Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Napínavý závod F1 v Bahrajnu vyhrál Hamilton, Ferrari zradila technika

  16:55aktualizováno  20:19
V sobotu se stal druhým nejmladším vítězem kvalifikace F1, v neděli mohl ve druhém závodě za Ferrari slavit premiérový triumf. Pozornost všech byla při Velké ceně Bahrajnu zaměřena na vycházející hvězdu Charlese Leclerca, mladý Monačan však po technických problémech přišel o vedení a skončil třetí. Vítězství spadlo do klína Lewisi Hamiltonovi.

Valtteri Bottas z Mercedesu (vpravo) soupeří na Velké ceně Bahrajnu s Charlesem Leclercem z Ferrari. | foto: Reuters

Ferrari, které dominovalo Velké ceně Bahrajnu od prvních tréninků, nakonec málem nemělo jezdce ani na stupních vítězů. Leclerc měl sice ve vedení náskok přes deset vteřin na Hamiltona, ale poté, co mu vypověděl službu generátor kinetické energie, nestačil o sedm sekund na okruh.

Fotogalerie

Po Hamiltonovi předjel nešťastného mladíka také Valtteri Bottas s druhým Mercedesem a málem i Max Verstappen s vozem Red Bull. Monačanovi zachránili stupně vítězů jezdci Renaultu, kteří odstavili své porouchané vozy vedle dráhy a na trať musel zpomalovací vůz. Za ním se nesmí předjíždět a Verstappen jen smutně sledoval zblízka zadní křídlo rozbitého ferrari monackého mladíka.

Sebastian Vettel s druhým ferrari nebyl rychlý jako jeho týmový kolega a po chybě a nehodě dokončil závod až na páté příčce. Neustál souboj s Hamiltonem, jeho auto se otočilo na dráze a následně přišel o přední křídlo. Vettel si prohrál závod sám, jeho stájový kolega doplatil na závadnou techniku.

Hamilton si šťastného vítězství velmi považoval. „Co říct? Měl jsem hodně velké štěstí, Charles jel skvělý závod, byl hodně rychlý a mě zachránilo, že měl technické problémy. To se bohužel stává, je mi ho líto,“ potvrdil britský pilot, že takové vítězství bere s pokorou.

Leclerca po vystoupení z kokpitu poplácal po ramenou a řekl mu: „Ty jsi byl dnes nejlepší! Čeká tě velká kariéra. Vím, že to teď za moc nestojí, ale přijdou lepší dny.“

Druhý Bottas nezažil v závodě moc dramat, na jezdce Ferrari ani Hamiltona nestačil, ale nakonec bez boje byl opět vysoko. „Vím dobře, že jsme dnes měli velké štěstí. Já dnes nebyl tak rychlý jako před čtrnácti dny, měl jsem potíže se stabilitou auta, takže druhé místo beru všema deseti,“ nechal se slyšet finský závodník. Mercedes nečekaným doublem navázal na úspěšné vystoupení z úvodního závodu sezony v Austrálii, kde před dvěma týdny zvítězil právě Bottas před Hamiltonem.

Jedenadvacetiletý Leclerc při pozávodním rozhovoru potvrdil, že je navzdory svému věku velmi vyspělým jezdcem a člověkem. Závadu, která ho těsně před cílem připravila o úvodní triumf kariéry, bral s nadhledem. „To se stává, je to součást motorsportu. Nejsem ani první ani poslední, komu se něco podobného přihodilo. A měl jsem i trochu štěstí, když na konci vyjel safety car a zachránil mi stupně vítězů.“

Pohled na start Velké ceny Bahrajnu formule 1

Jaké měl pocity? „Není to snadné přijmout, vítězství bylo blízko... Ale děkuji týmu za skvělou práci a za úžasné auto. Nejsme sice v cíli na pozicích, na kterých jsme měli být, ale není všem dnům konec.“

Mladý jezdec také prozradil zajímavost, že málem nedojel do cíle kvůli nedostatku paliva. Při výpadku generátoru elektrické energie museli jeho inženýři na dálku přidat výkon benzinového motoru, aby auto jelo alespoň trochu slušně.

Leclerc si přes obrovské zklamání připsal životní výsledek, jeho dosavadním maximem bylo páté místo. Současně se stal prvním monackým pilotem na stupních vítězů od třetího místa slavného Louise Chirona na domácím okruhu v roce 1950.

Dramatický start

Leclerc jel skvěle, byl nejrychlejším jezdcem závodu, ale start ukázal, že mu zatím chybí zkušenosti. Odpich z roštu měl pomalejší než Vettel a v prvních zatáčkách volil špatnou stopu. Za ním uvízl třetí muž kvalifikace Hamilton, takže jeho stájový kolega Bottas měl volnou cestu vpřed. Po Hamiltonovi se prohnal i kolem Leclerca a poskočil na druhou příčku.

Finský pilot však neměl rychlost. Netrvalo dlouho, bylo to ve druhém kole a Leclerc si vzal druhou pozici zpět. To nebylo z jeho strany vše - mladý Monačan zaútočil na konci DRS zóny za třetí zatáčkou na vedoucího Vettela a na brzdy šel do vedení. Sice musel udržet auto v širokém oblouku, ale volba vnější stopy se nakonec ukázala jako správná.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Bottas byl z Leclercova útoku tak rozhozený, že přepustil další pozici, tentokrát Hamiltonovi a až do posledních kol na vedoucí trojici ztrácel, v Bahrajnu nebyl rychlý. Leclerc vpředu ujížděl všem, zatímco Vettel marně hledal ideální závodní rychlost. Při úvodních zastávkách v boxech spadl za Hamiltona, a i když ho ve 23. kole předjel, po dalších výměnách pneumatik měl navrch Brit.

Hamilton se za třetí zatáčkou dostal na úroveň Vettela, ten ve snaze udržet druhou pozici přecenil své síly a dostal smyk. Jeho auto se na dráze otočilo o 180 stupňů a ztratil hodně času. Při smyku si Němec probrzdil plošky na pneumatikách a ve vysoké rychlosti na rovince se jeho auto tak rozvibrovalo, že mu uletělo přední křídlo. Musel k mechanikům do boxů, kde dostal nové gumy i přední spoiler, ale propadl se na osmé místo. Do cíle stihl ještě předjet tři soupeře, ale čtvrtý Verstappen již byl moc daleko.

Smůlu měl Carlos Sainz, který byl s vozem McLaren nečekaně rychlý. Brzo po startu se dotáhl na Verstappena a začal ho předjíždět. Nizozemec se, jak je jeho zvykem, bránil velmi sveřepě. V zatáčce se jeho přední křídlo přiblížilo k pneumatice španělského závodníka a prořízlo mu jednu z pneumatik. Sainz musel do boxů, propadl se na poslední místo a až do cíle se už mezi nejlepší nevrátil. Obnovenou sílu stáje McLaren tak potvrdil pouze jeho mladý kolega Lando Norris, který projel cílem na skvělém šestém místě.

Problémy Leclerca začaly ve 46. kole. Náhle přišel o část výkonu a začal ztrácet až sedm sekund na jediné kolo v porovnání se soupeři. Na vině byl porouchaný generátor kinetické energie, který shromažďuje zbytkovou energii vzniklou při brzdění a přidává ji k výkonu, který dodává benzinový agregát. Leclerc neměl šanci a inženýři Ferrari na dálku řešili spíš to, aby vůbec dojel do cíle.

Charles Leclerc z Ferrari se raduje ze třetího místa ve Velké ceně Bahrajnu.
Sebastian Vettel z Ferrari (vlevo) po technických problémech přišel o čelní...

A smutek nevládl pouze ve Ferrari. Tým Renault měl oba jezdce v první desítce, dokonce na šestém a osmém místě a jel si pro parádní dávku bodů. Tři kola před cílem však náhle odešla technika jak v monopostu Nicka Hülkenberga, tak v autě Daniela Ricciarda. Frustrovaní piloti odstavili nepojízdné stroje na trávě vedle trati kousek od sebe a na dráhu musel kvůli nim zpomalovací vůz. Nechtěně tak zachránili Leclercovi třetí místo.

Body slavil tradičně spolehlivý Kimi Räikkönen s vozem Alfa Romeo na sedmém místě, poprvé v sezoně se radoval Pierre Gasly s druhým red bullem a devátý skončil malajsijský talent Alexander Albon s vozem Toro Rosso. Jediný bod zbyl na Sergia Péreze, tým Racing Point, který dříve závodil pod názvem Force India, nemá aktuálně konkurenceschopný monopost.

Dalším závodem sezony formule 1 bude Velká cena Číny. Pojede se za čtrnáct dní.

Výsledky Velké ceny Bahrajnu formule 1:
1.Lewis HamiltonMercedes1h34:21.295 min.
2.Valtteri BottasMercedes+2.980 sek.
3.Charles LeclercFerrari+6.131
4.Max VerstappenRed Bull/Honda+6.408
5.Sebastian VettelFerrari+36.068
6.Lando NorrisMcLaren/Renault+45.754
7.Kimi RaikkonenAlfa Romeo/Ferrari+47.470
8.Pierre GaslyRed Bull/Honda+58.094
9.Alexander AlbonToro Rosso/Honda+1:02.697 min.
10.Sergio PerezRacing Point/Mercedes+1:03.696
11.Antonio GiovinazziAlfa Romeo/Ferrari+1:04.599
12.Daniil KvyatToro Rosso/Honda+1 kolo
13.Kevin MagnussenHaas/Ferrari+1 kolo
14.Lance StrollRacing Point/Mercedes+1 kolo
15.George RussellWilliams/Mercedes+1 kolo
16.Robert KubicaWilliams/Mercedes+2 kola
17.Nico HulkenbergRenaultDNF - 53 kol
18.Daniel RicciardoRenaultDNF - 53 kol
19.Carlos Sainz Jr.McLaren/RenaultDNF - 53 kol
20.Romain GrosjeanHaas/FerrariDNF - 16 kol
Pořadí mistrovství světa:
1.Valtteri Bottas44
2.Lewis Hamilton43
3.Max Verstappen27
4.Charles Leclerc26
5.Sebastian Vettel22
6.Kimi Raikkonen10
7.Lando Norris8
8.Kevin Magnussen8
9.Nico Hulkenberg6
10.Pierre Gasly4
11.Alexander Albon2
11.Lance Stroll2
13.Daniil Kvyat1
14.Sergio Perez1
15.Antonio Giovinazzi0
16.George Russell0
17.Robert Kubica0
18.Daniel Ricciardo0
19.Carlos Sainz Jr.0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes87
2.Ferrari48
3.Red Bull/Honda31
4.Alfa Romeo/Ferrari10
5.McLaren/Renault8
6.Haas/Ferrari8
7.Renault6
8.Toro Rosso/Honda3
9.Racing Point/Mercedes3
10.Williams/Mercedes0
Autor:
  • Nejčtenější

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Ostuda, hrůza, čin primitivů. Slovensko řeší skandál ve fotbalové lize

Ostuda, hrůza. Čin primitivů. Slovensko řeší skandál, který provázel historicky největší zápas tamní fotbalové ligy....

Gerrard z Rangers zase řešil rasismus. Z nepotrestání Sparty je zklamaný

Steven Gerrard, trenér fotbalistů Rangers, netajil lehké překvapení a zklamání z verdiktu UEFA netrestat pražskou...

Proč se aféra Kúdela vymkla kontrole? Rasismus vnímáme jinak než na Západě

Premium Nepotvrzená slovní urážka si vysloužila tvrdší trest než prokázané fyzické napadení. Fotbalové kauzy odhalily, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

M. Haifa - Slavia 1:0, zoufalá koncovka. A postupové plány se komplikují

Slávističtí fotbalisté si zkomplikovali boj o postup do jarní fáze evropské Konferenční ligy, protože ve třetím zápase...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Formule 1 expanduje. Jenže nevyšťaví to lidi u televize i v paddocku?

Má to být rekordní sezona, ve které jezdci během devíti měsíců absolvují nevídaných 23 závodů. Jenže jen pár dní po...

Podmol dakarský start odkládá: Zlobí mě nohy, rozhodl jsem se pro operaci

Po letošní premiéře na Rallye Dakar už spřádal plány, jak v lednu při dalším ročníku slavného pouštního dobrodružství...

Čeká nás další těsná bitva, vyhlíží Verstappen texaský střet s Hamiltonem

Velkou cenu USA už Lewis Hamilton v minulosti ovládl pětkrát a na okruhu v texaském Austinu se teď znovu pokusí vrátit...

Salač byl v trénincích na Velkou cenu Emilia Romagna v Moto3 třetí a pátý

Český motocyklista Filip Salač má za sebou vydařený vstup do Velké ceny Emilia Romagna. V dnešních trénincích třídy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...