Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Autokrosař Fejfar: Zvažoval jsem, že auto prodám a skončím

Václav Fejfar | foto: autokaleidoskop.cz

20 2017
Autokrosař Václav Fejfar svůj loňský titul mistra Evropy ve třídě Touring Autocross neobhájil, jezdec z Lužan u Jičína skončil v pomistrovské sezoně čtvrtý. O naději na obhajobu přišel hned na začátku seriálu.

Už když najížděl na start svého prvního závodu, na 99 procent věděl, že se s plány na další evropský titul může rozloučit.

A tato předtucha hraničící s jistotu se v následující části sezony Václavu Fejfarovi naplnila, byť hlavně v jejím závěru znovu patřil k nejlepším. Z obhajoby evropského titulu, který loni slavně dobyl výhrou v posledním závodě sezony, nebylo nic.

I proto, že příprava nové, trojkové řady škodovácké fabie, do které se Fejfarův tým pustil, se zdržela. Jezdec novopackého autoklubu proto na úvodní závod seriálu do Německa vůbec neodjel a hned na začátku tak nabral na své soupeře ztrátu, která se v daných podmínkách prakticky nedala dohnat.

„Hodně složitá sezona,“ hodnotí ji dnes už v lepší náladě zkušený jezdec, který nijak netají, že ho v jejím průběhu přepadaly myšlenky, že s kategorií plechových aut rozloučí a pokusí se o návrat do třídy autokrosových speciálů. Náladu mu vylepšily až poslední dva podniky evropského šampionátu, které v Itálii a ve Francii vyhrál.

Stejně vám to nakonec stačilo jen na konečné čtvrté místo. Je to pro vás velké zklamání?
Zklamání to je určitě, ale je to sport. A nám se letos problémy rozhodně nevyhýbaly.

Připravovali jste pro sezonu nový vůz, vůbec první fabii trojkové řady, ale začátek evropského šampionátu jste nestihli. Proč?
Trojková fabia nebyla včas hotová. Bohužel se v tom odrazila řada věcí. Třeba i to, že nám zůstala dvojková, kterou jsme připravovali pro jednoho italského jezdce a jejímž prodejem jsme měli získat finance na dodělání trojkové. Jenomže Ital onemocněl, auto si neodebral a všechno se trochu zkomplikovalo.

Přesto trojková fabia ve druhém závodě šampionátu vyjela.
Už jsme byli tak daleko, že v dané chvíli nemělo smysl se vracet ke dvojkové. Jenomže zase smůla. I když jsme do Lotyšska vyjeli s novým autem, které nebylo vůbec otestované, tak jsem vyhráli trénink a auto fungovalo. Až do finále, kde byly problémy na startu. Horší ale bylo, že v konci závodu jsem měl havárii a auto šlo šestkrát přes střechu. Sice v první chvíli nevypadalo, že bude nějak zásadně poničené, ale doma se ukázal opak.

Kvůli tomu jste se nakonec přece jen vrátili ke starší dvojce?
Blížil se závod v Nové Pace a tam nejet, to si snad ani neumíme představit, to by byl malér. Takže jsme ji rychle dali dohromady a odjeli do Německa, kde se jelo týden před Novou Pakou. Bohužel tam nevydržel motor a vůbec jsme nebodovali.

Přes technické problémy jste Novou Paku odjeli, a dokonce jste skončil druhý...
A to jsem v závěru finále už byl přilepený na nárazníku vedoucího Aleše Fučíka.

S trojkovou fabií jste znovu vyjeli v Přerově, to do konce seriálu zbývaly poslední čtyři závody. Co vám ukázaly?
Nejdřív to, jak je těžké takto za pochodu dávat auto dohromady, V Přerově se poměrně dařilo, následně v Maďarsku zpočátku také, ale ve třetí jízdě se ukroutila hřídel a bylo po nadějích. Tak to ale chodí, auto se neustále vyvíjí.

Před posledními dvěma závody jste asi všechno odstranili, protože jste je vyhrál.
Řešili jsme spoustu věcí a vyplatilo se to, výsledky se dostavily.

