Aktuální sezona je téměř minulostí, po Středoevropské rallye, která se minulý týden jela i po českých asfaltkách, následuje už jen listopadový podnik v Japonsku.
Rozhodne se o titulu mistra světa.
A až se na začátku příštího roku jezdci vypraví na trať v Monte Carlu, čekají je nejspíš určité změny. Promotér mistrovství světa v rallye, který zaštiťuje seriál komerčně a je zodpovědný za jeho mediální portfolio – televizní produkci, sponzorská či vysílací práva, totiž právě na česko-rakousko-německé akci navrhl Mezinárodní automobilové federaci (FIA) říznout do aktuální podoby bodovacího systému.
Informuje o tom specializovaný server DirtFish.com. „Není možné ignorovat frustraci mnoha jezdců a jejich navigátorů po změnách v bodech pro letošní sezonu,“ řekl reportérům zdroj obeznámený s jednáním.
O co přesně šlo?
Ve snaze zabránit tomu, aby jednotlivé posádky „proplouvaly“ závěrečným dnem závodu a šetřily pneumatiky a techniku na tzv. powerstage, poslední speciálně bodovanou rychlostní zkoušku, zavedli ve WRC komplikovaný systém, v němž významně oceňovali dvojici ve vozech na předních příčkách už po sobotě, čili obvykle předposledním dni podniku.
Vedoucí posádka po sobotě zapsala hned 18 bodů, avšak pouze v případě, že dojela do cíle v neděli. Dalších dvanáct bonusových bodů (sedm za vítězství v nedělní klasifikaci a pět za powerstage) bylo k dispozici během posledního dne.
Středoevropská rallye – body a umístění1. Tänak (18 bodů za sobotu, 4 za neděli, 0 za powerstage) celkem 22 b. |
Aby to bylo ještě víc matoucí, nezřídka docházelo k situacím jako na Středoevropské rallye. Takamoto Kacuta ovládl nedělní bodování a tak se stalo, že vítěz celé rallye Ott Tänak získal o dva body méně než druhý Elfyn Evans, přičemž třetí Thierry Neuville měl dokonce o čtyři body méně než čtvrtý Kacuta.
Cimrmanovsky zhodnoceno: „Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré...“
Není pochyb o tom, že současný systém byl mírně řečeno nepopulární jak mezi fanoušky, tak mezi samotnými aktéry.
Už v dubnu třeba zmíněný Ogier, osminásobný světový šampion, po vítězství na Chorvatské rallye hlásil: „Tohle je naprostá devalvace vítězství a znehodnocení dobrých výsledků. Ve Francii jsme měli dětský pořad L’École des fans. Dávají se tam body všem dětem, vždycky dostanou třeba deset, protože jim chceš udělat radost. Tak tohle se nám teď stalo i ve WRC.“
Podle DirtFish.com je velmi pravděpodobné, že ke změnám dojde. Návrh vrací důraz a význam celkové klasifikaci na konci rallye, bodované posádky mají obdržet ohodnocení na stupnici 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, přičemž nejrychlejší dvojice v neděli by získala pět bonusových bodů a vítěz powerstage dalších pět. Perfektní rallye tudíž jejímu vítězí přinese 35 bodů.
„To, co bylo navrženo, je rozumné, přehlednější a dává všem důvod se v neděli snažit. Pocit, že vítězství v závodě bylo znehodnoceno, nešel ignorovat,“ dodává zdroj serveru.
Úpravy v systému odměňování by FIA měla schválit na prosincovém zasedání Světové motoristické rady ve Rwandě. Ve WRC nicméně nikdy nevíte, třeba jako s hybridy – v březnu se bralo za hotovou věc, že v sezoně 2025 elitní speciály Rally1 tento pohon už využívat nebudou, než FIA o pár měsíců později rozhodnutí na nátlak samotných týmů, které si stěžovaly na časté úpravy koncepce a s nimi plynoucí komplikace ve vývoji vozů, zvrátila.