Kimi Räikkönen naposledy vyhrál v roce 2009 při Velké ceně Belgie, to bylo ještě v barvách stáje Ferrari. S Lotusem skončil letos již šestkrát na stupních vítězů, ale vítězství mu unikalo. Až do fenomenální motoristického představení v Abú Zabí.
Základem úspěchu byl parádní start. Räikkönen proklouzl kolem Marka Webbera, který odpich z druhé příčky nezvládl a zařadil se za vítěze kvalifikace Lewise Hamiltona. Vypadalo to snadno, ani třetí na roštu Pastor Maldonado neměl šanci."
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Lídr závodu Hamilton byl nejrychlejším jezdcem na dráze a pohodlně se vzdaloval všem pronásledovatelům včetně Räikkönena. To však trvalo pouze do dvacátého kola. Poté zastavil s nepojízdným autem na dráze a vydal se pěšky do boxů.
Tým Lotus dokonale zvládl jedinou výměnu pneumatik a vrátil Kimiho Räikkönena s dostatečným náskokem na první místo. Fin byl na nových gumách lepší než Alonso a Button za ním, vše vypadalo na hladké vítězství. Kvůli havárii ve 40. kole však musel na trať již podruhé v závodě safety car a lídr závodu přišel o veškerý náskok. Až do posledního metru se musel obávat Fernanda Alonsa s vozem Ferrari, nakonec však dosáhl velkého vítězství. Mistr světa z roku 2007 vyhrál podevatenácté v kariéře a upevnil si třetí místo v MS, ale už se ocitl z dosahu zisku titulu.
"Emoce? Nic extra," řekl Kimi Räikkönen na stupních vítězů. "Vy mě všichni nadáváte, že se neusmívám, ale já mám radost. Stojím tady a jsem rád, že jsme vyhráli jako tým."
"Chtěl jsem vyhrát už dřív, ale nepovedlo se to. Jsem spokojený, ale nebudu tady skákat. Teď nás čeká dlouhá party," plánoval již na stupních vítězů oslavnou pitku finský závodník.
Fernando Alonso začal závod na páté příčce. Na startu se dostal pouze před Marka Webbera, což pro něj určitě bylo zklamáním. Ve 21. kole předjel pomalejšího Pastora Maldonada a vydal se stíhat vedoucího Kimiho Räikkönena. Stáhnout jeho náskok dokázal až těsně před cílem, což však už bylo pozdě.
Vzhledem k pořadí jezdců na startu byl výsledek závodu pro Alonsa zklamáním. Sebastian vettel startoval z boxů, Alonso musel čekat, že jeho náskok v celkovém pořadí sníží víc než na deset bodů. Ale německý mistr světa jel výborně, navíc měl štěstí.
"Tento víkend jsme nebyli moc konkurenceschopní, musel jsem od prvního kola bojovat, ale měli jsme dobrou strategii, povedlo se mi pár předjížděcích manévrů a celkově to bylo velmi, velmi dobré. Nakonec jsem bojoval o vítězství, ale druhé místo je naším maximem, které jsme mohli dosáhnout."
Sebastian Vettel se po startu z boxů rychle dral vpřed, nastavení vozu na předjíždění pomáhalo v každém souboji. V devátém kole však vyjel na dráhu zpomalovací vůz, Vettel při pomalé jízdě nečekal, že Daniel Ricciardo s vozem Toro Rosso před ním náhle zpomalí a vrazil do cedule označující začátek DRS zóny. S poškozeným předním křídlem zatočil k mechanikům a začínal opět z posledního místa.
Jednička Red Bullu však během závodu předjela více jezdců než všichni jeho soupeři a netrvalo dlouho a Vettel se přiblížil stupňům vítězů. Po druhém zastavení v boxech sice ztrácel na vedoucí trojici dvacet vteřin, ale po hromadné nehodě ve čtyřicátém kole mu pomohl zpomalovací vůz. Rázem byl těsně za třetím Buttonem.
"Věřil jsem, že můžu být na stupních vítězů," řekl Sebastian Vettel na stupních vítězů. "Ricciardo udělal chybu, kdy mě vyhnal do cedule označujících zónu zpomalení, ale pak už to šlo parádně. V závěru bylo hodně obtížné dostat se před Jensona, protože jsem měl už hodně ojeté pneumatiky, ale nakonec se to povedlo."
Brit s vozem McLaren na ojetých gumách mu kladl nečekaně velký odpor. Vettelovi trvalo deset kol, než ho předjel. K druhém Alonsovi měl v té chvíli už příliš daleko. Stále má však nejblíže k titulu mistra světa. Před závěrečnými dvěma závody v USA a Brazílii vede před Alonsem v poměru 255:245. Za dva týdny v Austinu se může stát potřetí za sebou mistrem světa.
"Do konce šampionátu zbývají ještě dvě Velké ceny a vždy je šance, že to pokazím. Ale máme to dobře rozjeté a myslím, že dnes jsem to zvládl skvěle," pochválil se Vettel chvíli předtím, než překlopil svou láhev s perlivým nealkoholickým mokem na hlavu Davida Coultharda, který s jezdci na pódiu dělal rozhovory.
Závod ovlivnily nehody
Vedoucí pětice odjela na startu bez sebemenších potíží, i pomalý Webber udržel čtvrtou příčku před Alonsem, ale za nimi se děly věci. Vše začalo kolizí dvojice vozů týmu Force India. Paul Di Resta se tlačil na Nika Hülkenberga, poslal ho do Bruna Senny s vozem Williams. Druzí dva jmenovaní skončili mimo trať.
