Fernando Alonso potřeboval k jistotě titulu dokončit na stupních vítězů a tomu přizpůsobil taktiku. S rychlejšími McLareny nesoupeřil, pohodlně a nikým neohrožován projel cílem na třetí pozici. Alonso má v čele seriálu náskok 23 bodů, ve hře už jich je pro jednoho jezdce maximálně dvacet.
Nový šampion přerušil pětiletou nadvládu Michaela Schumachera. Alonso oslavil 29. července čtyřiadvacáté narozeniny. Tak brzo ještě nikdo na vrchol pyramidy motoristického sportu nedokráčel. Dosavadního rekordmana Brazilce Fittipaldiho překonal o rok a půl. Tomu bylo v roce 1972 téměř 26 let.
"Jsem úžasně šťastný, je to velmi emotivní den, je zbytečné cokoliv říkat," povídal na tiskové konferenci Alonso. Před závodem prý myslel na titul. "Cítil jsem trochu i nervozitu, ale formule je celý můj život a já jsem přešťastný, že jsem se dostal
na vrchol," radoval se.
Vozy McLaren neměly v závodě konkurenci, ale překvapením bylo, že Räikkönen nestačil na Montoyu. I když se těsně za něj dostal už po první zastávce v boxech, předjet ho nedokázal. Díky double se tým alespoň dostal do vedení v Poháru konstruktérů před Renault.
Räikkönenovi nevyšla kvalifikace
V kvalifikaci Velké ceny Brazílie to vypadalo, jakoby se Räikkönen s nadějí na titul už rozloučil. V první zatáčce předvedl u něj nezvyklou chybu a bylo jasné, že se s pole position může rozloučit. Z té se mohl radovat Fernando Alonso. měl v nádrži méně paliva než Montoya, a to mu k nečekané porážce Kolumbijce stačilo.
Samotný závod nenapodobil zajímavou podívanou, jako jsme viděli například před čtrnácti dny v Belgii. Na startu si Alonso pohodlně vedení udržel, za něj se zařadil Montoya.
Jako blesk vyrazil vpřed z pátého místa Kimi Räikkönen, lehce se prohnal kolem v kvalifikaci čtvrtého Buttona a ihned zkoušel útočit na Renault Fisichelly. Ital mu sice pár zatáček odolával, ale ještě do konce úvodního okruhu byl Fin před ním.
Fisichella poté nestačil ani na Michaela Schumachera, který si v Brazílii vybral jeden ze svých letošních lepších závodů, a spadl na pátou příčku.
Safety car na dráze
Pak se na chvíli přestalo závodit, protože na dráhu vyjel safety car. Hned po startu se totiž David Coulthard snažil vtěsnat mezi vozy Williamsu, ale došlo ke kontaktu s monopostem Antonia Pizzonii. Brazilec se roztočil do smyku a srazil i týmového kolegu Webbera. Pro Williams skončil závod nejrychlejší možnou cestou.
Coulthard zkoušel ještě chvíli jet dál, ale pokračovat nebylo možné. Webber zajel do garáže, ale po krátké opravě se vrátil na dráhu k testovací jízdě. A to mechanici museli dokonce hasit plameny, které šlehaly ze zadní části jeho vozu.
Po třetím kole zajel safety car do boxů a začalo se opět závodit. Fisichella vrátil předjetí Michaelu Schumacherovi, ale důležitější momenty se odehrávaly vpředu. Montoya se nekompromisně procpal před Alonsa. Ten se samozřejmě nebránil ze všech sil - na potvrzení titulu nepotřeboval mclareny porazit, zato nehoda by ho mohla mrzet.
Pak se ale nečekaně dobře držel. Od Montoyi si udržoval konstantní odstup tří, čtyř vteřin a Räikkönenovi se dokonce vzdaloval. Pomohlu mu, že měl v nádrži méně paliva. Dotankovat totiž musel již na konci 22. kola a to hrálo do karet zejména právě Räikkönenovi.
Räikkönen jde před Alonsa
Tentokrát apaticky jedoucí Fin měl totiž benzin na 31 kol. Sérií nejrychlejších kole si pohodlně získal takový náskok, že Alonso nemohl na udržení druhého místa ani pomýšlet. Dokonce se Montoya, který tankoval ve 28. kole, musel obávat o vedení. Při zastávkách se Fisichella, tentokrát už definitivně, propadl za Michaela Schumachera.
Jako poslední tankoval Takuma Sató, který měl být na startu posunut o deset míst dozadu, tak se v kvalifikaci ani nepokusil zajet rychlý čas. Z poslední řady na startovním roštu vyjel s palivem na 37 kol.
Japonec už ví, že letošní sezonou u týmu B.A.R.-Honda jako závodní jezdec končí. V příští sezoně zaujme jeho místo vedle Jensona Buttona dosud jezdec Ferrari Rubens Barrichello. Právě tito dva piloti se na dráze porvali o šesté místo. Ve 44. kole Barrichello Buttona předjel a definitivně se mu začal vzdalovat.
V čele jezdili tři vteřiny za sebou Montoya a Räikkönen, přibližně o deset vteřin za nimi kroužil po okruhu Alonso. Druhé zastávky v boxech žádné změny nepřinesly. Ač Räikkönen zůstal na dráze o pět kol déle než týmový kolega Montoya, posunout před něj se nedokázal. Kolumbijec se tak mohl radovat z obhájení brazilského triumfu.
Ale šampaňské bouchalu u Renaultu. Francouzká automobilka koupila stáj formule 1 s jasným cílem zisku mistrovského titulu, a díky systematické práci týmu kolem Flavia Briatoreho a talentu Fernanda Alonsa se ji to konečně podařilo.
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1h29:20,574 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +2,527 |
3. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +24,840 |
4. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +35,668 |
5. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +40,218 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +1:09,173 |
7. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +1 kolo |
8. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +1 kolo |
9. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +1 kolo |
10. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +1 kolo |
11. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +1 kolo |
12. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +1 kolo |
13. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
14. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +2 kola |
15. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +3 kola |
16. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +16 kol |
17. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +27 kol |
18. | Robert Doornbos | Nizozemsko | Minardi | +37 kol |
19. | Antonio Pizzonia | Brazílie | Williams | +71 kol |
20. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +71 kol |
Pořadí šampionátu:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 117 |
2 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 94 |
3 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 60 |
4 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 60 |
5 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 45 |
6 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 43 |
7 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 38 |
8 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 38 |
9 | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | 32 |
10 | Mark Webber | Austrálie | Williams | 29 |
11 | Nick Heidfeld | Německo | Williams | 28 |
12 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 21 |
13 | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | 9 |
14 | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | 8 |
15 | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | 7 |
16 | Alex Wurz | Rakousko | McLaren | 6 |
17 | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | 5 |
18 | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 5 |
19 | Pedro De la Rosa | Španělsko | McLaren | 4 |
20 | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | 4 |
21 | Patrick Friesacher | Rakousko | Minardi | 3 |
22 | Antonio Pizzonia | Brazílie | Williams | 2 |
23 | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | 1 |
24 | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Red Bull | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | McLaren | Velká Británie | 164 |
2 | Renault | Francie | 162 |
3 | Ferrari | Itálie | 98 |
4 | Toyota | Japonsko | 81 |
5 | Williams | Velká Británie | 59 |
6 | B.A.R. | Velká Británie | 33 |
7 | Red Bull | Rakousko | 27 |
8 | Sauber | Švýcarsko | 17 |
9 | Jordan | Velká Británie | 12 |
10 | Minardi | Itálie | 7 |