Trápení a nejistota. Zůstane Abraham v MotoGP i příští rok?

Karel Abraham (vlevo) při kvalifikaci na Velkou cenu Argentiny | foto: Reuters

17 2018
Byl to – z českého pohledu – poněkud smutný, leč zároveň výstižný obrázek. Marc Márquez, lídr letošního šampionátu MotoGP, už po dalším triumfu na německém Sachsenringu skotačil na tribunách s bouřícími fanoušky, když Karel Abraham teprve projel cílem.

S minutovým zpožděním.

Bez naděje. A zase – jako už letos tolikrát – daleko od bodů.

Uběhlo dalších pár minut. Dohrávaly poslední tóny španělské hymny, Márquez měl na stupních vítězů znovu ten široký, klukovský úsměv, zatímco Abraham už seděl v boxech s hořkým výrazem.

Jak je to letos těžké? ptám se na úvod. Loni touto dobou se o něm psalo, že se snad konečně zbaví nálepky „ten, kdo padá“. Jezdil stabilně, sbíral body, pro mnohé přestal být jen tím, jemuž měl cestu prošlapat zámožný otec.

Teď je ale zase všechno jinak. Z devíti závodů dojel v bodované patnáctce jen dvakrát a těžko v jeho výkonech hledat nějaké světlo na konci tunelu.

Ani jedno rychlé kolo

Abraham se už uprostřed mé otázky nadechne a vypálí: „Těžké je slabé slovo. Jak to loni bylo skvělé a výsledky šly, tak letos se to úplně otočilo. Nemyslím si, že jsem se změnil já, připadám si pořád stejně, ale nejsem schopen zajet ani jedno rychlé kolo. Přijde mi, že jedu na maximum, ale vůbec nevím, co se pode mnou děje. Předek i zadek motorky nesedí, klouže. Je to frustrující, protože nemáme šanci se k lepším výsledkům dobrat.“

Viní techniku, on sám prý trénuje stejně. Byť je připraven na kritiku. „Když lidi vidí, jaké jsou výsledky, mohou mi vpálit, že jsem se špatně připravil. Není to pravda, a i kdyby byla, tak jedno rychlé kolo bych tam vždycky hodil. Teď ale ne. Proto problém vidím v technice. Letos jsme měli už čtyři technické závady v závodě. Štve mě to. Je to na prd, ale celý tým i já makáme na tom, aby se to trochu zlepšilo.“

Český závodník Karel Abraham při Velké ceně České republiky silničních...
Český závodník Karel Abraham při Velké ceně České republiky silničních...

Jenže zároveň teď Abraham hraje o budoucnost. Stojí na zásadním rozcestí. Jeho současný zaměstnavatel se pro příští rok spojí s malajsijskou stájí SIC, kterou podporuje bohatá společnost Petronas. I díky tomu se stane satelitním (záložním) týmem Yamahy, což jeho jezdce rázem katapultuje mezi elitu, jenže zároveň v něm už pro Abrahama nebude místo.

„Je to politicky nemožné,“ řekne.

Víc to nerozmazává, ale není tajemstvím, že Yamaha preferuje piloty italské a francouzské národnosti. O angažmá přitom logicky usiloval i Abraham, jenže marně.

„Strašně rád bych dostal takovou motorku do ruky. Rád bych si stroj, který má na bednu, vyzkoušel. Abych sobě, ale i všem ostatním dokázal, že na to mám. Že jezdím do pětky a předchozí výsledky byly motorkou. A nebo naopak – abych s klidnou duší viděl, že ani s dobrou motorkou už se dál nedostanu.“

Poslední volný flek

Ovšem po nedávných jezdeckých přestupech a rošádách tak už pro sezonu 2019 reálně zbývá jediná volná sedačka – a to u týmu Avintia.

A tak právě s touto stájí (nejen) Abraham jedná. „Vůbec nevím, jestli to klapne. Jestli se nakonec domluvíme na podmínkách, protože jsou některé věci, které už nejsem schopen akceptovat. Chci, aby ta motorka byla schopna nějakých lepších výsledků, než se s ní někde trápit, jak je to v tuto chvíli.“

A ač o poslední volný flek mezi motocyklovou elitou usiluje mnohem víc jezdců, Abraham ohledně své budoucnosti tvrdí: „Nevidím to černě.“ Jasno prý už chtěl mít začátkem června, jenže definitivní rozlousknutí se dál a dál odkládá. A ani v Německu k dohodě s Avintií nedošlo, snad prý za tři týdny v Brně.

