Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

STALO SE 11. ČERVNA: Nejčernější den motorsportu. V Le Mans zahynulo 84 lidí

  14:59aktualizováno  14:59
Radostné výskání diváků vystřídaly výkřiky hrůzy. Ti, co měli štěstí, utíkali pryč a přeskakovali těla těch, co ho neměli. Bylo 11. června 1955, když se odehrál nejčernější den automobilového sportu. Nehoda při slavném závodě 24 hodin Le Mans si vyžádala 84 obětí a více než 120 vážně zraněných.

Mercedes Pierra Levegha přeletěl v roce 1955 v Le Mans hrazení u hlavní tribuny. | foto: Profimedia.cz

Od rána proudily na okruh La Sarthe poblíž francouzského města Le Mans davy lidí. Osm hodin před startem už trať obklopili první nedočkavci, kteří pro sebe chtěli uzmout ta nejlepší místa.

Slavný 24hodinový závod byl prestižní událostí. Lidé na trávě rozložili deky, přinesli víno a šampaňské. Ženy se oblékly do šatů a pánové zase k obleku uvázali kravaty nebo motýlky.

„Byla to oslava. Všichni měli v ruce sklenice, popíjelo se a lidé byli šťastní,“ vzpomínal Jacques Greley, jeden z diváků, v dokumentu BBC. „Někteří ani nesledovali závod a jen se bavili.“

Druhá světová na kolech

Lákadlem 24. ročníku bylo soupeření mezi Jaguarem a Mercedesem. „Bylo to jako druhá světová válka na čtyřech kolech. Británie proti Německu. Na francouzské půdě,“ líčil Chris Hilton, autor knih o slavném závodu.

Hlavní hvězdou Mercedesu byl Juan Manuel Fangio, přezdívaný El Maestro. Argentinec byl jedním z nejlepších pilotů své doby a pětinásobným světovým šampionem ve formuli 1. Ovšem triumf z Le Mans mu chyběl.

Stalo se před lety

Historický speciál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly naleznete přehledně ZDE

Jaguar vsadil na Mikea Hawthorna. V šestadvaceti měl být vycházející britskou nadějí. Výstřední a okázalý chlapík, který i při závodech nosil motýlka.

„Také mohl jít večer na party, ráno se vzbudit a hned sednout za volant,“ s úsměvem vzpomínal jeho týmový kolega Norman Dewis.

Tam, kde většina pilotů dává nohu z plynu, Hawthorn naopak přidával. Trpěl vážným onemocněním ledvin, lékaři mu prý dávali maximálně deset let života. I proto možná často volil v ošemetných situacích až příliš riskantní řešení.

Právě po jízdě na hraně rizika diváci dychtili. Fanoušky k trati přitahoval pocit nebezpečí a adrenalinu, když se kolem nich v těsné blízkosti řítily vozy.

„Hodně lidí tam chodilo v očekávání, že uvidí alespoň jednu havárii,“ líčil fotograf Dennis Chisholm. „Aspoň jednoho jezdce, kterého odvezou zraněného nebo mrtvého.“

V ten den se jejich pohled změnil.

Cíl? Balancovat na hraně

Ve čtyři hodiny odpoledne bylo vše připraveno k zahájení závodu. Třísettisícový dav, který byl namačkaný podél 13kilometrového okruhu, ztichl. Všichni napjatě sledovali startovní vlajku.

„Bylo úplně slyšet, jak se třepotá ve větru,“ líčil archivář Bill Martin.

Rozhodčí mávl a všech 76 jezdců se rozběhlo ke svým automobilům. Klid najednou vystřídalo hlasité burácení silných motorů a vřískot fanoušků.

„Jedinou možností Hawthorna, jak vyhrát, bylo utavit Fangiovo auto,“ vyprávěl Hilton. Pilot Jaguaru si to moc dobře uvědomoval. Šlápl na plyn a prodral se do popředí startovního pole.

Fangio měl na začátku problémy. Když naskočil do svého Mercedesu, kalhoty se mu zachytily do řadicí páky. Skvělou stíhací jízdou však britského soupeře dohnal.

Po několika okruzích bylo pořadí následovné: 1. Hawthorn, 2. Fangio. Ostatní na ně propastně ztráceli.

„Vypadalo to, jako by Hawthorne s Fangiem zapomněli, že závod trvá 24 hodin,“ líčil Dewis z Jaguaru. „Neustále se předháněli. Téměř v každém kole posouvali rekord dráhy.“

Tím hlavním, co konstruktéry při stavbě vozů zajímalo, byl výkon. Bezpečnost? Ta byla až na druhém místě.

Kvůli hmotnosti byly karoserie aut z hořčíkových slitin: superlehké, ale také superhořlavé. Kvůli riziku požáru piloti neměli pásy - při nehodě raději z auta vylétli, než aby uhořeli.

Podobně na tom byla i trať. Od roku 1923, kdy se v Le Mans jelo poprvé, doznala jen minimálních úprav. Při prvním ročníku přitom vozy dosahovaly rychlosti 100 kilometrů v hodině, teď to bylo až 270.

„Kolik jedeme, jsme nevěděli, neměli jsme tachometry,“ vzpomínal John Fitch z Mercedesu. „Neustále jsme zrychlovali, až jsme dostali na hranu, kdy jsme nad vozem ztráceli kontrolu. Právě to byl ten bod, na kterém jsme se snažili balancovat. Tak se dělal dobrý čas.“

Diváci byli na mnoha místech od vozovky vzdáleni metr a půl a mezi nimi a automobily byl jen hliněný val.

Z Mercedesu ohnivá koule

Najednou se to stalo.

Po dvou a půl hodinách jízdy, se vozy blížily k hlavní tribuně. Ve vedení byl Hawthorn, druhý Fangio. Mezi nimi jeli ještě další dva piloti - Lance Macklin z Austin-Healey a Pierre Levegh z Mercedesu, oba se ztrátou kola.

Hawthorn si všiml, že mu na palubní desce bliká palivová kontrolka. Musel do boxů. Pilot Jaguaru prudce sešlápl brzdu, takový manévr však nečekal za ním jedoucí Macklin.

Macklin strhl volant doleva, jenže tam se řítil rychlostí 240 kilometrů v hodině Levegh. Srážka byla nevyhnutelná.

Pilot Mercedesu ještě stihl zvednout ruku a varovat Fangia. Potom narazil do zadní části vozu Austin-Helay, která ho katapultovala do vzduchu.

Levegh byl na místě mrtvý. Z jeho vozidla se stala ohnivá koule, auto se rozpadlo na několik částí, jež létaly všude kolem – na dráhu, do ochranných bariér, ale hlavně do diváků.

Auto z nejtragičtější havárie se prodalo za milion dolarů

Vůz Austin-Healey 100 Special se zapojil do tragické havárie v závodě 24 hodin

„Říkala jsem si, tohle se nemůže stát, nemůže to dolétnout na nás,“ vzpomínala jedna z přihlížejících Giselle Pasquierová. Jenže se to stalo. „Všude naříkali lidé, byl to hrozný zvuk. Diváci ze sebe sundávali zbytky těl, které na ně spadla.“

Trosky smetly vše, co jim stálo v cestě. Kapota prý byla jako gilotina. „Kousek ode mě ležel muž s dalekohledem na krku. Nad krkem už ale nic neměl, hlava byla pryč,“ líčil hrůznou situaci Greley.

Tragické statistiky napočítaly vedle pilota i 83 mrtvých fanoušků.

Na zdraví, pane Hawthorne

Závod ale pokračoval.

Organizátoři nechtěli rozpoutat chaos, který by vyvolal úprk tří set tisíc přihlížejících. Argumentem byl i fakt, že by odcházející lidé bránili přijíždějícím sanitkám.

A tak zatímco v ostatních místech trati diváci bezstarostně sledovali projíždějící automobily, hlavní tribunou se nesly vyděšené výkřiky lidí mísící se s houkačkami hasičů a záchranářů.

Panika panovala i mezi závodníky. „Někdo začal křičet, že to byl náš vůz číslo 20. Vedle stojící paní Leveghová hned pravila, že je Pierre mrtvý. Věděla to, aniž by jí to někdo řekl,“ vzpomínal Fitch, který se v řízení střídal právě s Leveghem.

Po několika hodinách od nehody Mercedes z piety odvolal zbývající dva vozy a vyzval Jaguar, aby se k němu připojil.

Ten však odmítl.

Hawthorn si tak společně s parťákem Evorem Buebem dojel pro jasné vítězství. Po závodě se na něj snesla kritika, lidé mu vyčítali, že po triumfu na pódiu zářil radostí a stříkal kolem sebe šampaňské, jako by se nic nestalo.

Francouzský list pak otiskl fotografii vítěze s ironickým titulkem: „Na zdraví, pane Hawthorne.“

Kdo za nehodu mohl?

Dodnes se vedou debaty o tom, kdo za nehodu mohl. Experti nejvíce přičítají vinu Hawthornovi, který nečekaným brzdným manévrem nezvládl situaci. Sám Hawtorn údajně i v soukromí vinu přiznal, později ale všechno popřel.

Jiní zase obviňují Macklina, který se měl podle nich podívat do zrcátek a vědět, že se za ním řítí Levegh. Někteří zase poukazují na to, že Leveghovi bylo v době závodu 50 let a že mohl mít zpomalené reakce.

Oficiálně byli všichni tři piloti osvobozeni i kvůli nedostatečnému zabezpečení okruhu.

Nehoda vedla k diskuzím o větší bezpečnosti mezi piloty, ale i diváky. Mercedes se po katastrofě v Le Mans 30 let neúčastnil automobilových závodů. Některé státy motoristická klání radikálně omezily.

Autor:

STALO SE 5. ČERVENCE: Měl 4,5 dioptrie a málem porazil Armstronga. Padající Zülle

Alex Zülle se svými brýlemi se zdraví s Miguelem Indurainem.

Padal tak často, že už mu to přestali počítat. Díky pádu se ale vlastně dostal k cyklistice....

STALO SE 4. ČERVENCE: Kouřila, pila koňak a změnila tenis. Legenda Lenglenová

Legendární Suzanne Lenglenová.

Pila alkohol na kurtu, vášnivě kouřila, tenisový establishment děsila svým odvážným oblečením,...

STALO SE 3. ČERVENCE: První šampion s čistým štítem. Začíná Borgova dominance

Švédský tenista Björn Borg na snímku z roku 1976

Svou nadvládu nad Wimbledonem odstartoval suverénním způsobem. Stal se prvním vítězem travnatého...

STALO SE 20. ČERVNA: Gussie šokovala Wimbledon. Zpod sukně jí koukaly kalhotky

Gussie Moranová na Wimbledonu v roce 1949.

Byla to slušná hráčka. Dostala se až na čtvrté místo v žebříčku Spojených států, ve čtyřhře se...

STALO SE 20. ČERVNA: Poprvé na špici! Čechoslovák jedničkou draftu NHL

Roman Hamrlík v dresu Montrealu.

Nestává se příliš často, že by nejvýše vybraný hráč draftu do NHL pocházel z Evropy. Člověku stačí...

STALO SE 27. ČERVNA: Dejte Tonymu ještě šanci! Hawk zvládl otočku o 900 stupňů

Skateboardová legenda Tony Hawk

VIDEO Celý zmožený se podíval po fanoušcích. „Devět set, devět set,“ bouřili. Tony Hawk se rozjel,...

STALO SE 24. ČERVNA: Rád tě vidím, bratře! Sportem proti rozkolu Čechů a Slováků

Sportovní komentátoři Štefan Mašlonka (vpravo) a Josef Laufer v roce 1948

Byl to sport (a nejen on, samozřejmě), kdo pomohl strhnout bariéru mezi Čechy a Slováky. Vytrhnout...

  • Nejčtenější

Rychlobruslařská šampionka na krátké dráze Van Ruijvenová bojuje o život

Minulý týden onemocněla na tréninkovém kempu v Pyrenejích, od té doby se stav mistryně světa a Evropy v rychlobruslení...

Zemřel fotbalista Marián Čišovský, šest let bojoval se zákeřnou nemocí

Ve čtyřiceti letech zemřel bývalý plzeňský fotbalista Marián Čišovský. Od roku 2014 bojoval s amyotrofickou laterální...

Liberec - Sparta 1:2, trofej po šesti letech, rozhodla hloupá penalta

Sparťanští fotbalisté mají po šesti letech trofej. Ve finále národního poháru v Liberci porazili domácí Slovan 2:1, i...

Plzeň - Sparta 2:1, góly až po půli, hosté s mladíky snížili pozdě

Sparťanští fotbalisté po osmi vítězstvích v řadě prohráli, znovu neuspěli na hřišti Plzně, kde čekají na úspěch už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Díky Messimu v muzeu Barcelony. Čišovský si kvůli tomu dobíral i Horvátha

Ani když ho děsivá nemoc stále více trápila, omezovala a ničila, neztrácel naději a dobrou náladu. „V Síni slávy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Jedinečná motokrosová podívaná. Kaplice hostí světové jezdce

Tak kvalitně obsazený závod mistrovství republiky se na jihu Čech snad ještě nejel. Trať v Blanské kotlině v Kaplici v...

Motocyklová Velká cena v Brně bude letos kvůli koronaviru bez diváků

Motocyklová Grand Prix v Brně bude letos v srpnu bez diváků, a to z bezpečnostních důvodů kvůli pandemii covidu-19. V...

Red Bull protestoval marně, Mercedes může využít kontroverzní systém DAS

Jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a Valtteri Bottas mohou ve Velké ceně Rakouska formule 1 využívat kontroverzní systém...

Na formuli 1 v Rakousku zatím neodhalili žádný případ koronaviru

Mezi jezdci a členy stájí formule 1 se zatím neobjevil ani jeden případ nákazy koronavirem. Vedení seriálu, který v...

Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!
Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!

Pro 30 z vás jsme si připravili 6 různých druhů příkrmů HiPP v BIO kvalitě. Těšit se můžete na masová i čistě zeleninová jídla.

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...