Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

STALO SE 20. DUBNA: První automobilový závod. Bez ovací, bez fanfár

  14:30
V cíli je nevítaly davy fanoušků. Nedostali slavnostní věnec, trofej, ba ani žádnou jinou odměnu. Tou bylo už jen to, že závod dojeli. Jako jediní. Georges Bouton spolu s hrabětem Julesem-Albertem de Dionem vyhráli první závod motorových vozidel. Bylo 20. dubna 1887 a oni ho jeli sami.

Automobil slavné značky De Dion-Bouton | foto: Profimedia.cz

Slavná 24hodinovka v Le Mans každoročně přivítá tisíce fanoušků, kteří na okruhu i nocují. Ve Spojených státech vládne motorsportu série NASCAR. Na ostrově Man zase Tourist Trophy na 60kilometrovém okruhu.

Ve světě F1 se točí kolosální peníze a každý fanoušek formule musí alespoň jednou zažít atmosféru na slavném okruhu v Monze. Díky internetu sledují fanoušci WRC Rallye po celém světě, stejně tak lednový Dakar, ale i spoustu dalších závodů se řvoucími motory.

Český komentátor Martin Straka zavítal na okruh v Le Mans.

Český komentátor Martin Straka zavítal na okruh v Le Mans.

Všechny zmíněné jedno spojuje.

Úplně první závod motorových vozidel, který se kdy konal.

Už 133 let to je.

Svět ještě nepoznal první ani druhou světovou válku. Netušil, kdo je to Adolf Hitler, Josif Stalin nebo Benito Mussolini.

Dávno, pradávno je tomu, co se uskutečnilo první klání burácejících motorů. I když motorů…

Účastnil se ho tehdy jeden jediný!

Kde bys na to vzal peníze, Georgesi?

Ve skutečnosti nešlo ani o auto.

Georges Bouton s hrabětem Julesem-Albertem de Dionem totiž řídili čtyřkolku poháněnou párou.

Ona to vůbec byla vskutku zajímavá dvojice.

Oba se narodili v době, která vřela technickou revolucí.

Stalo se před lety

Historický seriál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE.

Buton se narodil v roce 1847 do chudé rodiny dělníka. Odmala ho ale přitahovaly stoje, neustále něco skládal a zase rozebíral. I proto se vyučil technikem. Spolu se švagrem a skalním příznivcem páry Charlesem Trépardouxem si založili dílnu s obchodem, kde prodávali mechanické nářadí.

„Co kdybychom si postavili svůj vlastní parní stroj? Menší, zato rychlejší. Dokázal by ujet rychle menší vzdálenost,“ navrhoval Trépardouxovi neustále Bouton.

Švagr ho uklidňoval.

„Kde bys na to vzal peníze, Georgesi? Neblázni a věnuj se své práci,“ říkal mu.

Bouton ale nepřestal snít. A brzy to nebyly jen sny, když se mu do světa přimotal právě hrabě de Dion.

Ten se narodil v roce 1856 ve městě Nantes a o budoucnost se díky původu bát nemusel. Čekala ho příjemná výchova mladého šlechtice, kdy hodiny klasické výuky pravidelně střídal s návštěvami společenských akcí v rodinných sídlech.

„A to nebylo nic pro mě,“ tvrdil později.

De Diona to totiž stejně jako Boutona nejvíce táhlo ke strojům.

Pohyb – to bylo jeho heslo. Jednou se svěřil starému příteli: „Mne těší všechno, co se pohybuje.“

Proto měl takovou radost, když jednou procházel kolem malé francouzské dílny, kde právě pracovali Bouton s Trépardouxem. Kolem nich jezdila malá lokomotiva, která de Diona i přes sklo obchodu naprosto uhranula. Okamžitě si ji koupil pro své děti.

„Dokázal byste takových postavit víc? A třeba o něco větší?“ ptal se de Dion Boutona.

Ten okamžitě souhlasil.

Hrabě byl natolik ohromen dovednostmi a vášní při stavbě nového vozu, že se do obchodu po pár dnech vrátil znovu.

Rozhovor to nebyl dlouhý, de Dion se vlastně omezil jen na obchodní stránku věci.

„Kolik tím vyděláte?“ ptal se.

„Sedm až osm franků, pane hrabě,“ odvětil Bouton.

„Dám vám deset a pracujte pro mne!“ pobídl ho de Dion.

Obchodní spojení Jules-Albert de Dion, Georges Bouton a jeho švagr Trepardoux bylo na světě, psal se rok 1883.

Vládci světa

To všechno ze začátku bylo tajné.

Aby se hrabě v montérkách přehraboval v motorech? Kdo to kdy viděl. Přesto se de Dion po několik měsíců stranil společnosti. O to více pracoval v dílně.

Smetánka začala Alberta postrádat a v kuloárech se nesly různé zvěsti.

Chystala se velká věc.

Zorganizoval ji francouzský list Le Velocipede a byla to svým způsobem zkouška.

„Opravdu dokáže Boutonův a de Dionův stroj ujet delší vzdálenost? Nebo se jen chvástá?“ stálo tehdy na stránkách listu.

Testovací vzdálenost pro nový stroj byla 29 kilometrů. Bouton s De Dionem je měli ujet od mostu Pont de Neuilly až ke vzdálenému Bouloňskému lesíku po makadamu – zpevněném povrchu.

A byli jediní. Doba ještě na podobné akce nebyla zralá, a tak se na startu objevili sami. K historicky prvnímu triumfu tak dvojici stačilo pouze překonat předepsanou vzdálenost.

A v cíli?

Ne, žádné davy fanoušků nečekejte. Chyběly stupně vítězů, chybělo tradiční šampaňské, chyběly ženy na pódiu předávající kytici.

Chybělo téměř vše, na co je fanoušek současného motorsportu zvyklý.

Akce nepřinesla očekávaný ohlas a brzy upadla v zapomnění. Dionovi s Boutonem to ale nevadilo. Jejich firma se na počátku 20. století stala největším výrobcem automobilů na světě. Byla proslulá vysokou kvalitou i spolehlivostí.

Expandovala do Evropy, do Spojených států. Stavěla parní automobily, poté ty se spalovacím motorem, lehké motorové tříkolky.

Po válce ale společnost nezachytila nápor konkurence, která začala vyrábět levnější vozy. Nejprve ukončila výrobu osobních automobilů a v roce 1968 definitivně zanikla.

Jedno prvenství Boutonovi s de Dionem ale zůstane navždy.

Vyhráli první závod motorových vozidel v historii.

Test listu Velocipede splnili.

Mimochodem, třicetikilometrovou trasu zvládli tehdy s La Marquise, jak svůj stroj po matce de Diona pojmenovali, za hodinu a 14 minut.

STALO SE 2. SRPNA: Slyšte, už je v ringu! Jak vypadal první živý sportovní přenos?

Adolf Dobrovolný

Ani fotbal, ani hokej. První sportovní událostí, kterou rozhlas živě přenášel posluchačům, byl...

STALO SE 31. ČERVENCE: Úžasná jízda. Fenomén Phelps získává rekordní olympijský kov

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPORTOVEC VŠECH DOB. Michael Phelps chvíli poté, co dovedl jako...

V ten den prožil rozporuplné pocity. Nejprve musel skousnout krutou porážku ve finále 200 metrů...

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do...

V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy,...

STALO SE 9. ČERVENCE: Konec apartheidu. JAR je znovu olympijská

Segregovaný most přes železnici v Pretórii v 60. letech minulého století.

Generace sportovců kvůli rasové segregaci v Jihoafrické republice nemohla bojovat o medaile na...

STALO SE 7. ČERVENCE: Asi se poprvé v životě opiji. Navrátilová slaví rekord

Martina Navrátilová ve Wimbledonu 1992

Mimořádný moment vyžaduje speciální oslavu. Proto když Martina Navrátilová přebírala svou devátou...

  • Nejčtenější

Nechcete covid? Kloktejte ústní vodu. Kdo je nakažený lékař v Tokiu

Premium Jeho tvář nejspíš tenisoví fanoušci znají. Dlouhá léta totiž sedí s českým fedcupovým týmem při zápasech v hledišti....

Pandořina skříňka, kterou Češi otevřeli cestou do Tokia. Co se ví, a co ne

Zdálo se to jako velmi dobrý nápad. Část české olympijské výpravy poletí na hry charterem z vojenského letiště...

Rapid - Sparta 2:1, obrat během sedmi minut, start do pohárů nevyšel

Sparťanští fotbalisté do nového ročníku nevykročili pravou nohou. V úvodním utkání 2. předkola Ligy mistrů na stadionu...

S Petrou jsme pokecali, smál se Satoranský. Šefl nechápal obleček Němců

Tři čtvrtiny tribun Olympijského stadionu v Tokiu zely prázdnotou. Ani ozvěna při příchodu vlajkonošů největších zemí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podivné zvuky na Tour. Mechanický doping, nebo rýžový nákyp?

Nebyla by to pořádná Tour de France, kdyby se v jejím průběhu nevyrojily spekulace ohledně dopingu. Tentokrát o tom...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Tajemství letu z Prahy do Tokia: kryli sportovce před přísnou izolací?

Premium Ten let už zaujal japonská média, napsali o něm třeba i v Indii a podrobnosti v pátek zjišťoval také americký Wall...

Česko stavělo Afgháncům školy, farmy i základny. Co z nich zbylo?

Premium Více než čtvrt miliardy korun investovala Česká republika do rekonstrukce Afghánistánu. V době, kdy naše vojenské...

  • Další z rubriky

Nebezpečné a bezohledné. Hamilton měl dostat zákaz startu, soptí Red Bull

Úvod Velké ceny ceny Británie formule 1 nabídl nebývale dramatickou podívanou. V hlavních rolích byli vítěz kvalifikace...

Střet Verstappen vs. Hamilton a formule 1 je zase žhavá. Konečně!

Premium Ať stojíte na jakékoliv straně barikády či vše pozorujete s neutrálním nadhledem, stejně teď nejspíš uniosono voláte:...

Kolotoč motokrosového mistrovství světa se roztáčí. Tentokrát v Lokti

Velký sportovní svátek - Velká cena České republiky v motokrosu - je za dveřmi. Západočeský Loket bude po nucené roční...

Hamilton čelil po kolizi s Verstappenem rasistickým urážkám

Úřadující šampion formule 1 Lewis Hamilton, který v nedělní Velké ceně Británie měl kolizi se svým rivalem Maxem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...