„Nechci se tam ztratit,“ pousmál se Cais, který má za sebou jednu účast na nejvyšším fóru. Na podzimní Katalánské rally dojel třetí v kategorii WRC2 a celkově byl třináctý.
Letošní vstup na vrcholnou rallyovou scénu představuje završení tříletého programu, během něhož se věnoval hlavně mistrovství Evropy a zároveň se snažil získat co nejvíc zkušeností na dalších nejrůznějších soutěžích. Zaujal především na domácí Barum Czech Rally Zlín, kde jej o senzační vítězství připravila nehoda v poslední rychlostní zkoušce.
„Posun do WRC zapadá do našeho konceptu, je to výsledek práce celého týmu,“ upozornil Cais, který má kromě Monte Carla v plánu Chorvatsko, Portugalsko, Sardinii, Estonsko, Finsko a Katalánsko. „Jsem rád, že se to povedlo, i když nebylo jednoduché zajistit rozpočet.“
V první celé sezoně v mistrovství světa se Cais, který zůstává u vozu Ford Fiesta Rally2, bude především učit. Pokud jezdec nezná tratě a prostředí, jen málokdy se prosadí.
„Budu hlavně sbírat zkušenosti,“ přitakal. „Když to půjde, rád bych se pohyboval někde vepředu.“
Hybridní novoty i uprázdněný trůn. Rallye načne v Monte Carlu novou éru |
Konkurence je opravdu nabitá. Na Rally Monte Carlo pojede s modelem WRC jedenáct pilotů, zatímco s modelem Rally2/R5 rovnou dvacítka závodníků včetně loňského šampiona Andrease Mikkelsena z Norska ve fabii.
„Je nás tam strašně moc. Nebude jednoduché s nimi bojovat,“ uvědomuje si talentovaný pilot.
Navíc si zvyká na nového spolujezdce. Jindřiška Žáková, která mu pomáhala během všech tří sezon v kontinentálním seriálu, se rozhodla skončit. Nahradil ji Petr Těšínský. Spolupráci si otestovali na podzim na německé Lausitz Rally.
„Petr je ideální náhradou,“ libuje si Cais. „Je to zkušený spolujezdec, má podobné cíle jako my. Sedli jsme si v autě i lidsky.“
Ikoničtější prostředí pro ostrou premiéru najít nemohli. Rally Monte Carlo je nejstarší i nejsledovanější na světě. Kulisy kasina, mondénního přístavu a knížecího paláce, stejně jako hromady sněhu v nedalekých Alpách, skryté ledové plotny či koulování od fanoušků jí dodávají punc výjimečnosti.
„Před startem cítím přirozený respekt, ale nervózní nejsem,“ podotkl Cais, který se až do svých osmnácti věnoval sjezdu na horském kole. „Povrchy se tady často střídají, na něčem takovém jsem ještě nejel. Budu si to muset pohlídat.“
K tomu, aby byl připravený na náhlé změny na trati, využije i vlastního ledového špiona. Pomůže mu jeho otec Miroslav, ve své době přední jezdec produkčních vozů. Vytvoří tak stejné duo jako nedávno mladý Oliver Solberg a jeho táta Petter – bývalý mistr světa.
„Už jsem to párkrát dělal a vím, že tady musím být hodně precizní,“ uvědomuje si Miroslav Cais, který ve „špionském“ autě pojede s Karlem Vajíkem.
„Jako malý jsem tátu obdivoval, dnes mi dělá špiona. Splnili jsme si svůj rodinný sen,“ pousmál se mladý závodník. „K dokonalosti chybí jen to, abych tátu svezl v modelu WRC jako Oliver.“
Jdeme správnou cestou, říká Cais po úspěšném debutu v seriálu MS |
Jak moc se mistrovství světa liší od evropského šampionátu, pozná ihned. V Monte Carlu se závodí čtyři dny, první etapa se pojede ve tmě.
„Čtyřdenní závod je něco nového, ale fyzicky i psychicky bych na to měl být připravený,“ nepochybuje Cais. „Pokud jde o noční erzety, ty mi nedělají problém. Už jsem je zkusil ve Španělsku, navíc se světelnou rampou vidíte skoro jako ve dne.“
Rally Monte Carlo nabídne vedle světové premiéry nových závodních aut i start dvou nejlepších jezdců historie. Premiérově s fordem pojede devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb, stejně jako jeho krajan Sébastien Ogier, který má jen o jeden titul méně a zůstává věrný toyotě. Celý šampionát v plánu nemají, o to víc pozornosti tento jejich vzájemný souboj přitahuje. Jak se na něj těší Cais?
„Musím se soustředit hlavně na sebe, na svou práci v autě. Můj vlastní závod je nejdůležitější,“ upozornil. „Ale na přejezdu si určitě najdeme chvilku, abychom se podívali, jak jedou.“
Spolujezdec má rekordZkušený zlínský spolujezdec Jaroslav Jugas je novým českým rekordmanem na Rally Monte Carlo. Na sledované soutěži se letos představí už poosmé, čímž vyrovná historický zápis dalšího zkušeného navigátora Petra Grosse. Nikdo další z Čechů tolik účastí neposbíral. Mezi jezdci vede Martin Prokop se sedmi starty. „Všichni, kdo tuto soutěž absolvovali, vědí, jak je strašně těžká. O to víc mě to těší,“ pousmál se Jugas. Na Azurovém pobřeží začínal s Milanem Liškou, nyní už pošesté závodí s Martinem Radou v barvách Agrotec Czech Abarth Teamu. Zatímco všechny předchozí starty si připsali s Alfou Romeo 147, nyní osedlají Abarth 124 Rally RGT, speciál s náhonem na zadní kola. „Start se ‚zadokolkou‘ je pro nás jedním z motivů a velkou výzvou. Za podmínek, které tam obvykle panují, to bude náročnější na řízení než s alfou,“ uvědomuje si Rada. A na co si musí dávat pozor spolujezdec? „Třeba na přejezdy. Je tam spousta tunelů, musíte hlídat odbočky,“ připomněl Jugas. „Jeden rok se stalo, že posádky přijížděly do cíle z opačné strany, za což hrozí diskvalifikace.“ |