Martin Rada a Jaroslav Jugas

Martin Rada a Jaroslav Jugas | foto: Agrotec Racing Team

Rada uspěl na rallye v Monte Carlu, kde potkal i slavného Loeba

  • 0
Monte Carlo (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - U busty Louise Chirona v monackém přístavu rozložil své servisní zázemí český jezdec Martin Rada. Dohled legendárního závodníka, jehož jméno nesla i zatáčka na starém brněnském okruhu, mu přinesl štěstí.

Pilot z Hustopečí vyhrál na jubilejním 80. ročníku slavné Rallye Monte Carlo svou třídu, celkově obsadil 42. místo.

"Jsme nadmíru spokojeni. Vždyť jsme dojeli v polovině startovní listiny," usmíval se Martin Rada, kterého ve voze Alfa Romeo 147 doplňoval zlínský spolujezdec Jaroslav Jugas.

Rada závodil v Monte Carlu už potřetí. Ovšem předchozí dva starty se udály v rámci šampionátu IRC, zatímco letos se nejstarší soutěž na planetě vrátila do světového kalendáře. Pro amatérské posádky se toho alemoc nezměnilo.

"Ve WRC jsou větší týmy, je to víc nafouknuté. Pak už je rozdíl jenom v tom, že letos jedeme víc kilometrů," připomněl, že soutěž měla 433 ostrých kilometrů, zhruba o 70 víc než loni.

Stejná zůstala také parádní atmosféra podél trati. Lidé fandí nejenom na rychlostních zkouškách, ale také na přejezdech. Náměstí v kdejakém "zapadlém" městě se zaplní, všichni mávají a tleskají.

Martin Rada

Rada si to moc užíval. "To je nádhera," poznamenal český pilot, který doma v Hustopečích organizuje soutěž mezinárodního mistrovství republiky. "Nám všude nadávají, že je otravujeme, tady staří i mladí mávají a jsou rádi, že se kolem nich jede."

Srovnat mohl i pohled diváka a závodníka. Před rokem totiž nestartoval, tak přijel aspoň fandit. Pochopitelně nechyběl na průsmyku Col de Turini, což je legenda Rallye Monte Carlo. Pokaždé se tam sejdou davy diváků, kteří neúnavně fandí, zapalují ohně a posádky koulují.

"Letos ne, protože nebyl sníh," s úsměvem uvedl Rada. "Jako divák jsem tady byl loni poprvé, takovou atmosféru jsem nikdy nezažil. V autě je to zase nádherný adrenalin."

Letošní ročník provázelo proměnlivé počasí, sníh se na trati objevil jen výjimečně. Přesto Rada použil i speciální pneumatiky s hřeby, kterými je soutěž proslulá. "Na asfaltu to na nich klouže, ale na ledových plotnách, kterých bylo na některých úsecích hodně, mi hřeby dost pomohly," pochvaloval si.

Absence sněhu ale poněkud zvýšila nebezpečnost soutěže. Kvůli tomu totiž vzrostl rychlostní průměr. "Když se s alfou dostaneme přes 90 kilometrů v hodině, je to na ni už moc rychlé. A tady jsme byli na 89," upozornil.

Sébastien Loeb na trati Rallye Monte Carlo.

Troškumutaké vadilo, že namísto obvyklých tří dnů soutěž trvala pět dnů. Posádkám navíc začala ještě o tři dny dříve, protože absolvovaly seznamovací jízdy. "Je to dlouhé, ale vzal jsem si řádnou dovolenou, abych si odpočinul," podotkl Rada. "Někdo jezdí do Arabských emirátů, já si užívám sluníčka vMonte Carlu."

O tom, kolik ztrácejí na světová esa, se Češi nezajímali. S Loebem a spol. se pochopitelně měřit nemohou. Přesto je potěšilo, když osminásobného mistra světa potkali na trati. "Jednou jsme ho viděli a pozdravili," pyšní se Rada, který na trati potkal i jedničku Fordu Latvalu.

Po havárii v závěru první etapy šel pěšky po trati a červená alfa prolétla kolem něj. "Bylo to zajímavé. Havarované auto jsme nikde neviděli a najednou před námi šly dvě fordovské kombinézy."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž