Štancl: Získat Zlatou přilbu je dřina

Praha, Pardubice - Po třiapadesáté si to v sobotu na oválu v Pardubicích-Svítkově rozdá plošinářská elita o Zlatou přilbu. Legendární trofej přilákala v minulosti na start největší hvězdy levých zatáček. Ty se pětkrát dívaly Jiřímu Štanclovi jen na záda. A jak zní recept nejúspěšnějšího českého plošináře na vítězství v Pardubicích? Stačí rychlý motocykl, dobrá kondice a psychická pohoda. Ale prý je to stejně dřina.

Vzpomínka: Rozhodla poslední zatáčka
Pět Zlatých přileb ze sedmnácti pardubických startů má ve sbírce pražský plošinář Jiří Štancl, který příští měsíc oslaví dvaapadesáté narozeniny. V historické tabulce jej překonal jen legendární Dán Ole Olsen se sedmi cennými kusy ve sbírce. První „Zlatou" si tehdy jezdec pražské Rudé hvězdy připsal na konto v roce 1974.

Jedna ze slavných postav plošiny Ivan Mauger z Nového Zélandu se tehdy netajil tím, že si na východ Čech přijel pro svůj první triumf. Vedl finálovou jízdu, ale Jiří Štancl jej předjel v závěrečném okruhu v poslední zatáčce před cílem.

„Pět kol jsem se jej pokoušel předjet, zkoušel jsem na něj všechno možné. Ale Mauger měl snad druhé oči vzadu. Vždycky poslal svůj motocykl do mé stopy a bylo po předjetí. Ovšem výhodou pardubické dráhy je, že se na ní dá předjíždět všude. A mně se to povedlo v poslední zatáčce. Zkusil jsem to venkovní stopou a pak jsem jen držel plný plyn. V cíli jsem byl o dvě délky motorky první," vzpomíná Jiří Štancl. Ten pak na svítkovském oválu triumfoval ještě čtyřikrát, novozélandský světový šampión ani jednou.

Rada: Špatný start nevadí
Zlatá přilba je plošináři považována za nejspravedlivější závod na kontinentě. Její rozpis jízd totiž nebere jezdci naděje po první nevydařené rozjížďce. Ve čtvrtfinále a v semifinále absolvují totiž jezdci vždy tři jízdy, ale počítají se jim jen dva nejlepší výsledky. I finále je spravedlivé, jede se na šest kol a ne na čtyři jako běžný plošinářský podnik.

Právě ve finále stavěl Jiří Štancl plochodrážní logiku na hlavu. Tradiční moudrost v levých zatáčkách totiž říká, že rozhodující je dobrý start a první zatáčka. Kdo z ní vyjde první, obvykle neprohrává. Jenže Štancl nebyl na starty právě kanón. Od startovní čáry často odjížděl téměř poslední. Přesto se prosadil.

„To je další výhoda Zlaté přilby. Šest kol je dost času na to, aby se jezdec dostal z téměř beznadějné pozice kupředu. Nesmí vzdát předem, ale musí zaútočit ze zadní pozice. Mně to naštěstí šlo a uměl jsem si na oválu najít tu správnou stopu," říká pětinásobný vítěz. „V tu chvíli se hodila také dobrá kondice. Proto jsem od začátku sezóny jezdil tréninkové jízdy třeba až na devět kol. Jiným už padala v závěru závodu motorka z rukou, ale já jsem se snažil jet stejně rychle jako v prvním nebo druhém kole."

Vítězství je velká dřina
Jiří Štancl říká, že návod na vítězství v Pardubicích je na první pohled jednoduchý. Stačí rychlý motocykl, dobrá fyzická kondice a psychická pohoda. „Ani jedno nejde vynechat. Dráha ve Svítkově je velmi rychlá, je hodně široká a bez perfektního motocyklu není šance, i kdyby se jezdec, jak říkají plošináři, odrážel třeba ušima. Prostě to nejde. Kondice je nutná, neboť závod je dlouhý, a bez pohody a patřičného uvolnění stojí závodník jakoby na místě," vysvětluje.

V době, kdy triumfoval, absolvoval vždy všechny tři čtvrtfinálové či semifinálové jízdy, aniž by musel. Postup měl zajištěn po dvou jízdách. Přesto se na start stavěl znova. „Bylo to důležité ze dvou důvodů - především jsem se neustále udržoval v patřičném tempu. Za druhé se dráha mění po každé jízdě a je dobré vědět, jak právě vypadá to či ono místo na oválu. Podle toho jsem pak volil stopu v další rozjížďce. Závod je ale opravdu dřina. Švéd Rickardsson mně po třetím vítězství v Pardubicích řekl, že neví, jak jsme mohli vyhrát pětkrát nebo sedmkrát. Měl toho plné zuby."

Fanoušky raději nevnímat
Zlatá přilba je věhlasný závod. Sjíždějí se na něj fanoušci z celé Evropy a klání mívá patřičnou atmosféru. Ovšem právě před ní Štancl závodníky varuje. Z reakcí diváků se prý nepozná, zda je jezdec jasně první a oni mu fandí či se jej právě snaží předjet jejich favorit.

„Proto je dobré fandy příliš nevnímat. Jde to sice těžko, ale pozor na ně. Pak se totiž stačí podívat vedle sebe a zjišťovat, co se děje a může být zle. Soupeř toho využije a předjede ve chvíli, kdy má plošinář upřený zrak stranou. Prostě závodník se nesmí nechat od fanoušků zbláznit," míní bývalý slavný jezdec.

Štanclovým favoritem je Crump
Startovní listina Zlaté přílby, která má letos oficiální název 53. Fuchs Oil Zlatá přilby města Pardubic, má jako tradičně dvaatřicet jmen. Nechybí jezdci světové extratřídy ani tuzemská elita. Štancl vidí jasného favorita v Australanu Jasonu Crumpovi, který startuje na stroji Jawa.

„V mých očích je to jednoznačný favorit. Jede v poslední době v maximální pohodě a jeho motocykl je špičkový. Dráhu zná, už tady vyhrál a navíc tady jel vloni světové finále družstev. Nevím, co by jej mohlo připravit o prvenství. Snad jen nehorázná smůla. Ovšem ani jeho krajan Leigh Adams není v Pardubicích nováčkem a určitou šanci má také," uvažuje Štancl.

České barvy budou hájit především jezdci z pardubické líhně. Štancl říká, že bratři Lukáš a Aleš Drymlové či Marián Jirout mohou za úspěch považovat postup do semifinále. „Mají výhodu v tom, že jedou doma a ovál znají, vyrostli na něm. Bez nadějí ale není Bohumil Brhel, který má letos skvělou formu," doplňuje Jiří Štancl.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž