V kvalifikaci se taktizovalo
Před sobotní kvalifikací se dva z favoritů závodu rozhodli pro riskantní strategii brzké první zastávky. Michael Schumacher potřeboval být na startu co nejvíc vpředu, a proto mu Ferrari naplnilo nádrž pouze na 15 kol. Mohl mít klidně i na dvacet, protože zajel nejrychlejí kolo s ohromným náskokem devíti desetin vteřiny na druhého Montoyu.
V nejtěžší pozici byl Kimi Räikkönen, který kvůli výpadku před týdnem v Německu vyrážel na dráhu jako první, což je na kluzkém Hungaroringu plném nečistot značná nevýhoda. Nabral palivo jen na jedenáct kol. To mu stačilo na čtvrté místo na startu.
Vedoucí jezdec šampionátu Alonso chyboval v poslední zatáčce, což ho srazilo na šesté místo. Jeho týmový kolega Fisichella se trápil s autem a výsledkem byl až devátý čas. Letos Renaultu maďarský okruh nesedl.
Třetí a páté místo si vyjeli skvělé Toyoty, které měly v nádrži méně paliva než například Renaulty. Tým připravil strategii tří zastávek u mechaniků. Do první desítky se prosadily ještě oba vozy B.A.R.-Honda.
Drama v první zatáčce
Podle očekávání přinesl nejdramatičtější okamžiky start. Každému bylo jasné, že poté dostanou možnost dostat se před soupeře až při zastávkách v boxech. Z přemíry snahy došlo v první zatáčce hned k několika kolizím. Alonso si po střetu s Ralfem Schumacherem urazil přední křídlo, Barrichello si poškodil auto o brzdícího Trulliho.
Nejefektnější eskapádu předvedl Klien, kterého zezadu postrčil Villeneuve. Rakušanovo auto v přemetech proletělo do únikové zóny, kde pro něj závod skončil.
Smůlu měl i druhý pilot Red Bullu. Poškozené křídlo upadlo Alonsovi na dráhu až před dvanáctou zatáčkou. Mark Webber se mu ještě těsně vyhnul, ale David Coutlhard už ne. Urazil si o něj pravé přední kolo a skončil v bariéře. Sympatický rakouský tým zažil nejkratší Velkou cenu své krátké historie (pokud nepočítáme Indianapolis).
Alonso a Barrichello museli na konci úvodního kola do boxů a začínali ze 17. a 16. pozice, což se na úzkém Hungaroringu rovná tragédii. V body mohli doufat pouze v případě odstoupení veklého počtu jezdců před nimi.
Schumacher se před Montoyou bezpečně dostal do čela, Räikkönen skvěle proklouzl na třetí místo před Trulliho, ale už při průjezdu cílem prvního kola byl před Montoyou, který začínal s výrazně těžším vozem. Za nimi byly Toyoty Trulliho a Ralfa Schumachera, na šesté a sedmé místo se propadli jezdci B.A.R.-Hondy. Vedoucí dvojice se okamžitě začala celému poli vzdalovat, ale bylo jasné, že Schumacher Räikkönena brzdí.
Alonso se trápil za Minardi
Jak obtížné je s letošní aerodynamikou předjíždění naplno ukazovali vzadu Barrichello a zejména Alonso, který se dlouho trápil za mnohem pomalejšími Doornbosem a Karthikeyanem.
Finský rychlík zabočil do boxové uličky už na konci jedenáctého okruhu. Vrátil se pátý za Ralfem Schumacherem. O pět kol později navštívil mechaniky i Michael Schumacher. Pohodlně se vrátil na dráhu před Finem a zanechal vpředu osamoceného Montoyu.
Kolumbijec šlapal na pedál, co mohl, ve snaze vybojovat si dostatečný náskok na Schumachera si připsal nejrychlejší kolo, ale když po 21. kole tankoval benzin, ztrácel úřadující šampion 20 vteřin, což Montoyovi na vedení stačit nemohlo. Kolumbijec se vrátil na trať těsně za Räikkönenem, který do té doby stihl Schumachera opět dorazit, Montoya začal na oba lehčí vozy okamžitě ztrácet, ale protože musel narozdíl od nich do boxů už pouze jednou, měl zaděláno na vítězství.
Na dvě zastávky jedoucí Button a Fisichella zamířili pro benzin ve 23. kole, ale Ital měl technické problémy a u mechaniků se zdržel. Tak začala jeho cesta z bodovaných pozic. Poté ještě se špatně ovladatelným autem dvakrát vyjel z dráhy a kolem šachovnicového praporu projel jako první nebodovaný pilot.
Proč měly williamsy tak špatné kvalifikační časy? To se v závodě brzo ukázalo. Měly nejvíc paliva v nádrži. Mark Webber tankoval dokonce na 29 kol. Zcela opačná taktika než měly například Toyoty nakonec také vedla k bodům.
Druhé kolo zastávek v boxech začal ve 33. kole Jarno Trulli, brzo ho následovali Barrichello a Ralf Schumacher, který byl v Maďarsku překvapivě nmohem rychlejší než jeho týmový kolega z Toyoty.
Räikkönen jde do vedení a Montoya končí
O dvě kola později se rozhodlo o osudu závodu. Michael Schumacher jel podruhé pro palivo a o okruh později ho následoval Räikkönen. 4,3 kilometru mu stačily k tomu, aby si vyjel náskok dostatečný pro posun do vedení.
S volnou dráhou před sebou začal Räikkönen létat. Schumacherovi se vzdaloval nevídanou rychlostí. Navrch přidal překonání nejrychlejšího času Juana Pabla Montoyi, který bezpečně kroužil na prvním místě. Strategie dvou zastávek mu dávala oproti Kimimu a Michaelovi výhodu. Dlouho se ale neradoval.
McLaren upřednostnil při stavbě svých posledních modelů rychlost před spolehlivostí, na což tentokrát doplatil kolumbijský jezdec. Ve 40. kole mu praskla hnací poloosa, a ztěžka se doploužil do boxů. Zůstal sedět v kokpitu, ale mechanici mu jasně naznačili: Vystup, je konec. Ani tentokrát se kvůli křehké konstrukci MP4/20 nedočkal McLaren vytouženého double.
Räikkönen mířil mílovými kroky k vítězství. Michael Schumacher už pro něj neznamenal žádné nebezpečí. Jezdec Ferrari se naopak musel začít obávat o druhé místo, protože zezadu se k němu blížil bratr Ralf s Toyotou.
Ve 43. okruhu zůstal stát v boxech s kouřícím motorem Ferrari Massa a podobný osud za chvíli stihl i druhý Sauber Villeneuva. Kanaďan ale zůstal stát na dráze a do boxů se musel dostat po svých.
To už Räikkönen naposled tankoval a vedení před stále pomalejším Schumacherem udržel i po zastávce. Šampion bral palivo o deset kol později, a splnil cíl - vrátit se před bratrem Ralfem. Jezdec Toyoty sice jeho Ferrari v zápětí dorazil, ale to bylo vše. Rudý monopost by nepředjel ani na mnohem širších tratích než je ta u Budapešti.
Premiéry Satóa a Ralfa Schumachera
Po skvělém výkonu bodovali oba jezdci Toyoty. Ralf Schumacher se premiérově v sezoně i u Toyoty postavil na stupně vítězů. Jak on, tak Trulli mohli mluvit o štěstí, že se vyhnuly v tlačenici úvodní zatáčky poškození vozu.
Návrat formy naznačili šestým a sedmým místem jezdci Williamsu. Bodoval spolehlivý Button a týmu B.A.R.-Honda pomohl první bodem roku i Takuma Sató, který přesto může mluvit o štěstí, že Honda chce mít v autě japonského jezdce. Jinak by ho jeho výkony už dávno poslaly z první ligy zpátky na ostrovy.
Renaultu se nepodařilo na Hungaroringu letošní stroj vyladit podle představ a navíc ho v závodě pronásledovala smůla. Po Kanadě a USA Alonso potřetí nebodoval. Ale o titul by ho mohlo připravit pouze kdyby ho opustilo štěstí i v dalších velkých cenách.
Vyrovnal se boj v Poháru konstruktérů. Vedoucí Renault vyšel zcela naprázdno a McLaren snížil jeho náskok na dvanáct bodů. Třetí Ferrari ztrácí 31 bodů.
Seriál bude pokračovat po třítýdenní pauze 21. srpna v Istanbulu, kde se pojede na zcela novém okruhu premiérová Velká cena Turecka.
Řekli v cíli:
Räikkönen: "Je to dobrý výsledek. Včera jsme riskovali s množstvím benzinu, ale nakonec se to vyplatilo. Auto bylo skutečně výborné. Po startu jsem zůstal za Michaelem a podařilo se mi před něj dostat až při zastávkách v boxech. Pak to bylo snadné. Pro tým je zklamáním, že jsme nedokázali získat double."
PŘIPRAVUJEME DALŠÍ INFORMACE
Výsledky Velké ceny Maďarska 2005:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1h37:25,552 |
2. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +35,581 |
3. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +36,129 |
4. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +54,221 |
5. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +58,832 |
6. | Nick Heidfeld | Německo | Williams | +1:08,375 |
7. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +1 kolo |
8. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +1 kolo |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +1 kolo |
10. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +1 kolo |
11. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +1 kolo |
12. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +3 kola |
13. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +4 kola |
14. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +7 kol |
15. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +11 kol |
16. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +14 kol |
17. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +29 kol |
18. | Robert Doornbos | Nizozemsko | Minardi | +44 kol |
19. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +70 kol |
20. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +70 kol |
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 87 |
2 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 61 |
3 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 55 |
4 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 36 |
5 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 34 |
6 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 32 |
7 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 31 |
8 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 30 |
9 | Nick Heidfeld | Německo | Williams | 28 |
10 | Mark Webber | Austrálie | Williams | 24 |
11 | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | 19 |
12 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 19 |
13 | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | 8 |
14 | Alex Wurz | Rakousko | McLaren | 6 |
15 | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | 6 |
16 | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | 6 |
17 | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | 5 |
18 | Pedro De la Rosa | Španělsko | McLaren | 4 |
19 | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | 4 |
20 | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 4 |
21 | Patrick Friesacher | Rakousko | Minardi | 3 |
22 | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | 1 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Red Bull | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 117 |
2 | McLaren | Velká Británie | 105 |
3 | Ferrari | Itálie | 86 |
4 | Toyota | Japonsko | 68 |
5 | Williams | Velká Británie | 52 |
6 | Red Bull | Rakousko | 24 |
7 | B.A.R. | Velká Británie | 20 |
8 | Sauber | Švýcarsko | 14 |
9 | Jordan | Velká Británie | 11 |
10 | Minardi | Itálie | 7 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži