkoušel na Fina všechno možné, ale předjet ho nedokázal. Musel poslušně počkat, až Räkkönen zatočí do boxů ke svým mechanikům. K tomu došlo až ve 31. kole a v té chvíli už bylo jasné, že Nizozemec do bojů o stupně vítězů nezasáhne - na Ricciarda i Vettela ztrácel příliš mnoho času.
V té chvíli, ve 35. kole, se zdálo, že Mercedes může přijít o vítězství. Daniel Ricciardo a Sebastian Vettel se dotáhli těsně za vedoucí duo a schylovalo se k dramatu. Proto povolal Red Bull Ricciarda podruhé do boxů předčasně, aby se tzv. undercutem pokusil dostat před jezdce Mercedesu. Na nových pneumatikách však nebyl dostatečně rychlý a ve výsledku se musel spíš bát o třetí příčku, na kterou si dělal zálusk spolehlivě jedoucí Vettel.
Souboj Hamiltona s Rosbergem o vítězství tentokrát postrádal napětí. Z boxů se vždy vraceli spolehlivě ve stejném pořadí a Rosberg ani jednou nezaútočil. Jakoby tým po divokých květnových závodech, kdy mezi nimi došlo k několika kolizím, rozdal jasné instrukce, jak si mají na dráze počínat...
Ve 48. kole se o menší vzrušení postaral Jolyon Palmer, který byl na nejlepší cestě získat po dlouhé době body pro Renault. K tomu však nedošlo, protože po smyku vylétl z dráhy a efektně klouzal bokem asfaltovou únikovou zónou. Po smyku se dokázal vrátit na trať, ale ohrozil tím jezdce projíždějící po dráze. Byl to hodně nebezpečný manévr.
Dvacet kol před cílem zatočil naposledy ke svým mechanikům Kimi Räikkönen a nazul opět nejrychlejší červenou směs pneumatik. Za sedm kol již dorazil k Maxu Verstappenovi a snažil se ho předjet, co to šlo. Jenže Nizozemec, který byl o dvě vteřiny na kolo pomalejší, odmítal uhnout. A nejen to.
Fin si stěžoval, že jeho obranné manévry byly proti pravidlům - při brzdění do zatáčky se už nesmí měnit stopa. Verstappen vždy naznačil, že jede na jednu stranu, poté na poslední chvíli před zatáčkou strhl volant na druhou. To bylo i příčinou jejich kolize, kdy Räikkönen trefil levou stranou předního křídla vůz red bull do pneumatiky a přišel o část spoileru. Sportovní komisaři se však rozhodli nijak do souboje, který příjemně okořenil konec závodu, nezasahovat.
Za zmínku ještě stojí výborný výkon Fernanda Alonsa, který po výborné kvalifikaci dokázal dopravit vůz McLarenu do cíle na sedmé pozici, hned za suverénní šesticí. Podobné štěstí neměl jeho týmový kolega z McLarenu Jenson Button, který odstoupil kvůli technickým problémům a byl tak v neděli jediným jezdcem, který neprojel cílem.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje už za týden Velkou cenou Německa na Hockenheimu, poté následuje čtyřtýdenní letní pauza.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h40:30.115 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +1.977 vt. |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +27.539 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 28.213 |
5. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 48.659 |
6. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 49.044 |
7. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1 kolo |
8. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari | +1 kolo |
9. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | +1 kolo |
10. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | +1 kolo |
11. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +1 kolo |
12. | Jolyon Palmer | Renault | +1 kolo |
13. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | +1 kolo |
14. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +1 kolo |
15. | Kevin Magnussen | Renault | +1 kolo |
16. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Ferrari | +1 kolo |
17. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
18. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +2 kola |
19. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | +2 kola |
20. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +2 kola |
21. | Rio Haryanto | Manor/Mercedes | +2 kola |
22. | Jenson Button | McLaren/Honda | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 192 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 186 |
3. | Daniel Ricciardo | 115 |
4. | Kimi Raikkonen | 114 |
5. | Sebastian Vettel | 110 |
6. | Max Verstappen | 100 |
7. | Valtteri Bottas | 56 |
8. | Sergio Perez | 47 |
9. | Felipe Massa | 38 |
10. | Carlos Sainz | 30 |
11. | Romain Grosjean | 28 |
12. | Nico Hulkenberg | 27 |
13. | Fernando Alonso | 24 |
14. | Daniil Kvyat | 23 |
15. | Jenson Button | 13 |
16. | Kevin Magnussen | 6 |
17. | Pascal Wehrlein | 1 |
18. | Stoffel Vandoorne | 1 |
19. | Esteban Gutierrez | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Marcus Ericsson | 0 |
22. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
1 | Mercedes | 378 |
---|---|---|
2 | Ferrari | 224 |
3 | Red Bull/Renault | 223 |
4 | Williams/Mercedes | 94 |
5 | Force India/Mercedes | 74 |
6 | Toro Rosso/Ferrari | 45 |
7 | McLaren/Honda | 38 |
8 | Haas/Ferrari | 28 |
9 | Renault | 6 |
10 | Manor/Mercedes | 1 |
11 | Sauber/Ferrari | 0 |