Stačily první dva dny úvodních předsezonních testů a Bernie Ecclestone, vládce F1, běsnil: "Tohle je totální fraška. Všechno kolem nových motorů je absurdní, protože lidé milují hluk. Teď ale máme tiché motory, které nikdo nechce."
Ano, F1 se v zimě po motorové stránce výrazně proměnila. 2,4litrové osmiválce nahradily šestiválcové turboagregáty o objemu 1,6 litru, které jsou výrazně ekologičtější. Sice méně "žerou", jenže také jsou mnohem tišší, vlastně téměř tiché.
Původní simulace sice tvrdily, že ze 145 decibelů klesne jejich hukot jen o deset decibelů, skutečnost je ale mnohem výraznější. Taková, že i mistr světa Sebastian Vettel přiznává: "I v kokpitu je ticho, což je škoda. Pomůže to akorát k tomu, že se přes vysílačku budeme lépe slyšet."
Mezinárodní automobilová federace FIA se ke změně motorů rozhodla kvůli ekologii a zavedením hybridních systémů, které už třeba využívají speciály v Le Mans. Jenže i ty, když kolem vás projedou, připomínají spíš hejno kobylek než burácející vůz, který by vás podvědomě nutil si zacpat uši.
Loni, když v létě Mercedes poprvé zveřejnil zvuk nového motoru, někteří fanoušci se ptali, jestli náhodou tým omylem nenahrál kuchyňský mixér. Zůstaneme-li u ironického ducha, pak by Charlie Whiting, ředitel závodů F1, měl při startech Velkých cen k tradičnímu procesu přidat i hlášku z tenisových umpirů: "Ticho, prosím."
A Ecclestone hartusí dál: "Týmy mluví o šetření paliva, ale k tomu nepotřebují nové motory. Třeba Mercedes jezdí po evropských závodech s 23 kamiony. Pokud chtějí šetřit palivo, měli by začít tady."
Sám tuší, že tichost se nejspíš nikterak nedotkne televizního publika, zato diváci přímo u tratě budou naštvaní a okradení o dřívější rámus. "Je to negativní věc, která formuli 1 uškodí. Závodní auto totiž dělá závodní zvuk," tvrdí Tomáš Enge, jediný Čech, který F1 okusil i jako závodník.
Dokonce plánoval, že by ještě loni zajel na nějakou Velkou cenu, aby si naposledy užil motorový "koncert", nakonec to nestihl. A nyní muž, jenž závodil i v rallye, přidává příklad: "Když u trati vidíte rallyové speciály WRC a Mitsubishi skupiny N, tak mají podobné výkony, i ze zatáčky vyjedou skoro stejně, ale co tam chybí, je zvuk. Tento krok FIA bych zkritizoval."
Jenže něco je přece jen na nových motorech pozitivní. Totálně v F1 přeházely zavedené pořádky, mnohem víc vozů než v předchozích letech nedojede do cíle a i někdejší šampion Jacques Villeneuve tvrdí: "S příchodem druhé turboéry se F1 stala stejně nepředvídatelná jako v 80. letech. Nevylučuji ani pódium pro Marussii (tým, který nezískal v F1 ani bod)." Snad bude mít pravdu, pak by i ticho mělo svůj zvuk.