Účastníky 46. ročníku slavné soutěže dnes čekala druhá část takzvané maratonské etapy, kdy měli v pondělí k dispozici pouze dvouhodinový servis a následně spali odděleně od týmů. Na trati mezi Salamíjí a Hufufem absolvovali 299 km dlouhou rychlostní zkoušku.
Motocykly Michek ustál začátek, lídrem Cornejo Florimo
Michek musel v pondělí večer vyhledat lékařské ošetření s poraněnou rukou, v níž měl zaseklý trn. Na začátku dnes ztratil přes pět minut a pohyboval se až v sedmé desítce průběžného pořadí. Poté ale zrychlil a nakonec obsadil 14. místo se ztrátou 14:10 minuty na čelo.
„Na pátém kilometru jsem se musel vracet pro kontrolní bod. Minul jsem ho a nemohl jsem ho zaboha najít. Ztratil jsem tam asi deset kilometrů, psychicky mě to na začátku hned vyšťavilo. Skoro všichni potom dělali navigační chyby, pro úspěch bylo lepší startovat ze zadních řad a jet po narýsovaných stopách,“ řekl Michek, který v průběžném pořadí předstihl Australana Daniela Sanderse. Tovární jezdec Gas Gas měl technické problémy a byl o čtyři minuty pomalejší.
Do čela se dostal Cornejo Florimo, který porazil druhého Rickyho Brabce z USA o téměř tři minuty. Dosavadní lídr Ross Branch z Botswany dojel do cíle měřeného testu s poškozenými řídítky a ztrátou přes čtyři minuty na továrního jezdce Hondy. V průběžném pořadí má Chilan náskok 75 sekund.
Podobné problémy jako Michek měl i jeho kolega z týmu Orion Moto Racing Group Milan Engel, jenž v průběžném pořadí klesl na 24. pozici. Rychlejší byl i Dušan Drdaj, jenž je celkově 29. a o dvě pozice předstihl Jana Brabce. Do cíle dojel i potlučený Libor Podmol, který v pondělí upadl.
Automobily Prokop dojel desátý, chválil navigátora
Mezi automobily zajel Prokop desátý čas a posunul se už na 13. pozici. Nejrychlejší Sébastien Loeb z Francie si připsal 24. etapové prvenství, druhého Rádžhího porazil o 68 sekund a celkově se posunul na šesté místo. Domácí hvězda zvýšila náskok na druhého Španěla Carlose Sainze na 4:19 minuty.
„Byl to mazec, vysoký rychlostní průměr, fakt to byla střelba. Nejelo se ale jen rovně, bylo tam hodně navigace a Viky (navigátor Viktor Chytka) odvedl super práci. Já jsem to jen jednou pokazil, když jsem ho neposlechl a jel jsem si po svém,“ řekl Prokop, který byl spokojený s odstupem na čelo. „Asi to byla více přejezdová etapa, ale bylo tam spousta míst, kde se to dalo zkazit. Hlavně jedno místo bylo brutální, spadli jsme ze srázu a zapíchli to, ale naštěstí jsme nešli přes kapotu,“ oddechl si jihlavský jezdec.
Kamiony Kasteren zpět v čele, Macík dostal penalizaci
V kategorii kamionů se po jedné etapě vrátil do čela Van Kasteren, za kterým dnes původně dojel druhý Martin Macík. Dodatečná penalizace 31:50 minuty za neprojetí dvou kontrolních bodů ale pilota týmu MM Technology odsunula na 9. místo v etapě.
„Od začátku to byla vypalovačka, startovali jsme druzí a letěli za Alešem Lopraisem. Až do takového kaňonu, vypadalo to jako těžební důl, kde se extrémně prášilo. Mixovalo se to tam a bohužel jsme měli navigační problém, ztratili dva kontrolní body, takže dostaneme penalizaci,“ řekl Macík, který je průběžně i nadále třetí.
Loprais dojel nakonec dojel třetí s odstupem osmi minut. „První pasáž jsme jeli na špici a užívali jsme si to. Stejně jako desetiminutový rozestup mezi kategoriemi. Pak jsme skočili do kamenité pasáže, do lomu, kde bylo hodně prachu. Trochu jsme zvolnili, hledali jsme jeden kontrolní bod a musím vyzdvihnout (navigátora) Jardu Valtra, že jsme ho našli. Nebylo to jednoduché a nepovedlo se to všem,“ uvedl Loprais, jenž v závěru ztratil čas výměnou pneumatiky.
Páté místo za týmovým kolegou Pascalem de Baarem z Nizozemska drží Jaroslav Valtr starší, který měl opět problémy s výkonem své tatry. „Hned po výjezdu z bivaku nám opět přestala fungovat naftová pumpa, tak jsme to museli opravovat. Celou etapu jsme nakonec museli jet na manuální řazení s omezenými otáčkami,“ uvedl Valtr starší, jenž v závěru navíc bojoval s malým výkonem. „Jsme rádi, že jsme to dostrkali do cíle,“ přiznal jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing, který tak uvítal, že organizátoři závěrečnou dunovou část z bezpečnostních důvodů zrušili.
Rallye Dakar - 4. etapaSalamíja - Hufuf (631 km celkově/299 km rychlostní zkouška) Automobily (kategorie Ultimate): 1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 2:36:02, 2. Rádžhí, Gottschalk (S. Arábie, Něm./Toyota) -1:08, 3. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Prodrive) -1:22, ...10. Prokop, Chytka -8:05, 34. Trněný, Ernst (všichni ČR/Ford) -40:41, 45. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:06:10. Motocykly: 1. Cornejo Florimo (Chile/Honda) 2:51:11, 2. R. Brabec (USA/Honda) -2:59, 3. K. Benavides (Arg./KTM) -3:18, ...14. Michek -14:10, 25. Drdaj -32:21, 31. Engel -35:56, 34. J. Brabec -39:45, 46. Pabiška -55:32, 47. Prokeš (všichni ČR/KTM) -56:45, 82. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:25:59. Kamiony: 1. Van Kasteren 3:00:49, 2, Van den Brink (oba Niz./Iveco) -6:04, 3. Loprais (ČR/Praga) -8:32, 4. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -11:06, ...9. Macík (ČR/Iveco) -35:29, 22. M. Valtr (ČR/Iveco) -1:11:30, 22. Stiblík (ČR/Tatra) -1:21:01. Klasik: 1. Milla, Vinas (Šp./Toyota Land Cruiser) 24 bodů, 2. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 25, ...40. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 459, 57. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 1655. Čtyřkolky: 1. Andújar (Arg./Yamaha) 3:35:06. |