Richtr: Změnit pravidla v F1 je těžší než schválit v Česku zákon

30 2019
Je optimistou i oddaným příznivcem formule 1, a tak málokdy o sérii řekne křivé slovo. Teď ale i dlouholetý komentátor Tomáš Richtr přiznává: „F1 bohužel nenabízí emoční zábavu a není úplně záživnou podívanou.“

Proč tomu tak podle vás je?
Je to kombinace dlouhodobé dominance Mercedesu, letos přímo drtivé, a příliš úzkoprsého přístupu k výkladu pravidel. Ten si přejí závodníci, protože chtějí vědět, co si mohou dovolit, co ne. Jenže pak z toho plyne taková interpretace jako v Kanadě, která byla pro F1 absolutním průšvihem. Vyvrcholilo to ve Francii, což je nešťastný okruh. K všeobecné frustraci přispěl ještě jeden faktor.

Jaký?
Loňský rok přinesl pěkný mix výsledků v kvalifikaci i závodech. Nastalo přesvědčení, že se to láme. Že Ferrari i Red Bull jdou nahoru a že sezona 2019 bude úplně perfektní. A ono… Víte co. Místo toho, aby nastala nová éra, začaly vyhrávat další týmy a zase se to řezalo, přišla ledová sprcha. Je nutné, aby šance týmů ze středu pole bojovat o výhry byla mnohem vyšší. Pak to bude záživné.

Fotogalerie

Jak toho docílit?
Prostředí F1 je zamčené kontrakty. Jsou tu týmy, federace FIA, vedení šampionátu. Schvalování pravidel je ještě složitější než schvalování zákonů v Česku. Kdokoliv přijde s návrhem na změnu řádů, techniky i finančních pravidel, nemá šanci. To se může změnit v roce 2021, kdy současné nastavení končí. Podle mě je největším problémem, že auto za sebou vytváří turbulence a dá se za ním závodit jen s odstupem šesti vteřin. Musí se změnit aerodynamika tak, aby zůstal přítlak, ale aby auto v závěsu mohlo něco dělat. Ale F1 je strašně konzervativní.

Což znamená?
Vedení by mělo současná pravidla sebrat a zahodit. Ale tím, že to vedou lidi, kteří mají v F1 historii, toho nejsou schopni. Nejsou schopni revoluce. Ale hlavní věc je udělat pravidla tak, aby pilot ze tří čtvrtin rozhodl o výsledku. Kdyby si Schumacher sedl do většiny současných aut, tak by se na stupně nedostal. Neměl by šanci, což je špatně. F1 nedělá atraktivní značka auta, ale borci jako Räikkönen, Alonso, Vettel, Verstappen. A pokud oni, kteří táhnou, nebudou mít možnost ovlivnit výsledek, bude to špatně dál.

Autor:

Sport v roce 2019

31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Mrzí to hodně. Přes Trabzonspor se postoupit dalo, řekl trenér Jílek

Sparťanský trenér Václav Jílek v odvetě na půdě Trabzonsporu.

VIDEO Trabzon (Od našeho zpravodaje) Sotva to pro Václava Jílka mohla být útěcha, byť slova uznání se mu od tureckých novinářů hezky...

Tys mě zničil, říkal Pozzovivo řidiči. Cyklistů sražených auty přibývá

Domenico Pozzovivo

V pátek podstoupil šestatřicetiletý Domenico Pozzovivo další operaci, druhou během týdne. Lékaři...

Plíšková podlehla Kuzněcovové a po Cincinnati jedničkou nebude

Karolína Plíšková v duelu se Světlanou Kuzněcovovou.

Česká tenistka Karolína Plíšková prohrála ve čtvrtfinále v Cincinnati se Světlanou Kuzněcovovou z...

Po pěti letech s jediným pohárovým zástupcem. Česku zbyla jen Slavia

Zklamaný Tomáš Chorý.

VIDEO Ještě ani jednou v aktuálním pohárovém ročníku nekopli do míče, přesto už teď slávističtí...

Sparta - Ostrava 2:0, hotovo už do půle, oba góly dal Hašek

Martin Hašek ze Sparty (vpravo) hlavou přehazuje brankáře Ostravy a dává gól.

Sparťanští fotbalisté po vyřazení z kvalifikace Evropské ligy zápas v domácí soutěži s přehledem...

Další z rubriky

Patnáctý start na Barum Rally. I tak nemůžu nic podcenit, ví Kopecký

Jan Kopecký při Rallye Český Krumlov

Usiluje o pátý triumf v řadě (a osmý celkově) na Barum Czech Rally Zlín i v domácím šampionátu,...

Kopecký míří za dalším triumfem na Barum rallye, Lukjaňuk odstoupil

Jan Kopecký na trati čtvrté rychlostí zkoušky Barum Czech Rally.

Tovární jezdec Škody Jan Kopecký vyhrál první etapu Barum Czech rallye Zlín a míří za osmým...

Marešův vzestup. Patří mezi vyvolené, kteří makají, chválí ho Kresta

Filip Mareš během Rally Hustopeče

Začínal ve Škodě Favorit a ještě předloni závodil ve slabém voze. Letos už patří do širšího okruhu...

Najdete na iDNES.cz