Klepejme do dřeva: brzy to bude 14 let, kdy jezdec naposledy přišel o život. Tak dlouhou dobu bez zabití závodníka dosud seriál, který se koná od roku 1950, nepamatuje.
"Je to velmi slabá útěcha nad ztrátou Ayrtona, ale jeho tragédie donutila šéfy F1, aby závody proměnili v záležitost o poznání bezpečnější," říká sedminásobný šampion Michael Schumacher.
Senna, který ve čtyřiatřiceti letech zesnul jen o rok starší než skutečný Kristus, byl vážně svým způsobem mesiáš. Nejvyšší obětí vnutil formuli 1 "nový zákon": v něm je díky bezpečnostním prvkům mnohem méně krutosti a víc úcty k lidskému životu.
"Svět F1 se po Ayrtonovi změnil," souhlasí i Max Mosley, šéf motoristické federace FIA. Důkazem jeho slov je kupříkladu loňská nehoda polského esa Roberta Kubici.
Z děsivého karambolu by před lety možná nevyvázl živý, nyní ho ustál bez vážnějšího zranění. A prakticky po pár dnech byl opět schopen závodit.
Kubica nedobrovolně vytočil se sauberem divoké salto mortale a v rychlosti 280 kilometrů za hodinu narazil do zdi. Před pár lety by seděl v letící rakvi.
Nyní v bezpečném trezoru. Vždyť se mu ani neodřela helma, na níž má napsáno jméno zesnulého papeže Jana Pavla II., rovněž původem z Polska. Krakovská diecéze přispěchala s nápadem, že by to mohlo uspíšit papežovo svatořečení, ale za Kubicovým přežitím podle všeho nestál zázrak, nýbrž vyspělá technika.
"Robertovi zachránila život extrémně pevná konstrukce kabiny, zádržný systém, boční výztuhy, vysoké boky kokpitu s polstrovanou opěrkou pro hlavu, ochrana krku a nejmodernější karbonová přilba," vypočítal šéf bezpečnostní komise Peter Wright.
Přesně díky tomu už formuli 1 neobchází smrt. Ke 43 pomníkům mužů, kteří v kokpitu dojeli až k definitivnímu cíli, už dlouho nepřibyl a snad už nepřibude další.
Ale ruku na srdce: nepřinášel i vám pohled na hazardující jezdce větší vzrušení? Je už nejspíš v lidské povaze, že jsou pro ni mladí muži nastavující tvář polibku smrti krásní.
"Ernest Hemingway prý jednou řekl, že existují jen tři sporty – korida, motoristické závody a horolezectví. Vše ostatní jsou prý pouze hry," napsal bývalý pilot Eddie Irvine.
"Když jste dřív udělali chybu, hrozilo vám nebezpečí. Teď užmá formule s gladiátorským zápolením jen málo společného."
Přesto jde proti bezpečnému světu F1 těžko protestovat. "Se Sennovou smrtí žijeme v podvědomí každý den," říká krajan zesnulého a další jezdec Rubens Barrichello.
Je to možné. Možná s tou smrtí piloti vážně žijí každý den. Ale žijí...