Motorky jako byznys plán. Ekonomické vzdělání se mi hodí, říká Ježek

SEZONA 2018. Ondřej Ježek zatím letos získal v MS superbiků jen dva body a je až čtyřiadvacátý | foto: Radek BabičkaMetro.cz

5 2018
O víkendu se po šesti letech vrátí do Brna mistrovství světa superbiků. Účastní se ho i Čech Ondřej Ježek. V první řadě je jezdcem. Jenže aby vůbec mohl na dráze „kroutit“ řídítky, musí být i manažerem a schopným vyjednavačem se sponzory.

Ondřej Ježek, jehož mnozí znají jako televizního spolukomentátora závodů MotoGP, si totiž už druhý rok shání peníze na účast ve světovém šampionátu superbiků sám.

„Hodí se mi ekonomické vzdělání z univerzity, protože jde o klasický byznys plán. Výnosy musí být vyšší než náklady,“ říká s úsměvem.

To zní lehce, ale jaká je realita?
Nejdřív je nutné sehnat sponzora na vklad do týmu, protože za závodění platím. Zároveň to není tak, že bych platil vše, protože částka, kterou přinesu, je v celém rozpočtu zanedbatelná. I tak je to hrozně moc peněz, protože motorsport je drahý. Pak vám musí ještě zůstat peníze na cesty na závody, trénování. A samozřejmě i na život.

Kolik potřebujete na sezonu?
Vklady v superbicích mohou být od 100 tisíc do 300 tisíc eur (od 2,6 do 7,8 milionu korun). A režie, o které jsem mluvil, vyjde na 500 až 600 tisíc korun. Vklad do týmu se ale závodníkovi v průběhu let snižuje.

Ondřej Ježek
Ondřej Ježek

Nováček tedy platí nejvíc?
Záleží na tom, jak je na tom jezdecky a jak je marketingově zajímavý. Španěl to má jednodušší než Čech, ale i on musí peníze donést. Existují dva modely. Buď má jezdec partnera, který sponzoruje přímo tým - to je příklad i velkých hvězd z MotoGP. Třeba Dani Pedrosa je sice placený týmem, ale s ním přišel i Repsol, který do stáje nasype strašnou raketu a něco z toho má i jezdec. Druhý model je, že si peníze nechá pilot a část dá týmu.

Odráží se v ceně, kdo jak padá?
Nějaké amatérské týmy, které nejezdí mistrovství světa, to mohou mít. Ale já se s tím nesetkal. To by nemohlo fungovat. Jezdec by nepodal maximální výkon, kdyby věděl, že musí rozbité věci spravit za své.

Vaši sponzoři jsou z řad přátel?
Ano. S hlavním sponzorem je to vyloženě na přátelské bázi. Skamarádili jsme se před deseti lety, když jsem ještě závodil u pana Smrže, on pak pokračoval se mnou. Zároveň máme rodinný servis STK, který je spíš na dolepování mezer, co mám v rozpočtu. I když je to mistrovství světa, je to marketingově složité uchopit. A je těžké zlákat sponzora, pokud nezná motorsport.

Proč?
Nepomohlo, že se v Brně šest let superbiky nejely. A pro laickou veřejnost je složité pochopit, jaký je rozdíl mezi MotoGP a superbiky. Že v MotoGP mají speciály, zatímco naše motorky vycházejí ze sériové výroby. Je to jak v éře Franty Šťastného, kdy se závodilo na motorkách, které se dají koupit.

Ondřej Ježek.
Ondřej Ježek.
Ondřej Ježek v roce 2015.

Pomáhá při jednání se sponzory alespoň to, že komentujete na Nově závody MotoGP?
Ještě než jsem přišel do superbiků z nižších tříd, znal mě každý jen jako komentátora. Teď už mi přijde, že jsem pro lidi víc jako závodník. Navíc tím, že se superbiky vrací do Brna, se motorkáři probudili a zjišťují, že jsou dva šampionáty. K popularitě pomohlo i to, že před dvěma lety jel superbiky Karel Abraham. Doufejme, že se Brno podaří uchovat v kalendáři, protože před pauzou to byly jedny z nejnavštěvovanějších závodů celého šampionátu.

Studoval jste ekonomii na vysoké. Nelitujete teď někdy, že zatímco někteří spolužáci vydělají velké peníze, vy musíte rok co rok řešit budoucnost?
Hříšné myšlenky se někdy objeví. Když jsem byl ve škole, byl jsem před všemi napřed, protože jsem jezdil mistrovství světa i Evropy, byl ve velkém „byznysu“. Teď je to naopak. Na druhou stranu, kdo si v práci užije tolik zábavy jako já na motorce? Pak si člověk musí říct, jestli chce v životě něco dokázat, zažít, nebo jen vydělat peníze.

Podobné finanční starosti má i Jakub Kornfeil v klasickém motocyklovém MS. Jak moc mu teď může pomoct jeho nedávný „veleskok“ z Le Mans, který měl miliony zhlédnutí?
To může pomoct hodně. Povedl se mu husarský a atraktivní kousek. Jsem na něj zvědavý, protože letos jede docela dobře. Může bojovat o bednu v každém závodě a má předpoklady, aby jel špičku.

Autor:

Sport v roce 2019

31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Stoch v Soluni čeká na šanci. Snad přijde brzy, zadoufal v Bratislavě

Miroslav Stoch na tiskové konferenci před utkáním PAOKu Soluň proti Slovanu...

S Chelsea, Twente, Fenerbahce ani se Slavií pohárový návrat na Slovensko nezažil. Až při svém...

Novák pomohl přiblížit Trabzonspor k postupu v Evropské lize

Český reprezentant Filip Novák z Trabzonsporu (vpravo) a Nabil Dirar z...

Obránce Filip Novák pomohl fotbalistům Trabzonsporu přiblížit se postupu do skupinové fáze Evropské...

Vytvořte tlak na Spartu i na rozhodčí, nepřejí nám, vybízí kouč Liberce

Trenér Liberce Pavel Hoftych.

Povzbuzeni nesmírně důležitou výhrou na stadionu Karviné vyrukují v neděli doma U Nisy fotbalisté...

Kuzněcov dostal čtyřletý trest za kokain na MS. V NHL nastupovat může

Rus Jevgenij Kuzněcov během utkání proti Česku.

VIDEO Čtyři roky si za reprezentaci nezahraje ruská hokejová hvězda Jevgenij Kuzněcov. Elitního útočníka...

Ronaldo: Dnešní ceny hráčů jsou mimo, já bych musel stát třikrát tolik

Cristiano Ronaldo v televizním debatě pár dnů před startem nového ročníku...

Současné miliardové částky za přestupy fotbalistů se podle Cristiana Ronalda, nejslavnějšího ze...

Další z rubriky

Lorenzo se v Silverstonu vrátí po dvou měsících do MotoGP

Jorge Lorenzo během kvalifikace na Velkou cenu Aragonie.

Pětinásobný mistr světa silničních motocyklů Jorge Lorenzo se po dvou měsících a čtyřech...

Pech ve Zlíně nedojel, v celkovém pořadí Barum Rally přesto stoupl

Po deseti rychlostních zkouškách se plzeňský závodník Václav Pech držel na...

Na druhou polovinu letošní sezony bude chtít plzeňská posádka ve složení Václav Pech a Petr Uhel...

Kopecký poosmé ovládl Barum rallye a je znovu českým šampionem

Jan Kopecký a Pavel Dresler slaví vítězství na Barum rallye.

Po svém patnáctém startu na Barum rallye Zlín slaví Jan Kopecký už osmý triumf. V cíli svého...

Najdete na iDNES.cz