„Byl bych rád, aby tam už kvůli klidu bylo jasno. Nějak to zkrátka dopadne, a když ne, podívám se na záložní varianty, které taky nejsou špatné,“ popisuje.

O jednom je přesvědčen: pokud během několika týdnů nepodepíše smlouvu v MotoGP, bude tohle jeho rozlučková sezona mezi elitou.

Český závodník Karel Abraham před Velkou cenou České republiky silničních...
Český závodník Karel Abraham před Velkou cenou České republiky silničních...

Comeback, který už jednou po ročním „výletu“ do superbiků učinil, nepřijde.
Jaké jsou tedy záložní varianty, pokud poslední volné místo v MotoGP uzme jiný kandidát?

Abraham to prozradit nechce. Zároveň však tvrdí, že nejde o superbiky, ve kterých v sezoně 2016 závodil, nezamíří ani o třídu níž do Moto2.

„Přišlo mi sice pět šest nabídek, ale byl by to velký risk. Pro většinu jezdců, kteří sem šli zpět z MotoGP, to byl průšvih. Stejně tak mi přišlo spoustu nabídek do nového šampionátu Moto E, ale ani to zatím nezvažuju. Priorita je MotoGP. Nechci si zase někde zkazit renomé. Chci do ruky něco, na čem se dají udělat skvělé výsledky,“ tvrdí Abraham.

Dočká se? 

Autor:

Sport v roce 2019

7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Šéfe, beru si volno. Na ligu. Nevšední příběh debutu projektanta Váni

Martin Hašek ze Sparty (vpravo) a Jiří Váňa z Jablonce se přetlačují v souboji...

VIDEO Když vešel do moderní kabiny na Letné a na lavičce uviděl nažehlený zelený dres s dvanáctkou a svým...

Vyrovnanost výkonů je zbraň. S tou svojí Kreuziger vede statistiky

Český cyklista Roman Kreuziger po 15. etapě Tour de France, vedle něj je šéf...

Foix (Od našeho zpravodaje) Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, čekal v neděli u týmového autobusu na Romana Kreuzigera a...

Spartu čeká Trabzonspor, Jablonec může jít na Wolverhampton

Sparťanský útočník Benjamin Tetteh se pere o míč v utkání 2. předkola Evropské...

Prvním soupeřem sparťanských fotbalistů v kvalifikaci o Evropskou ligy je Trabzonspor. Rozhodl o...

Teplice - Slavia 1:5, snadná práce pro mistra, trefil se i Stanciu

Gólová radost fotbalistů Slavie v duelu s Teplicemi, vpravo je střelec Jaromír...

VIDEO Také druhé utkání nové sezony fotbalová Slavia, úřadující ligový šampion, zvládla. O svém vítězství...

Alaphilippe ztratil, ale žlutý dres udržel. Yates má vítězný double

TRPĚL, ALE ŽLUTÝ DRES UDRŽEL. Julian Alaphilippe v cíli patnácté etapy Tour.

Čtyři dny cyklisté na letošní Tour strávili v Pyrenejích. Vyvrcholení tohoto horského testu...

Další z rubriky

Velká cena Austrálie se ve F1 pojede minimálně do roku 2025

Velká cena Austrálie krátce po startu.

Velká cena Austrálie bude součástí kalendáře mistrovství světa formule 1 minimálně do roku 2025....

Lacko vybojoval na Nürburgringu další pódiové umístění, v ME je třetí

Adam Lacko v tahači Buggyra

Automobilový jezdec Adam Lacko vybojoval i druhý den německé Grand Prix na Nürburgringu medailové...

Kopfstein o Balatonu: Zvolili jsme konzervativnější linii

Akrobatický pilot Petr Kopfstein.

Letecký šampionát Red Bull Air Race se o víkendu rozloučil s Evropou závodem na Balatonu. Petr...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR VE STROJÍRENSTVÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 25 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz