"Zatím ani nejsem nervózní, což mě velice překvapuje," řekl Pavel Valoušek, jenž přepíše historické tabulky. Bude nejmladším Čechem ve světovém šampionátu. "Pravá nervozita asi přijde minutu před startem první erzety. Ale počítám s tím, že hned zmizí."
Valoušek má za sebou teprve dvě kompletní rallyeové sezony a už dostal šanci v mistrovství světa. V barvách soukromého českého týmu Jolly Club ze Zlína a se zkušeným italským navigátorem Pierangelem Scalvinim se představí v šesti světových podnicích. Kromě závodu ve Švédsku pojede dalších pět podniků určených pro sériové vozy - Kyperskou, Argentinskou, Finskou, Novozélandskou a Australskou rallye.
"O mistrovství světa jsem vždycky snil, teď se mi plní sen," poznamenal Valoušek, jehož otec patřil v osmdesátých letech mezi československou špičku. Už při seznamovacích jízdách mladý pilot zjistil, že ho čeká závod, který nelze přirovnat k ničemu, co dosud poznal. Rozdíl mezi domácím a světovým šampionátem je obrovský.
"Bude to zatěžkávací zkouška, ale vložky jsou nádherné," konstatoval Valoušek. "Ihned jsem musel udělat změny v rozpise. Ten, který jsem používal, byl příliš složitý. Musel jsem ho zjednodušit a vynechat spoustu detailů."
Kvůli oblevě ve střední Evropě upustil Valoušek minulý týden od startu na rakouské Jänner rallye, kde se měl představit s Toyotou Celikou. Závod měl být tréninkem na Švédskou rallye. Protože sníh roztáhl, účast byla zbytečná.
"Navíc vůz byl nastavený přímo na stěhové podmínky, takže bychom ho nestačili předělat," dodal na vysvětlenou. Větší komplikaci znamenaly zdravotní problémy navigátora Scalviniho. Naštěstí pro posádku se podezření na zánět slepého střeva nepotvrdilo. "Pierangelovi opravdu nebylo dobře. Naštěstí se jeho stav stabilizoval a postupně zlepšil," ulevil si Valoušek.
Zatímco v Česku to vypadá, že předčasně přišlo jaro, Švédské klima odpovídá přelomu ledna a února. Teploty jsou pod bodem mrazu, všude je hodně sněhu. Jediný pravý zimní závod v seriálu proto o svoje specifika nepřijde.
"Na naše poměry je tam opravdu dost sněhu, ale na místní asi ne. Přesto stačí jedna chyba a je konec. Auto zůstane ve sněhové bariéře a nedá se nic dělat," naznačil Valoušek, který to poznal v tréninku, když míjel člena továrního týmu Ford Markka Märtina.
Český zelenáč ve světovém seriálu může mít před startem pouze jedno přání. Tím je zdárné absolvování celé rallye. Valoušek ani na nic jiného nemyslí. "Hlavně chci dojet," přiznal.
Vůz mitsubishi, s nímž bude talentovaný jezdec startovat, chystá renomovaný italský úpravce Top Run, který v minulosti připravoval vozy pro mistra světa ve skupině N Trellese z Uruguaye. Model, s nímž pojede Valoušek, je podle šéfa Jolly Clubu Romana Vaškůje nejlepší auto na světě. Pilot ho poprvé vyzkouší přímo na místě těsně před startem. "Auto je nádherné," s nadšením vydechl jezdec před tím, než ho otestoval.