Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. září 2021 Oleg

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

  16:54
V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy, kudy projížděli, často nevedly silnice a tamní obyvatelé vůbec poprvé v životě viděli stroj poháněný motorem. Bylo 30. července 1908, když první automobilový závod kolem světa poznal své vítěze. Trasa z New Yorku do Paříže zabrala víc než půl roku.

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do Paříže. | foto: Profimedia.cz

Cesty na mnoha místech představovaly jen několik vyježděných stop v zemi. Někdy ani to ne. Automobil byl teprve v začátcích a na silnicích byly k vidění spíše koňské povozy.

Přesto pořadatelé vytyčili nevídaný cíl: za volantem přejet celý svět.

„Nejúžasnější, nejvyčerpávající a nejnamáhavější zkouška, která kdy byla navržena pro člověka a stroj,“ psaly deníky New York Times a francouzský Le Matin, jež byly organizátory klání.

Na start se postavilo šest vozů – tři francouzské, italský, německý a americký. Byla to vskutku zajímavá sestava složená spíše z dobrodruhů než skutečných závodníků. Někteří si prý se svými stroji ani příliš nerozuměli.

Třeba jeden z Francouzů, G. Bourcier de St. Chaffray, dříve organizoval závody člunů z Marseille do Alžíru, které skončily tím, že se všichni účastníci potopili. Jeho spolujezdec Nor Hans Hendrick Hansen zase o sobě prohlašoval, že kdysi ve vikingském drakaru doplul na severní pól.

Italskou posádku tvořil závodník Emilio Sirtori, parťákem mu byl teprve 21letý novinář a básník Antonio Scarfolglio, jenž prý svému otci vyhrožoval, že pokud ho na start nepustí, na lodi se pokusí pokořit Atlantský oceán.

A Němec Hans Köppen zase doufal, že když automobilové klání dokončí, v armádě ho povýší z důstojníka na kapitána.

Závod začínal v New Yorku a byla to velká sláva. Každý chtěl alespoň na malou chvilku zahlédnout muže, kteří plánují objet svět. Do ulic vyšlo čtvrt milionu lidí, které neodradil ani třeskutý mráz.

Ano, mráz. Startovalo se totiž v únoru.

Podle původních plánů se účastníci měli z Ameriky dostat do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Poté měli přejet Sibiř a přes Moskvu, Petrohrad a Berlín dorazit do cíle v Paříži.

„Buď závod dokončíme, nebo naše těla budou nalezena v autě,“ vyhlásil Hansen.

Moc daleko od pravdy nebyl.

První problémy se vyskytly už na startu. Závod měl slavnostně zahájit starosta New Yorku George B. McLellan, když však nadešel čas, kdy jezdci měli vyrazit, nebyl k nalezení. Po čtvrthodině prostojů popadl ze stolku pozlacenou pistoli jeden z hostů a vystřelil.

Klání mohlo začít.

Pořád stojíme, pojedu s Američany

Že na cestě narazí na servisní dílnu nebylo pravděpodobné. A tak si všechno potřebné náčiní vezli s sebou. Kanystry s benzínem, náhradní díly, prkna, jež měla sloužit jako improvizované mosty přes mokřady, připevnili všude možně.

Ve vozech bez střechy a bez topení se pomalu prokousávali závějemi. Američan George Schuster obcházel automobil s hůlkou, kterou v hlubokém sněhu hledal nejschůdnější cestu. Kvůli zapadaným silnicím se raději drkotali třeba i po kolejích.

Stalo se před lety

Historický seriál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE.

Denní režim byl následující: řidiči vstávali v pět hodin ráno a jeli až do osmi večer. Mechanici zase přes noc měli na starost opravy strojů a každý den museli vypouštět chladicí kapalinu, protože by jinak zamrzla.

Během cesty narůstaly spory mezi závodníky. Evropané obviňovali Američany, že jim lidé více vycházejí vstříc. „Jsme odrazeni,“ napsali v listu Tribune. „Rolníci si za pomoc účtují tři dolary za míli, za nocleh na jejich pozemku zase pět dolarů.“

Objevily se i hádky uvnitř týmů. Nor Hansen vyčítal svým francouzským kolegům, že neustále stojí v závěji. Spor se údajně vyhrotil natolik, že se schylovalo k duelu s pistolemi. Nakonec k němu nedošlo, jelikož kapitán St. Chaffray neposlušného Nora z týmu propustil.

„I kdybych šel přes Sibiř po svých, tak vás předeženu,“ odsekl Hansen a následně se přidal k americké sestavě.

Nelehké podmínky se brzy začaly projevovat.

Už po 150 kilometrech jedna z francouzských posádek kvůli rozbitému diferenciálu odstoupila. Podobný osud potkal v průběhu klání i zbylé dva francouzské vozy, trosky jednoho z nich se našly až po padesáti letech.

„Ukonči závod, prodej vůz a pojeď domů,“ uslyšel Francouz Charles Godard od majitele automobilky, která mu poskytla závodní stroj.

Kvůli nepříznivému počasí nakonec pořadatelé opustili i původní plán dostat se z Ameriky do Asie přes zamrzlý Beringův průliv. Účastníky poslali do Seattlu, odkud je na druhý kontinent přepravila loď.

Tím ale útrapy neskončily. Naopak. „Na cestě se potkáváme s čínskými vojáky, manchurskými tygry, horečkou a hladomorem,“ popisoval Ital Scarfolglio. „O blátě, které tu je po třech měsících dešťů, a komárech velkých jako kobylky snad ani nebudu hovořit.“

Německý vůz jednou uvízl v sibiřském bahně tak, že ho na svobodu muselo vytáhnout šest koní. Jindy zase museli s pomocí místních postavit improvizovaný vor, aby stroj dostali na druhou stranu řeky.