Jediným jezdcem, pro kterého kolize v první zatáčce znamenala definitivní konec, byl Nico Hülkenberg. Kolo na voze Force India viselo pouze na lankách, z únikové zóny za úvodní zatáčkou se již nedostal. Jeho týmový kolega Paul di Resta, který celou strkanici začal, si po opravě nakonec dojel pro body.
Smůlu měli Nico Rosberg z Mercedesu a Romain Grosjean s Lotusem, kteří při hromadné nehodě také poškodili auto. Oba museli po prvním okruhu do boxů, a to byl začátek jejich konce. Ani jeden z nich na body nedosáhl. Francouzský jezdec Lotusu, který většinou bývá hybatelem postartovních srážek, se stal v Arábii obětí.
Bez újmy nevyšel z tlačenice v první zatáčce ani Sebastian Vettel. Na pravé straně měl poškozené přední křídlo, mohl však pokračovat v závodu. A jak ukázal při pár předjížděcích manévrech, bylo to docela ve slušném tempu. To ovšem platilo jen do 12. kola, kdy trefil při jízdě za zpomalovacím vozem ceduli vedle trati a přední křídlo definitivně poničil. Ačkoliv nadával do vysílačky na mladíka Ricciarda jako špaček, šlo hlavně o jeho chybu. Neměl situaci před sebou pod kontrolou a na zpomalení soupeře reagoval příliš pozdě.
Zpomalovací vůz vyrazil na trať po nejdramatičtější situaci v celém závodě. Strašidelnou bouračku v devátém kole zavinil nespolehlivý monopost stáje Hispania Racing. Těsně před zatáčkou se lehce zakouřilo ze zádi vozu Naraina Karthikeyana a Nico Rosberg měl smůlu, že v té chvíli byl s ním v milimetrovém kontaktu. Chystal se na předjíždění a na náhlé zpomalení neměl šanci reagovat.
Mercedes Nika Rosberga se zvedl o vůz indického soupeře, nejdřív se dostal na dvě kola a nakonec se vznesl do vzduchu. Akrobatická vložka v podání německé ekipy skončila až za krátkou únikovou zónou v bezpečnostní bariéře. Náraz bokem vypadal hrozivě, ale opět se potvrdilo, že bezpečnostní parametry současné formule 1 jsou na velmi vysoké úrovni. Rosberg okamžitě sám bez pomoci vystoupil z kouřícího monopostu a s úsměvem hovořil s Karthikeyanem.
Po nehodě vyrazil na dráhu safety car poprvé, podruhé to bylo ve 40. kole. A byli u toho hned dva aktéři předchozího střetu. Romain Grosjean s vozem Lotus držel páté místo, ale na sjetých gumách byl pomalejší. Paul di Resta z Force Indie a Sergio Pérez s monopostem Sauber vzali jeho pozici útokem. Druhý jmenovaný to však přehnal, vjel mezi bojující dvojici zpátky z únikové zóny a kousky karbonu zase létaly zvukem.
Kolize znamenala konec v závodu nejen pro Grosjeana a Péreze, závady na jejichž strojích se ukázaly jako neopravitelné. Odnes ji i Mark Webber ze stáje Red Bull jedoucí v těsném závěsu, nestačil se vyhnout smýkajícímu vozu Francouze Grosjeana a skončil s nepojízdným monopostem v únikové zóně. Asi pro něj nebylo velkou útěchou, že Sergio Pérez byl za kolizi potrestán zastavením v boxech.
Mexický pilot se těší na angažmá v McLarenu, v posledních závodech však ukazuje hlavně to, že je zatím nepříliš vyzrálým závodníkem, který dělá svému týmu více škody než užitku.
Výsledky Velké ceny Abú Zabí F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Kimi Räikkönen | Lotus | 1h45:58.667 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 0.852 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 4.163 |
4. | Jenson Button | McLaren | + 7.787 |
5. | Pastor Maldonado | Williams | + 13.007 |
6. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 20.076 |
7. | Felipe Massa | Ferrari | + 22.896 |
8. | Bruno Senna | Williams | + 23.542 |
9. | Paul di Resta | Force India | + 24.160 |
10. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 27.400 |
11. | Michael Schumacher | Mercedes | + 28.000 |
12. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 34.900 |
13. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 47.700 |
14. | Timo Glock | Marussia | + 56.400 |
15. | Sergio Pérez | Sauber | + 56.700 |
16. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1:04.500 |
17. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 1:11.500 |
18. | Charles Pic | Marussia | DNF - 42 kol |
19. | Romain Grosjean | Lotus | DNF - 38 kol |
20. | Mark Webber | Red Bull | DNF - 38 kol |
21. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 20 kol |
22. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | DNF - 8 kol |
23. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF - 8 kol |
24. | Nico Hülkenberg | Force India | DNF - 1 kolo |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 255 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 245 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 198 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 167 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren | 165 |
6 | Jenson Button | McLaren | 153 |
7 | Felipe Massa | Ferrari | 95 |
8 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
9 | Romain Grosjean | Lotus | 90 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 58 |
12 | Nico Hülkenberg | Force India | 49 |
13 | Paul di Resta | Force India | 46 |
14 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 43 |
16 | Bruno Senna | Williams | 30 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 12 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 10 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 422 |
2 | Ferrari | 340 |
3 | McLaren | 318 |
4 | Lotus | 288 |
5 | Mercedes | 136 |
6 | Sauber | 124 |
7 | Force India | 95 |
8 | Williams | 73 |
9 | Toro Rosso | 22 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |