"Kde hledat favority? Nemám žádného," řekl uznávaný britský novinář Martin Holmes, který sleduje šampionát od premiérového ročníku 1979. Konec kariéry v rallye Loeb zvažoval dva tři roky. Neloučí se úplně, vybrané soutěže pojede. Ale žádné vysoké ambice nemá.
"Pokaždé chcete vyhrát, ale opravdu jedu jen pro radost. Končím, na tom se nemůže nic změnit," řekl pro MF DNES Loeb, který u motorismu zůstane i nadále. Se svým vlastním týmem zamíří do seriálu modelů GT a Citroënu bude pomáhat vyvíjet vůz pro šampionát cestovních vozů.
Program MS1. Monte Carlo 15. – 20. ledna |
Loebův nástupce se tipuje těžko nejen proto, že šampion nenechal vyrůst konkurenci. Na konci loňské sezony došlo k několika důležitým změnám, které ovlivní budoucnost světové rallye. Těmi nejdůležitějšími je konec továrního týmu Ford a nástup Volkswagenu.
"Nevsadím si na nikoho, ale jsem zvědavý, jak to dopadne," pousmál se Loeb. Velké ambice má finský pilot Mikko Hirvonen, který čtyřikrát v posledních pěti letech skončil druhý za Loebem a převzal po něm post jedničky Citroënu. "Uděláme vše pro to, aby Mikko vystřídal Sébastiena na trůnu," naznačil šéf stáje Citroën Yves Matton.
Velkou neznámou je ambiciózní tým VW, který má nejsilnější jezdeckou sestavu. Francouz Sébastien Ogier musel předloni odejít z Citroënu, protože se nesnesl s Loebem. Loni řídil Škodu Fabii S2000 a proháněl s ní mnohem silnější vozy. Jeho kolegou je Fin Jari-Matti Latvala, dosud hvězda Fordu.
"Nemáme žádné srovnání, takže mluvit o vítězství je předčasné. Ale čeká nás zajímavá sezona," uvedl Ogier. S koncem Fordu uzavřel působení vMS i druhý mistr světa ve startovním poli, Nor Petter Solberg.
Exfordovský tým M-Sport bude hodnocený mezi značkami, protože továrna mu pomůže s technikou, ale finanční podporu očekávat nemůže. Tu získal z Kataru, zatímco Citroën spoléhá na peníze z Abú Zabí.
Za volantem fordu se objeví také český pilot Martin Prokop, jenž je oficiálním pilotem čínského výrobce pneumatik Dmack. Má před sebou druhou sezonu s modelem WRC, loni skončil devátý. "Chci snížit ztrátu, kterou mám na nejlepší, i když nástupem Volkswagenu to bude mnohem těžší."
Do šampionátu se vrací také tým Škoda Motorsport. J e h o nová akvizice, mladý Fin Esapekka Lappi pojede s Fabií S2000 v kategorii WRC2, která je určena těmto vozům. "Letos bude poznávat tratě a učit se na asfaltu," připomněl týmový manažer Pavel Hortek, že 21letý Lappi jel na asfaltu jen dva závody.