To byl závod! Třikrát se měnil jezdec v čele, nechyběly kolize, dramata vpředu i ve středu pole, kontroverzní situace ani tresty. A samozřejmě excelentní jezdecké výkony. Po letech nudných Velkých cen Itálie si Monze v roce 2018 hodně zlepšila mezi fanoušky pověst.
Přesto bylo ve Ferrari neveselo. Bylo to před více než pěti lety. Při Velké ceně Austrálie, 17. března 2013. Tehdy slavil Kimi Räikkönen své poslední vítězství ve formuli 1. Od té doby se marně snaží vrátit na nejvyšší stupínek. Po kvalifikačním triumfu v italské Monze měl jedinečnou šanci, ale opět to nevyšlo.
„Auto bylo rychlé, ale měli jsme problémy se zadními gumami. Snažil jsem se, dělal všechno možné, ale nešlo to vydržet až do cíle. Je to ponaučení do budoucna, ale je to pro nás hodně hořké,“ popisoval Kimi Räikkönen, který byl navzdory prohře vyhlášen jezdcem závodu. „Zůstalo na nás druhé místo a nic s tím neuděláme. Je ale těžké to skousnout. Sorry lidi,“ omluvil se na pódiu rudému davu tiffosi, „Snad to vyjde příště.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Finský pilot od startu vedl, díky časné zastávce v boxech první místo udržel, ale v závěru závodu doplatil na zcela sjeté zadní gumy. Mercedes nejdříve strategicky ponechal na trati delší dobu Valtteriho Bottase, který krajana brzdil a sebral mu cenné vteřiny, poté se zezadu přiřítil Lewis Hamilton, pár kol vyčkával a nakonec se osm kol před cílem prodral v první zatáčce do vedení.
„Byla to skvělá jízda a je to fantastický pocit. Opět jsme dobyli Itálii, Je to velmi cenné vítězství a jsem nesmírně šťastný,“ řekl po vystoupení z kokpitu Hamilton.
Kimi Räikkönen skončil druhý, třetí místo získal po penalizaci pro Maxe Verstappena právě Bottas.
„Bojoval jsem, abych se dostal na stupně vítězů a to se mi také povedlo, takže jsem spokojený. Byl to hodně náročný závod, stále se na dráze něco dělo,“ krátce popsal finský závodník, který na Monze ukázal, že je velmi platnou týmovou dvojkou. Před zastávkou v boxech brzdil řadu kol Kimiho Räikkönena a sebral mu hodně vteřin. „Je to týmová práce, snažíme se zajíždět co nejlepší výsledky a jsem rád, že jsem mohl pomoci. V dalších závodech se pokusíme o ještě lepší výsledek.“
Sebastian Vettel se po velké stíhací jízdě propracoval na pátou příčku, kterou penalizace nizozemského jezdce Red Bullu Verstappena změnila v místo čtvrté. Přesto v celkovém pořadí výrazně ztratil, nyní na druhé příčce zaostává za lídrem šampionátu Hamiltonem o celých třicet bodů.
Dramatický start
Už na startu se ukázalo, že letošní Velká cena Itálie nebude patřit do řady nudných procesí, kterých jsou v posledních letech v italské Monze zvykem. Lewis Hamilton zaútočil ve třetí zatáčce na druhého Sebastiana Vettela, šel před něj, ale německý jezdec se nedal. Držel svou stopu, i když už byl vzadu. Bohužel pro Ferrari si o zadní kolo mercedesu urazil velký kus předního křídla. Rudé auto šlo navíc do smyku, roztočilo se na dráze a pro Vettela začínal závod na konci startovního pole.
Na dráhu vyjel safety car. Ale nebylo to kvůli střetu dvou lídrů celkového pořadí. Ke strkanicím došlo také v druhé polovině startovního pole a Brendon Hartley zůstal stát na trati s uraženým kolem po kontaktu s Markusem Ericssonem. Poškozené vozy měli také Nico Hülkenberg a Daniel Ricciardo. Ti všichni se setkali v boxech s ferrari Sebastiana Vettela a závodit se začalo odznovu.
Situace, kdy se náhle zrychlí po návratu zpomalovacího vozu do boxů, má Lewis Hamilton přece jen více vyzkoušené než Kimi Räikkönen, a to se hned projevilo. Britský závodník dokonale vyjel poslední zatáčku okruhu a na cílové rovince se prodral vpřed před rudý monopost. Vzápětí však Räikkönen ukázal, proč vyhrál kvalifikaci. Ve střední části trati byl jasně rychlejší než Hamilton a skvělým manévrem se vrátil do vedení.
Mercedes však na tom byl výkonnostně v Monze skvěle. Räikkönen se mohl snažit sebevíc, Hamiltonovi neujel. Rozdíl mezi nimi byl stále kolem jedné vteřiny a v domácím týmu se právem obávali, že by se Mercedesu mohlo podařit dostat Hamiltona do čela dřívější výměnou pneumatik. Stačilo by jedno kolo na nových gumách na dráze navíc a mohl se dostat do vedení. To se nesmělo stát! Proto jel Kimi Räikkönen do boxů již ve 21. kole, byla to první plánovaná zastávka celého závodu.
