Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

  16:54aktualizováno  16:54
V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy, kudy projížděli, často nevedly silnice a tamní obyvatelé vůbec poprvé v životě viděli stroj poháněný motorem. Bylo 30. července 1908, když první automobilový závod kolem světa poznal své vítěze. Trasa z New Yorku do Paříže zabrala víc než půl roku.

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do Paříže. | foto: Profimedia.cz

Cesty na mnoha místech představovaly jen několik vyježděných stop v zemi. Někdy ani to ne. Automobil byl teprve v začátcích a na silnicích byly k vidění spíše koňské povozy.

Přesto pořadatelé vytyčili nevídaný cíl: za volantem přejet celý svět.

„Nejúžasnější, nejvyčerpávající a nejnamáhavější zkouška, která kdy byla navržena pro člověka a stroj,“ psaly deníky New York Times a francouzský Le Matin, jež byly organizátory klání.

Na start se postavilo šest vozů – tři francouzské, italský, německý a americký. Byla to vskutku zajímavá sestava složená spíše z dobrodruhů než skutečných závodníků. Někteří si prý se svými stroji ani příliš nerozuměli.

Třeba jeden z Francouzů, G. Bourcier de St. Chaffray, dříve organizoval závody člunů z Marseille do Alžíru, které skončily tím, že se všichni účastníci potopili. Jeho spolujezdec Nor Hans Hendrick Hansen zase o sobě prohlašoval, že kdysi ve vikingském drakaru doplul na severní pól.

Italskou posádku tvořil závodník Emilio Sirtori, parťákem mu byl teprve 21letý novinář a básník Antonio Scarfolglio, jenž prý svému otci vyhrožoval, že pokud ho na start nepustí, na lodi se pokusí pokořit Atlantský oceán.

A Němec Hans Köppen zase doufal, že když automobilové klání dokončí, v armádě ho povýší z důstojníka na kapitána.

Závod začínal v New Yorku a byla to velká sláva. Každý chtěl alespoň na malou chvilku zahlédnout muže, kteří plánují objet svět. Do ulic vyšlo čtvrt milionu lidí, které neodradil ani třeskutý mráz.

Ano, mráz. Startovalo se totiž v únoru.

Podle původních plánů se účastníci měli z Ameriky dostat do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Poté měli přejet Sibiř a přes Moskvu, Petrohrad a Berlín dorazit do cíle v Paříži.

„Buď závod dokončíme, nebo naše těla budou nalezena v autě,“ vyhlásil Hansen.

Moc daleko od pravdy nebyl.

První problémy se vyskytly už na startu. Závod měl slavnostně zahájit starosta New Yorku George B. McLellan, když však nadešel čas, kdy jezdci měli vyrazit, nebyl k nalezení. Po čtvrthodině prostojů popadl ze stolku pozlacenou pistoli jeden z hostů a vystřelil.

Klání mohlo začít.

Pořád stojíme, pojedu s Američany

Že na cestě narazí na servisní dílnu nebylo pravděpodobné. A tak si všechno potřebné náčiní vezli s sebou. Kanystry s benzínem, náhradní díly, prkna, jež měla sloužit jako improvizované mosty přes mokřady, připevnili všude možně.

Ve vozech bez střechy a bez topení se pomalu prokousávali závějemi. Američan George Schuster obcházel automobil s hůlkou, kterou v hlubokém sněhu hledal nejschůdnější cestu. Kvůli zapadaným silnicím se raději drkotali třeba i po kolejích.

Stalo se před lety

Historický seriál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE.

Denní režim byl následující: řidiči vstávali v pět hodin ráno a jeli až do osmi večer. Mechanici zase přes noc měli na starost opravy strojů a každý den museli vypouštět chladicí kapalinu, protože by jinak zamrzla.

Během cesty narůstaly spory mezi závodníky. Evropané obviňovali Američany, že jim lidé více vycházejí vstříc. „Jsme odrazeni,“ napsali v listu Tribune. „Rolníci si za pomoc účtují tři dolary za míli, za nocleh na jejich pozemku zase pět dolarů.“

Objevily se i hádky uvnitř týmů. Nor Hansen vyčítal svým francouzským kolegům, že neustále stojí v závěji. Spor se údajně vyhrotil natolik, že se schylovalo k duelu s pistolemi. Nakonec k němu nedošlo, jelikož kapitán St. Chaffray neposlušného Nora z týmu propustil.

„I kdybych šel přes Sibiř po svých, tak vás předeženu,“ odsekl Hansen a následně se přidal k americké sestavě.

Nelehké podmínky se brzy začaly projevovat.

Už po 150 kilometrech jedna z francouzských posádek kvůli rozbitému diferenciálu odstoupila. Podobný osud potkal v průběhu klání i zbylé dva francouzské vozy, trosky jednoho z nich se našly až po padesáti letech.

„Ukonči závod, prodej vůz a pojeď domů,“ uslyšel Francouz Charles Godard od majitele automobilky, která mu poskytla závodní stroj.

Kvůli nepříznivému počasí nakonec pořadatelé opustili i původní plán dostat se z Ameriky do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Účastníky poslali do Seattlu, odkud je na druhý kontinent přepravila loď.

Tím ale útrapy neskončily. Naopak. „Na cestě se potkáváme s čínskými vojáky, manchurskými tygry, horečkou a hladomorem,“ popisoval Ital Scarfolglio. „O blátě, které tu je po třech měsících dešťů, a komárech velkých jako kobylky snad ani nebudu hovořit.“

Německý vůz jednou uvízl v sibiřském bahně tak, že ho na svobodu muselo vytáhnout šest koní. Jindy zase museli s pomocí místních postavit improvizovaný vor, aby stroj dostali na druhou stranu řeky.

„Navíc ten zpropadený benzín. Kde ho tak tady asi máme nabrat?“ stěžoval si Američan Schuster. „Neexistují žádné prostředky, jak ho získat.“

A k tomu se ještě přidaly problémy s navigací.

Většina tamních obyvatel viděla automobil poprvé v životě. Rusové vůbec netušili, co po nich dobrodruzi chtějí. Když přeci jen začali popisovat cestu, nerozuměli jim zase závodníci.

Stát! Kde máte světla?

I přes to všechno do Paříže dorazily tři týmy.

Šestadvacátého července 1908 po více než 35 tisíci kilometrech za volantem jako první přijel na bulvár Poissonnière německý závodník Köppen.

Vítězem se ale nestal.

Během cesty po Americe totiž obdržel patnáctidenní penalizaci za to, že kus trasy absolvoval v nákladním vlaku. Jeho největší konkurent, Američan Schuster, zase dostal patnáctidenní prémii, protože jako jediný dorazil k Beringovu průlivu.

Schuster přijel do Francie o čtyři dny později. „Vive le car Américain!“ volali na něj Pařížané, když si to v autě pomalovaném obrázky ze všech možných koutů světa mířil do cílového prostoru.

Tehdy ho postihl poslední problém.

„Stát,“ zakřičel na něj četník. „Na autě nemáte světla, budu vás muset pokutovat.“ V nouzi mu pomohl duchaplný cyklista. Z kola odmontoval světlomet, připevnil ho na vůz a Schuster si mohl jet pro prvenství.

V září do Paříže ještě dorazili Italové a úkol byl splněn: člověk v bláznivém závodě objel automobilem svět.

Autor:

STALO SE 2. SRPNA: Slyšte, už je v ringu! Jak vypadal první živý sportovní přenos?

Adolf Dobrovolný

Ani fotbal, ani hokej. První sportovní událostí, kterou rozhlas živě přenášel posluchačům, byl...

STALO SE 31. ČERVENCE: Úžasná jízda. Fenomén Phelps získává rekordní olympijský kov

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPORTOVEC VŠECH DOB. Michael Phelps chvíli poté, co dovedl jako...

V ten den prožil rozporuplné pocity. Nejprve musel skousnout krutou porážku ve finále 200 metrů...

Záhada dvou míčů. Finále prvního MS ve fotbale provází legenda, už 90 let

Uruguajští fotbalisté se svým balonem vyrobeným v Anglii firmou Salter a syn....

Je to půvabná historka. Tak kouzelná, že jí snadno uvěříte. Ale je pravdivá? To už zřejmě nikdo...

STALO SE 27. ČERVENCE: Zlato získává 14letá dívenka. Dál ji nepustila vlna zášti

Plavkyně Kyoko Iwasakiová na archivním snímku

Jak stylově oslavit 14. narozeniny? Inspiraci nabízí Kyoko Iwasakiová, která jen šest dní po...

STALO SE 23. ČERVENCE: Nemožný výkon. Student práv z Harvardu skočil světový rekord

Edward Gourdin

Kdyby se takto vytáhl na olympijských hrách, suverénně by slavil zlato. I na univerzitní půdě však...

STALO SE 7. ČERVENCE: Asi se poprvé v životě opiji. Navrátilová slaví rekord

Martina Navrátilová ve Wimbledonu 1992

Mimořádný moment vyžaduje speciální oslavu. Proto když Martina Navrátilová přebírala svou devátou...

STALO SE 7. ČERVENCE: Sprinterská hvězda Zabel, rekord z Tour mu vzal až Sagan

Německý cyklista Erik Zabel se přiznal k dopingu.

Jeho konkurent Robbie McEwan popisoval souboje s ním jako zápasit s kamennou zdí. Prý toho moc...

  • Nejčtenější

První etapa Kolem Polska skončila hrozivým pádem, Jakobsen bojoval o život

Nizozemský cyklista Fabio Jakobsen byl po hrozivém pádu v Katovicích v dojezdu první etapy závodu WorldTour Kolem...

Krásný okruh, hrozná trať. Její úroveň je katastrofální, hřímají jezdci

Takhle ostrou kritiku na Masarykově okruhu, který mezi jezdci patří k nejoblíbenějším na světě, nejsou zvyklí slyšet....

Hokejista Plekanec opouští Kometu, chce být blízko nemocné mamince

Hokejová Kometa Brno se bude muset v nadcházející sezoně obejít bez Tomáše Plekance. Známý centr v klubu končí nečekaně...

Sparta je krok od Evropské ligy. Pomohly Šachtar, Sevilla i United

Fotbalová Sparta je krok od základní skupiny Evropské ligy. Pomohla jí souhra výsledků ve čtvrtfinále současného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jakobsenův pád? Od Groenewegena to byl zločin. Měl by jít sedět, říká Lefevere

Dlouhých pět hodin trvala operace hlavy a obličeje a Fabiu Jakobsenovi snad zachránila život. Podle lékařů je nyní jeho...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans se pojede v září bez diváků

Věhlasný automobilový závod 24 hodin Le Mans se ve svém novém zářijovém termínu pojede kvůli pandemii koronaviru bez...

Krásný okruh, hrozná trať. Její úroveň je katastrofální, hřímají jezdci

Takhle ostrou kritiku na Masarykově okruhu, který mezi jezdci patří k nejoblíbenějším na světě, nejsou zvyklí slyšet....

Politici se zdráhají dát desítky milionů na opravu okruhu kvůli MotoGP

Bez nového asfaltu je s brněnskou MotoGP konec, zní z automotodromu. Na rekonstrukci požaduje další peníze od Brna a...

Napětí, příběhy... Grand Prix v Brně jsem si výborně užil! líčí komentátor Ježek

Grand Prix bez diváků byla na Masarykově okruhu v Brně podle motocyklového jezdce a televizního komentátora Ondřeje...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Mohlo by vás zajímat