PO STARTU. Sezona začala v Austrálii, kde si stěžovali na (ne)zvuk nových motorů. "Hanba," ozývalo se na adresu nejslavnější motoristické série. | foto: AP

Motory neslyšíte, sprostá slova ano. Taková je teď formule 1

  • 33
Že končí Vettelova dominance? A jak spolu vycházejí Alonso a Räikkönen u Ferrari? Ne, formuli 1 "prkotiny" nezajímají. Teď jí hýbe kauza tichých motorů, kvůli kterým promotéři závodů hrozí žalobou Ecclestonovi.

Slušné noviny by se měly vyhýbat neslušným slovům. Použije-li je však vždy slušný Sebastian Vettel, pak je namístě se omluvit a tentokrát se jim nevyhýbat. Tak tedy: "Co vám mám říct? Je to prostě na hovno."

Sebastian Vettel s Red Bullem

Vettel byl na okruhu v Malajsii, kde se o víkendu jede druhý závod sezony F1, obklopen novináři a v takový moment obvykle volí diplomatická slova. Jenže když k němu přiletěl dotaz, co říká na (ne)zvuk nových motorů, neudržel se. "F1 má být spektakulární a zvuk je jednou z nejdůležitějších věcí."

Sám pak přidal zážitek z dva týdny staré Velké ceny v Austrálii, kterou po brzkém odstoupení z velké části prožil na boxové zídce. "A tam bylo větší ticho než v baru."

Formule 1 letos prožila technickou revoluci, v jejím technickém provedení se změnilo leccos, avšak přechod na šestiválcové turbomotory, které stojí za podivným tichem, vyvolal - symbolicky - nejhlasitější bouři.

Rozladěný Bernie Ecclestone

Dokonce takovou, že po úvodním klání v Melbourne šéf zdejší Velké ceny Ron Walker přemýšlel, zda i po vypršení smlouvy v roce 2015 dál závody F1 v Austrálii pořádat. A zda šéfa F1 Bernieho Ecclestona dokonce nehnat k soudu. "Ten zvuk je hanba! Když auto jede po rovince, ani ho neslyšíte. Něco takového jsme si nekoupili. My si původně pořídili hlučného obra, takže právní kroky by nemusely být nijak složité."

I Ecclestone ví, že tohle je špatné. Tiché motory kritizoval už před sezonou, bál se, že chybějící "randál" mu může zničit fungující byznys. Jenže 1,6litrové turbomotory s rekuperačními prvky si přála federace FIA s argumentem, že ušetří palivo. Ekologičtější auta jsou, však teď jdou do závodu s nejvýše 100 kilogramy paliva. Ale je to ta pravá cesta pro F1?

Divák od formule uteče!

Tip na zájezd

Chcete zažít atmosféru závodů formule 1 naživo? Nabídku zájezdů najdete na dovolena.idnes.cz.

I Dietrich Mateschitz, majitel firmy Red Bull a zároveň nejštědřejší mecenáš ve formuli 1, ostře namítá: "F1 tu není na to, aby vytvářela rekordy ve spotřebě paliva, a není tu od toho, abychom si během závodu mohli šeptat, protože největším ruchem je pískání pneumatik. Vždyť i dorostenecká série GP2 chvílemi přináší lepší závodění a skoro stejné časy jako F1. Se zlomkem našeho rozpočtu."

Ani on neušel zlobě fanoušků, kterou po závodě v Austrálii vyvolala tichá mise F1 a jež se bude opakovat i teď v Malajsii. Nářky zaznamenal také Flavio Briatore - muž, který jako manažer přivedl k titulu Schumachera i Alonsa a na formuli vždy nahlížel jako na obchodní produkt.

Flavio Briatore

"Nutit závodníky jet pomalu je v rozporu se zdravým lidským uvažováním. Je to stejné, jako bychom zavedli pravidlo, že se Ronaldo může míče dotknout jen desetkrát za zápas. Divák taková pravidla nechápe. Nechápe, proč jezdec neútočí, proč šetří palivo. A takový divák od formule uteče."

A takový divák zároveň těžko pochopí, když je v Austrálii z druhého místa diskvalifikován Daniel Ricciardo, protože během závodu senzory ukázaly, že průtok paliva v jeho vozu byl místy vyšší než povolených 100 kilogramů za hodinu. A ještě hůře pochopí, že se proti diskvalifikaci stáj Red Bull, za kterou jezdí, odvolala, protože senzory od FIA údajně nejsou přesné, zato ty její ano. S protestem prý v polovině dubna uspěje a Ricciardo zase bude druhý.

Zkrátka taková teď F1 je: tichá a zároveň hádající se.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž