Psal se rok 1963 a Jim Clark odjel na jedné sadě pneumatik čtyři závody. Teď je rok 2012 a platí obrácené poměry: na jeden závod jsou třeba čtyři sady!
Na trati po nich zůstávají nepřehlédnutelné haldy žmolků (loni jich ve všech závodech bylo 10 200 kg), inženýři složitě vypočítávají strategie a například Michael Schumacher po nedělním klání v Bahrajnu hartusil: "Každý musí jezdit pod své možnosti a hlavně pod možnosti auta, aby si zachoval pneumatiky. A je smutné, že gumy letos korunují mistra světa."
Paul Hembery, jenž v Pirelli zodpovídá za F1, to rázně popřel. "V F1 vždy vládla elita a uspějí jen nejlepší jezdci a nejlepší inženýři." Je logické, že oba hájí své zájmy. A jejich spor je vlastně výstižnou charakteristikou současné F1.
OBRAZEM: Zakázané místo, kde se vyrábí pneumatiky pro formuli 1 |
Pirelli se totiž minulý rok stalo exkluzivním dodavatelem pneumatik pro formuli 1, od Mezinárodní automobilové federace FIA za to inkasuje miliony dolarů ročně, jenže zároveň plní její filozofické zadání: udělat z formule show. A to se navzdory nářkům Schumachera daří.
"Uměli bychom udělat gumu, která vydrží celý závod, ale chtěli jsme se stát i dodavatelem napínavých okamžiků," říká Zdeněk Vacl, marketingový ředitel českého zastoupení Pirelli. "Závody se výrazně posunuly, nejsou nudně rozhodnuté od prvního kola. Jezdci z konce startovního pole jsou schopni atakovat přední pozice, a to právě díky taktice Pirelli."
Taktice? V podstatě je prostá. A to, aby gumy měly omezenou životnost a jezdci museli častěji do boxů k jejich výměně. A aby jejich opotřebení ovlivňovalo dění na trati. Že to nemusí být pro Pirelli dobrá reklama k potenciálním zákazníkům, kteří sedí u televize? Toho se firma nebojí. "Naše průzkumy z první sezony ukazují, že diváci F1 jsou natolik vzdělaní, že pochopili naše zadání," říká Vacl.
Pneumatiky pro sezonu 2012. Modrá pro extrémní podmínky, zelená přechodná, červená nejměkčí na sucho, žlutá středně měkká, bílá středně tvrdá, šedá (stříbrná) tvrdá.
A opravdu se po jejich vstupu do F1 závody změnily. Vždyť loni bylo k vidění 1 486 předjetí, což je historický rekord, a o formuli už neplatí klišé, že je jen nudným kroužením aut za sebou. Teď se díky pneumatikám a systému DRS, který umožňuje v určitém momentu nastavit zadní křídlo (a zvýšit tak na rozdíl od soupeře rychlost), předjíždí jedna báseň.
Ortodoxní příznivci i většina jezdců to považují za umělé prvky, které do F1 nepatří, jenže šéfům jde o to přitáhnout davy. A ty chtějí vidět show! Chtějí vidět předjíždění. Touží po střetech.
Ovšem pilotům v případě Pirelli vadí, že kvůli jejich strategii se pohybují po trati na hraně. Buď musí hodně riskovat, nebo se naopak nedostanou k limitu vozu. "Není to problém dvou vozů, ale většiny startovního pole. Nad tím by se měl dodavatel zamyslet. Jenže pro něj je to pozitivní, protože je neustále v médiích," řekl Schumacher.
S ním však nesouhlasí Norbert Haug, jeden ze šéfů Mercedesu, za který jezdí. Ten vnímá, že Pirelli z F1 udělalo zábavu, což dokazuje i letošní vyrovnanost. Pakliže bude formule sledovanější, znamená to pro jednotlivé stáje i vetší zdroj příjmů. "Letos jsme měli ve čtyřech závodech čtyři různé vítěze, na stupních vítězů bylo osm jezdců ze šesti stájí. F1 je skvělá soutěž a přispívá k tomu i generace pneumatik, kterou kritizujeme."
Je nutné rovněž říct, že gumy vskutku procházejí profesionální výrobou, a byť po nich na trati zůstávají tuny žmolků, jsou důkladně testovány. Vyrábějí se v tureckém Izmiru, na jejich vývoji pracuje 150 inženýrů. Testovány jsou v rychlosti 450 km/h, formule přitom frčí o více než sto kilometrů pomaleji. Na každý závod firma doveze 1 800 pneumatik, každý jezdec má během víkendu k dispozici jedenáct suchých sad. Po něm se použité i nepoužité sady v Izmiru recyklují.
Co z nich pak je? Třeba povrch pro dětská hřiště. Možná si tak už brzy budete hrát na něčem, co Vettela dovezlo k titulu šampiona.