Ne, i když je Dakar „ukrytý“ v poušti, děsí se koronaviru. A tak už týden před Vánoci se mnozí z účastníků dobrovolně uzamkli v izolaci, motokrosař Martin Michek dokonce svátky strávil v karavanu před svým domem, aby se nenakazil covidem od své manželky. Po příletu do Saúdské Arábie, kde má Dakar druhým rokem své útočiště, byli závodníci více než 50 hodin uzavření v hotelových pokojích.
A tak zatímco dřív se závodníci strachovali, jak jejich technika přežije dlouhé putování lodí z Francie do Jižní Ameriky, teď jim roční pachtění za dakarským startem mohl zmařit pozitivní test. Tak jako Slováku Jakešovi, jednomu z elitních motorkářů, který se z Dakaru vrací domů ještě před první erzetou.
Češi, třetí nejpočetnější národ na Dakaru, sítem prošli, a tak už dnes vstoupí zpoza opony na scénu. Třeba Tomáš Enge, jediný Čech, který kdy závodil v F1 a teď si odbude premiéru i na slavné rallye, pro Sport 5 říká: „Cítím se tak trochu jako panic před prvním sexem.“
PŘEHLED: Etapy na Rallye Dakar 2021 v Saúdské Arábii |
Popravdě dnešek opravdu připomene první (mužské) milování.
Bude krátký a rychlý.
Jede se jen jedenáctikilometrový prolog, který rozhodne o pořadí na startu nedělní 1. etapy. Nejrychlejším přinese benefit, že se nebudou muset proplétat mezi pomalejšími jezdci, vyhnou se též prachu. I to je jedna z letošních novinek, byť ty další jsou mnohem zásadnější.
KVÍZ: Jak znáte historii Dakaru? |
Pořadatelé slibují, že tento ročník bude mnohem těžší než ten loňský. Zmizely dlouhé úseky, ve kterých rozhodovaly výkony aut, je tu mnohem víc písčitých a technických pasáží.
Výrazně se navýšil počet soutěžních kilometrů, v mnohém tak má jít o návrat k africkým kořenům. „Myslím si, že se pár lidí, kteří volali po co nejtěžším Dakaru, bude divit. Bude to náročné. To my si ale přejeme. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Užíváme si, když je Dakar takový, jaký má být,“ říká Martin Macík, český aspirant na stupně vítězů v kamionech.
Těžší bude i navigace. Už loni organizátoři rozdávali v některých etapách roadbooky (popis cesty) až před startem, aby svázali ruce bohatým týmům. Ty si platily tzv. mapmany, tedy lidi, kterým den před etapou poslaly onen roadbook a oni jim do druhého dne za pomoci softwaru i snímků z družic připravili ideální trať. Elita na tom mohla vydělat až desítky minut. Teď budou všichni dostávat roadbooky na startu.
PŘEHLED: Čeští závodníci na Rallye Dakar 2021 v Saúdské Arábii |
Dvě loňské smrtelné nehody motorkářů zároveň donutily pořadatele ke zvýšení bezpečnosti. Motocykloví jezdci tak podobně jako piloti z MotoGP nově oblékají airbagové vesty, které by se při pádu měly nafouknout a zmírnit dopad. Mají i omezený počet pneumatik, aby jeli rozvážněji a GPS jim bude oznamovat ta nejnebezpečnější místa.
„Vítám to. Je to plus, že se organizátor i mezinárodní federace vydali tímto směrem. Vesty jsem testoval. A i když se to nebude nikomu asi moc líbit, já k tomu mám taky výhrady, tak pokud mi to zachrání život, je to nejlepší, co může být,“ uvedl Čech Milan Engel.
Překvapilo ho ale, že se vesta neaktivovala po všech pádech.