Bylo to velké zadostiučinění?
Hlavně motivace pokračovat. Když se nedařilo, vážně jsme uvažovali, že auto prodáme a zkusím se vrátit k buginám. Nebylo to pro nás jednoduché, hodně jsem to prožíval, jen díky pomoci partnerů a lidí v týmu jsme to zvládli.

Na lepší než čtvrté místo ale vaše zlepšení nestačilo.
Podle současného bodového systému, v němž jsou jen velmi malé bodové rozdíly mezi jednotlivými místy, to snad ani nešlo. Stačilo jednou nebodovat, což se nám stalo hned na začátku, a ztráta se nedala dohnat. Je to dáno i tím, že letos bylo v naší třídě málo jezdců a na dost bodů stačilo jen dojíždět.

Letošní sezona byla opravdu zvláštní, vždyť do ní ve vaší třídě zasáhlo jen dvacet jezdců, pravidelně jich závodilo ani ne deset. Proč tomu tak podle vás je?
Příčin je možná víc, ale hlavní vidím v tom, že právě ve třídě Touring Autocross je komplikovaná homologace vozů. Když postavíte auto a splníte předpisy, tak ji máte už natrvalo. Kdežto tady musíte projít homologací a ta je na sedm let, pak končí. Přitom ta auta by mohla dál závodit, zatímco vyrobit a nechat zhomologovat nové je drahé.

Co s tím?
Už jsem to i konzultoval se zástupci české federace i FIA (Mezinárodní automobilová federace - pozn. aut.) v tom smyslu, aby to bylo stejné jako v ostatních třídách.  

Je šance, že se to zlepší?
Mluvil jsem o tom s řadou i zahraničních závodníků, rádi by jezdili, přísliby jsou. Přijít by mohli i někteří jezdci z rallyecrossu, snad nás příští rok opravdu bude víc.

Autor:
  • Nejčtenější

Konečný je vyléčený z koronaviru. Omezení bych zmírnil, tvrdí

Bývalý profesionální mistr světa v boxu Lukáš Konečný je vyléčený z nemoci COVID-19, kterou mu zjistili 18. března. Dva...

Čím myslíš? Fotbalista zuří, bývalá žena vzala děti do epicentra nákazy

Někdejší argentinský fotbalový reprezentant Maxi López se rozzlobil na nejvyšší možnou míru. „Kam jsi proboha dala...

V krizi. Zábranský o krácení platů, uzavření ligy, Eratovi i Plekancovi

Před patnácti lety Libor Zábranský vyzvedl brněnskou Kometu ze smetiště a jal se z kupy šrotu vytvářet báječně...

Podraz a kudla do zad od ruské banky, stěžuje si Liberec na uťatý úvěr

Libercem cloumá velká zloba. Tamní obří sportovní areál Sport Park, jehož součástí je i hokejová aréna Bílých Tygrů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Růžička: Zlaté časy jsou pryč, musím zase bojovat o místo a renomé

Vladimír Růžička býval nedotknutelnou personou českého hokeje, ale jeho status se v posledních letech mění. Někdejší...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Bláznivý nápad v F1. Chtěl piloty pozvat na kemp a nakazit je koronavirem

Hodně netradiční nápad měl Helmut Marko, šéf týmu Red Bullu ve formuli 1. Piloty své stáje chtěl pozvat na kemp a tam...

Pilot formule 1 Norris pomohl vybrat peníze a musí dohola

Britský pilot McLarenu Lando Norris přijde kvůli sázce o vlasy. Loňský nováček formule 1 si musí oholit hlavu poté, co...

McLaren jako první stáj formule 1 snížil zaměstnancům platy

McLaren jako první stáj formule 1 poslal zaměstnance na dovolenou a na tři měsíce snížil platy vedení i oběma jezdcům...

Šéf FIA Todt může mimořádně sám rozhodovat o podobě narušené sezony F1

Předseda Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jean Todt může do odvolání bez hlasování upravovat kalendář...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...