Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

  16:54aktualizováno  16:54
V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy, kudy projížděli, často nevedly silnice a tamní obyvatelé vůbec poprvé v životě viděli stroj poháněný motorem. Bylo 30. července 1908, když první automobilový závod kolem světa poznal své vítěze. Trasa z New Yorku do Paříže zabrala víc než půl roku.

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do Paříže. | foto: Profimedia.cz

Cesty na mnoha místech představovaly jen několik vyježděných stop v zemi. Někdy ani to ne. Automobil byl teprve v začátcích a na silnicích byly k vidění spíše koňské povozy.

Přesto pořadatelé vytyčili nevídaný cíl: za volantem přejet celý svět.

„Nejúžasnější, nejvyčerpávající a nejnamáhavější zkouška, která kdy byla navržena pro člověka a stroj,“ psaly deníky New York Times a francouzský Le Matin, jež byly organizátory klání.

Na start se postavilo šest vozů – tři francouzské, italský, německý a americký. Byla to vskutku zajímavá sestava složená spíše z dobrodruhů než skutečných závodníků. Někteří si prý se svými stroji ani příliš nerozuměli.

Třeba jeden z Francouzů, G. Bourcier de St. Chaffray, dříve organizoval závody člunů z Marseille do Alžíru, které skončily tím, že se všichni účastníci potopili. Jeho spolujezdec Nor Hans Hendrick Hansen zase o sobě prohlašoval, že kdysi ve vikingském drakaru doplul na severní pól.

Italskou posádku tvořil závodník Emilio Sirtori, parťákem mu byl teprve 21letý novinář a básník Antonio Scarfolglio, jenž prý svému otci vyhrožoval, že pokud ho na start nepustí, na lodi se pokusí pokořit Atlantský oceán.

A Němec Hans Köppen zase doufal, že když automobilové klání dokončí, v armádě ho povýší z důstojníka na kapitána.

Závod začínal v New Yorku a byla to velká sláva. Každý chtěl alespoň na malou chvilku zahlédnout muže, kteří plánují objet svět. Do ulic vyšlo čtvrt milionu lidí, které neodradil ani třeskutý mráz.

Ano, mráz. Startovalo se totiž v únoru.

Podle původních plánů se účastníci měli z Ameriky dostat do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Poté měli přejet Sibiř a přes Moskvu, Petrohrad a Berlín dorazit do cíle v Paříži.

„Buď závod dokončíme, nebo naše těla budou nalezena v autě,“ vyhlásil Hansen.

Moc daleko od pravdy nebyl.

První problémy se vyskytly už na startu. Závod měl slavnostně zahájit starosta New Yorku George B. McLellan, když však nadešel čas, kdy jezdci měli vyrazit, nebyl k nalezení. Po čtvrthodině prostojů popadl ze stolku pozlacenou pistoli jeden z hostů a vystřelil.

Klání mohlo začít.

Pořád stojíme, pojedu s Američany

Že na cestě narazí na servisní dílnu nebylo pravděpodobné. A tak si všechno potřebné náčiní vezli s sebou. Kanystry s benzínem, náhradní díly, prkna, jež měla sloužit jako improvizované mosty přes mokřady, připevnili všude možně.

Ve vozech bez střechy a bez topení se pomalu prokousávali závějemi. Američan George Schuster obcházel automobil s hůlkou, kterou v hlubokém sněhu hledal nejschůdnější cestu. Kvůli zapadaným silnicím se raději drkotali třeba i po kolejích.

Stalo se před lety

Historický seriál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE.

Denní režim byl následující: řidiči vstávali v pět hodin ráno a jeli až do osmi večer. Mechanici zase přes noc měli na starost opravy strojů a každý den museli vypouštět chladicí kapalinu, protože by jinak zamrzla.

Během cesty narůstaly spory mezi závodníky. Evropané obviňovali Američany, že jim lidé více vycházejí vstříc. „Jsme odrazeni,“ napsali v listu Tribune. „Rolníci si za pomoc účtují tři dolary za míli, za nocleh na jejich pozemku zase pět dolarů.“

Objevily se i hádky uvnitř týmů. Nor Hansen vyčítal svým francouzským kolegům, že neustále stojí v závěji. Spor se údajně vyhrotil natolik, že se schylovalo k duelu s pistolemi. Nakonec k němu nedošlo, jelikož kapitán St. Chaffray neposlušného Nora z týmu propustil.

„I kdybych šel přes Sibiř po svých, tak vás předeženu,“ odsekl Hansen a následně se přidal k americké sestavě.

Nelehké podmínky se brzy začaly projevovat.

Už po 150 kilometrech jedna z francouzských posádek kvůli rozbitému diferenciálu odstoupila. Podobný osud potkal v průběhu klání i zbylé dva francouzské vozy, trosky jednoho z nich se našly až po padesáti letech.

„Ukonči závod, prodej vůz a pojeď domů,“ uslyšel Francouz Charles Godard od majitele automobilky, která mu poskytla závodní stroj.

Kvůli nepříznivému počasí nakonec pořadatelé opustili i původní plán dostat se z Ameriky do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Účastníky poslali do Seattlu, odkud je na druhý kontinent přepravila loď.

Tím ale útrapy neskončily. Naopak. „Na cestě se potkáváme s čínskými vojáky, manchurskými tygry, horečkou a hladomorem,“ popisoval Ital Scarfolglio. „O blátě, které tu je po třech měsících dešťů, a komárech velkých jako kobylky snad ani nebudu hovořit.“

Německý vůz jednou uvízl v sibiřském bahně tak, že ho na svobodu muselo vytáhnout šest koní. Jindy zase museli s pomocí místních postavit improvizovaný vor, aby stroj dostali na druhou stranu řeky.

„Navíc ten zpropadený benzín. Kde ho tak tady asi máme nabrat?“ stěžoval si Američan Schuster. „Neexistují žádné prostředky, jak ho získat.“

A k tomu se ještě přidaly problémy s navigací.

Většina tamních obyvatel viděla automobil poprvé v životě. Rusové vůbec netušili, co po nich dobrodruzi chtějí. Když přeci jen začali popisovat cestu, nerozuměli jim zase závodníci.

Stát! Kde máte světla?

I přes to všechno do Paříže dorazily tři týmy.

Šestadvacátého července 1908 po více než 35 tisíci kilometrech za volantem jako první přijel na bulvár Poissonnière německý závodník Köppen.

Vítězem se ale nestal.

Během cesty po Americe totiž obdržel patnáctidenní penalizaci za to, že kus trasy absolvoval v nákladním vlaku. Jeho největší konkurent, Američan Schuster, zase dostal patnáctidenní prémii, protože jako jediný dorazil k Beringovu průlivu.

Schuster přijel do Francie o čtyři dny později. „Vive le car Américain!“ volali na něj Pařížané, když si to v autě pomalovaném obrázky ze všech možných koutů světa mířil do cílového prostoru.

Tehdy ho postihl poslední problém.

„Stát,“ zakřičel na něj četník. „Na autě nemáte světla, budu vás muset pokutovat.“ V nouzi mu pomohl duchaplný cyklista. Z kola odmontoval světlomet, připevnil ho na vůz a Schuster si mohl jet pro prvenství.

V září do Paříže ještě dorazili Italové a úkol byl splněn: člověk v bláznivém závodě objel automobilem svět.

Autor:

STALO SE 2. SRPNA: Slyšte, už je v ringu! Jak vypadal první živý sportovní přenos?

Adolf Dobrovolný

Ani fotbal, ani hokej. První sportovní událostí, kterou rozhlas živě přenášel posluchačům, byl...

STALO SE 31. ČERVENCE: Úžasná jízda. Fenomén Phelps získává rekordní olympijský kov

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPORTOVEC VŠECH DOB. Michael Phelps chvíli poté, co dovedl jako...

V ten den prožil rozporuplné pocity. Nejprve musel skousnout krutou porážku ve finále 200 metrů...

Záhada dvou míčů. Finále prvního MS ve fotbale provází legenda, už 90 let

Uruguajští fotbalisté se svým balonem vyrobeným v Anglii firmou Salter a syn....

Je to půvabná historka. Tak kouzelná, že jí snadno uvěříte. Ale je pravdivá? To už zřejmě nikdo...

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do...

V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy,...

STALO SE 14. ČERVENCE: Bohém a bigamista popáté vítězem Tour. Legenda Anquetil

Jacques Anquetil, pětinásobný vítěz Tour de France.

V osobním životě miloval večírky, karty a alkohol. Zato na kole? Z muže, který vedl nezkrotný...

STALO SE 17. ČERVENCE: Uchvátil Ameriku i Marilyn. Ale jeho série skončit musela

Baseballová legenda Joe DiMaggio.

Psal o něm Ernest Hemingway, jeho baseballový um obdivovali američtí prezidenti a za manželku si...

  • Nejčtenější

Jak se hraje „cinklý zápas“ s Vyšehradem. Zažili to i fotbalisté Líšně

Paradoxně to nebyl ten typ zápasu, po kterém by v sobě sportovec nesl křivdu několik dalších dní, protože by si byl...

Fantazie na Giru. Černý se raduje po dlouhém sólu z etapového vítězství

Dvaadvacet kilometrů před cílem 19. etapy se odpoutal ze skupiny uprchlíků a vydal se do sólové jízdy. Za ním se však...

Berbr rezignoval na všechny funkce. Chovanec odvolán jako šéf sudích

Roman Berbr už není místopředsedou fotbalové asociace. Po svém zadržení rezignoval na všechny své pozice v hnutí. Není...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náš sport je nemilosrdný. Sluková s Hermannovou o plavkách i bulváru

Jsou důkazem toho, že protiklady se přitahují. Bruneta a blondýna. Jedna v dětství tahala bažanty po lese, druhá dělala...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Pozdě, ale přece. Ferrari v šampionátu F1 stahuje ztrátu na nejlepší

Stejně jako při Velké ceně Eifelu F1 začátek závodu Ferrari nevyšel. Ale v Portugalsku už to bylo jiné. Charles Leclerc...

Konečně povedená kvalifikace. Salač v Alcaňizu odstartuje jako jedenáctý

Motocyklový jezdec Filip Salač obsadil jedenácté místo v kvalifikaci na Velkou cenu Teruelu, do nedělního závodu v...

Závody evropského seriálu NASCAR se letos v Mostě neuskuteční

Závody evropského seriálu NASCAR se letos na Autodromu Most neuskuteční. Okruhový šampionát měl podle původního plánu...

Tréninky v Portimau vyhrál Bottas, Verstappen se Strollem bourali

Piloti Max Verstappen z Red Bullu a Lance Stroll z Racing Pointu za vzájemnou kolizi v dnešním druhém tréninku na...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...