Tisící závod F1 ovládl Mercedes. V Číně vyhrál Hamilton před Bottasem

Lewis Hamilton po triumfu ve Velké ceně Číny formule 1. | foto: AP

14 2019
Od startu až do cíle to byla jasná záležitost. Suveréni posledních sezon z Mercedesu si po kvalifikačním triumfu pohráli s konkurencí. Velkou cenu Číny formule 1 vyhrál mistr světa Lewis Hamilton před Valtterim Bottasem. Třetí místo bral Sebastian Vettel s vozem Ferrari.

Fotogalerie

Tisící závod bohužel nenabídl příliš reprezentativní podívanou. Byla to nuda. Jezdci Mercedesu zvítězili stylem start - cíl. Hamilton poskočil na první místo hned po startu, když díky lepšímu zrychlení v prvních metrech překonal stájového kolegu Bottase a vedení až do cíle nepustil. Ani nemusel bojovat se žádným soupeřem. Stejně jako Bottas.

„Jsem nadšen, jsem štěstím bez sebe. Děkuji všem lidem v týmu i lidem kolem trati. Vyhrát tisící velkou cenu je úžasný pocit,“ uvedl Lewis Hamilton po 75. triumfu kariéry. „Po pravdě, nebylo to vítězství z nejtěžších, tým odvedl skvělou práci, auto jelo výborně a vše šlapalo od startu až do cíle. Zásadní bylo, že se mi povedl start. I díky tomu jsme udrželi Ferrari daleko od nás. Ale závodní víkend jako takový nebyl ideální, v pátek jsme začali příšerně, hodně věcí nefungovalo, ale pro závod už to bylo auto skvělé.“

Jezdci německé stáje se tak i ve třetím závodu v sezoně seřadili na prvních dvou místech. Hamilton, který je s šesti triumfy nejúspěšnějším jezdcem na okruhu v Šanghaji, porazil Bottase o šest sekund. Pětinásobný mistr světa navázal na dva týdny staré prvenství z Bahrajnu a posunul se do čela průběžného pořadí před Bottase.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

V cíli druhý Bottas neměl co hodnotit. Hamilton vpředu byl rychlejší, soupeři za ním výrazně pomalejší. „Druhé místo je po kvalifikačním vítězství trochu zklamáním, ale podklouzla mi na startu kola a potom už jsem neměl šanci dostat se zpátky. Lewis neudělal jedinou chybu,“ stručně zhodnotil závod Bottas.

O suverénním výkonu Mercedesu vypovídá i druhá zastávka v boxech. Ta nebyla původně plánovaná, ale když k mechanikům zajel pro druhou sadu pneumatik Max Verstappen a na něj reagoval Sebastian Vettel, teoreticky hrozilo, že by oba jezdci mohli být rychlejší. A tak jen o kolo později zatočili oba zástupci mistrovské stáje do boxové uličky. Ačkoliv to nebylo plánované, dvojitou výměnu gum zvládl Mercedes parádně a vrátil své piloty do čela závodu. Bottas sice musel předjet Charlese Leclerca, jehož druhou výměnu pneumatik Ferrari odkládalo, ale Monačan na ojeté sadě tvrdých a tedy pomalejších pneumatik, to nebyl velký problém.

Lewis Hamilton ve Velké ceně Číny formule 1.

Lewis Hamilton ve Velké ceně Číny F1.

Leclerc začal závod na třetím místě, v prvních metrech byl lepší než Vettel s druhým rudým strojem a předjel ho. V dalším průběhu velké ceny však vedení týmu Ferrari talentovaného Monačana doslova odepsalo. Ačkoliv byl po většinu závodu rychlejší než Vettel, musel ho pustit před sebe a byl po celý závod druhým jezdcem, který dostal od týmu horší strategii. Poprvé i podruhé jel do boxů mnohem později než jeho soupeři a výrazně tak ztrácel. Právě kvůli pozdní první zastávce se propadl jinak za jasně pomalejšího Maxe Verstappena.

V 11. kole dostal Leclerc pokyn pustit stájového kolegu před sebe. „Proč??? Vždyť mu ujíždím!“ zlobil se mladík do vysílačky. Ale poslechl a od té chvíle jen ztrácel. Proč se Ferrari snaží srazit k zemi talentovanou hvězdu budoucnosti? Na úkor Vettela, který už několikrát v souboji o titul neuspěl? To zatím nikdo neví, jisté však je, že podobné šachy ekipy z Maranella dělají radost hlavně soupeřům.

„Jsem šťastný, že jsem na pódiu, ale chtěli jsme víc než třetí místo. Bohužel, něco nám chybělo. Bylo pro mě složité najít rytmus jízdy, nedařilo se mi držet tempu mercedesu,“ potvrdil Vettel, že v závodě nebyl zrovna nejrychlejší.

Sebastian Vettel a Charles Leclerc ve Velké ceně Číny formule 1.

Sebastian Vettel a Charles Leclerc ve Velké ceně Číny formule 1.

Zatímco Mercedes jistě a strategicky zcela čistě dokázal své jezdce provést Velkou cenou Číny na prvních dvou místech, Ferrari se trápí, dělá chyby a bojuje spíš o třetí a čtvrté místo s Verstappenem. S takovou si o titulu může dál nechat jen zdát. Co je týmu platné, že přetahovaná s mladým Nizozemcem jeho jezdce docela baví... „Boj s Maxem jsem si užil, pěkně jsme si zazávodili. Ale naším cílem bylo trochu prohnat Mercedes, což se nepovedlo. Chyběla nám rychlost, to je celé,“ kývl Vettel.

Na dalších pozicích se rovněž neodehrával obzvlášť dramatický boj a uspěli favorité. Na sedmém místě za dvojkou Red Bullu Gaslym skončil Daniel Ricciardo s renaultem, jeho týmový kolega Nico Hülkenberg však musel kvůli závadě odstoupit. Bodoval Sergio Pérez pro Racing Point, opět také po spolehlivém výkonu Kimi Räikkönen s vozem Alfa Romeo.

Start ve znamení ruské demolice

Bottasovi podklouzla kola a Hamilton šel do čela. Vettel nezvládl nájezd do první zatáčky a Leclerc na vnitřku dráhy šel před něj. Verstappen měl smůlu, že uvízl za Vettelem a nikam se neposunul. Naopak se musel vypořádat s týmovým kolegou Gaslym.

Start byl jediným momentem, kdy se vpředu jezdeckého pole dělo něco zajímavého. A také došlo k jediné nehodě závodu. Tedy došlo, ruský závodník Daniil Kvjat neudržel v pravotočivé zatáčce stopu, auto mu smýklo doleva a sundal Landa Norrise s vozem McLarenu. Pro britskou stáj, která pro letošní sezonu připravila celkem schopný monopost, to byl vůbec smolný začátek. Za Norrisem jel totiž Carlos Sainz a nestačil se vyhnout.

Situace po startu Velké ceny Číny formule 1. V čele Lewis Hamilton.
Situace po startu Velké ceny Číny formule 1. V čele jsou Mercedesy, za nimi se...

Do boxů tedy s poškozenými vozy zamířili po prvním kole oba jezdci Mercedesu. Ale zatímco Sainz pokračoval po opravě v závodě a nakonec se dotáhl těsně za body, Norris kroužil po dráze s poškozenou podlahou svého vozu. Neměl šanci a nakonec odstoupil. Kvjat byl za chybu potrestán průjezdem boxy, což znamená ztrátu přibližně dvaceti vteřin. To ale McLarenu moc nepomohlo. Ani to, že nakonec i Rus musel nasadit na auto nový přední spoiler.

Začátek se nejvíce povedl dvěma pilotům, kteří nakonec skončili na osmém a devátém místě a po většinu závodu spolu bojovali o pozici. Kimi Räikkönen proklouzl z třináctého místa na roštu na desáté a do cíle si dokázal ještě o jednu příčku polepšit, Sergio Pérez se posunul z dvanáctého na osmé místo. To si udržel až do cíle. A ještě jednu věc mají tito dva jezdci společnou - slabé týmové kolegy, kteří jim v žádném ohledu nestačí.

Antonio Giovinazzi ztrácí na nejzkušenějšího závodníka seriálu i vteřinu na kolo a jen o trochu lépe je na tom Lance Stroll, který sleduje Péreze s uctivým odstupem. Kanaďan Stroll v týmu Racing Point zůstane, už proto, že ho spoluvlastní jeho otec, ale bude Giovanazzimu stačit na udržení závodní sedačky fakt, že je jediným Italem v seriálu?

Jak bylo zmíněno, Leclerc musel pustit před sebe Vettela, což se mu vůbec nelíbilo. A ještě dlouho, až do zpožděné zastávky v boxech, která ho definitivně odstavila z dosahu nejlepších, byl rychlejší. A také se to snažil všem říct. „A co teď?“ ptal se trochu rýpavě Leclerc do vysílačky. „Nepředjížděj, soustřeď se na svůj výkon,“ odpověděl mu suše závodní inženýr.

Je téměř jisté, že pokud by nemusel svého týmového kolegu pustit vpřed, patřilo by třetí místo v cíli Leclercovi. A Vettel, který měl v té době slušný náskok na Verstappena, by byl podle všeho čtvrtý. Ferrari opět ukázalo, že umí samo sebe připravovat o body. Pokud by, stejně jako loni nebo předloni, přišla v polovině sezony série Vettelových chyb a Leclerc by měl více bodů, jak se k tomu tým z Maranella postaví?

George Russell a Robert Kubica ve Velké ceně Číny formule 1.

George Russell a Robert Kubica ve Velké ceně Číny formule 1.

Dobrou zprávou v Číně bylo, že se navrátilec Robert Kubica konečně dokázal držet tempa ostatních jezdců. Polský pilot, kterému téměř nefunguje pravá ruka, dokončil sedmnáctý, v kontaktu se šestnáctým týmovým kolegou Georgem Russellem. Také se zdá, že Williamsu se již podařilo vyřešit porodní bolesti nového monopostu.

Za zmínku stojí i desáté místo Alexandera Albona, který po nehodě v třetím tréninku ani nejel kvalifikaci a startoval z boxů. Mladík reprezentující Malajsii odjel skvělý závod a v závěru se na zcela sjetých gumách ubránil útokům Romaina Grosjeana. Tým Haas se po výborné kvalifikaci nedostal ani na body.

Dalším závodem mistrovství světa formule 1 je Velká cena Ázerbájdžánu. Jede se za 14 dní.

Výsledky Velké ceny Číny formule 1:
1.Lewis HamiltonMercedes1h32:06.350 min.
2.Valtteri BottasMercedes+6.552 sek.
3.Sebastian VettelFerrari+13.744
4.Max VerstappenRed Bull+27.627
5.Charles LeclercFerrari+31.276
6.Pierre GaslyRed Bull+1:29.307 min.
7.Daniel RicciardoRenault+1 kolo
8.Sergio PerezRacing Point+1 kolo
9.Kimi RaikkonenAlfa Romeo+1 kolo
10.Alexander AlbonToro Rosso+1 kolo
11.Romain GrosjeanHaas+1 kolo
12.Lance StrollRacing Point+1 kolo
13.Kevin MagnussenHaas+1 kolo
14.Carlos Sainz Jr.McLaren+1 kolo
15.Antonio GiovinazziAlfa Romeo+1 kolo
16.George RussellWilliams+2 kola
17.Robert KubicaWilliams+2 kola
18.Lando NorrisMcLarenDNF - 50 kol
20.Daniil KvjatToro RossoDNF - 41 kol
21.Nico HulkenbergRenaultDNF - 16 kol
Pořadí mistrovství světa:
1.Lewis Hamilton68
2.Valtteri Bottas62
3.Max Verstappen39
4.Sebastian Vettel37
5.Charles Leclerc36
6.Pierre Gasly13
7.Kimi Raikkonen12
8.Lando Norris8
9.Kevin Magnussen8
10.Nico Hulkenberg6
11.Daniel Ricciardo6
12.Sergio Perez5
13.Alexander Albon3
14.Lance Stroll2
15.Daniil Kvyat1
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes130
2.Ferrari73
3.Red Bull/Honda52
4.Renault12
5.Alfa Romeo/Ferrari2
6.Haas/Ferrari8
7.McLaren/Renault8
8.Racing Point/Mercedes7
9.Toro Rosso/Honda4
10.Williams/Mercedes0
Autor:

Sport v roce 2019

Rok 2019 přináší celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Giro d’Italia, Roland Garros, Davis CupLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS v ragby, SP biatlonistů 2019/2020souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Kritizované dresy hokejistů jdou na dračku. Prodejnost trhá rekordy

Český útočník Jakub Voráček a jeho emoce ve tváři. Radost, nebo vztek?

VIDEO Bratislava (Od našeho zpravodaje) Nové logo hokejové reprezentace je ošklivé a nevkusné. Není hodno národního týmu. Podobná kritika...

Slováků je mi líto, řekl Vůjtek v Rozstřelu. A změnil by systém MS

Hokejový trenér Vladimír Vůjtek v  pořadu Rozstřel.

VIDEO Hostem pořadu Rozstřel byl v pátek bývalý trenér hokejové reprezentace Vladimír Vůjtek. Zhodnotil...

Finsko - Švédsko 5:4P. Obhájci titulu ze Švédska zlatý hattrick nezískají

BITVA O PUK. Švédští a finští hokejisté po vhazování svádí tuhý boj o puk.

VIDEO Finští hokejisté rozhodli v prodloužení severský souboj se Švédy a čtvrtfinále mistrovství světa...

Češi jsou po čtyřech letech v semifinále, v něm narazí na Kanadu

Český kapitán Jakub Voráček slaví se svými spoluhráči vítězství nad Švýcarskem.

Čeští hokejisté zlomili tříleté prokletí a poprvé od domácího šampionátu v roce 2015 se probili do...

ONLINE: Česko - Kanada 0:0. Vrána je na semifinále zpět, chytá Bartošák

Společná radost českých hokejistů po gólu Jakuba Voráčka.

Sledujeme online Hokejová horečka vrcholí, česká reprezentace vstupuje do boje o medaile na mistrovství světa. K...

Další z rubriky

Tam, kde vznikl český rallyekros. Do Římova přišlo i sedm tisíc fanoušků

Rallyekros v Římově, momentka z roku 1987

Řev vytočených motorů, oblaka rozvířeného prachu, anebo naopak všudypřítomné bláto, zatáčky...

Závod na Masarykově okruhu rozdělí noc, auta počkají na startovním roštu

Josef Král.s vozem Ferrari 488 GT3 týmu Scuderia Praha.

Vytrvalostní závod Hankook 12H Brno, který na Masarykově okruhu začne dnes a potrvá do sobotního...

Rally Bohemia připravuje na červenec nové tratě i návrat k tradicím

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem s tovární Škodou Fabií R5 Evo během Rallye Český...

Šestačtyřicátý ročník Rally Bohemia, jejíž podstatná část se jede na silnicích Libereckého kraje,...

Najdete na iDNES.cz