Vypadalo to jako skvělá volba - Räikkönen letěl vpřed s volnou tratí před sebou a Hamilton zůstal na dráze, i když ztrácel. Mistrovskému týmu bylo jasné, že teď už ho na první místo zastávkou nedostane. Ale vyplatilo se počkat.
Ve 28. kole dojel Fin pomalejšího Valtteriho Bottase na sjetých gumách, který ho díky síle Mercedesu na rovince nepouštěl vpřed. V té chvíli zabočil také Hamilton do cílové rovinky a na nových pneumatikách začal okamžitě stahovat ztrátu na Ferrari. Ve 34. kole již byl těsně za vedoucí dvojicí a inženýrům Ferrari bylo jasné, že Räikkönen má problém - kvůli Bottasovi nemohl naplno využít potenciál nových pneumatik a brzo je bude mít sjeté.
Ve 37. kole konečně zatočil k mechanikům i Bottas a Räikkönen měl před sebou volnou dráhou. Bylo však pozdě - zcela zničená levá zadní pneumatika mu nedávala možnost jet rychle. A ani se účinně bránit Hamiltonovým útokům, který měl gumy naopak v pořádku. Britovi to trvalo pouze osm kol - počkal si na svou příležitost a ve 45. kole se posunul do vedení. Räikkönen neměl odpověď a okamžitě začal výrazně ztrácet. Nakonec byl rád, že do cíle dojel hned za Hamiltonem.
Druhou pozici pro Ferrari zachránil Max Verstappen, který opět potvrdil, že nepatří mezi jezdce, které by bylo možné snadno předjet. Valtteri Bottas na něj útočil celý závod, přesto ho nepřekonal. Na rychlé Monze se trápící Red Bull na Räikkönenovo Ferrari ztratil pouze pět vteřin. Bottas projel cílem těsně za Nizozemcem a je jasné, že by v závěru bojoval o druhé místo s Räikkönenem, kdyby mohl jet naplno.
Verstappen ovšem také potvrdil, že se brání všemi možnými prostředky. V jednom okamžiku, když už v první zatáčce byl Bottas vpředu, vystrčil Fina z dráhy. Za to si vysloužil pětivteřinovou penalizaci, takže v konečném pořadí skončil až pátý. Propadl se nejen za dvojku Mercedesu, ale také za Vettela, který tak bral po skvělé stíhací jízdě alespoň čtvrtou pozici.
Zajímavé věci se děly i na dalších místech - nejdříve zaujal souboj Fernando Alonsa se Sergiem Pérezem, než musel prvně jmenovaný jezdec McLarenu odstoupit pro technickou závadu. Poté podobnou stíhací jízdu jako Vettel předváděl i Daniel Ricciardo, dral se vpřed, ale také jeho zastavila technika Renaultu - ve 25. kole zůstal stát s porouchaným motorem vedle trati.
O body se prali na rychlých tratích vždy vynikající jezdci týmu Racing Point Force India a také další vozy s motory Mercedes v rukou jezdců Williamsu. Ti nebyli příliš úspěšní a bod bral pouze desátý Lance Stroll. Zato Esteban Ocon a Sergio Pérez si poradili se snaživým Carlosem Sainzem a radovali se ze sedmého a osmého místa. Nečekaně nestačili na skvělého Romaina Grosjeana, který vybojoval pro americký Haas výborné šesté místo. V pořadí Poháru konstruktérů tak Haas utíká slábnoucímu McLarenu a je zřejmé, že o miliony za čtvrté místo v pořadí týmu se ve zbytku sezony utká s Renaultem.
Sezona formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenou Singapuru.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h16:54.484 min. |
---|---|---|---|
2. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +8.705 sek. |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +14.066 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +16.151 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | +18.208 |
6. | Romain Grosjean | Haas | +56.320 |
7. | Esteban Ocon | Force India | +57.761 |
8. | Sergio Perez | Force India | +58.678 |
9. | Carlos Sainz | Renault | +1:28.140 min. |
10. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
11. | Sergej Sirotkin | Williams | +1 kolo |
12. | Charles Leclerc | Sauber | +1 kolo |
13. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
14. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
15. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
18. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF - 23 kol |
19. | Fernando Alonso | McLaren | DNF - 9 kol |
20. | Brendon Hartley | Toro Rosso | DNF - 0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 256 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 226 |
3. | Kimi Raikkonen | 164 |
4. | Valtteri Bottas | 159 |
5. | Max Verstappen | 130 |
6. | Daniel Ricciardo | 118 |
7. | Nico Hulkenberg | 52 |
8. | Kevin Magnussen | 49 |
9. | Sergio Perez | 44 |
10. | Fernando Alonso | 44 |
11. | Esteban Ocon | 43 |
12. | Romain Grosjean | 35 |
13. | Carlos Sainz | 32 |
14. | Pierre Gasly | 28 |
15. | Charles Leclerc | 13 |
16. | Stoffel Vandoorne | 8 |
17. | Marcus Ericsson | 6 |
18. | Lance Stroll | 5 |
19. | Brendon Hartley | 2 |
20. | Sergej Sirotkin | 0 |
1. | Mercedes | 415 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 390 |
3. | Red Bull | 248 |
4. | Haas | 84 |
5. | Renault | 84 |
6. | McLaren | 52 |
7. | Toro Rosso | 30 |
8. | Force India | 28 |
9. | Sauber | 19 |
10. | Williams | 5 |