Ředitel Barum rally: To místo jsme nepovažovali za nebezpečné

Ředitel Barum Czech Rally Zlín Miloslav Regner | foto: MF DNES

3 2012
Na Barum Czech Rally Zlín tragicky zahynul divák. Ředitel soutěže Miloslav Regner a tiskový mluvčí Federace automobilového sportu Josef Pátl popisují okolnosti havárie.

Nedělní šestnáctá hodina byla ve zlínském mrakodrapu vyhrazena závěrečné tiskové konferenci Barum Czech Rally Zlín. Závodníci ale chyběli. Místo nich na dotazy novinářů odpovídali ředitel soutěže Miloslav Regner a tiskový mluvčí Federace automobilového sportu Josef Pátl.

Smrtelné nehody

Rallyšou Blovice 2002
Řidič vozu Toyota Corolla na zablácené vozovce nezvládl řízení a vyletěl mezi přihlížející. Jeden divák zemřel a další tři byli zraněni.

Pražský rallysprint 2008
Po nehodě posádky Kuzaj, Parry zemřel šestadvacetiletý muž, další, stejně starý divák podlehl zraněním v nemocnici.

Valašská rally 2009
Při Valašské rally zemřeli po nehodě soutěžního vozu tři lidé. Ve vysoké rychlosti havaroval slovenský jezdec Lukáš Lapdavský.

Barum rally 2012
Vůz Subaru Impreza posádky Václava Kopáčka a Tomáše Singera v zatáčce vyletěl z trati, skončil mezi fanoušky a jednoho zabil.

Všechny otázky pochopitelně směřovaly k tragédii, která předčasně ukončila soutěž. V rychlostní zkoušce 13 vylétli z trati Václav Kopáček s Tomášem Singrem. Jejich subaru po několika přemetech srazilo dva diváky, jeden z nich zemřel. Druhý skončil s lehčími zraněními v nemocnici.

Co přesně se stalo?
Regner:
Nejdřív musím říct, že je nám líto, co se stalo. Snažili jsme se rallye připravit tak, aby k něčemu podobnému nedošlo. Bohužel na rychlostní zkoušce 13 došlo k vážné nehodě. Zkoušku jsem okamžitě zastavil a na trať jsme vyslali vozidla rychlého záchranného systému a sanitky. Byly tam tři ambulance a tři vyprošťovací vozy. Mohly zasáhnout teprve ve chvíli, kdy byly závodní vozy mimo trať. Ostatní jezdci pokračovali na následující rychlostní zkoušku. Pak jsem rozhodl, že soutěž ukončíme a už dál nepojedeme. Celé neštěstí nyní vyšetřuje komise.

Kde stáli diváci? Byli v zakázaném prostoru, nebo v místech, kde mohli stát?
Pátl:
V zakázaném prostoru nestáli. Při přípravě rallye i této rychlostní zkoušky nic nenasvědčovalo tomu, že by toto místo mohlo být nebezpečné. Je vyvýšené na vnitřní straně zatáčky a za stromy, které by měly být překážkou. Dokud neskončí vyšetřování, nedokážeme popsat důvody nehody.

A co jste napsali do plánu o osudovém místě?
Regner:
Nepovažovali jsme ho za nebezpečné. Je nad úrovní cesty, nejde o žádný těžký úsek. Jsou tam spíš tzv. protahováky. Nikdy tam problémy nebyly. Ty jsme měli níž po směru zkoušky. Vždycky záleží na tom, co se děje s autem. Jak ho to kopne, kde najede. Bohužel neznám podrobnosti.

Fotogalerie

Jak vůbec vzniká bezpečnostní plán, který je pro organizaci každé rallye nezbytný? Co všechno obsahuje?
Regner:
Bezpečnostní plán posádek i diváků se chystá důkladně. Všechny rychlostní zkoušky rozkreslíme tak, že vezmeme on-board záběry z vozů předních posádek z předchozích let. Díváme se, kde lidi špatně stáli, a snažíme se je dostat do bezpečných zón. Trať dává dohromady pět lidí, máme nakreslenou každou zatáčku. Všem pořadatelům říkáme, že údaje v bezpečnostním plánu jsou minimum, které vždy musí splnit. Často děláme víc, ale nikdy ne míň.

Jakou podobu má vyšetřování tragédie?
Regner:
Stalo se to na trati, která byla vyloučena z provozu, proto to šetří sportovní komisař. Do toho se přidá policejní vyšetřovatel, který zjišťuje, jestli se stal trestný čin, jestli je tam cizí zavinění. A pak to buď odloží, nebo půjde celá věc k soudu.

Tragédií je poslední dobou v rallye příliš. Co by se mělo zlepšit, aby se neopakovaly?
Pátl:
Několik málo hodin pro nás po velmi překvapivé nehodě nechceme dělat ukvapená prohlášení nebo závěry. Pojďme se vyspat, ať se na to podívají odborníci. Ale je jasné, že musíme udělat nějaké závěry, které to minimalizují a předejdou takovým situacím. Už v úterý zasedá komise rallye, která se bude zabývat bezpečností v soutěžích.

Musíme se zamyslet a něco změnit, tvrdí zdrcení jezdci

Svůj milovaný sport by špičkoví jezdci za nic jiného neměnili, ačkoliv moc dobře vědí, jak je nebezpečný. Možná i proto s nimi každá smrtelná nehoda otřese. A pokud zemře divák, ještě víc. Patrné to bylo u cílové rampy letošní Barum Czech Rally Zlín pod Velkým kinem, kde všichni jezdci těžko hledali slova.

"Motorsport je nebezpečný, s určitým rizikem počítáme. Ale když nehoda končí smrtí diváka, je to hodně špatné," poznamenal zlínský pilot Jaromír Tarabus, který skončil čtvrtý.

Tragických nehod je poslední dobou až příliš, což si jezdci moc dobře uvědomují. Vědí, že negativnější reklamu rallye už mít nemůže. Ale recept, jak neštěstí zabránit, nemají. "Nevím, co bychom měli udělat. Ale musíme se nad tím zamyslet," podotkl vítězný Fin Juho Hänninen.

"Je to vysoce zdvižený prst," připomněl druhý v cíli Roman Kresta, že letos na českých rallye zahynuli už tři lidé. Jedno je jisté. V rallye nikdy nebude možné mít stejné bezpečnostní prvky jako na okruzích.

Jede se na velkém prostoru ve volné krajině a nedá se uhlídat všechno. "Otázky o bezpečnosti musí mířit především na pořadatele. V autě už s tím neuděláte nic," upozornil bronzový Tomáš Kostka.

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Tvrdík o jednání s Peltou: Hádali jsme se do krve o každou korunu

Jaroslav Tvrdík (vlevo), předseda představenstva fotbalové Slavie, hovoří na...

VIDEO Nejen v posledních dnech intenzivně pracovali na podobě kádru pro nadcházející ročník. Výraznou...

Valach k Pirátům: Díky, že jste nemocného syna připravili skoro o milion

Chomutovský Juraj Valach ve speciálních dresech, v nichž Piráti nastoupili...

Jeho osud je už beztak pohnutý, kvůli působení v hokejovém týmu Pirátů Chomutov ještě pohnutější....

Bylo by snad lepší zemřít. Totti oplakává den, kdy opustil AS Řím

Francesco Totti na tiskové konferenci v Coni Palace v Římě oznamuje svůj odchod...

Ta láska neměla vyprchat nikdy. Ale skončila. „Jako bych umřel. Doufal jsem, že tenhle den nikdy...

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

VIDEO Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal...

Jílkův první den: V kabině jsem cítil energii, hráči musí změnit myšlení

Sparťanský sportovní ředitel Tomáš Rosický (vlevo) a trenér Václav Jílek na...

VIDEO Od května je trenérem sparťanských fotbalistů. Mezi ně do kabiny však poprvé mohl přijít až po...

Další z rubriky

Českou Grand Prix plochodrážníků vyhrál Kolodziej, Milík byl dvanáctý

Patryk Dudek (dole), Janusz Kolodziej (uprostřed) a Robert Lambert během...

Plochodrážní Grand Prix České republiky vyhrál Polák Janusz Kolodziej před dánským závodníkem...

Tänak ovládl druhou etapu a vede Italskou rallye, Kopecký je jedenáctý

V Argentinské rallye zvítězil estonský jezdec Ott Tänak s Toyotou.

Estonský pilot Ott Tänak s toyotou zcela ovládl druhou etapu Italské rallye a před finálovým dnem...

Jakešova smůla na Rallye Hustopeče. Sahal po stříbru, ale odstoupil

Miroslav Jakeš a Petr Machů se Škodou Fabií R5 na trati Rallye Český Krumlov.

Radost a štěstí se během chvilky změnily v pocity obrovského zmaru. Ještě v cíli poslední...

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na iDNES.cz