„Navíc ten zpropadený benzín. Kde ho tak tady asi máme nabrat?“ stěžoval si Američan Schuster. „Neexistují žádné prostředky, jak ho získat.“

A k tomu se ještě přidaly problémy s navigací.

Většina tamních obyvatel viděla automobil poprvé v životě. Rusové vůbec netušili, co po nich dobrodruzi chtějí. Když přeci jen začali popisovat cestu, nerozuměli jim zase závodníci.

Stát! Kde máte světla?

I přes to všechno do Paříže dorazily tři týmy.

Šestadvacátého července 1908 po více než 35 tisíci kilometrech za volantem jako první přijel na bulvár Poissonnière německý závodník Köppen.

Vítězem se ale nestal.

Během cesty po Americe totiž obdržel patnáctidenní penalizaci za to, že kus trasy absolvoval v nákladním vlaku. Jeho největší konkurent, Američan Schuster, zase dostal patnáctidenní prémii, protože jako jediný dorazil k Beringovu průlivu.

Schuster přijel do Francie o čtyři dny později. „Vive le car Américain!“ volali na něj Pařížané, když si to v autě pomalovaném obrázky ze všech možných koutů světa mířil do cílového prostoru.

Tehdy ho postihl poslední problém.

„Stát,“ zakřičel na něj četník. „Na autě nemáte světla, budu vás muset pokutovat.“ V nouzi mu pomohl duchaplný cyklista. Z kola odmontoval světlomet, připevnil ho na vůz a Schuster si mohl jet pro prvenství.

V září do Paříže ještě dorazili Italové a úkol byl splněn: člověk v bláznivém závodě objel automobilem svět.

Autor:

STALO SE 2. SRPNA: Slyšte, už je v ringu! Jak vypadal první živý sportovní přenos?

Adolf Dobrovolný

Ani fotbal, ani hokej. První sportovní událostí, kterou rozhlas živě přenášel posluchačům, byl...

STALO SE 31. ČERVENCE: Úžasná jízda. Fenomén Phelps získává rekordní olympijský kov

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPORTOVEC VŠECH DOB. Michael Phelps chvíli poté, co dovedl jako...

V ten den prožil rozporuplné pocity. Nejprve musel skousnout krutou porážku ve finále 200 metrů...

Záhada dvou míčů. Finále prvního MS ve fotbale provází legenda, už 90 let

Uruguajští fotbalisté se svým balonem vyrobeným v Anglii firmou Salter a syn....

Je to půvabná historka. Tak kouzelná, že jí snadno uvěříte. Ale je pravdivá? To už zřejmě nikdo...

STALO SE 27. ČERVENCE: Zlato získává 14letá dívenka. Dál ji nepustila vlna zášti

Plavkyně Kyoko Iwasakiová na archivním snímku

Jak stylově oslavit 14. narozeniny? Inspiraci nabízí Kyoko Iwasakiová, která jen šest dní po...

STALO SE 15. ČERVENCE: Největší sportovec světa. Thorpe uspěl i s botou z koše

Vícebojařská legenda Jim Thorpe ve výškařském sektoru.

Při ceremoniálu slyšel z úst švédského krále Gustava V. pochvalu: „Pane, jste největší sportovec...

  • Nejčtenější

Devátý mečbol přinesl senzaci. Volejbalisté šokovali olympijské vítěze

Zajíček zablokoval Ngapetha a volejbaloví reprezentanti proměnili devátý mečbol! Na světě byla prvotřídní senzace....

Právník Kamary varuje fandy Rangers: Nejezděte, Praha je nebezpečná

Právník Glena Kamary z Glasgow Rangers nedělá českému fotbalu i celé zemi zrovna reklamu. Právě naopak. Před cestou do...

Djokovič unikát nemá, ochromila jej nervozita. Na US Open slaví Medveděv

Novak Djokovič v roce 2021 kalendářní Grand Slam nezískal. Ve finále US Open předvedl nervózní výkon, dalece zaostal za...

Slavia - U. Berlín 3:1, oslabení hosté sahali po bodu, rozhodli náhradníci

Proti oslabenému soupeři si koledovali o ztrátu, v závěru zápasu se ale fotbalisté Slavie přeci jen znovu dostali do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bývalý hokejový reprezentant Lubina podlehl v 54 letech rakovině

Po dlouhém boji s rakovinou mozku zemřel v noci na úterý v 54 letech Ladislav Lubina. Bývalý hokejový reprezentant a...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Salačovi kvalifikace na Velkou cenu San Marina vůbec nevyšla

Nejhorší kvalifikační výsledek od listopadového závodu v Malajsii v roce 2019 zaznamenal Filip Salač. V předehře Velké...

Salač je spokojený, v trénincích Moto3 v Misanu skončil desátý

Filip Salač patřil v trénincích na Velkou cenu San Marina do elitní desítky jezdců Moto3. Český motocyklista zahájil...

Lacko se v Zolderu posunul na průběžně druhé místo v ME tahačů

Automobilový jezdec Adam Lacko se v belgickém Zolderu posunul na průběžně druhé místo v mistrovství Evropy tahačů. Po...

Salač v San Marinu nedojel, při kontaktu se soupeřem poškodil motorku

Motocyklista Filip Salač nedokončil druhý závod mistrovství světa za sebou. Po Velké ceně Aragonie, v níž spadl ze...

LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun
LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun

Vítejte v posledním – 10. týdnu soutěže. Opět hrajeme o 7 cen, mezi kterými najdete set hraček od Fisher-Price, doplňky stravy od NaturaMed,...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...