Massa se rehabilitoval za smolné vyřazení v předchozí Velké ceně Maďarska, kde jej tři kola před koncem připravila o vítězství porucha motoru. Byla to jeho čtvrtá výhra v sezoně a devátá v kariéře.
Při premiéře formule 1 na pohledném okruhu na pobřeží moře ve Valencii si diváci moc vzrušení neužili, první tři místa v cíli odpovídala třem nejlepším v sobotní kvalifikaci. Polák Kubica udržel šest bodů před dotírajícím Kovalainenem s druhým McLarenem.
Bavilo pouze Ferrari, nejen svou nespolehlivou technikou, kdy Räikkönen musel 10 kol před cílem odstoupit kvůli závadě motoru, ale také zastávkami v boxech. Ty stáji z Maranella ve Španělsku nevycházely.
Nejdříve byl Felipe Massa 20 kol před cílem vypuštěn ze stání ve chvíli, kdy kolem projížděl Sutil z Force India, který měl mít přednost. Ke střetu chyběly milimetry, k trestu pro vedoucího Brazilce však nedošlo.
Ale největší "show" připravil při druhém tankování Kimi Räikkönen, vyrazil vpřed ve chvíli, kdy stále ještě měl zapíchnutou v nádrži tankovací hadici. Po dvou metrech zastavil a ztratil tím několik vteřin, navíc zranil mechanika, který se mu právě chystal hadici z nádrže vytáhnout.
Závod s minimem napětí ztratil pro španělské fanoušky náboj hned v prvním kole, protože prvním a na dlouho jediným jezdcem, který nuceně odstoupil, byl domácí Fernando Alonso. Do renaultu dvojnásobného mistra světa narazil zezadu záhy po startu Japonec Kazuki Nakadžima ve Williamsu a poškozená záď vozu nešla opravit.
Další závod šampionátu formule 1, Velká cena Belgie ve Spa, se jede už za čtrnáct dní.
Ferrari - vítězství plné problémů
Šesté vítězství v sezoně, ale od spokojenosti daleko. V nudném závodě zaujaly pouze problémy mistrovské stáje Ferrari. A byly hned tři.
Největším problémem Maranella je v letošní sezoně spolehlivost, která bývalá ještě před třemi lety hlavním triumfem. Jenže už loni měla ferrari ve srovnání s McLarenem více závad a letos by bez nich díky lepším výkonům vedla oba šampionátu. Jenže technika chybuje, a proto je v čele MS Hamilton.
Ve Valencii odešel Räikkönenův motor deset kol před cílem, Fin byl v té chvile sice až šestý, ale k závadě agregátu došlo už druhý závod v řadě. Ferrari by mělo tyto potíže urychleně řešit, jinak mu k titulu nepomůže ani Michael Schumacher v boxech.
Další problémy výsledek v důsledku neovlivnily. Při výjezdu Massy ze stání chyboval tým, když mu uvolnil cestu ve chvíli, kdy kolem projížděl Sutil z Force India. Ke srážce obou jezdců nedošlo jen velmi těsně a ve Ferrari mohli být hodně rádi, že komisaři FIA netrestali, ale nechali vše na pohovor s oběma jezdci po Velké ceně.
Po něm byla Massa pouze pokárán a dostal pokutu 10 tisíc eur. To byl však jeho jediný problém, vedl od startu až do cíle.
Kimi Räikkönen prožil zcela jiný závod, po další nepovedené kvalifikaci startoval ze čtvrté příčky a před první zatáčkou spadl za Kovalainena na páté místo. Byl sice v závodě rychlejší, před krajana se ale dostat nedokázal. Pak přišla druhá zastávka v boxech.
Räikkönen nečekal na signál na semaforu a vyrazil, když bylo jeho auto stále ještě napojeno na tankovací hadici. Ztratil tím přibližně deset vteřin a jedno místo v pořadí. Což bylo vzhledem k závadě motoru jedno, ale jedno určitě není, že srazil mechanika, který byl převezen na nosítkách k ošetření na zdravotnickém středisku na okruhu.
McLaren - krůček od vítězství
Když Lewis Hamilton prohlásil po kvalifikaci, že porazit Massu bude velmi těžké, věděl, o čem mluví. Jeho McLaren na rychlost Massova Ferrari opravdu neměl a navzdory povedeným zastávkám v boxech neměl od prvního kola proti Brazilci šanci.
Za volanem se mladý Brit musel většinu závodu nudit. Jeho druhé místo nebylo ani vteřinu v ohrožení. Mohl se soustředit pouze na trať a svoje auto. Jeho nejvýraznější vzpomínkou na Valencii tak zůstane krádež před hotelem, kdy mu zloději ukradli z auta zavazadlo s osobními věcmi.
Heikki Kovalainen se vydařeným startem posunul před Kimiho Räikkönena a v prvním úseku se přiblížil těsně za Roberta Kubica. Po chvíli mu Polák opět poodjel... A to bylo vše. Nudit ho musel i Räikkönen za jeho zády, protože ho sice dokázal dojet, předjet však ani náhodou. po jeho odstoupení proklouzl cílem zcela osamocen.
McLaren ve Valencii na Ferrari výkonnostně mírně ztrácel. Udržet Hamiltonovo vedení v celkovém pořadí nebude ve zbývajících šesti závodech sezony vůbec jednoduché.
BMW Sauber - zpátky na stupních vítězů
Po několika slabších závodech se Kubica a spol. opět vrátili do boje o příčky nejvyšší a hlavním trumfem byl právě polský jezdec.
Robert Kubica vybojoval skvělé třetí místo v kvalifikaci a tuto příčku dokázal udržet i v závodě. Kovalainen s McLaren za ním neměl šanci. Přestože o výkonnostním náskoku britské stáje není pochyb.
Polák zdárně přestál i potíže s igelitovým sáčkem, který se chvíli po startu zamotal do jeho monopostu a ovlivnil jeho ovladatelnost. V celkovém pořadí se posunul jen dva body za třetího Räikkönena.
Nick Heidfeld po dalším nevýrazném výkonu zklamal a skončil na první nebodované příčce.
Toyota - jistota středu pole
Japonská stáj si pojistila pozici čtvrtého nejlepšího týmu sezony, Toyota sice po pár lepších závodech opět nestačila na kombinaci Kubica - BMW, ale za ní zeje výkonnostní propast.
Trulli jezdil po celý závod na úrovni Kovalainena a Räikkönena a odváží si zcela zasloužené páté místo, Němec Vettel dokončil těsně za ním, ale na posun vpřed pomýšlet nemohl.
Glock byl v kvalifikaci až třináctý, ale žádný jezdec se neposunul při vlastní Velké ceně o toilk míst jako on. Plná nádrž a dlouhý první úsek mu pomohly k posunul na konečné sedmé místo, dva body jsou v závodě s minimem odstoupení velmi cenné. Němec Heidfeld, který se po startu pohyboval na jeho úrovni, neměl se svým BMW žádnou šanci, Glock byl lepší.
Oba jezdce na bodech měl ve Valencii kromě Toyoty pouze McLaren.
Toro Rosso - rychlík Vettel
Třetí řada v kvalifikaci byla šokem, ale sama o sobě by neměla žádný smysl. Jenže jedenadvacetiletý Vettel dokázal udržet šestou příčku až do cíle. V závodě se před něj posunul pouze zkušený Trulli, ale vydělal na odstoupení Räikkönena.
Toro Rosso potvrzovalo, že koncem sezony 2008 se výkonnostně vypracovalo do středu pole a předehnalo Williams, možná i Renault. V kvalifikaci mělo bývalé Minardi poprvé v historii oba jezdce v nejlepší desítce, kterou Bourdais v cíli uzavíral.
Francouz není pomalý a jezdí spolehlivě, jenže na Vettela, hvězdu budoucnosti formule 1, prostě nemá. A to Němec stále jako závodník dospívá.
Neoficální B-tým Red Bullu na břehu španělského moře jasně převálcoval svého bohatšího bratříčka. Lepší aerodynamiku určitě k dispozici nemá, spíš naopak, takže kromě řidičského umění Vettela musí výkonnostní rozdíl vytvářet motory. Pohonné jednotky Ferrari pod kapotou Toro Rosso pravděpodobně nabízejí více koní než renaulty Webbera a Coultharda.
Williams - jeden bod
Slavnému týmu se stále nedaří vrátit se na příčky blízké stupňům vítězů. Osmé místo bylo maximem, jaké mohl Rosberg ve Valencii vybojovat. Zisk konečné čtvrté příčky mezi týmy, což bylo před sezonou cílem, začíná být pro stáj z Grove nereálný.
Rosberg se po deváté pozici v kvalifikaci posunul o jedinou příčku, kterou mu uvolnila poruchu motoru Räikkönena. Nakadžima tentokrát nestačil, obrazem skutečné výkonnosti týmu je spíše jeho patnáctá příčka.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE
Výsledky Velké ceny Evropy:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
1h35:32,339
2.
Lewis Hamilton
Velká Británie
McLaren
+5,611
3.
Robert Kubica
Polsko
BMW Sauber
+37,353
4.
Heikki Kovalainen
Finsko
McLaren
+39,703
5.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
+50,684
6.
Sebastian Vettel
Německo
Toro Rosso
+52,625
7.
Timo Glock
Německo
Toyota
+1:07,990
8.
Nico Rosberg
Německo
Williams
+1:11,457
9.
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
+1:22,177
10.
Sebastién Bourdais
Francie
Toro Rosso
+1:29,794
11.
Nelson Piquet
Brazílie
Renault
+1:32,717
12.
Mark Webber
Austrálie
Red Bull
+1 kolo
13.
Jenson Button
Velká Británie
Honda
+1 kolo
14.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Force India
+1 kolo
15.
Kazuki Nakadžima
Japonsko
Williams
+1 kolo
16.
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
+1 kolo
17.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
+1 kolo
18.
Kimi Räikkönen
Finsko
Ferrari
+11 kol
19.
Adrian Sutil
Německo
Force India
+15 kol
20.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
+56 kol
Nejrychlejší kolo: Felipe Massa - 1:38,708
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 70 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 64 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 57 |
4 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 55 |
5 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 43 |
6 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 41 |
7 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 26 |
8 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 18 |
9 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 18 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 15 |
11 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 13 |
12 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
13 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 9 |
14 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 9 |
15 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 8 |
16 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
17 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 121 |
2 | McLaren | Velká Británie | 113 |
3 | BMW Sauber | Německo | 96 |
4 | Toyota | Japonsko | 41 |
5 | Renault | Francie | 31 |
6 | Red Bull | Rakousko | 24 |
7 | Williams | Velká Británie | 17 |
8 | Honda | Japonsko | 14 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 11 |