Start závodu Lewisi Hamiltonovi nevyšel, musel se propracovávat ze třetího místa. Naplánoval si však skvělou strategii, vyčkával se zastávkou v boxech a posunul se do vedení, které až do cíle bez potíží udržel. Připsal si deváté vítězství v sezoně a čtyři závody před koncem vede průběžné pořadí o 85 bodů před druhým Bottasem. Za dva týdny v Turecku si britský pilot může připsat sedmý titul v kariéře.
„Dnes to bylo vyčerpávající, protože po pokaženém startu jsem musel jet neskutečně rychle. Vyhrál jsem díky taktice, zůstal jsem na dráze delší dobu a potom už to bylo snadné. Pomohla mi také zastávka ve chvíli, když vedení závodu pustilo virtuální safety car. Konec závodu jsem měl pod kontrolou,“ popisoval Hamilton. „Gratuluji celé stáji a děkuji všem našim zaměstnancům. Máme sedmý triumf mezi týmy, je to úžasná série.“
Mercedes vládne Poháru konstruktérů od roku 2014, kdy pořadí stájí ovládl poprvé. Nejúspěšnější stájí s celkovým počtem šestnácti titulů nadále zůstává Ferrari. Šestinásobný mistr světa Hamilton navíc může už v dalším závodě za dva týdny v Istanbulu vyrovnat rekord Michaela Schumachera v počtu titulů.
Valtteri Bottas odjel většinu závodu s poškozeným autem, kvůli rozbité podlaze přicházel o přítlak, přesto díky kvalitám svého vozu dokázal dokončit na druhé příčce. „Kousek úlomku karbonu mi poškodil auto a nemohl jsem jet naplno. Je skvělé, že to na druhou příčku stačilo. Na Maxe (Verstappena) jsem dnes neměl, bylo štěstí, že odstoupil ze závodu,“ popisoval Fin závod.
Závod jsme sledovali v podobné reportáži |
Nebývale radostný, ukazující palec na znamení vítězství, šéf stáje Mercedes Toto Wolff v neděli v San Marinu slavil. Mercedes přepisuje historii formule 1. Sedm Pohárů konstruktérů mezi týmy ještě nikdo od roku 1950 nezískal. Svou dominancí už německá stáj překonala období Ferrari za éry Michaela Schumachera.
„Můžeme být hrdí, že jsme tak dlouho zůstali spolu, tolik let drží náš tým pohromadě a dál vyhrává. A myslím, že můžeme ještě přidat a být silní i dál,“ nechal se slyšet Wolff.
Renault nepatří letos mezi favority, ale na Imole skončil na stupních vítězů potřetí za sebou. Při posledních závodech na okruhu Enza a Dina Ferrariových, v letech 2005 a 2006, zde byl se stejným vozem na pódiu Fernando Alonso. V roce 2020 ho napodobil Daniel Ricciardo.
„V kvalifikaci jsem měl pocit, že auto jede dobře a v závodě se to potvrdilo. Ale bylo to dnes i o štěstí, po výjezdu safety car jsme zvolili zůstat na dráze a nakonec se to vyplatilo. I když to byl hodně tuhý boj v posledních kolech.“ opisoval australský závodník, který se bránil nájezdu Daniila Kvjata s vozem stáje AlphaTauri.
Hlavním soupeřem Mercedesu byl po většinu závodu Max Verstappen s vozem Red Bull, Nizozemec měl však smůlu. Třináct kol před cílem mu doslova explodovala zadní pneumatika a uvízl s vozem v únikové zóně vedle trati, v té chvíli držel druhou příčku. „Všechno bylo v pohodě, ale najednou mi praskla guma a ještě nevíme proč. Mohlo to být pěkné druhé místo, ale nebylo nám dnes přáno,“ komentoval situaci Verstappen.
Blízko stupňů vítězů tak byl i Daniil Kvjat s vozem AlphaTauri, který do poslední chvíle útočil na Daniela Ricciarda. Rus skvěle nahradil hvězdu stáje Pierra Gaslyho, který musel po technické závadě odstoupit ze závodu.
Až s pátou příčkou se na domácí půdě musel spokojit tým Ferrari, zabodoval opět Charles Leclerc. Sebastian Vettel se po problémech týmu při jeho zastávce v boxech ani nevešel mezi bodovanou desítku jezdců.
Start Hamiltonovi nevyšel
Do Imoly se formule 1 vrátila po 14 letech a jezdci se museli spokojit s jediným předkvalifikačním tréninkem. I to mohlo znamenat výhodu pro stáj Mercedes, která díky rozsáhlým zdrojům dokáže připravit monopost na neznámou trať rychleji než soupeři.
A ještě jeden tým měl výhodu - AlphaTauri. Ten totiž kvůli natáčení videa jezdil po Imole letos v červnu, a tak měl k dispozici řadu dat. Bylo to znát v kvalifikaci, v níž Pierre Gasly vybojoval čtvrtou příčku, stejně jako v závodě. Podle všeho by třetí příčka patřila právě Francouzovi, kdyby mu neodešel motor honda. Alespoň částečně ho zastoupil Daniil Kvjat, který podal nejlepší výkon sezony.
Po zhasnutí červených světel vyrazil nejlépe vpřed Bottas, za ním se na druhé místo vyvezl Verstappen a Hamilton se musel prát o třetí příčku s Ricciardem. Byl úspěšný a vzápětí ukázal, že je i rychlý. Na Imole se však předjíždět téměř nedá, takže musel vyčkávat za Verstappenem až do zastávek v boxech. A ty mu vyšly báječně.
Max Verstappen zastavil v devatenáctém kole jako první, pokusil se tzv. „undercutem“ posunout před lídra Bottase. To mu nevyšlo, Fin výměnou pneumatik o pouhé kolo později vedení udržel a navíc tím přišel o druhou příčku. V těsném závěsu za Bottasem se totiž dostal do nešťastné situace.
Kousek karbonu na dráze poškodil Finovi podlahu a jeho jízdní tempo hodně polevilo. Takže zatímco Hamilton na sjetých pneumatikách v čele uháněl jako o život, Verstappen pomalu kroužil za Bottasem. Ten měl problémy, ale ne tak velké, aby ho Nizozemec dokázal předjet. Mistr světa měl navíc (opět) velké štěstí. Ve 29. okruhu zastavil vedle dráhy Esteban Ocon s kouřícím vozem renault, vedení závodu na pár desítek vteřin spustilo virtuální safety car, při němž musejí všichni účastníci závodu zpomalit a Hamilton vyměnil gumy ve chvíli, kdy jeho soupeři nemohli jet zdaleka naplno. Do vedení se dostal s náskokem pěti vteřin.
Frustrovaný Verstappen, jenž myslel na vítězství a zatím byl třetí, se ale nevzdával. Dál tlačil na pomalého Bottase, až ho ve 43. kole donutil k chybě a na cílové rovince šel na druhou příčku. Na Hamiltona už ztrácel čtrnáct sekund, na první příčku nemohl myslet, ale druhé místo měl zdánlivě jisté. Než mu o čtyři kola později explodovala pneumatika.
Po výjezdu zpomalovacího vozu se ještě vyboural George Russel, a tak se závod dal těsně před koncem konečně označit za rušný. Oba jezdci Mercedesu i Sergio Pérez ze třetí příčky zajeli do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco v případě mistrovského týmu to dávalo smysl, Hamilton s Bottasem měli slušný náskok, Pérez spadl na šestou příčku. Po restartu závodu už stihl poskočit pouze o jedno místo a tým Racing Point s loňským monopostem Mercedesu tak přišel o další pódium, skvěle bránící Leclerca již Mexičan nepředjel.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenou Turecka v Istanbulu.
Velká cena Emilie-Romagny, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Imole:1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:28:32,430, 2. Bottas (Fin./Mercedes) -5,783, 3. Ricciardo (Austr./Renault) -14,320, 4. Kvjat (Rus./Alpha Tauri) -15,141, 5. Leclerc (Mon./Ferrari) -19,111, 6. Pérez (Mex./Racing Point) -19,652, 7. Sainz (Šp./McLaren) -20,230, 8. Norris (Brit./McLaren) -21,131, 9. Räikkönen (Fin./Alfa Romeo) -22,224, 10. Giovinazzi (It./Alfa Romeo) -26,398. Nejrychlejší kolo: Hamilton. |
MS JEZDCŮ
jméno | tým | body | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 282 |
2. | Vallteri Bottas | Mercedes | 197 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | 162 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | 95 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 85 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | 82 |
7. | Lando Norris | McLaren | 69 |
8. | Carlos Sainz | McLaren | 65 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | 64 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | 63 |
11. | Lance Stroll | Racing Point | 57 |
12. | Esteban Ocon | Renault | 40 |
13. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | 26 |
14. | Sebastian Vettel | Ferrari | 18 |
15. | Nico Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16. | Kimi Räikönen | Alfa Romeo | 4 |
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 4 |
18. | Romain Grosjean | Haas | 2 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
. | Nicholas Lafiti | Williams | - |
. | George Russell | Williams | - |
Pohár konstruktérů
tým | body | |
1. | Mercedes | 479 |
2. | Red Bull | 226 |
3. | Renault | 135 |
4. | McLaren | 134 |
5. | Racing Point | 134 |
6. | Ferrari | 103 |
7. | AlphaTauri | 89 |
8. | Alfa Romeo | 8 |
9. | Haas | 3 |
- | Williams | - |